Megnyitotta egyedülálló múzeumát a Toyota Gazoo Racing Europe

Idén májustól a Toyota nemzetközi motorsportban való részvételét 1973-tól napjainkig bemutató, eredeti versenyautókból álló gyűjteménye látogathatóvá vált a nagyközönség számára. A kiállítás a Toyota Gazoo Racing Europe kölni központjának két szélcsatornájának egyike alatt található.

A Toyota Motorsport Múzeum május 11-én nyitotta meg kapuit, pontosan egy hónappal azelőtt, hogy a gyári csapat részt vesz a legendás franciaországi verseny, a Le Mans-i 24 órás 100. évfordulós futamán, amelyen sorozatban a hatodik győzelmére hajt. A nyitó nap harmadik túrája egy különleges csúcspontot tartogatott a látogatók számára, ugyanis csak ekkor indították be az ikonikus, 1998-ban és 1999-ben Le Mans-ban kis híján győzelmet arató Toyota GT-One (TS020) 3,6 literes V8-as ikerturbós motorját (mindkét versenyen az utolsó órában vesztette el az autó az esélyét a győzelemre, először váltóhiba, másodszor egy defekt miatt).

A májusi megnyitón a rajongók négy valóban győztes Le Mans-i Toyotával is közelebbi kapcsolatba kerülhettek, az első győzelmet szállító, 2018-as, LMP1-es TS050 Hybridtől a legújabb, Le Mans Hypercar kategóriás GR010 Hybridig. A 2020-ban diadalmaskodó TS050 Hybrid kivételével – amely a Le Mans Múzeum állandó kiállításának van kölcsönadva – az összes győztes Toyota ki volt és ki lesz állítva a kölni Motorsport Múzeumban, mégpedig pontosan abban a koszos állapotban, ahogyan a legendás versenyen célba értek: horpadásokkal, fékporos felnikkel, kopott gumikkal és bogártetemekkel. Korábban a 2019-es és a 2021-es győztest Japánban állították ki, de nemrég mindkettőt visszaszállították Németországba, a TGR európai központjába.

A négy Le Mans-i győztes Toyota azonban mostantól pár hétig igazoltan fog hiányozni a gyári múzeumból, május végén ugyanis Franciaországba szállították őket, hogy a legendás verseny századik évfordulója alkalmából rendezett ünnepségen tiszteletüket tegyék az eleve ott „lakó” ötödik társukkal együtt. Az odavezető úton a korábbi négy győztest elvitték a Valenciennes-ben található Toyota-gyárba, a Toyota Motor Manufacturing France-ba is. A Yaris és Yaris Cross európai gyártásának helyszínén a gyár alkalmazottai fogadták őket, akik sok szerencsét kívántak a csapatnak, mielőtt az autók folytatták útjukat La Sarthe felé.

A Circuit de la Sarthe versenypályán az első alkalommal találkozott egymással az öt győztes hibrid Toyota, a nagy alkalmat egy fotósorozattal örökítették meg, amely az aszfaltcsík utolsó sikánjában készült. Egyébként mind az öt Toyotát, valamint hatvan másik győztes autót egy egyedülálló retrospektív kiállítás részeként lehet majd megcsodálni a Le Mans-i versenypálya múzeumában június 1. és július 2. között.

De 2018-as és 2022-es győztes autó nem csak álló helyzetben lesz látható, ugyanis közvetlenül a jubileumi verseny rajtja előtt, június 10-én szombaton csatlakoznak a centenáriumi ünnepség csúcspontjának számító felvonuláshoz, amely az elmúlt száz év legendás autóit hozza össze, hogy száguldva nosztalgiázzanak a 13,626 km hosszú pályán. A Toyotákat két korábbi győztes pilóta vezeti majd, Alexander Wurz és Nakajima Kazuki. Előbbi a mai napig a legfiatalabb versenyző, akit elsőként intettek le Le Mans-ban (22 éves volt 1996-ban), és a vezéralakja volt a Toyota 2012-es visszatérésének, utóbbi pedig az egyetlen japán, aki már háromszor győzött a 24 óráson, és 2021-es visszavonulása óta ő a Toyota Gazoo Racing Europe alelnöke.

De térjünk vissza Kölnbe, ahol a látogatók olyan Toyotákat is láthatnak, amelyek bár nem nyertek Le Mans-i 24 órást, de saját fejezetet írtak a hosszú távú versenyzés történetében, mint például a C-csoportos TS010 sportautó, a világ egyetlen közúti használatra készített GT-One-ja, vagy a 2014-es Hosszútávú-világbajnokság (FIA WEC) egyéni és konstruktőri pontversenyét is megnyerő TS040 Hybrid.
Természetesen a kölni múzeumban a Toyota Forma-1-es autóinak minden generációjából is találhatók példányok, a 2001-es első teszteken használt TF101-es kezdve a japán gyártó utolsó nagydíjon indult versenyautójáig, a 2009-es Abu Dhabi Nagydíjon részt vett TF109-esig.

De a rali-vb ikonikus Toyotái sem maradhattak ki a kiállításból: megtekinthető két szívómotoros Celica a 70-es évekből, a B csoportos Celica Twincam Turbo (amelyet „Afrika királynőjének” becéznek Björn Waldegård 1984-es Szafari-rali győzelme óta), de ki vannak állítva a szépséges A-csoportos Celicák, a békalámpás WRC Corolla, a 2017-es Yaris WRC, a Covid-járvány miatt sosem versenyzett, 2021-es Yaris WRC prototípusa, valamint a 2022 óta használt, és tavaly világbajnokságot nyert Yaris Rally1 Hybrid is.

A következő hónapokban további vezetett túrákon lehet majd felfedezni Kölnben a Toyota motorsport-örökségének különböző aspektusait (beleértve a Forma-1-es és ralis különlegességeket is), az összes dátum és tematika az Eventimen keresztül érhető el. Egyszerre legfeljebb 24 főt fogad a kiállítás, a csoportok a www.tgr-europe.com/museum weboldalon keresztül foglalhatják le maguknak a 90 perces vezetett túrát, amelynek összköltsége átszámítva 156 ezer forint, ami fejenként minimum 6500 forintos belépőt jelent. Nem árt igyekezni, mert a jegyek és a látogatói időpontok száma korlátozott, és várhatóan nagy lesz a kereslet a korábban kizárólag meghívott vendégek számára fenntartott élmény iránt.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról

Végleges helyére költözött az Egészségügyi Központ a BMW debreceni gyárában

A gondoskodás új dimenzióját biztosító, alapellátási és sürgősségi feladatokat is kínáló Egészségügyi Központban a foglalkozás-egészségügyben elérhető legmodernebb eszközpark és magasan képzett, állandó személyzet várja a munkavállalókat. A 2022. júniusa, azaz a gyár alapkőletétele óta működő Egészségügyi Központ most végleges helyére költözött. Március 12-én ünnepélyes keretek között nyitották meg a BMW Group Gyár Debrecen 700 négyzetméteres […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A Toyota, amely 2,6 millió kilométernél ment nyugdíjba

Tizenhat év alatt hétszer tette meg a Föld és a Hold közötti távolságot egy Toyota pickup az Egyesült Államokban, története azonban nem csak az extrém futásteljesítmény miatt érdekes. Mike Neal 2007 novemberében vásárolta meg vadonatúj Toyota Tacoma pickupját. Olyan autót keresett, ami garantáltan soha nem hagyja cserben, hiszen a megbízhatóságán szó szerint emberéletek múltak: Mike rákgyógyszert […]

Olvass tovább
Hírek Motorsport Nagyvilág

A Harley-Davidson® egy különleges videó sorozatot készített az Africa Eco Race-ről

A Harley-Davidson® egy elképesztően látványos videó sorozatot indított, amelyben a Dakar elit versenyzőjét, Joan Pedrerót követhetjük végig az Africa Eco Race-en, amit az első Harley-Davidson® kaland-túramotor modellel, egy Pan America 1250™-el teljesített végig. A márka rajongói a H-D.com/ecorace oldalon nézhetik meg a versenyről szóló különleges kisfilmeket. A videósorozat öt epizódon keresztül követi végig a versenyt […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom