Maruzsi László 70

Ezen a héten ünnepli hetvenedik születésnapját az ismert autóversenyző és feltaláló Maruzsi László, akinek az élete szorosan össze forrt a labdarúgással és az autósporttal az elmúlt hét évtized során. Az örök ifjú sportember a hetedik X után sem lassít, most is naponta rúgja a bőrt a lábtenisz pályákon és nyomja a gázpedált a kedvenc csillagos német márkájában!

A hatvanas években szeretett bele a labdarúgásba majd 1967-ben, Grosics Gyula keze alatt a magyar úttörő labdarúgó válogatott tagja lett. 1969-ben, mindössze tizenhat évesen tette le a hivatásos labdarúgó játékvezető vizsgát. A II. kerületi labdarúgó szövetségnél 1974-ig bíráskodott vezető bíróként, illetve partjelzőként, de közben a benzingőz is hamar megfertőzte! Autóversenyző pályafutását 1975-ben kezdte a Főtaxi Autósport szakosztályában, szlalom-versenyzőként. Igazolt raliversenyzőként először 1978 tavaszán indult a Bükk Kupán a másodosztály mezőnyében.

1981-ben nyitotta meg aztán hamar közismerté váló autósboltját Újpalotán, versenyzőként pedig az akkor egyik legrangosabb egyesülethez a Budapesti Volánhoz igazolt. Még ugyanebben az évben a Bakonyi József és Zombori Mihály által alakított Tigris Autós Kaszkadőr csapat tagjaként kilenc autó felett ugrott át Ladájával, ami a máig is érvényes Lada világcsúcs. Az autós mutatványok világában két látványos önálló autós kaszkadőr világszámot is koreografált. 1983-ban az Ügetőn megpróbálta megdönteni saját világcsúcsát; ahol természetesen szintén Ladával tíz autó felett ugratott volna át. A kissé elmért rekordkísérlet ugrás sikertelen lett és Maruzsi a versenyautóját porrá zúzva landolt jóval a leérkezésre szánt rámpa után, de szerencsére kisebb sérülésekkel megúszta a kísérletet.

Maruzsi László nevéhez fúződik a nyolcvanas évek legújabb szakágának a rally-cross-nak a meghonosítása. 1984-től bemutató jelleggel később pedig már hivatalos országos bajnokság keretein belül zajlottak az egyik leglátványosabb autósport szakág versenyei. 1983 és 1987 között tizenkét alkalommal szerepelt a magyar rali válogatottban különböző nemzetközi versenyeken. 1986-87 Renault-val, ‘89-‘90-ben Audival, ’91-ben Forddal, összesen ötször szerzett magyar rallye-cross abszolút bajnoki címet.

1989-ben alapította Maruzsi Team Sportegyesület néven az első magyar önálló magán sportegyesületet. 1991-ben első magyarként 25 rallyecross európai bajnoki pontot szerzett az akkor már professzionális szintre fejlődő versenysorozatban. Emellett magyar rallyecross abszolút bajnok lett, a ralibajnokság N csoportjában abszolút 3. helyezést ért el. 1991-ben az év autóversenyzőjévé választották. A Rally-cross Európa bajnokságon 1992-ben Európa legjobb ötven versenyzője között a 15-ös, névre szóló rajtszámot kapta.

A kilencvenes évek végén és a kétezres évek elején inkább az üzleti életre koncentrált, de néha egy-egy verseny erejéig visszatért szeretett szakágához például az első magyarországi rendezésű Rally-cross EB futamokon vagy legutóbb néhány hazai OB futamon a SWIFT HYBRID RX CUP mezőnyében és még így a hetedik X-en túl is vannak még tervei az imádott sportágában.

Közben azért a másik imádott sportágáról sem felejtkezett meg, hiszen már labdarúgó játékvezetői pályafutása alatt is élénken élt benne a gondolat, hogy alapjaiban reformálja meg, – nem csak Magyarországon – az egész világon a labdarúgás szabályait. Egy fejlesztőcsapattal hosszú ideje dolgozik a Maruzsi System játékvezetői működést segítő rendszer tökéletesítésén melyhez nemrég egy Intelligens sárga lap rendszer modul is kapcsolódott. A játékvezetői rendszerrel komoly részsikereket ért el nemzetközi sportszakmai körökben. Feltalálói tevékenysége nem csak a sportra korlátozódik, hanem több kisebb nagyobb, praktikus, találmány és szabadalom fűződik a nevéhez az autózás és az építőipar területén is.

Boldog születésnapot és jó egészséget kívánva reméljük, hogy a magyar autósport egyik legismertebb egyéniségére még így hetvenen túl is sok szépen passzolt labda és sok izgalmas versenykilométer vár a lábtenisz és a rally-cross pályákon!

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Max Verstappen és a Honda e:NY1

Max Verstappen még a szezon előtt bepattant a tisztán elektromos üzemű Honda e:Ny1 volánja mögé, hogy lenyűgözze az ifjú gokartversenyzőket, majd egy meglepetéstalálkozón személyesen is elbeszélgetett velük. A háromszoros F1-világbajnok egy Oracle Red Bull Racing RB20 versenyautóval áll rajthoz, amelyben a Honda által fejlesztett, RBPTH002 típuskódú, 1,6 literes, V6-os, hibrid hajtáslánc dolgozik. A fejlesztése során […]

Olvass tovább
Hírek Motor Nagyvilág Utcán

A Harley-Davidson® bemutatja az új 2024-es Icons és Enthusiast motorkerékpár-kollekcióját

A Harley-Davidson®-nál ma debütál a limitált kiadású Harley-Davidson Icons motorkerékpár kollekció és mellette a limitált szériás Enthusiast kollekció legújabb tagjait is megismerheti a nagyérdemű. Ezek a motorokat az egyedi gyári festés, illetve a részleteiben is kidolgozott grafikák és azok fényezési technológiája teszi igazán vonzóvá. Mindkét kollekció darabjait március 2-9. között a Daytona Bike Week ideje […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Új CUPRA Born VZ modelljével továbbra is lendületben a CUPRA

CUPRA Born VZ fokozott menetteljesítményekkel: 240 kilowatt teljesítmény, 545 newtonméter forgatónyomaték, 0-100 km/h gyorsulás mindössze 5,7 másodperc alatt és 200 kilométer/óra végsebesség. Sportosabb beltér alapfelszerelésként új CUP Bucket ülésekkel és rekuperáció-kapcsolóbillentyűkkel szerelt kormánykerékkel. Még dinamikusabb menettulajdonságok a kedvezőbb fékvisszajelzéseknek, a robusztusabb felfüggesztéseknek, illetve az érzékenyebb kormányzásnak és pedáloknak köszönhetően. Továbbfejlesztett külső dizájn két új, 20 […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom