Életműdíjjal tüntette ki a Toyota Priust a legismertebb brit autós lap

A brit magazin a teljes Prius modellcsaládot díjazta, méltatva a hibridmodell generációinak megbízhatóságát és hosszú élettartamát. „Évek és kilométerek telnek el, és a Prius nem akar lerobbanni. Megbízhatósága és tartóssága legendás, ami még lenyűgözőbb, ha figyelembe vesszük az akkumulátorok jelenlétét és az egész konstrukció összetettségét” – hangzott el a Top Gear Electric Awards 2023-as díjátadóján.

A Toyota már az 1960-as évek óta fejlesztette a hibrid hajtását, jóval azelőtt, hogy a környezetvédelem kérdései globálisan nagy jelentőséggel bírtak volna, és az üvegházhatású gázok csökkentését célzó jogszabályokat bevezették volna. A Prius első generációja 1997-ben jelent meg a japán piacon, aztán az ezredforduló után az egész világon elérhetővé vált. Ez volt az első sorozatgyártású hibrid autó, közel hatéves életciklusa alatt 127 ezer fogyott belőle.

A Prius a piacon kapható többi autóval ellentétben automatikusan váltott a benzines és az elektromos motorok között, vagy használta őket kombinálva, hogy a leghatékonyabb működést és a legalacsonyabb fogyasztást, károsanyag-kibocsátást érje el. Teljes hibridként képes volt rövid távokon csak az elektromos motorját használni, nulla üzemanyag-fogyasztással.

Az igazi eladási sikert azonban a következő generációk hozták, mert nem csak a dizájn és a helykínálat, de a teljesítmény és a fogyasztás is minden nemzedékkel jelentősen fejlődött (a megbízhatósággal már az elején sem volt gond, az első Prius-nemzedék volt az első autó Európában, amelyet 5 év/100 000 km garanciával értékesítettek). A 2003-ban érkezett, közel 1,2 millió példányban értékesített második generációs Prius az igen áramvonalas (0,26-os alaktényezőjű) és modern formájú ferdehátú karosszériájáról, valamint a világ első elektromos klímakompresszoráról vált ismertté. A fogyasztása 15 százalékkal mérséklődött elődjéhez képest, mindössze 4,3 liter/100 km-re.

A 2009-ben bemutatott, a taxisok körében máig igen népszerű harmadik generáció küldetése az volt, hogy a hibridhajtást még inkább mainstreammé tegye. A teljesítmény egyharmaddal nagyobb volt, mint az első generáció esetében, miközben a fogyasztás 23 százalékkal javult, és a CO2-kibocsátás először ment 100 g/km alá. Könnyen vezethető és praktikus volt, még áramvonalasabb karosszériája a második generáció dizájnjának logikus továbbgondolásából született. A harmadik nemzedék ezen kívül az 1,8 literesre növelt, szíjak nélküli benzinmotorjáról (már a vízpumpa is elektromos volt), az új plug-in hibrid változatáról, a választható vezetési üzemmódjairól és a környezetbarát anyagokból épített belső teréről volt híres.

A 2015-ben érkezett a negyedik generáció a Toyoták közül elsőként kapta meg a globális TNGA platformot (Toyota New Global Architecture), amely merevebb szerkezetével, alacsonyabb súlypontjával, és az immár hátul is független, többlengőkaros futóművével korábban nem látott szintre emelte a Prius vezethetőségét és úttartását. Emellett a negyedik generáció még a szokatlanul merész dizájnjáról, a konvencionálisabb formájú plug-in hibrid változatáról, valamint az opciósan választható elektronikus összkerékhajtásáról vált ismertté.

26 év alatt több mint 5 millió Prius fogyott a világon, de ez a szám jóval magasabb is lehetne, ha 2010 óta a Toyota a típus bevált hajtásláncát nem építette volna bele az Auris/Corolla, illetve a Lexus CT modellekbe is. Öntöltő hibrid hajtású Toyotákból így bő negyedszázad alatt már több mint 20 millió készül a világon.

A Top Gear azt ismerte el az életműdíjjal, hogy a Prius hajtása volt az előfutára azoknak a hibrid technológiáknak, amelyeket ma már a Toyota teljes autóválasztékában – a Yaristól a crossovereken és kompakt autókon át egészen a bivalyerős Lexusokig – használnak. 2022-ben a Corolla Cross modellben debütált az öntöltő hibridhajtás ötödik generációja, amely nemcsak takarékosabb, de erősebb is, és még jobb vezetési élményt nyújt.

A Prius egyben a Toyota azon stratégiájának kezdetét is jelentette, amelynek célja az volt, hogy a márka a világ minden táján alacsony és zéró károsanyag-kibocsátású járműveket kínáljon az autósoknak, a létező összes fajta hajtáslánc-technológiával. Jelenleg több mint 60 modellből áll a Toyota kínálata, köztük hibridekből, plug-in hibridekből, valamint akkumulátoros és hidrogénnel működő, tüzelőanyag-cellás elektromos autókból. A Toyota a becslése szerint az összes villamosított autójával már több mint 160 millió tonna CO2-től óvta meg a Föld légkörét.

A Prius ötödik generációja

Az európai, köztük a magyar Toyota-kereskedésekben nemrég jelent meg a Prius ötödik generációja, amely gazdaságos és dinamikus plug-in hibrid hajtásával kiemelkedik a Toyota hibridek kínálatából. A sportos sziluettel rendelkező ferdehátú új hajtáslánca 223 lóerőt teljesít, a kocsi 6,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, elektromos üzemmódban pedig már több mint 70 km-t képes megtenni egy töltéssel. A nagy hatótávolság többek között az új, 13,6 kWh-s lítium-ion akkumulátornak köszönhető, amely 4 óra alatt feltölthető. De akkor sincs gond, ha nincs lehetőség a töltésre, mert ilyenkor a Prius hajtása hatékony öntöltő hibridként működik. Az új Prius három változatban kapható Magyarországon. A Comfort ára 18 500 000, a Prestige-é 19 450 000, a csúcs Executive változaté pedig 21 900 000 forint.

Fotók: Toyota, Top Gear

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Az Opel bemutatta következő generációs Grandland SUV modelljét

Koncepciótól a megvalósulásig: a vadonatúj Grandland az Opel Experimental tanulmányautó számos dizájnelemét megjeleníti Német energia: Németországban tervezve, fejlesztve és gyártva Elektromosnak született: a csúcskategóriás Opel SUV az új STLA közepes platformra épül Az elektromos autózás szabadsága: a Grandland Electric modellben az új alacsony beépítésű lapos akkumulátor akár 700 km-es hatótávot (WLTP1) biztosít Innováció a világítás […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race Verdák

Jön az évad második magyar tereprallye versenye, a Riverside Baja

Május 9-11-ig ismét visszatér a tereprallye Pápocra, a Riverside Baja idén nem csak az M1 Flotta Magyar Terep-rallye Bajnokság és a CEZ, de a Lengyel Bajnokság fordulójaként is szolgál. A 9. alkalommal megrendezésre kerülő futam tavalyihoz képest szinte változatlan útvonal és időterv szerint fut majd, a 330,88 km szelektív szakaszon mindössze a létszám növekedése miatt […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Felkészül a MINI új modellcsaládjának utolsó tagja, az új MINI Aceman

Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi Nemzetközi Autókiállításon világpremierjét ünnepli. A tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper és az erőteljes MINI John Cooper Works Countryman ALL4 oldalán a brit prémiumgyártó reflektorfénybe gurítja új modellgenerációját. A MINI rajongói izgatottan várhatják a 2024-es Pekingi Nemzetközi Autókiállítást, hiszen az április […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom