Erősebb, takarékosabb, nagyobb tudású a Lexus hibrid városi crossovere

Öt év után búcsúzik az UX 250h a Lexus kínálatából, átadva helyét a nála minden szempontból fejlettebb hajtásláncot alkalmazó, és ahhoz gazdagabb felszereltséget társító UX 300h modellnek.

Az új modell a Lexus névadási szokásai szerint magasabb teljesítményt takar, amit teljes egészében a hibrid hajtáslánc elektromos komponensének fejlesztésével értek el a mérnökök. A változatlanul megőrzött 2,0 literes, soros négyhengeres M20A-FXS szívó benzinmotorhoz, amely termikus hatásfokát tekintve a mai napig a világ egyik legkiválóbb belső égésű erőforrásának számít, a Lexus ötödik generációs hibrid komponenseit társították.

Míg a 250h modell nikkel metál-hidrid (NiMH) akkumulátortechnológiát alkalmazott, a 300h modernebb, nagyobb feszültségű, jobb hatásfokú lítium-ion akkumulátort kap. Az új akkutechnológia egyben a menetkész tömeget is csökkenti. Az eddig különálló egységként beépített invertert pedig a villanymotorral integrálták. A két módosítás együtt a maximális motorteljesítmény 8 százalékos növekedését hozta: a korábbi 135 kW (184 LE) helyett az UX 300h csúcsteljesítménye eléri a 146 kW-ot (199 LE.)

Az E-Four összkerékhajtással szerelt modellváltozatokban hátul vadonatúj, állandó mágneses villanymotor váltja a korábbi indukciós motort. Ez több mint ötször nagyobb teljesítményt (5,3 helyett 30 kW) és csaknem kétszeresére emelt forgatónyomatékot (55 helyett 84 Nm) eredményez. Ez egyrészt közvetlenebb gázreakciókat eredményez, másrészt a hátsó tengelyre jutó, nagyobb nyomaték révén javítja a menetstabilitást, harmadrészt a generátorként is szolgáló villanymotor lassításkor hatékonyabban képes visszanyerni a felszabaduló mozgási energiát.

A megnövelt elektromos teljesítmény jóvoltából szélesebb tartományban tehermentesíthető a benzinmotor: megfelelő körülmények esetén az UX 300h hajtásláncvezérlése akár 115 km/óra sebességnél is leállíthatja a belső égésű erőforrást, kizárólag elektromos hajtásra támaszkodva. Ez tovább csökkenti az üzemanyag-fogyasztást: menethelyzettől és modellváltozattól függően 0,3-0,5 l/100km (5-9%) megtakarítást ígérnek a WLTP-norma szerinti, szabványos értékek (FWD: 5,0 – 5,2 l/100km; AWD: 5,3-5,7 l/100km.)

Ezzel párhuzamosan a menetdinamika is javult: az elsőkerék-hajtású modellváltozat a korábbi 8,5 helyett 8,1 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára; az öszkerékhajtású modell esetében még látványosabb (8,7 helyett 7,9 mp) a fejlődés. A megnövelt menetdinamikához igazították a futómű hangolását. A fékerő pontosabb elosztásával, kerekenkénti szabályozásával mérsékelték az oldaldőlési, térdeplési és ágaskodási hajlamot; az átdolgozott fékrendszer minden helyzetben lineáris, egyenletes fékhatást, és ebből adódóan magabiztos vezethetőséget kínál.

A hűtőradiátor, valamint a hátsó tűzfal extra merevítése ugyancsak hozzájárul a kiszámítható, egyenletes irányíthatósághoz. Ebben az összkerékhajtási rendszer fent már említett, kifinomult vezérlése is szerepet játszik, a menetstabilizáló rendszer a nyomaték tengelyek közötti elosztásával orvosolja a pillanatnyi alul- és túlkormányzottságot. Még dinamikusabban vezethető az UX 300h F SPORT modell, amelynek adaptív felfüggesztése kifinomult, testre szabható beállításokat tesz lehetővé.

A tervezők nem csak a menetdinamikával, de a komforttal is foglalkoztak. Az A-oszlopok alatt, valamint a padlólemeznél alkalmazott extra hangszigetelés, valamint a műszerfal és a hátsó kerékdob speciális rezgéscsillapító bevonata együtt 1,7 dB-lel csökkentették a belső zajszintet.

Az UX 300h elsődleges kezelőfelülete a 8 vagy 12,3 colos érintőképernyő; mindkettő gyorsabb processzort kapott, és közvetlenebbül reagál az érintésre. A nagy felbontású grafika a külső fényviszonyoktól függetlenül jó leolvashatóságot biztosít. A hangvezérlő rendszer a korábbinál pontosabban érti a természetes ritmusú beszédet, képes különbséget tenni a vezetőtől és az első utastól kapott parancsok között, valamint kiszűri a háttérzajt, így használatához nem szükséges leállítani a zenelejátszást.

Alapfelszerelés a felhő alapú (online) navigációs funkció, amely valós idejű forgalmi és útinformációkat is biztosít; a nagyobb érintőképernyőhöz tartozó, integrált navigációs rendszer mobil adatkapcsolat nélkül is működik. Az okostelefon-integrációhoz immár nem szükséges vezetékes kapcsolat; illetve számos fedélzeti rendszer a Lexus Link okostelefonos alkalmazásból vezérelhető, bizonyos paraméterek ellenőrizhetők.

Fontos újdonság a 2024-es modellévben a digitális kulcs: az opciós rendszer a felhasználó okostelefonját észlelve és azonosítva oldja a központi zárat, és engedélyezi a hajtáslánc indítását. A digitális kulcs akár öt felhasználóval megosztható, anélkül, hogy a tulajdonos a helyszínen lenne, ami különösen hasznos, ha többen használják az autót.

A karosszériaszínek választéka egy új árnyalattal: a minden kivitelhez rendelhető, homogénebb belső szerkezetének köszönhetően mélyebb ragyogású Sonic Copper rézszínnel bővült. Az utastérben a megszokott, nemes anyagok és a japán kézműves hagyományok által ihletett textúrák fogadnak.

Kibővült a belső színkombinációk választéka, megújultak az ajtópanelen elhelyezett kapcsolók, átrajzolták a műszeregység árnyékolóját, a padlókonzol és a váltókar új, fémes hatású kidolgozást kapott. Szintén a váltókart érintő változás, hogy mostantól bőr helyett műbőr borítja, így az ügyfelek igény szerint rendelhetnek teljesen bőrmentes kivitelű UX-et. A kormánykerékbe a vezető éberségét felügyelő optikai érzékelőt (kamerát) integráltak.

Végül, de nem utolsósorban bővült a Lexus Safety System+ biztonsági csomag tudása, a már ismert funkciókon túl számos új rendszer jelent meg. Kis sebességű haladásnál a proaktív menetasszisztens kamera segítségével azonosítja a hirtelen felbukkanó akadályokat, és fékezéssel kerüli el az ütközést. Újdonság, hogy amennyiben a nagy sebességgel haladó UX-hoz hátulról olyan sebességkülönbséggel közeledik egy jármű, ami ütközési kockázatot jelent, automatikusan működésbe lépnek a Lexus vészvillogói. A biztonságos kiszállást támogató rendszer pedig hátulról közeledő kerékpáros vagy gépjármű esetén fényjelzéssel figyelmezteti az utasokat, hogy veszélyes kiszállni. A kilincs meghúzásakor hangjelzés nyomatékosítja a riasztást. A fent említett vezetőfigyelő kamera nem csak figyelmezteti a sofőrt, ha figyelemvesztést érzékel, de amennyiben a vezető nem reagál, automatikusan leállítja az UX-et.

Habár a 2024-es modellfrissítésnél az UX 300h áll a figyelem középpontjában, a mérnökök az akkumulátoros elektromos UX 300e modellt sem hagyták változatlanul. Az akkumulátor 10-ről 80 százalékra történő töltéséhez szükséges idő (egyenáramú gyorstöltés esetén) a korábbi 80 percről 60 percre (-25%) csökkent. Ez kiegészíti azt a 2023-as modellévi fejlesztést, amelynek eredményeként az elektromos hatótávolság 40 százalékkal megnőtt, köszönhetően a nagyobb, 72,8 kWh-ás akkumulátornak, valamint a módosított aerodinamikai részleteknek. Szintén 2023-ból hozták át a módosított kormány- és futómű-beállításokat, valamint az új infotainment rendszereket.

Fotók: Lexus

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

A V4Grid nemzetközi konzorcium projektje támogatást nyert az Európai Interreg Central Europe programban

Az innovatív nemzetközi V4Grid projekt közel 2,4 millió eurós támogatást kapott az Interreg Central Europe programban. Ezt az ambiciózus kezdeményezést egy 11 partnerből álló konzorcium viszi véghez, amely különböző iparági szereplőket tömörít magába, úgy mint: energetika, autóipar, töltőberendezés gyártó, jog, szoftver fejlesztő, mesterséges intelligencia fejlesztő, akadémiai illetve K+F területek képviselői Csehországból, Lengyelországból, Magyarországról és Szlovákiából. […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Húszéves a BMW Group Magyarország

A BMW és MINI márkák hazai képviseletét ellátó, gyári tulajdonú leányvállalatot 2004 tavaszán alapították. Az elmúlt húsz évben az immár BMW Group Magyarország néven működő vállalat az értékesítés és vevőszolgálat terén csaknem töretlen növekedési pályán haladt, országos márkakereskedői és márkaszerviz hálózatot épített ki és szervesen beépült a pezsgő hazai kulturális életbe. A BMW Group leányvállalatként […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Az új MINI John Cooper Works a nürburgringi 24-órás futamon debütál a nemzetközi világpremier előtt

A MINI és a motorsport rajongói egyként várják az új MINI John Cooper Works debütálását. A nóvum első ízben a világ egyik legkeményebb hosszútávú megmérettetésén mutatja meg magát: a nürburgringi 24-órás futamon, amelyen a pilóták és a csapatok a sebesség, a rátermettség és a megbízhatóság egész napos, kimerítő csatájában hódítják meg a legendás Nürburgring Nordschleife […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom