Készüljön fel autójával együtt a nyaralásra!

A statisztikák szerint a magyarok többsége kocsival indul útnak nyaralni, így különösen fontos, hogy egy hosszú, több száz kilométeres útnak megfelelősen felkészített autóval vágjunk neki. A nyári szünidőt megelőző átmeneti időszak ráadásul különösen zsúfolt a márkaszervizek életében, így érdemes jó előre gondoskodni az időpontfoglalásról, hogy a jól megérdemelt vakáció a bosszúságok helyett valóban a pihenésről szólhasson.

Biztosra menni és biztosan menni

Autónk kifogástalan műszaki állapotának fenntartása céljából hosszú utak előtt sok dolog ellenőrzése vagy cseréje kifejezetten javasolt. Ilyenek például a gumialkatrészek. Ezek ugyan hosszúéletű, nagy teherbírású tartozékai autónknak, viszont a téli, alacsony hőmérséklet nagyobb eséllyel tesz bennük kárt. Szintén érdemes a futóművet is szakemberrel átvizsgáltatni, és ha szükséges, beállíttatni. A fékeknek is szenteljünk külön figyelmet: mielőtt hosszabb útra indulunk feltétlenül nézessük meg szakemberrel, milyen állapotú a fékrendszer. A megfelelő fékfolyadékszinten túl (aminek alacsony szintje a kopó alkatrészek elhasználódásának egyik jele is lehet) a fékfolyadék minősége is lényeges kérdés, amit szakszervizek tudnak ellenőrizni. Érdemes ellenőrizni a hűtőfolyadék szintjét is: ha alacsonyabb a jármű számára előírtnál, az gondot jelenthet, amit a műszaki problémák elkerülése érdekében feltétlenül ki kell vizsgálni; ráadásul a nyári meleg az autó hűtőrendszerét is jobban igénybe veszi.

Hogy a feltöltődés ne a lemerülésről szóljon

„A közhiedelemmel ellentétben az akkumulátor nem csak télen, hanem nyáron is fokozott igénybevételnek van kitéve, ezért is érdemes szakember által, márkaszervizben, az erre szolgáló, speciális akkumulátordiagnosztikai eszközzel ellenőriztetni, mert az autónk áramforrásának hanyatlása nem egyik pillanatról a másikra következik be, hanem fokozatosan”. – osztja meg ezt a kevesek által ismert információt Simon Péter, a Duna Autó műszaki igazgatója. Viszont az állapotromlásnak a sofőr jellemzően csak a végeredményével szembesül, mégpedig úgy, hogy nem indul az autó. Ezt elkerülendő, az akkumulátort is érdemes felírni az utazásra való felkészülés során átnézendő alkatrészek listájára.

Kellemes légkörben

A nyári melegben kellemesebbé és biztonságosabbá teszi az utazást a légkondicionáló használata. Ahhoz, hogy a klíma hatékonyan hűtse autónk levegőjének hőmérsékletét, szükség van annak rendszeres karbantartására. Egy elhanyagolt klímaberendezés nemcsak az egészségünkre jelenthet veszélyt, hanem a fogyasztást is szükségtelenül növelheti. A járványok és meredeken emelkedő üzemanyag árak idején érdemes mindkettőt komolyan vennünk. A pollenszűrőt (bizonyos típusok esetén aktívszenes-, vagy antibakteriális-) a gyártó által előírt gyakorisággal cseréltessük. Ez általánosságban évenkénti pollenszűrő-cserét jelent, amelyet a megfelelő végeredmény érdekében ajánlatos márkaszervizben elvégeztetni. A klíma optimális működéséért azonban télen is tudunk tenni azzal, ha hetente 1-2 alkalommal a légkondicionálót bekapcsolva fűtjük fel az utasteret. Így a szélvédő párátlanítására szolgáló, alacsony páratartalmú levegő a légkondicionáló rendszer tömítettségének fenntartása érdekében is hasznossá válik, mivel az áramló hűtőközeg szállítja a speciális kompresszorolajat a klímakörben. Így sokkal kisebb az esély arra, hogy használat hiányában a légkondicionáló rendszer működésképtelenné váljon a nyári időszakra.

Tisztaság – fél egészség

Meglepő lehet, hogy az autó tisztántartása nem csak esztétikai-, hanem biztonsági szempontból is fontos tényező. Mindig jusson eszünkbe, hogy az autónk működését biztosító elemek jelentős részét nem láthatjuk a mindennapos használat során! Érdemes ezért a márkaszervizben történő átvizsgálás mellett, szükség esetén megtisztíttatni autónk lemez alatti részeit. Így hosszú távon biztosíthatjuk a mozgó/kopó alkatrészek, ezáltal pedig autónk egészének hibamentes működését.
Nyáron új veszély leselkedik autónk fényezésére: a karosszériát jelentősen hosszabb ideig éri a nap által kibocsátott UV-sugárzás, illetve a forró levegő. „A fényezés védelmét és ragyogását biztosító lakkozás nappal, a forróságban kitágul, míg este összehúzódik, ezáltal a lakkrétegen mikrorepedések keletkeznek” – avat be az autók „bőrápolási titkaiba” az óbudai Autóváros szakembere. Ezt elkerülendő a gyakori autómosás mellett tanácsos a karosszériát borító fényezést valamilyen plusz védőréteggel bevonni, amely egyszerre óvja autónkat a szennyeződésektől, és védi a lakkozást. Számos, erre szakosodott vállalkozás található ma már Magyarországon is, de ha biztosra akarunk menni, válasszunk a márkaszervizek szolgáltatásai közül.

Lássunk tisztán!

Kifizetődő kicserélni az ablakmosófolyadékot olyan összetételűre, amely oldja a szerves vegyületeket, így sokkal könnyebb lesz a tavasztól egyre gyakoribbá váló bogártetemek eltávolítása a szélvédőről. Ez nem csak azért fontos, hogy ne zavarják a kilátást, hanem azért is, mert ha az ablakmosó nem távolítja el megfelelően a rovarokat a szélvédőről, akkor a lapátok a tetemek mozgatásával összekarcolhatják a szélvédőt. Az ideális látási viszonyok fenntartását szolgálja az ablaktörlő lapátok megfelelő állapota. Általában 1-2 évente ajánlatos cserélni őket, amikor „csíkozva” törölnek, vagy ha elvesztik a rugalmasságukat.

Az ördög a részletekben rejlik

Ha már mindent rendbe tettünk autónk „háza tája körül”, akkor már nincs akadálya annak, hogy útra keljünk a jól megérdemelt nyári vakációra. Arra viszont figyeljük oda, hogy a nyaraláshoz használt kiegészítőket csak akkor hagyjuk fent az autón, ha azokat tényleg használjuk. Tehát például a biciklitárolót – legyen az tetőre szerelhető, vagy a vonóhorogra rakható -, az utazás végeztével szereljük le autónkról, mert növelik a fogyasztást. Azt mondanunk sem kell, hogy ezeket az eszközöket alaposan, a gyártó leírása szerinti módon szereljük fel, elkerülendő nem megfelelő rögzítésből eredő balesetveszélyt.

Végül azt se feledjük: érdemes a hosszabb útra a megfelelő eszközökkel is felkészülni. Jó, ha van a csomagtartóban izzókészlet, vontatókötél, defekt esetére pedig megfelelő állapotú pótkerék, emelő és kerékkulcs. Az európai országok többségére érvényes előírások szerint pedig kötelező az elsősegélydoboz, elakadásjelző háromszög, valamint az utasok számával megegyező mennyiségű láthatósági mellény is. Azért, hogy tényleg mindenre fel legyünk készülve: indulás előtt mindig kössünk utasbiztosítást!

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Az ISUZU bemutatja az első elektromos D-MAX pickupot

Az ISUZU Motors Limited bemutatja a vállalat első elektromos járművét (a továbbiakban: BEV), a D-MAX egytonnás pickup teherautót. A modell első nyilvános bemutatására a 45. Bangkok International Motor Show-n kerül sor, amelyet március 27. és április 7. között tartanak Thaiföldön. A D-MAX BEV-t úgy fejlesztették ki, hogy kielégítse a haszon- és személygépjárművekkel szemben támasztott változatos […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race Verdák

Magabiztos győzelem az első tereprallye futamon

A Desert Express 300 kétnapos versenye bizony nem kímélte a versenyzőket, a nyitott autókba beáramló homoktömeg nehezítette a látást, volt, akinek szíja szakadt el, csonkállványa tört ki, és sokaknak az üzemanyaggal is zsonglőrködnie kellett. Az FIA Közép-Európai Zóna (CEZ) Terep-rally Bajnokság és a Magyar Terep-Rallye Országos Bajnokság nyitófutamán a versenyzők 400 kilométeres össztávon mérettették meg […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race Verdák

Tim Gábor GT autóban versenyzik tovább

Az utóbbi két évet a Clio Cup Europe bajnokságban töltötte Tim Gábor, hétszeres bajnok vanyarci pilóta. Ugyan nem tudott teljes szezont futni – 2022-ben, valamint 2023-ban két-két versenyhétvégén indult közösségi adományozásnak köszönhetően – mégis rengeteg tapasztalatot szerzett. Az idei évben már teljes szezonra készül, sőt, kategóriát is vált. A FIA Közép-Európa Kupában indul, a legnagyobbak […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom