Erősebb hibrid hajtásláncot kap a Toyota Yaris

A modellfrissítéseket nem véletlenül hívja ráncfelvarrásnak a köznyelv. Ha egy tetszőleges típus életciklusának a delén aktualizált megjelenést kap, azzal viszonylag gazdaságosan hitethetik el a gyártók ügyfeleikkel, hogy új autót kínálnak nekik – még akkor is, ha a műszaki tartalom érdemben nem változik. A Toyota Yarisszal azonban most ennek pont az ellenkezője történt: külső dizájnjának változásai kimerültek a szín- és keréktárcsa-választék bővülésében, valamint egy új felszereltségi szint megjelenésében, ám annál fontosabbak és szélesebb körűek a technológia újítások.

Bármilyen meglepő, ezek közül nem feltétlenül az a legizgalmasabb, hogy az eddigi egy helyett immár kétféle full hibrid hajtáslánccal rendelhető a Yaris. A modell ugyanis kibővített vezetőtámogató és biztonsági arzenált, valamint feljavított infotainment tartalmat is kínál… először azonban mégis vegyük sorra az új hibrid rendszer részleteit. Annál is inkább, mert ez a fejlesztés minden eddiginél vonzóbbá teheti az európai piacokon a modellt, hiszen az eladásokat eddig is a benzin-elektromos verzió uralta: az Óvilágban 2022-ben értékesített Yarisok 79%-a (!) hibrid volt; 147 ezer eladott autóval a Yaris volt a Toyota legkeresettebb hibrid modellje.

Ez a határtalanul népszerű 116 lóerős hajtáslánc a továbbiakban is elérhető marad, a gazdagabb felszereltségű kivitelekhez azonban opcióként vagy alapfelszerelésként egy 130 lóerős hajtásláncot is kínál mostantól a Toyota. A modell kompakt méretei nem teszik lehetővé nagyobb benzinmotor beépítését, azonban erre nem is volt szükség: az újonc a már ismert belső égésű erőforrásra épül, az elektromos komponensek viszont a Toyota vadonatúj, ötödik generációs hibrid rendszeréből származnak.

A villanymotor nagyobb és erősebb, a motorvezérlés hardverét és szoftverét egyaránt lecserélték, ami azt jelenti, hogy a Yaris Hybrid 130 álló helyzetből 9,7 helyett 9,2 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, a rendszer minden üzemi tartományban élénkebben reagál a gázparancsokra, élvezetesebben vezethető, miközben az előzetes kalkulációk szerint üzemanyag-fogyasztása és CO2-kibocsátása minimálisan változik (hiszen az extra erő elsősorban az elektromos komponensből fakad.)

Nem csak az autó lett azonban gyorsabb, hanem a továbbfejlesztett infotainment rendszer is, amely így zökkenőmentesen tárja az ügyfél elé a feljavított tartalmakat. A központi képernyő felszereltségi szinttől függően 9 vagy 10,5 colos, ennél is látványosabb azonban a műszeregység szériakivitelű 7 colos digitális eleme helyett elérhető 12,3 colos, teljesen digitális műszercsoport, amely négyféle üzemmódban jeleníti meg a kért információkat, tűéles grafikával és kiváló leolvashatósággal könnyítve meg a mindennapi használatot.

A már említett infotainment rendszer online navigációs rendszere percre kész forgalmi információkkal, a természetes beszédstílust felismerő hangvezérlés kéz nélküli parancsokkal egyszerűsíti le a vezetést. Igazi kényeztetés a vezeték nélküli okostelefon-integráció, de a rendszerszoftverek is online kapcsolaton keresztül frissíthetők. A Yaris egyes funkcióinak távvezérlésére szolgáló MyT alkalmazás izgalmas új lehetőséggel bővült: mostantól kulcs helyett telefonunkkal is kinyithatjuk a Yarist; ezt a digitális „kulcsot” pedig másokkal is megoszthatjuk, így nem kell a helyszínen lennünk ahhoz, hogy kölcsönadjuk autónkat egy barátunknak.

Ha a multimédiás funkciók bővítése a kényelmes felhasználást, a Toyota Safety Sense csomag kiegészítése az utasok biztonságát szolgálja. Új, szélesebb látószögű kamera és radar szolgálja ki például az ütközésmegelőző, kereszteződés-figyelő rendszereket, megjelent a kínálatban a téves pedálkezelésből eredő, véletlen, hirtelen gázadást elfojtó funkció.

Számos további ütközéselkerülő, automatikusan lassító funkció mellett három közvetlen életmentést szolgáló újdonság is megjelent a kínálatban. Az egyik figyelmeztet, hogy kiszálláskor semmiképpen ne hagyjuk az autóban a hátsó üléssoron utazó gyermekeket, kisállatokat; a másik megelőzi, hogy egy közeledő kerékpárosra rányissuk az ajtót; a harmadik pedig biztonságosan megállítja az autót a sofőr rosszulléte esetén. Mindezeken túl kibővült az adaptív tempomat tudása: a rendszer mostantól az előzések helyes és biztonságos végrehajtására is ügyel, és egy gombnyomásra alkalmazza a jelzőtábla-figyelő rendszer által észlelt sebességkorlátozást.

Az érdemi változások hosszú felsorolása után ejtsünk szót a ráncfelvarrásról, azaz az esztétikai fejlesztésekről is: az új karosszériaszín, a friss üléskárpit és az átrajzolt keréktárcsák minden kivitelhez elérhetők, megjelent viszont a kínálatban egy vadonatúj csúcsverzió is. A Premiere Edition exkluzív kéttónusú fényezést, speciális 17 colos keréktárcsákat, további egyedi kidolgozású belső teret kínál.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

MV Agusta szalonmegnyitó – Tradíció és innováció találkozása a prémium motorozás világában

Budapest, 2024. december 6. – Magyarország motoros közössége egy újabb mérföldkőhöz  érkezett: megnyílt az első hivatalos MV Agusta szalon, amely az olasz márka exkluzív otthona  Budapest szívében. Az MV Agusta, amely tavaly 80 éves fennállását ünnepelte, nem csupán  motorkerékpárokat képvisel, hanem az életérzés, a hagyomány, a versenyek iránti szenvedély,  az olasz formatervezés és a csúcstechnológia […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Race

A Nissan Formula E Csapata készen áll a 11. szezonnyitóra São Paulóban

YOKOHAMA, Japán (2024. december 4.) – A Nissan Formula E Csapata készen áll a GEN3 Evo-korszak megkezdésére. December 7-én elstartol a 2024/25-ös ABB FIA Formula E Világbajnokság a brazíliai São Paulóban. A japán alakulat, az erős 10. szezonra épít, amely során negyedikként végeztek a csapat és pilóta bajnokságban, az újonnan alapított, gyártói bajnokságban pedig harmadikak […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Kisautó, másként-Toyota Yaris Hybrid Premiere Edition 130 LE

Ritka az olyan modellfrissítés, amikor inkább a tartalom változik, nem a külső. A Toyota viszont épp így fejlesztett, új hibridhajtás került a Yarisba! 2019-ben mutatkozott be a japánok 1999-es születésű kisautója, a Toyota Yaris negyedik generációja. A modell nagyon jól megvolt az elmúlt években, melyet jól mutat, hogy szegmensében Európa legnépszerűbb autójának mondhatja magát. A […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom