Kalle Rovanperä a 2019-es Szilveszter-rali után ismét hazánkban versenyzett. Ezúttal azonban nem ralizott, hanem driftelt egy 900 lóerős GR Suprával a drift Európa-bajnokságnak is tekinthető Drift Masters bajnokság idei utolsó előtti futamán, Máriapócson.
A valaha volt legfiatalabb rali-világbajnok, a 23 éves korára már két vb-címet is begyűjtő finn volt a Rabócsiringen megrendezett rangos driftverseny legnagyobb sztárja. Rovanperä idén nem indul minden rali-világbajnoki futamon (három győzelmet azért már szerzett), pontosan azért, hogy legyen ideje pihenni és szórakozásból egyéb motorsportszakágakkal is foglalkozni. Amikor Ogier balesete miatt a Toyota az utolsó pillanatban behívta a Lengyel-ralira június végén, akkor épp a jet-skizést kellett felfüggesztenie, aztán júniusban és júliusban részt vett a DTM betétfutamának számító Porsche Carrera Cup Benelux futamain is. Már Zandvoortban, a pályaversenyes debütálásán is kis híján dobogóra állhatott, de a második hétvégéjén, Imolában a győzelem is összejött számára.
Az augusztus eleji Finn-rali csalódását (végig fölényesen vezette a versenyt, az utolsó előtti szakaszon egy úton lévő kő miatt esett ki) a népszerű pilóta Magyarországon próbálta feledni, ahol szabadkártyával vehetett részt a Drift Masters sorozat versenyén, a Rabócsiringen. Ilyen rangos driftbajnokság hat éve nem járt hazánkban, így volt miért figyelni a máriapócsi verseny történéseit. Rovanperä szokásához híven is egy bivalyerős Toyotát vezetett – többnyire kilinccsel előre –, de ezúttal nem a több mint 500 lóerős, Rally1-es GR Yarist, hanem egy speciálisan átalakított GR Suprát. A legnagyobb különbség a 669-es rajtszámú versenyautó és a szériagyártású GR Supra között az, hogy az extrém módon kikönnyített driftautóban közel derékszögben elfordíthatók az első kerekek, a hajtásról pedig nem a BMW B58-asa, hanem az A80-as Suprából származó, ikerturbós, 3,4 literes stroker (növelt löketű) 2JZ motor szolgál. 900 lóerősre tuningoltak fel a sorhatos japán motort, hogy bármikor el tudja füstölni a hátsó gumikat, amikor Rovanperä jobb lába erre parancsot ad.
Fiatal kora és sűrű ralis naptára ellenére a finn már hat éve indul driftversenyeken, az első győzelmét 2021 augusztusában Finnországban, a Venetsia Drifting futamon aratta, ahol egy bérelt autóval 31 profit utasított maga mögé. Látva ralipilótája sikerét, 2021 őszén a Toyota Gazoo Racing Finnországban még egy versenypályát is kibérelt csak azért, hogy Rovanperä és ralis csapattársa, Kacuta Takamoto kipróbálhasson két Toyota driftautót, egy GR Suprát és a GR Yarist. Az autókat a driftsport élő legendája, a japán Szaito Daigo hozta, aki az egyetlen pilóta a világon, aki a két legrangosabb bajnokságot, a japán D1GP-t és az amerikai Formula Drift sorozatot is meg tudta nyerni (előbbit ráadásul többször is). A 44 éves Szaito a versenyzés mellett ma már vállalkozása, a Fat Five Racing menedzselésével is foglalkozik. Ennek a tokiói központjában fejlesztették ki 2019-ben a GR Supra driftautót, amelynek továbbfejlesztett változatával – saját csapata, a KR69 Drift Team színeiben – indult most el Rovanperä a Rabócsiringen, több ezer magyar néző előtt.
A finn több más pilótához – akik jól szerepelnek a saját nemzeti driftbajnokságaikban – hasonlóan szabadkártyával vehetett részt a Drift Masters utolsó előtti fordulóján, és remek teljesítményével meg is hálálta a szervezők bizalmát. Szombaton már az első kvalifikációs futamában 90,5 pontot kapott, amivel kapásból a 9. helyen állt, pedig idén csak Goodwoodban, a Festival of Speeden ült az autóban egy bemutató futás erejéig, és egyáltalán nem is tesztelt rendes driftpályán.
„A pálya hihetetlenül jó, de egyben nehéz is. Természetesen szerettem volna kicsit magasabb pontszámot elérni, de első futásnak ez nem volt túl rossz. Főleg úgy, hogy szinte nem is ültem az autóban a tavaly őszi lengyelországi futam óta. A második kör teljesen más lesz, mert a nap lejjebbről, más szögben fog sütni. Sokkal jobban dől kifelé a pálya az első és az utolsó kanyarban, mint ahogy gondoltam. De amikor az ember az autóban ül, közel az aszfalthoz, akkor egész más lesz minden: a legkisebb magasságkülönbséget is képes megérezni. Örülök, hogy visszaülhettem a driftautóba, amely annyira más, mint a raliautóm és a GT autóm, amelyekkel idén mentem. Különösen izgalmas lesz driftelni egy ilyen hosszú szünet után” – nyilatkozta az első köre után Rovanperä.
Délután a második körre javítani is tudott a finn, és a 95,5 pontjával a 4. helyen várhatta a 4 bónuszpontért zajló, péntek esti Qualifying Showdownt, ahol a 97,5 pontjával az első helyen álló, szintén Toyota GR Suprával versenyző háromszoros Európa-bajnokkal, a 34 éves Piotr Wiecekkel csapott össze. Az üldözéses versenyben a lengyel közelebb tudott maradni Rovanperähoz, mint fordítva, így ő került a Qualifying Showdown döntőjébe, amit meg is nyert honfitársa, az ex-terepralis Jakub Przygonski (Toyota GR86) ellen.
A szombati egyenes kieséses szakaszban már nem voltak magányos kvalifikációs körök, a Qualifying Showdown döntőjéhez hasonlóan párosával indították a versenyzőket: a hátul haladónak a lehető legpontosabban és legközelebbről kellett követve az elöl haladó autót. Két futam alapján dőltek el a továbbjutások, egyszer az egyik pilóta, aztán az ellenfél ment elöl. A sebesség mellett a driftelési szögeket, az autók távolságát és a vezetési stílust is figyelték a bírók.
Szombat délután a top 32-ben az olasz Luca Fuschini (Mazda RX7) várt Rovanperära, akit magabiztosan vert, és továbbjutott. A legjobb 16 között pedig a magyar Piskolty Kevinnel (BMW E92) kellett megmérkőznie, a magyar szurkolók legnagyobb örömére. Végül a szorosan indult párharcból a hazai pilóta került ki győztesen, de nem azért, amit a közvetítés kommentátorai gondoltak. Rovanperä szombat este az Instagramon árulta el a vereség fő okát: „Ezúttal a magyarországi versenyünk a top 16-ban ért véget egy technikai problémával, amely miatt motorerőt vesztettem üldözés közben. Nagyon apró hiba volt, a szerelőim igazából semmit sem tehettek volna, hogy megakadályozzák… Ez a motorsport, azt hiszem, de nagyon bosszant, mert jól éreztem magam ezen a pályán, és készen álltam a kemény harcra! A kommentátor srácok azt mondták az élő közvetítésben, hogy eltévedtem a füstben, ami nem fedi a valóságot, szóval talán nem a legjobb dolog mindig megpróbálni kitalálni, mi is történik a sofőrökkel anélkül, hogy pontosan tudná az illető.”
Piskolty a következő kört is sikerrel vette, csak az elődöntőben kapott ki, de így is a magyar driftsport egyik legnagyobb sikerét érte el a 4. helyezésével (Rovanperä pedig a pontok alapján a 11. helyen végzett). A rabócsiringi versenyt Lauri Heinonen (Nissan) nyerte, aki ezzel a győzelemmel visszaküzdötte magát a Drift Masters bajnokság élére.
Fotók: Drift Masters, Predrag Vuckovic/Red Bull Content Pool, YouTube