Kettős DNS: egyszerre szuperhatékony elektromos autó és hibrid a vadonatúj Toyota Prius

Az elektromos forradalmat útjára indító első generáció bemutatása után 25 évvel bemutatott vadonatúj, ötödik generációs Prius leleplezésével kétszeresen is váratlant húzott a Toyota: az elképesztően látványos, mégis letisztult, és a Prius örökséget finoman tovább vivő dizájn és a modellben bemutatkozó minden korábbinál hatékonyabb plug-in hibrid elektromos hajtás még a sokat látott iparági szakértőket is meglepte. A minden tekintetben evolúciós fejlődésen átment Prius ugyanis Európában kizárólag plug-in hibridként lesz elérhető továbbfejlesztett akkucsomaggal, így egy szuperhatékony hibrid rendszert létrehozva.

Az akár 69 kilométeres tisztán elektromos hatótávolság még hosszabb károsanyag-kibocsátás nélküli utazást kínál, a mindössze 19 g/kilométeres széndioxid-kibocsátásnak köszönhetően pedig különlegesen hatékony hibrid rendszerről beszélhetünk, kettős DNS-t kölcsönözve az úk Priusnak. Mindehhez a biztonság új szintje társul: a T-Mate és a legújabb generációs Toyota Safety Sense biztosítják az utasok és a forgalom többi szereplőjének nyugalmát a fejlettebb kockázatészlelésnek és az aktív biztonságnak köszönhetően.

A szemet gyönyörködtető, ötödik generációs Toyota Prius megnyitja a mérnöki innováció és a dinamikus formatervezés történetének következő, úttörő fejezetét, megőrizve a kihívásokkal teli megoldások megvalósításának büszke hagyományát. 1997-es bemutatása óta a Prius maradandó hatást gyakorolt a Toyota márkára és a világra egyaránt, köszönhetően az elektrifikáció hangsúlyozásának és a jövőbeli trendek félelmek nélküli előrevetítésének – így vált igazán hiteles ikonná az autózás világában. Az új generáció, amely Európában kizárólag plug-in hibridként lesz elérhető, megteszi a következő lépést ezen az úton.

A Toyota elkötelezett a karbonsemlegesség mellett, és az eredetileg a Prius képében kifejlesztett hibrid technológia továbbra is jelentősen hozzájárul a zéró károsanyag-kibocsátás felé vezető átálláshoz. Az új plug-in Prius megerősíti a Toyota többtechnológiás termékkínálatát, amely magában foglalja az akkumulátoros elektromos (BEV) és az üzemanyagcellás elektromos (FCEV) megoldásokat is, növelve a hatékonyságot és a maximálisan elérhető széndioxid-kibocsátás csökkentést.

Az új technológiák útkeresőjeként a Prius mindig is inspirálta más modellek jövőjét, és a legújabb generáció folytatja ezt az úttörő szellemet. Bemutatja a Toyota új generációs plug-in hibrid rendszerét, amely teljes körű fejlesztésen ment keresztül, így megnövelt teljesítményt, nagy kapacitású akkumulátort és kivételesen alacsony kombinált WLTP széndioxid-kibocsátást tud felmutatni – ez utóbbi 19 g/kilométert (a homologizációtól függően) jelent, ami a legalacsonyabb érték a Prius történetében. Valójában ez teszi a Priust egy kettős DNS-sel rendelkező autóvá: az elektromos hatótávolság kellően nagy ahhoz, hogy a legtöbb úton teljesen tiszta napi ingázást tegyen lehetővé, míg a hatékony hibrid rendszer rugalmasságot és a kényelmet biztosít a hosszabb távokra. Bármilyen utazásról beszélünk, legyen az egy rövid városi szakasz vagy egy hosszabb országúti kaland, az erősebb elektromotornak és a kétliteres erőforrásnak köszönhetően a 223 lóerős (164 kW) összteljesítmény erőteljes gyorsulást és kiváló reakciókat biztosít. A Prius híresen jellegzetes stílusát egy kupészerű sziluett emeli új, dinamikusabb szintre. Az autó azonnal vonzza a tekinteteket és erős érzelmi reakciókat vált ki. A Toyota New Global Architecture (TNGA) második generációs GA-C platformjára épül, amely csökkenti a súlyt és növeli a merevséget a magával ragadó vezetési élmény és a nyugodt utazás érdekében.

Menetteljesítmény: erre biztosan nem számítottál volna egy Priustól

Az új, ötödik generációs hibrid rendszer eddig nem látott szintre emelte a vezetési élményt a plug-in Prius esetében, miközben a nagyobb teljesítmény mellett nagyobb hatékonyságot is biztosít. A 2,0 literes TNGA motor 152 lóerős (112 kW) teljesítményt ad le, és az új, 163 lóerős (120 kW) első elektromotorral kombinálva 223 lóerős (164 kW) rendszerteljesítményt tesz lehetővé. A jelenlegi generáció 122 lóerős (90 kW) plug-in hibrid hajtásláncához képest a megnövelt teljesítmény erőteljes gyorsulást és kiváló reakciókat biztosít. Az új, 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátornak köszönhetően a tisztán elektromos hatótávolság 69 kilométer. A nagyobb energiasűrűségű cellák lehetővé teszik az akkumulátorcsomag optimális elhelyezését, hiszen immár elég kompakt ahhoz, hogy a hátsó utasülés alá beszerelhető legyen, lejjebb helyezve ezzel a súlypontot. A maximális hatékonyság érdekében opcionálisan tiszta energia is előállítható a tetőn elhelyezett napelemekkel. A napelemes tető minden nap 8 kilométernyi elektromos hatótávolságot tud generálni – vagy akár teljesen feltöltheti az akkumulátort, ha több napig parkol az autó.

Külső dizájn – a másik nagy meglepetés

Az ikonikus ékforma – amely a második generáció óta a Prius jellegzetessége – tovább fejlődött, és elegáns, modern vonalakat kapott. Sima, karcsú sziluettet kapott az autó, amelyet a teljes magasság 50 milliméteres csökkentésével, a tető csúcspontjának hátra tolásával és a nagyobb átmérőjű, akár 19” gumiabroncsokkal értek el a tervezők. A felesleges formákat és vonalakat elvetették, így csak az egyszerű és letisztult, a levegő természetes áramlása által ihletett formaterv maradt. A jellegzetes vonásokat az előző generációhoz képest 50 milliméterrel hosszabb tengelytáv erősíti, ugyanakkor a teljes hossz 46 milliméterrel, 4599 milliméterre csökkent. Az elődjénél 22 milliméterrel szélesebb új Prius kiállása dinamikus, az elején pedig a kalapácsfej-motívumot használva elegánsan integrálták a lámpákat, amelyek még inkább kiemelik a jellegzetes formát. A hátsót egy háromdimenziós, vízszintes fénycsík teszi látványossá, amely a progresszív dizájnt hangsúlyozza, és a merész Prius logóra irányítja a figyelmet.

Belső formavilág – a letisztultság maga

A tágas belső a vezetési élményt és az izgalmakat ötvözi, az új „Island Architecture” segítségével pedig letisztult és szellős belső teret biztosít, három zónára osztva: az utastérre, a vezetőtérre és a lebegő műszerfalra. A vezető és az utasok számára egyaránt kiváló helykínálatot biztosít az utastér, amely stílusos, kiváló minőségű anyagokból épült, harmonikus hangsúlyokkal, amelyek kiemelik a dinamikát, és a céltudatosság érzését keltik. A vezetőtér a 7” TFT LCD kijelző köré épül, amely közvetlenül a látómezőben helyezkedik el, és növeli a biztonságot azáltal, hogy a vezető szemét az úton tartja. Az új kialakítású műszerfal az utastér kényelmét és a letisztult elrendezést helyezi előtérbe, valamint minimálisra csökkenti a zavaró tényezőket a vezető kilátását, a használhatóságot és a megjelenést tekintve. Egyesíti a diszkrét, alsó középső képernyőt és a légkondicionáló kezelőszerveit, míg a hangulatvilágítást a Toyota Safety Sense rendszerei is használják, méghozzá a színek megváltoztatásán keresztül.

Kiemelkedő biztonság a T-Mate rendszernek hála

Amellett, hogy a teljesítmény, a hatékonyság és az esztétika tekintetében felülmúlja az elvárásokat, az új Prius a biztonságot is kiemelten kezeli. A kockázatészlelés és az aktív biztonsági funkciók minden eddiginél szélesebb skáláját kínálja a Toyota T-Mate rendszernek köszönhetően. Ez magában foglalja a Toyota Safety Sense (TSS) legújabb generációját, amely immár kényelmesen frissíthető az over-the-air, azaz vezeték nélküli online technológián keresztül is. A továbbfejlesztett elülső kamera érzékelője megduplázza az észlelési távolságot, valamint szélesebb oldalsó és függőleges nézettel rendelkezik, így lehetővé téve a közeli tárgyak korábbi észlelését, valamint a potenciális veszélyek szélesebb körének azonosítását – beleértve a motorkerékpárokat és az út menti tárgyakat.

Az elülső oldalsó radarérzékelők támogatják az ütközést megelőző rendszert, a sávkövető asszisztenst és az elülső keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszert is. Ennek a megnövekedett érzékelési tartománynak köszönhetően továbbfejlődött az ütközést megelőző rendszert, így a riasztások immár a motorkerékpárokra és a szembejövő járművekre is kiterjednek a hatékonyabb jármű- és gyalogosfelismerés mellett. Az új kereszteződés asszisztens párhuzamosan reagál a szembejövő forgalomra és a kereszteződésen áthaladó járművekre, valamint észleli az átkelő gyalogosokat amikor a jármű kanyarodik.

A járművezetőt az új proaktív vezetési asszisztens figyelmezteti a potenciális veszélyekre, és támogatja azok elkerülését. A rendszer az akadályfelismerő asszisztens, a kormányzási asszisztens és a lassítási asszisztens segítségével a kormányzásban és a lassításban is segít, ha a távolban szembejövő tárgyat észlel. A lassítási asszisztens intelligensen, a közeledő kanyarok ívéhez vagy az autó előtt haladó forgalomhoz igazítva lassítja a járművet amikor felengedi a gázpedált. A kormányzási asszisztens érzékeli a közelgő útirányt, és a kényelmesebb kanyarodáshoz igazítja a szervokormány erősségét.

A hibridek történetének következő fejezete

A Prius minden tekintetben nagy utat tett meg 1997-es bemutatása óta, és az ötödik generáció új szintre emeli ezt az örökséget, miközben az úttörő technológia megvalósításának filozófiájára és a Toyota szebb jövő iránti elkötelezettségére épít. Az eredeti Prius a világ első sorozatgyártású hibrid járműveként indította útjára az elektrifikációt, és az alkalomhoz illő „Éppen időben a 21. századhoz” felirattal dobták piacra. Eleinte a különös szedán felépítésének köszönhetően tudta rögtön felkelteni a szemlélődők figyelmét. Közelebbről megvizsgálva azonban nem a formái, hanem az új hibrid technológiája volt az igazán kiemelkedő.

A speciálisan tervezett VVT-i 1,5 literes benzinmotor és a kompakt, nagy nyomatékú villanymotor a már létező, hasonló méretű autókéval közel azonos menetteljesítményeket biztosított, de feleakkora üzemanyag-fogyasztással és széndioxid-kibocsátással. Ezek a számok segítettek abban, hogy a Prius 1997–1998-ban az Év Japán Autója cím győztese legyen, mielőtt 2000-ben világszerte megkezdődött a típus exportja. A modell gyorsan szoros kapcsolatot alakított ki a környezettudatos fogyasztókkal Európában és az Egyesült Államokban egyaránt. A teljesen új, második generációs Priust 2003-ban mutatták be, és aerodinamikai szempontból új mércét állított fel ultraalacsony, 0,26-os légellenállási együtthatójával és ikonikus ékformájával, amelyet az ötajtós ferdehátú felépítésre való átállás eredményeként ért el.

Ez a generáció 2005-ben elnyerte az Európa Év Autója címet is. A hibrid technológia gyorsan fejlődött, és a második generációs Prius új Toyota Hybrid System II hajtáslánca 15 százalékkal jobb hatásfokot és 50 százalékkal nagyobb teljesítményt ért el az elektromos motor tekintetében, amelyet ezúttal a teljesítmény és a hatékonyság növelésére használtak. A továbbfejlesztett, alacsonyabb tömegű, de megnövelt teljesítményű akkumulátorcsomag lehetővé tette, hogy a Prius először képes legyen kizárólag elektromos energiával hajtani. Az eredeti küldetéséhez méltón – amely egy új vezetési stílus létrehozása volt – a második generációs Priusnak köszönhetően a Toyota hibrid eladásai átlépték az 1 milliós határt, és emellett a modell jelentős hatást gyakorolt a károsanyag-kibocsátás csökkentésére is világszerte.

A Toyota hibridek vezető szerepét 2009-ben tovább erősítette a harmadik generációs Prius, amely a világ műszakilag legfejlettebb „átlagautójaként” mutatkozott be, további 10 százalékkal növelve az üzemanyag-hatékonyságot és 14 százalékkal csökkentve a széndioxid-kibocsátást. Mindezt a még alacsonyabb légellenállási együtthatónak, a nagyobb, 1,8 literes motornak és az újratervezett villanymotornak köszönhetően tudott elérni. A vásárlók immár zökkenőmentesen, stresszmentesen élvezhették a hibrid vezetést az új Prius modellekben is az erősebb lítium-ion akkumulátorok jóvoltából. A 2012-ben Európában az egyik legelső plug-in hibridként bemutatott Prius Plug-in külső áramforrásról is tölthető lett, így a vezetők a hibrid rendszer megnyugtató jelenlétével és megbízhatóságával élvezhették a teljesen elektromos autózás előnyeit.

25 kilométeres elektromos hatótávjával és kategóriaelső hatékonyságával az első Prius Plug-in Hybrid új mércét állított fel a mobilitás terén. A Prius a negyedik generációval folytatta a Toyota útkereső szerepét a hibrid technológiában és azon túl is. Az újdonságot 2015-ben mutatták be, mint az első olyan járművet, amely a Toyota New Global Architecture (TNGA) platformot használja. A TNGA hozzájárult ahhoz, hogy a Priust és sok későbbi modellt még élvezetesebbé tegyen azáltal, hogy alacsonyabban van a súlypontja, így vonzóbb vezetési pozíciót és kisebb oldaldőlést biztosít. A jobb reakciókat és irányíthatóságot többek között a nagy szilárdságú acél használata eredményezte, amely a negyedik generációs Prius karosszériáját 60 százalékkal merevebbé tette elődjénél. A negyedik generációs modell újabb mérnöki mérföldkőhöz érkezett.

Új motorja soha nem látott, 40 százalékos maximális termikus hatásfokot produkált, ami a tömeggyártású benzinmotorok addig elért legmagasabb értéke volt. Bemutatásra került egy új plug-in hibrid változat is, 45 kilométeres elektromos hatótávval, amely a WLTP ciklus szerint kilométerenként mindössze 28 gramm széndioxidot bocsátott ki. Az ilyen műszaki áttörések szerves részét képezik a Priusnak, amely a Toyota vezető szerepét jelképezi az elektrifikáció terén. 25 év elteltével – amióta a Prius első ízben útjára indította a hibrid technológiát – az Európában újonnan eladott Toyota járművek többsége immár hibrid, míg az elektrifikált Toyota modellek összesített értékesítése világszerte meghaladta a 21 millió darabot. Csak a Prius hibrid és plug-in hibrid változataiból több mint 5,05 millió példány kelt el.

Az egyedülálló Prius történet következő fejezete pedig akkor kezdődik majd, amikor 2023 közepén az ötödik generációs, plug-in hibrid Prius bemutatkozik Európában.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Race Verdák

Világpremier Párizsban: Julie Mehretu guruló műalkotása, a Le Mans-i 24-óráson is rajthoz álló BMW M Hybrid V8 versenyautó

+++ A BMW Art Cars kollekció huszadik guruló műalkotása a párizsi Pompidou központban ünnepelte világpremierjét +++ A New York-i művész, Julie Mehretu „performatív festményként” keltette életre a BMW M Hybrid V8 versenyautót +++ Le Mans-ban a BMW M WRT csapat a dél-afrikai Sheldon van der Linde, a holland Robin Frijns és a német René Rast […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

A V4Grid nemzetközi konzorcium projektje támogatást nyert az Európai Interreg Central Europe programban

Az innovatív nemzetközi V4Grid projekt közel 2,4 millió eurós támogatást kapott az Interreg Central Europe programban. Ezt az ambiciózus kezdeményezést egy 11 partnerből álló konzorcium viszi véghez, amely különböző iparági szereplőket tömörít magába, úgy mint: energetika, autóipar, töltőberendezés gyártó, jog, szoftver fejlesztő, mesterséges intelligencia fejlesztő, akadémiai illetve K+F területek képviselői Csehországból, Lengyelországból, Magyarországról és Szlovákiából. […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Húszéves a BMW Group Magyarország

A BMW és MINI márkák hazai képviseletét ellátó, gyári tulajdonú leányvállalatot 2004 tavaszán alapították. Az elmúlt húsz évben az immár BMW Group Magyarország néven működő vállalat az értékesítés és vevőszolgálat terén csaknem töretlen növekedési pályán haladt, országos márkakereskedői és márkaszerviz hálózatot épített ki és szervesen beépült a pezsgő hazai kulturális életbe. A BMW Group leányvállalatként […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom