Erősebb hibrid hajtásláncot kap a Toyota Yaris

A modellfrissítéseket nem véletlenül hívja ráncfelvarrásnak a köznyelv. Ha egy tetszőleges típus életciklusának a delén aktualizált megjelenést kap, azzal viszonylag gazdaságosan hitethetik el a gyártók ügyfeleikkel, hogy új autót kínálnak nekik – még akkor is, ha a műszaki tartalom érdemben nem változik. A Toyota Yarisszal azonban most ennek pont az ellenkezője történt: külső dizájnjának változásai kimerültek a szín- és keréktárcsa-választék bővülésében, valamint egy új felszereltségi szint megjelenésében, ám annál fontosabbak és szélesebb körűek a technológia újítások.

Bármilyen meglepő, ezek közül nem feltétlenül az a legizgalmasabb, hogy az eddigi egy helyett immár kétféle full hibrid hajtáslánccal rendelhető a Yaris. A modell ugyanis kibővített vezetőtámogató és biztonsági arzenált, valamint feljavított infotainment tartalmat is kínál… először azonban mégis vegyük sorra az új hibrid rendszer részleteit. Annál is inkább, mert ez a fejlesztés minden eddiginél vonzóbbá teheti az európai piacokon a modellt, hiszen az eladásokat eddig is a benzin-elektromos verzió uralta: az Óvilágban 2022-ben értékesített Yarisok 79%-a (!) hibrid volt; 147 ezer eladott autóval a Yaris volt a Toyota legkeresettebb hibrid modellje.

Ez a határtalanul népszerű 116 lóerős hajtáslánc a továbbiakban is elérhető marad, a gazdagabb felszereltségű kivitelekhez azonban opcióként vagy alapfelszerelésként egy 130 lóerős hajtásláncot is kínál mostantól a Toyota. A modell kompakt méretei nem teszik lehetővé nagyobb benzinmotor beépítését, azonban erre nem is volt szükség: az újonc a már ismert belső égésű erőforrásra épül, az elektromos komponensek viszont a Toyota vadonatúj, ötödik generációs hibrid rendszeréből származnak.

A villanymotor nagyobb és erősebb, a motorvezérlés hardverét és szoftverét egyaránt lecserélték, ami azt jelenti, hogy a Yaris Hybrid 130 álló helyzetből 9,7 helyett 9,2 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, a rendszer minden üzemi tartományban élénkebben reagál a gázparancsokra, élvezetesebben vezethető, miközben az előzetes kalkulációk szerint üzemanyag-fogyasztása és CO2-kibocsátása minimálisan változik (hiszen az extra erő elsősorban az elektromos komponensből fakad.)

Nem csak az autó lett azonban gyorsabb, hanem a továbbfejlesztett infotainment rendszer is, amely így zökkenőmentesen tárja az ügyfél elé a feljavított tartalmakat. A központi képernyő felszereltségi szinttől függően 9 vagy 10,5 colos, ennél is látványosabb azonban a műszeregység szériakivitelű 7 colos digitális eleme helyett elérhető 12,3 colos, teljesen digitális műszercsoport, amely négyféle üzemmódban jeleníti meg a kért információkat, tűéles grafikával és kiváló leolvashatósággal könnyítve meg a mindennapi használatot.

A már említett infotainment rendszer online navigációs rendszere percre kész forgalmi információkkal, a természetes beszédstílust felismerő hangvezérlés kéz nélküli parancsokkal egyszerűsíti le a vezetést. Igazi kényeztetés a vezeték nélküli okostelefon-integráció, de a rendszerszoftverek is online kapcsolaton keresztül frissíthetők. A Yaris egyes funkcióinak távvezérlésére szolgáló MyT alkalmazás izgalmas új lehetőséggel bővült: mostantól kulcs helyett telefonunkkal is kinyithatjuk a Yarist; ezt a digitális „kulcsot” pedig másokkal is megoszthatjuk, így nem kell a helyszínen lennünk ahhoz, hogy kölcsönadjuk autónkat egy barátunknak.

Ha a multimédiás funkciók bővítése a kényelmes felhasználást, a Toyota Safety Sense csomag kiegészítése az utasok biztonságát szolgálja. Új, szélesebb látószögű kamera és radar szolgálja ki például az ütközésmegelőző, kereszteződés-figyelő rendszereket, megjelent a kínálatban a téves pedálkezelésből eredő, véletlen, hirtelen gázadást elfojtó funkció.

Számos további ütközéselkerülő, automatikusan lassító funkció mellett három közvetlen életmentést szolgáló újdonság is megjelent a kínálatban. Az egyik figyelmeztet, hogy kiszálláskor semmiképpen ne hagyjuk az autóban a hátsó üléssoron utazó gyermekeket, kisállatokat; a másik megelőzi, hogy egy közeledő kerékpárosra rányissuk az ajtót; a harmadik pedig biztonságosan megállítja az autót a sofőr rosszulléte esetén. Mindezeken túl kibővült az adaptív tempomat tudása: a rendszer mostantól az előzések helyes és biztonságos végrehajtására is ügyel, és egy gombnyomásra alkalmazza a jelzőtábla-figyelő rendszer által észlelt sebességkorlátozást.

Az érdemi változások hosszú felsorolása után ejtsünk szót a ráncfelvarrásról, azaz az esztétikai fejlesztésekről is: az új karosszériaszín, a friss üléskárpit és az átrajzolt keréktárcsák minden kivitelhez elérhetők, megjelent viszont a kínálatban egy vadonatúj csúcsverzió is. A Premiere Edition exkluzív kéttónusú fényezést, speciális 17 colos keréktárcsákat, további egyedi kidolgozású belső teret kínál.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Még leharcolt állapotban is többet ér ez a veteránkorú Toyota Supra, mint amennyibe újonnan került

Már többször írtunk róla, hogy az 1993 és 2002 között gyártott, negyedik generációs (A80-as) Toyota Suprák manapság hihetetlen összegekért cserélnek gazdát, részben az örökzöld formaterv, a remek vezethetőség és megbízhatóság, részben pedig a Halálos iramban (Fast & Furious) c. mozifilm-franchise-ban játszott szerep miatt. Az első részben ugyanis az azóta már elhunyt Paul Walker hajtott egy […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Keveset kaptak, sokat adtak a Peugeot különcei

A múlt század vége felé eljutott odáig a technológiák fejlődése, hogy a megfizethető autók is egyre több extrát kínálhattak: erősebbek, kényelmesebbek, sikkesebbek lettek. A Peugeot aztán gondolt egy merészet, és a trenddel dacolva nem hozzátett, hanem elvett egy-egy típusából, méghozzá sok mindent. A sors fintora, hogy ma ezekre emlékezünk vissza a legnagyobb örömmel. 1986-ban félárbocra […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Max Verstappen és a Honda e:NY1

Max Verstappen még a szezon előtt bepattant a tisztán elektromos üzemű Honda e:Ny1 volánja mögé, hogy lenyűgözze az ifjú gokartversenyzőket, majd egy meglepetéstalálkozón személyesen is elbeszélgetett velük. A háromszoros F1-világbajnok egy Oracle Red Bull Racing RB20 versenyautóval áll rajthoz, amelyben a Honda által fejlesztett, RBPTH002 típuskódú, 1,6 literes, V6-os, hibrid hajtáslánc dolgozik. A fejlesztése során […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom