Hidrogénüzemű V6-os motort kapott a Toyota Hiace

Immár hetedik éve kutatja és fejleszti hidrogénüzemű belső égésű motortechnológiáját a Toyota. A rendszert a lehető leglátványosabban: egy pályaversenyautó fedélzetén mutatta be a világnak az autógyártó. Ezt követően egymás után léptek színre azok az érdekfeszítő prototípusok, amelyek a benzin helyett sűrített hidrogént alkalmazó hajtástechnológia lehetséges felhasználási területeit szemléltették, a veterán autóktól kezdve a Le Mans-i Hypercaron át a sorozatgyártású családi modellekig. Most pedig még messzebb merészkedett a Toyota, a szó átvitt és konkrét értelmében egyaránt, hiszen ezúttal egy Hiace furgont alakítottak át H2-üzemre, hogy aztán Ausztráliában élesben, közúton teszteljék azt a következő hónapokban.

A második generációs Toyota Mirai tüzelőanyagcellás szedánnal szerzett tapasztalatok alapján kialakított, három hidrogéntartályt a padló alatt helyezték el. Az ezekből táplált belső égésű motor a szokásos helyén, az orrban található, azonban az eltérő felhasználási jelleg miatt szóba sem jöhetett az 1,6 literes, soros háromhengeres motor. Ehelyett egy V6-os turbómotort alakítottak át hidrogénüzemre.

A Hiace palettáján eleve szerepel egy 3,5 literes hathengeres szívó benzinmotor (7GR-FKS), a tervezők azonban nem ezt a blokkot használták, hanem a Land Cruiser 300-asban is szolgáló ikerturbós erőforrást (V35A-FTS) vették át, annak tízfokozatú automata sebességváltójával egyetemben. A mérnökök ellenálltak a kísértésnek, hogy megközelítsék az eredeti, szuverén motorteljesítményt, a 163 lóerő és a 354 Nm-es nyomatéki csúcs nagyfokú üzembiztosságot ígér (a blokk eredetileg 415 lóerőt ad le,) miközben bőségesen elegendő a mindennapi szállítási feladatok teljesítéséhez.

Ahogy a Hiace-t műszakilag optimális alanynak találták a kísérlethez, úgy a helyszín kiválasztása sem véletlen. Egyrészt, mert Ausztrália a Hiace egyik legnagyobb exportpiaca, másrészt, mert a földrésznyi ország politikai és gazdasági oldalról egyaránt teljes mellszélességgel támogatja a hidrogénalapú gazdaság fejlesztését. A 2019-ben meghirdetett Nemzeti Hidrogénstratégia a mai napig 6,3 milliárd dollár (1,4 billió Ft) kormányzati támogatásban részesült állami és szövetségi szinten.

Ausztrália 2030-ra H2 nagyhatalommá kíván válni, ami egyáltalán nem hangzik hiú ábrándnak annak fényében, hogy a további 127 milliárd dollár (28,6 billió Ft) összértékű beruházásra tettek ígéretet az érdekelt szereplők, közöttük a Toyota Australia is. Az autógyártó helyi képviseletének altonai gyártóüzeme nem csak a hidrogén előállításával és tárolásával, valamint a mobilitási célű töltő infrastruktúra kiépítésével foglalkozik, hanem üzemanyagcellás áramfejlesztő berendezéseket is gyártanak belföldi és exportpiacokra.

A Hiace H2 projektben több vállalati partner is részt vesz. Az első az ország egyik legnagyobb infrastruktúrafejlesztő vállalkozása, a CPB Contactors: ők egy 12 üléses Hiace Commuter busszal fogják a dolgozókat egy jelentős melbourne-i építőipari beruházás helyszínei között szállítani. Az általuk és más résztvevők által szerzett tapasztalatokat a Toyota a hidrogén-tárolórendszer fejlesztésére, az égési folyamat optimalizálására fogja felhasználni. A projekt távlati célja még izgalmasabb: fel kívánják térképezni egy esetleges hirdogénalapú hibrid felhasználás lehetőségeit. Ebből a szempontból egyébként szintén optimális választás volt a V35A-FTS blokk, hiszen az már ma is elérhető hibrid konfigurációban, méghozzá a Toyota Tundra pickup (és az azzal rokon Sequoia szabadidőjármű) fedélzetén.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról

Mától Ekler Luca paralimpiai bajnok is a Toyota támogatásával készülhet az idei Paralimpiára

Az olimpiai és paralimpiai mozgalom világszintű mobilitási partnere, egyben a Magyar Olimpiai Bizottság és a Magyar Paralimpiai Bizottság támogatója, a Toyota, 2024. február 22-én a Magyar Parasport Napja alkalmából megszervezett szakmai konferencián adta át azt a vadonatúj Toyota C-HR-t, amellyel Ekler Luca paralimpiai bajnok, világ- és Európa-bajnok, világcsúcstartó magyar paraatléta felkészülését támogatja a 2024-es Párizsi […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Újabb 5 évig az AutoWallis Csoport lesz az Opel importőre Magyarországon és három további régiós országban

Andrew Prest, az AutoWallis Distribution ügyvezetője elmondta, hogy a vállalat mára az Opel egyik legnagyobb független importőrévé vált A megállapodás értelmében legalább 2028 végéig az AutoWallis, fogja a márkát képviselni a közép-kelet-európai régió négy országában 2023-ban közel 12 ezer új Opelt értékesített a cég a régió négy piacán Budapest,/ Újabb öt évre meghosszabbította a meghatározó […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

Wang Chuanfu a BYD elnöke köszöntötte a márka első magyar vásárlóit

A BYD, a világ vezető NEV – azaz új energiával hajtott – járműveket és akkumulátorokat gyártó vállalata, büszkén rendezte meg az első magyarországi személyautó vásárlóinak köszöntési ünnepségét, Wang Chuanfu, a BYD csoport alapítójának és elnökének jelenlétében. Az ünnepi ceremónia hangsúlyozza a BYD elkötelezettségét az elektromobilitás elterjesztése mellett Magyarországon és Európa-szerte. Az esemény a budapesti Puskás […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom