Új márkát köszönthetünk tesztmotoros palettánkban a Kawasaki személyében. Ráadásul nem is kis fejszébe vágtuk fejszénket, ugyanis rögtön egy “fullextrás” ezres Versys-t kaptunk egy hosszú hétvégére az Ivanics Motor jóvoltából. Kalandjainkról videót is készítettünk, melyet ide kattintva nézhettek meg:
Történelem
Idestova 14 éve találkozhatunk utainkon Versys-ekkel: egy kiforrott típusról, technológiáról beszélhetünk tehát. A 650-es modell kezdeti sikerein felbuzdulva néhány évvel később, 2012-ben követte őt az ezres “nagytestvér” – majd a tengerentúlon a legkisebb, 250-es/300-as Versys is.
Napjainkban minden Versys több kivitelben is elérhető: “sima”, S és SE felszereltség közül válogathatunk. Tesztmotorunk a legtöbb jóval ellátott, “legextrább” SE modell volt. Kétféle színben, ezüst-fekete-zöld (képeken), valamint szürke-fekete színekben pompázva vásárolható meg, 6 999 000 Ft-os listaártól. Pénzünkért viszont jócskán kapunk tudást, modern technológiát, extrákat, sőt, maximális komfortot is!
A fentebb említett árban egyébként a bukókeretet leszámítva minden, a képeken szereplő tartozék megtalálható.
Felépítés és “külső”
A Versyst a Kawasaki a túraendurók közé sorolja, azonban mi inkább hívnánk sport crossovernek ezt a modellt. Hogy mit is jelent pontosan ez a kifejezés? Csakúgy, mint az autók esetében, itt is a magasított felépítésre utal. A hangsúly ezáltal a hosszú távú kényelemre kerül – e célt pedig véleményünk szerint maximálisan teljesítette tesztmotorunk. Nem véletlenül napról napra népszerűbbek a vásárlók körében az ilyen kivitelű kétkerekűek!
Ne tévesszen meg viszont a külső! Egyrészt, óriási termete ellenére egy iszonyú kezes motort ismerhettünk meg a Versys személyében – de erről részletesen később -, másrészt pedig amennyiben közelebbről szemügyre vesszük, láthatjuk, hogy ez egy aszfaltozott utakra tervezett kétkerekű. Pontosan miért is?
Teljesen utcai gumikkal, és 17-es kerekekkel, alufelnivel találkozhatunk a Versys-en. E mellett a – félaktív, elektronikus – futómű is főleg arra szolgál, hogy aszfaltos közutakon a legjobb, legkényelmesebb megoldást nyújtsa motorosának. 150 milliméteres rugóútja is azt bizonyítja, hogy nem biztos, hogy az “enduro” legmegfelelőbb megnevezés.
Szintén a külsőnél érdemes megemlíteni azt, hogy minden világító- és jelzőberendezés LED-es a Versysen. Ha ez nem lenne elég “modern”, akkor hadd tegyek még említést a kanyarfényszórókról is! Ez mindkét oldalon három részből tevődik össze, és az IMU által vezérelve, a dőlésszögnek megfelelően aktiválódik. Mindig éppen annyi fényforrás, amennyi optimálisan szükséges ahhoz, hogy bevilágítsa a kanyarívet.
“Belső”
A motor lelke egy Z1000-ből átalakított, soros négyhengeres blokk. Az egész pontosan 1043 köbcenti lökettérfogatú erőforrás 120 lóerő (9000-es fordulaton) és 102 Nm (7500 rpm) leadására képes. A Versysbe az eredeti blokk már kissé áthangolva került, hogy tökéletesen passzoljon e motor karakterisztikájához, felhasználási módjához. Így alacsonyabb fordulaton nyomatékosabb, mindezt anélkül, hogy a felsőbb fordulatszám-tartományban elveszítené a játékkedvét, az erejét. Mégiscsak egy sornégyről beszélünk! Nem meglepő tehát, hogy 6000 fölött kezd igazán feléledni, “szedni a lábát”. A fel-le irányú gyorsváltó – mely az alap csomag része! – pedig még élvezetesebbé, könnyedebbé teszi számunkra az utat.
Mivel ez a Versys az első Kawasaki tesztmotorunk, így újdonságként tekintettünk minden apró részletre. Az, hogy három motormód közül választhatunk, nem igazán meglepetés. Azért viszont hálás lehet a hétköznapi felhasználó, hogy egyszerűen Rain (azaz Eső), Road (azaz Közút), valamint Sport módnak nevezték el e három lehetőséget. Így biztosan nem kell gondolkodni, hogy most melyik is az erősebb, hogy melyiket is válasszuk éppen. Érezhető különbség van egyébként e három menetmód között, más a gázkar reakciója, valóban más a kigyorsítások, a motorozás dinamikája, élménye. Azonban a vállalkozóbb szellemű motorosok még egy negyedik, “User” (azaz felhasználói) módot is használhatnak, melyben teljes mértékben személyre szabhatják motorjuk karakterét.
Rövid tesztünk során a Versys 6.2 literes átlagfogyasztást produkált, azonban abban abszolút nem vagyunk biztosak, hogy ez hosszabb távon is így nézett volna ki. Tehát saját, nem reprezentatív adataink alapján elmondhatjuk, hogy a 21 literes tankjának köszönhetően biztosan 300 kilométernél nagyobb hatótávval rendelkezik Versys-ünk.
Technológia
Ha a motor szíve a sornégyes erőforrás, akkor egy másik metaforával élve az “agya” pedig a Bosch által kifejlesztésre került IMU (központi inercia mérőegység). Ez felel ugyanis minden elektronikáért, modern technológiáért a Versysben. Rengeteg ilyen dolog található meg ebben a kétkerekűben, az intelligens (kanyarban is működésbe lépő) ABS-től elkezdve a kanyarfényszórón át a kipörgésgátlóig. Érdekesség, valamint számunkra újdonság volt az úgy nevezett Kawasaki Cornering Management Function. Ez arra hivatott, hogy a kanyar során – fékezéskor és kigyorsításkor egyaránt – a szerint szabályozza a hátsó kerékre érkező erőt, hogy a megkezdett kanyarívünket szépen tartani tudjuk.
Talán az egész motor legérdekesebb, “legextrább” része azonban az elektronikus felfüggesztés. A 43 mm-es fordított első villák, valamint a vízszintesen elhelyezkedő hátsó rugóstag teljes mértékben személyre szabhatók.
Állítható egyrészt az előfeszítés, három állásban. Ahogy a bal kéznél lévő gombokat nyomkodva változtatjuk, azonnal érezhető (és hallható), ahogy állítja magát a hátsó rugós tag. Egy személlyel, egy személlyel plusz csomagokkal vagy két személlyel (és csomagokkal) – azonnal érezhető a differencia!
Másrészt pedig KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension) névre hallgató elektronikus felfüggesztés valós időben alkalmazkodik az útviszonyokhoz, a körülményekhez. Így mindig a legmegfelelőbb csillapítást kaphatjuk.
Ahol pedig mindezt a sok információt leolvashatjuk, ahol személyre szabhatjuk a motort, az nem más, mint a TFT kijelző. Tényleg minden információt, adatot látunk rajta, és mindemellett a hagyományos fordulatszámmérőt is meghagyták a japán mérnökök.
A kijelző felépítése egyébként egyszerű, átlátható, logikája hamar megtanulható. Sötét és világos (fekete vagy fehér) hátteret választhatunk, sőt, a kijelző formátuma is változtatható. Erről bővebben, vizuálisan a videónkban számolunk be, úgyhogy a részletekkel nem untatnám a kedves olvasót. Lényeges viszont egy fél mondatban mindenképp megemlíteni azt, hogy a “Rideology” alkalmazás, valamint a Bluetooth segítségével a Versys-t okostelefonnal össze lehet kapcsolni – egy jó pontot tehát bezsebelhet a gyártó a fiatalabb generációtól.
Komfort
Mint arról a cikk elején is szó volt – a Versys esetében a fókusz a kényelemre helyeződött. E tekintetben maximálisan elégedettek is voltunk! Az üléspozíció kifejezetten barátságos: egyenes háttal, nem görnyedve, kényelmesen utazhatunk a Versys nyergében.
Ülésmagassága nem mondható “óriásinak”, ugyanis mindössze 840 mm. Így jóval szélesebb réteg számára válik elérhetővé a Versys. A legtöbb motorosnak nem kell pipiskednie, átlagos testmagassággal pedig teli talppal leér az ember lába. 257 kg-os (kategóriájában nem vészesen nagy, de azért könnyűnek sem nevezhető) menetkész tömege miatt – be kell vallanunk – örültünk ennek az ülésmagasságnak. A kényelem rovására szerencsére nem megy ez így sem, nem kell kuporogni a motoron – bátran ajánljuk tehát alacsonyabbaknak, vagy akár égimeszelőknek is!
Az ülés elöl-hátul is hatalmas és puha, ténylegesen érződik, hogy hosszú távra tervezték. Utasunk kapaszkodni is könnyedén fog tudni, és amennyiben a hátsó dobozt, valamint az oldaldobozokat (ezek felárasak!) is megvásároljuk, a fél háztartást kényelmesen magunkkal tudjuk vinni túránkra.
Szintén kényelmünkről gondoskodik a tempomat – mely 150 km/h-ig bírható működésre -, valamint a markolatfűtés is. Ez utóbbinak három állása vagy, de nem kell olyan gyakran bekapcsolnunk hűvösebb időben sem, hiszen a műanyag markolatvédők a szelet, az esőt és a hideget is szépen távol tartják kezeinktől.
Az ergonomikus üléspozíció, a kényelmes ülés, a tempomat, a három állásban használható nagy plexi (mely a Suzukival ellentétben szerszám nélkül is állítható!) tehát mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy egy hosszú nap után is mosolyogva szálljunk le a motorról.
Indulás!
Álló helyzetben, tologatva jócskán érezni a nagy súlyt, azonban onnantól kezdve, hogy nyeregbe pattanunk és elindulunk, abszolút semmi nehézséget nem jelent a manőverezés. Elsőre meg is lepődtünk, hogy milyen csekély energia kell – a széles kormánynak is köszönhetően – ahhoz, hogy irányítsuk a Versyst. Az elektronikus, félaktív felfüggesztésnek köszönhetően pedig szépen veszi az akadályokat is. Akár autópálya tempóban, akár szerpentinen kanyarogva, sőt még városi araszolásnál is egy kezes, könnyen irányítható motort ismerhettünk meg a Versys személyében.
Összességében elmondható tehát, hogy amennyiben leginkább aszfaltozott utakon túráznál, tökéletes társra lelhetsz a Versysben.
Képgalériáért kattints IDE!
Ági