Kawasaki Versys 1000 SE (2024) teszt – A zöld óriás

Új márkát köszönthetünk tesztmotoros palettánkban a Kawasaki személyében. Ráadásul nem is kis fejszébe vágtuk fejszénket, ugyanis rögtön egy “fullextrás” ezres Versys-t kaptunk egy hosszú hétvégére az Ivanics Motor jóvoltából. Kalandjainkról videót is készítettünk, melyet ide kattintva nézhettek meg:

 

Történelem

Idestova 14 éve találkozhatunk utainkon Versys-ekkel: egy kiforrott típusról, technológiáról beszélhetünk tehát. A 650-es modell kezdeti sikerein felbuzdulva néhány évvel később, 2012-ben követte őt az ezres “nagytestvér” – majd a tengerentúlon a legkisebb, 250-es/300-as Versys is.

Napjainkban minden Versys több kivitelben is elérhető: “sima”, S és SE felszereltség közül válogathatunk. Tesztmotorunk a legtöbb jóval ellátott, “legextrább” SE modell volt. Kétféle színben, ezüst-fekete-zöld (képeken), valamint szürke-fekete színekben pompázva vásárolható meg, 6 999 000 Ft-os listaártól. Pénzünkért viszont jócskán kapunk tudást, modern technológiát, extrákat, sőt, maximális komfortot is! 

A fentebb említett árban egyébként a bukókeretet leszámítva minden, a képeken szereplő tartozék megtalálható. 

Felépítés és “külső”

A Versyst a Kawasaki a túraendurók közé sorolja, azonban mi inkább hívnánk sport crossovernek ezt a modellt. Hogy mit is jelent pontosan ez a kifejezés? Csakúgy, mint az autók esetében, itt is a magasított felépítésre utal. A hangsúly ezáltal a hosszú távú kényelemre kerül – e célt pedig véleményünk szerint maximálisan teljesítette tesztmotorunk. Nem véletlenül napról napra népszerűbbek a vásárlók körében az ilyen kivitelű kétkerekűek!

Ne tévesszen meg viszont a külső! Egyrészt, óriási termete ellenére egy iszonyú kezes motort ismerhettünk meg a Versys személyében – de erről részletesen később -, másrészt pedig amennyiben közelebbről szemügyre vesszük, láthatjuk, hogy ez egy aszfaltozott utakra tervezett kétkerekű. Pontosan miért is?

Teljesen utcai gumikkal, és 17-es kerekekkel, alufelnivel találkozhatunk a Versys-en. E mellett a – félaktív, elektronikus – futómű is főleg arra szolgál, hogy aszfaltos közutakon a legjobb, legkényelmesebb megoldást nyújtsa motorosának. 150 milliméteres rugóútja is azt bizonyítja, hogy nem biztos, hogy az “enduro” legmegfelelőbb megnevezés.

Szintén a külsőnél érdemes megemlíteni azt, hogy minden világító- és jelzőberendezés LED-es a Versysen. Ha ez nem lenne elég “modern”, akkor hadd tegyek még említést a kanyarfényszórókról is! Ez mindkét oldalon három részből tevődik össze, és az IMU által vezérelve, a dőlésszögnek megfelelően aktiválódik. Mindig éppen annyi fényforrás, amennyi optimálisan szükséges ahhoz, hogy bevilágítsa a kanyarívet. 

“Belső”

A motor lelke egy Z1000-ből átalakított, soros négyhengeres blokk. Az egész pontosan 1043 köbcenti lökettérfogatú erőforrás 120 lóerő (9000-es fordulaton) és 102 Nm (7500 rpm) leadására képes. A Versysbe az eredeti blokk már kissé áthangolva került, hogy tökéletesen passzoljon e motor karakterisztikájához, felhasználási módjához. Így alacsonyabb fordulaton nyomatékosabb, mindezt anélkül, hogy a felsőbb fordulatszám-tartományban elveszítené a játékkedvét, az erejét. Mégiscsak egy sornégyről beszélünk! Nem meglepő tehát, hogy 6000 fölött kezd igazán feléledni,  “szedni a lábát”. A fel-le irányú gyorsváltó – mely az alap csomag része! – pedig még élvezetesebbé, könnyedebbé teszi számunkra az utat.

Mivel ez a Versys az első Kawasaki tesztmotorunk, így újdonságként tekintettünk minden apró részletre. Az, hogy három motormód közül választhatunk, nem igazán meglepetés. Azért viszont hálás lehet a hétköznapi felhasználó, hogy egyszerűen Rain (azaz Eső), Road (azaz Közút), valamint Sport módnak nevezték el e három lehetőséget. Így biztosan nem kell gondolkodni, hogy most melyik is az erősebb, hogy melyiket is válasszuk éppen. Érezhető különbség van egyébként e három menetmód között, más a gázkar reakciója, valóban más a kigyorsítások, a motorozás dinamikája, élménye. Azonban a vállalkozóbb szellemű motorosok még egy negyedik, “User” (azaz felhasználói) módot is használhatnak, melyben teljes mértékben személyre szabhatják motorjuk karakterét.

Rövid tesztünk során a Versys 6.2 literes átlagfogyasztást produkált, azonban abban abszolút nem vagyunk biztosak, hogy ez hosszabb távon is így nézett volna ki. Tehát saját, nem reprezentatív adataink alapján elmondhatjuk, hogy a 21 literes tankjának köszönhetően biztosan 300 kilométernél nagyobb hatótávval rendelkezik Versys-ünk.

 

Technológia

Ha a motor szíve a sornégyes erőforrás, akkor egy másik metaforával élve az “agya” pedig a Bosch által kifejlesztésre került IMU (központi inercia mérőegység). Ez felel ugyanis minden elektronikáért, modern technológiáért a Versysben. Rengeteg ilyen dolog található meg ebben a kétkerekűben, az intelligens (kanyarban is működésbe lépő) ABS-től elkezdve a kanyarfényszórón át a kipörgésgátlóig. Érdekesség, valamint számunkra újdonság volt az úgy nevezett Kawasaki Cornering Management Function. Ez arra hivatott, hogy a kanyar során – fékezéskor és kigyorsításkor egyaránt – a szerint szabályozza a hátsó kerékre érkező erőt, hogy a megkezdett kanyarívünket szépen tartani tudjuk. 

Talán az egész motor legérdekesebb, “legextrább” része azonban az elektronikus felfüggesztés. A 43 mm-es fordított első villák, valamint a vízszintesen elhelyezkedő hátsó rugóstag teljes mértékben személyre szabhatók.

Állítható egyrészt az előfeszítés, három állásban. Ahogy a bal kéznél lévő gombokat nyomkodva változtatjuk, azonnal érezhető (és hallható), ahogy állítja magát a hátsó rugós tag. Egy személlyel, egy személlyel plusz csomagokkal vagy két személlyel (és csomagokkal) – azonnal érezhető a differencia!

Másrészt pedig KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension) névre hallgató elektronikus felfüggesztés valós időben alkalmazkodik az útviszonyokhoz, a körülményekhez. Így mindig a legmegfelelőbb csillapítást kaphatjuk. 

Ahol pedig mindezt a sok információt leolvashatjuk, ahol személyre szabhatjuk a motort, az nem más, mint a TFT kijelző. Tényleg minden információt, adatot látunk rajta, és mindemellett a hagyományos fordulatszámmérőt is meghagyták a japán mérnökök.

A kijelző felépítése egyébként egyszerű, átlátható, logikája hamar megtanulható. Sötét és világos (fekete vagy fehér) hátteret választhatunk, sőt, a kijelző formátuma is változtatható. Erről bővebben, vizuálisan a videónkban számolunk be, úgyhogy a részletekkel nem untatnám a kedves olvasót. Lényeges viszont egy fél mondatban mindenképp megemlíteni azt, hogy a “Rideology” alkalmazás, valamint a Bluetooth segítségével a Versys-t okostelefonnal össze lehet kapcsolni – egy jó pontot tehát bezsebelhet a gyártó a fiatalabb generációtól.

Komfort

Mint arról a cikk elején is szó volt – a Versys esetében a fókusz a kényelemre helyeződött. E tekintetben maximálisan elégedettek is voltunk! Az üléspozíció kifejezetten barátságos: egyenes háttal, nem görnyedve, kényelmesen utazhatunk a Versys nyergében.

Ülésmagassága nem mondható “óriásinak”, ugyanis mindössze 840 mm. Így jóval szélesebb réteg számára válik elérhetővé a Versys. A legtöbb motorosnak nem kell pipiskednie, átlagos testmagassággal pedig teli talppal leér az ember lába. 257 kg-os (kategóriájában nem vészesen nagy, de azért könnyűnek sem nevezhető) menetkész tömege miatt – be kell vallanunk – örültünk ennek az ülésmagasságnak. A kényelem rovására szerencsére nem megy ez így sem, nem kell kuporogni a motoron – bátran ajánljuk tehát alacsonyabbaknak, vagy akár égimeszelőknek is!

Az ülés elöl-hátul is hatalmas és puha, ténylegesen érződik, hogy hosszú távra tervezték. Utasunk kapaszkodni is könnyedén fog tudni, és amennyiben a hátsó dobozt, valamint az oldaldobozokat (ezek felárasak!) is megvásároljuk, a fél háztartást kényelmesen magunkkal tudjuk vinni túránkra.

Szintén kényelmünkről gondoskodik a tempomat – mely 150 km/h-ig bírható működésre -, valamint a markolatfűtés is. Ez utóbbinak három állása vagy, de nem kell olyan gyakran bekapcsolnunk hűvösebb időben sem, hiszen a műanyag markolatvédők a szelet, az esőt és a hideget is szépen távol tartják kezeinktől. 

Az ergonomikus üléspozíció, a kényelmes ülés, a tempomat, a három állásban használható nagy plexi (mely a Suzukival ellentétben szerszám nélkül is állítható!) tehát mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy egy hosszú nap után is mosolyogva szálljunk le a motorról.

Indulás!

Álló helyzetben, tologatva jócskán érezni a nagy súlyt, azonban onnantól kezdve, hogy nyeregbe pattanunk és elindulunk, abszolút semmi nehézséget nem jelent a manőverezés. Elsőre meg is lepődtünk, hogy milyen csekély energia kell – a széles kormánynak is köszönhetően – ahhoz, hogy irányítsuk a Versyst. Az elektronikus, félaktív felfüggesztésnek köszönhetően pedig szépen veszi az akadályokat is. Akár autópálya tempóban, akár szerpentinen kanyarogva, sőt még városi araszolásnál is egy kezes, könnyen irányítható motort ismerhettünk meg a Versys személyében. 

Összességében elmondható tehát, hogy amennyiben leginkább aszfaltozott utakon túráznál, tökéletes társra lelhetsz a Versysben.

 

Képgalériáért kattints IDE!

Ági

 

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

MV Agusta szalonmegnyitó – Tradíció és innováció találkozása a prémium motorozás világában

Budapest, 2024. december 6. – Magyarország motoros közössége egy újabb mérföldkőhöz  érkezett: megnyílt az első hivatalos MV Agusta szalon, amely az olasz márka exkluzív otthona  Budapest szívében. Az MV Agusta, amely tavaly 80 éves fennállását ünnepelte, nem csupán  motorkerékpárokat képvisel, hanem az életérzés, a hagyomány, a versenyek iránti szenvedély,  az olasz formatervezés és a csúcstechnológia […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Motor Utcán

Ünnepélyes megnyitóval indult el a SYM Centrum Magyarországon

Budapest, 2024. november 28. – A Sanyang Motor (SYM), a 70 éves múltra visszatekintő, világszerte elismert tajvani robogómárka, hivatalosan is megérkezett Magyarországra. Az ország vezető motorkerékpár kereskedései közé tartozó KTM Centrum szárnyai alatt működő SYM Centrum célja, hogy a robogókat a kiemelkedő megbízhatóságukkal, modern dizájnjukkal és kiváló ár-érték arányukkal minél több emberhez eljuttassa. A megnyitó […]

Olvass tovább
Motor Női szemmel Teszt

Honda CB650R E-Clutch (2024) teszt – Ismerjük meg az E-Clutch-ot! – Motor&Verda

Az idei szezon egyik legnagyobb újítása a Honda háza táján az E-Clutch volt, mellyel a CBR650R-t és tesztalanyunkat, a CB650R-t ruházták fel. Mindkét motor járt már szerkesztőségünknél a korábbi években, így a teljes ismertetőket már olvashattátok a sport-, valamint a naked kivitelű CB-ről. Jelen cikkben ezért az E-Clutch-ot, annak használatát, valamint előnyeit szeretném részletesen bemutatni […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom