Elektromos relaxáció – Toyota bZ4x Executive AWD teszt

A Toyota első elektromos autója érdekes, de Japánban divatos kód nevet kapott. Ez autó az első a világon, ami a bZ családból érkezett, és 2026-ig még további 15 elektromos Toyota fog hasonló kinézettel és névvel bemutatkozni. A név teljes feloldása a következő: a bZ a Beyond Zero-t, az az nullán túlit jelenti, a 4-es a méretre utal, az X pedig a terepképességeket jelöli. A Toyotának kifejezett célja volt, hogy egy másfajta selling point-ot adjon az ügyfeleknek, hiszen a 4,5-4,6 méteres villany-crossoverek piaca egyre telítettebb, valami unikálisat kell nyújtani. A japánok a tereptudás kidomborításában találták meg ezt a pontot, sokat merítettek a Land Cruiserből és mivel a Subaru is aktívan részt vett a fejlesztésben, az ő összkerékhajtással szerzett tapasztalaikat is hasznosítani tudták.

Robosztus külső

A külsőjéről az első benyomásom az volt, hogy formabontó, lendületes és fiatalos formavilágú, kellően futurisztikus SUV. Az autó, méreteit tekintve nem mondható kicsinek, majdnem 1,9 m széles, és majdnem 4,7 méter hosszú, tengelytávolsága 2,85 méter, így pl. valamivel hosszabb, de laposabb, mint a Toyota RAV4. Oldalról nézve is különleges, de jó méretarányokkal rendelkezik az autó, az orr része pont annyira robosztus, mint ahogy egy ilyen SUV-tól elvárható.

Érdekesen hatnak a műanyag elemek a lökhárítókon és a sárvédőíveken, ezzel is a terepjáróságot és a robosztusságot sugallva. Az első lámpák feletti színre fújt műanyag olyan, mintha szemhéja lenne az autónak, közelről nézve egy picit eláll a lámpától, de ez nem gyártási hiba, ez ilyen. Ebből a szempontból a Subaru-testvér, a Solterra jobban tetszik, azon nincs „szemhéj”.

A különleges a bZ4x hátulja is, a hátsó lámpa komplexum vonzza a szemet, és két kisebb szárnyat is kapott a jobb légellenállás érdekében az autó. A hátsó lámpák két irányba „folynak szét”, de össze vannak kötve egymással.

Jó nagy ajtókon lehet beszállni az autóba, a csomagtartó ajtaja is nagyon magasra nyílik, viszont a ferdehátúság ellenére nem kapott hátsó ablaktörlőt.

Belülről űrhajó

Általában a 198 cm-es magasságommal kevés kényelmes autót találok, de a bZ4x rám cáfolt, ebben az autóban azt éreztem, miután beállítottam az ülést és a tükröket, hogy komfortosan és kényelmesen ülök, jó volt az ülés oldaltartása és kialakítása. A hátsó üléseken utazóknak sem lehet okuk sok panaszra, hiszen ott is elégséges a fej és a lábtér normál testmagasságú felnőttek számára is. Sajnos, a Toyota is belefutott a szokásos villanyautós hibába, a hátul ülők lába kissé a nyakukban van.

Tetszett, hogy minden kezelőszerv kézre áll, és vannak fizikai gombok, itt is megtalálható lesz a zongoralakk, egy picit több, mint szerintem elviselhető. Az irányváltó gomb kör alakú lett, ilyennel már más márka típusaiban is találkozhatunk. Az új műszerfalnak és a kormánykialakításnak köszönhetően alacsonyabb embereknek zavaró lehet, hogy a műszeregység nehezebben látható, ilyen kialakítás és kormány található egyébként az új Priusban is. Kesztyűtartó nincs, a lebegő középkonzol alá alakítottak ki egy nagy tárolót, ami pont nem esik kézre sem a sofőrnek, sem az utasnak. Rengeteg az újrahasznosított anyag, a műszerfal teteje bambusz-származék, az ülések szintetikus bőrből készültek. Térd alatt már a keményebb műanyagok veszik át az uralmat.

Az irányválasztó kör alatt található az indukciós telefontöltő, amire egy valamennyire átlátszó fedelet lehet ráhajtani. Ha valaki vezetékesen szeretné használni, akkor az USB-csatlakozó elhelyezése a rekesz ajtaját nem lehet lecsukni. Az irányválasztó köré szórták el a különböző, vezetéshez szükséges gombokat. Például az egypedálos vagy regeneráló üzemmód gombját is, a bZ esetében ezt egyféleképpen lehet beállítani, városi környezetben egész jól használható, valamennyit tudunk ezzel visszatölteni az akkumulátorba. Sport mód nincs az autóban, Normal módban elég szépen ugrik a 220 lóerő, ezen kívül még ECO módot fogjuk tudni használni. Az összkerékhajtás és a lejtmenet-vezérlést is gombokkal tudjuk kezelni.

A központi infotaiment 12 collos, logikus felépítésű, könnyű benne a tájékozódás és gyors. Az Apple CarPlay és az Android Auto vezeték nélkül fut rajta. Ha nem szeretnénk telefont tükrözni, akkor a toyotás, felhőalapú navit is használhatjuk. Ez viszont nincs olyan okos, mint a konkurenseké, nem keres úgy töltőt nekünk és nem is hűti/fűti fel az akksit a töltésre felkészülve. A központi kijelzővel egybeépítve kapjuk meg a klímakonzolt, ami nem klasszik fizikai gombos, mégis jól kezelhető. Applikációról tudjuk előre behűteni-befűteni az autót, a nyári 40 fokban az előbbi elég jól jött. A felszereltséghez jár az ülésszellőztetés, az ülés- és kormányfűtés.

Az autó jó adottságaiból eredően egy méretes és jól használható csomagteret kapunk, ami majdnem 452 literes. Kapunk még egy kábeleket tartó egyedi zsákot is, de ha ez helyet venne el, akkor el tudjuk pakolni egy a csomagtartó süllyesztett rekeszébe a töltőkábeleinket. Nekem külön tetszett, hogy a Toyota gondolt arra is, ha kivesszük a csomagtért takaró rolót, azt legyen hova tenni, és egy kis helyet hagyott a padló alatt. Természetesen dönthető a ketté osztott hátsó üléssor is, így akár hosszabb tárgyakat is kényelmes tudunk szállítani benne. Frunk, azaz első csomagtartó nincs a villanyos Toyotában, az elsőkerekes verzióban sem.

Hajtáslánc

A BZ4X kapott egy kategória átlagát hozó, bruttó 71,4kWh összteljesítményű akkumulátort. A nettó valahol 64 kWh körül lehet. Az autó teljesítménye elsőkerekesként 204 lóerő, AWD-változatban 218, hiszen ekkor két motor dolgozik egy helyett. Nálam a fogyasztás átlagosan 14-16 kWh/100km volt, ez köszönhető egy fantasztikus mérnöki bravúrnak is, hiszen bZ4x légellenállását sikerült 0,279-re csökkenteni. Bizonyos utakon viszont sikerült 12-13 kWh/100 km-es útátlagokat is hozni, ami a kisebb villanyautók becsületére is válna.

Sok kritika érte a Toyotát a bZ4x hatékonysága és fogyasztása miatt a nemzetközi sajtótól, emiatt több szoftverfrissítést és gyártásmódosítást is kapott az autó. A legnagyobb módosítás, hogy az első bZ4X-eket még 7 kW-os töltővel mutatták be, ami már 10 éve is ciki volt a villanyautó-piacon, de ma már a 11 kW-osat lehet megvásárolni. Teljesen feltöltött akkumulátorral kb. 380-450 km -es hatótávval lehet kalkulálni. Ez persze függ a kerékmérettől és attól, hogy első- vagy összkerék-hajtásos-e az autó. Villámtöltőre csatlakozva 20%-os töltöttségről fél óra alatt el is érhetjük a 80% -ot. Szám szerint 140- 150 kW-os töltést tud DC-ről az autó. Ez nem kiemelkedő ma a piacon.

Értékelés

A Toyota első elektromos autója kellemes meglepetést okozott számomra. Jól vezethető, gazdaságos jármű, amely kellőképpen tágas is. Az árlista 17,4 millióról indul, a csúcsváltozatokat 22 millió forintos listaáron tudjuk elérni. Ez nem számít rossz ajánlatnak, de teljesítményben és tudásban is van olyan versenytárs, amelyik többet ad, körülbelül azonos összegért. Néhol az volt az érzésem, hogy mintha ez csak egy kötelező feladat lenne a japán mérnököknek és Akio Toyoda multitechnológiás szemléletét ismerve, ez annyira nem is meglepő. A Toyota abban hisz, hogy mindenkinek a számára megfelelő technológiát és hajtásláncot kell adni, nem szabad ráerőltetni semmit az ügyfélre. De íme, tessék, ha villanyautót szeretnél, itt van, vedd és vidd. Az akksipakkra a gyár elég bátor garanciát vállal, miszerint 10 éves koráig nem esik 90% alá a degradációja. Ha így van, akkor lehet használtan jobb vétel lesz a konkurenciával összehasonlítva, mint újkorában.

One thought on “Elektromos relaxáció – Toyota bZ4x Executive AWD teszt”

Comments are closed.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

Elkészült az UNIX-AMTS 2025 nyereményautója!

Idén tavasszal is egy szakavatott csapat által egyedivé varázsolt autó kerül kisorsolásra a látogatók között az UNIX-AMTS zárónapján. A sokéves tradíció és a játék feltételei változatlanok, a fődíj pedig a show történetének eddigi legfiatalabb, legerősebb és legértékesebb nyereményautója! A nemzetközi UNIX – Autó, Motor és Tuning Show (AMTS) szervezői ezúttal sem tértek el a hagyományoktól. […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Az iszákos nindzsa – Nissan Qashqai 1.33 DIG-T Mild Hybrid 158HP X-TRONIC Tekna Plus teszt

Repül az idő… Tavalyelőtt teszteltük a harmadik generációs Nissan Qashqai benzines és hibrid változatát, 2024 második felében pedig befutott a facelift. Az E-Power hibridhajtással szerelt Qashqai tesztjét már olvashattátok itt a Motor&Verdán, az 1.33-as benzinest pedig nekem dobta a gép. A Nissan egyfelől erős évet zárt itt Magyarországon, volt idő mikor top 3-as márka volt […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A BMW M divízió új biztonsági autót gurít pályára a MotoGP™ thaiföldi szezonnyitó futamán

+++ Az új BMW M5 Touring MotoGP™ Safety Car a kétkerekű versenysportok királykategóriájában dolgozó biztonságiautó-flotta új zászlóshajója +++ A bajor prémiumgyártó a február 28-i hétvégén elrajtoló szezonnyitóig Bangkokban állítja ki az új biztonsági autót +++ A MotoGP™ 2025-ös idénye egy rendkívül látványos, innovatív hétvégével vette kezdetét: a kétkerekű versenysportok királykategóriája Thaiföld fővárosába utazott, a sorozat […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom