Március 24-én, vasárnap este zárta be kapuit hazánk legnagyobb autós-motoros showja, az UNIX-AMTS 2024. A rendezvény történetének eddigi legnagyobb, rekordméretű kiállításával, rengeteg programmal és újítással tért vissza a Hungexpo falai közé – és persze azon is túlra.
Hivatalosan számolva az idei volt a rendezvény 18. felvonása, és joggal jelenthetjük ki, hogy az AMTS valóban a felnőttkorába lépett. Aki bármelyik évben tiszteletét tette odakint, idén garantáltan, merőben más rendezvénnyel találkozhatott, ami vadonatúj formában, vadonatúj elrendezéssel és minden eddiginél több látnivalóval mutatkozott be a nagyérdeműnek. Múlt, jelen és jövő válogatott autó- és motorcsodáinak több mint ezer példányára, valamint a három napba sűrített rengeteg programra és élményre kicsivel több, mint 80.000 látogató volt kíváncsi!
Nem csak a látogatottság döntött rekordot, az UNIX-AMTS minden szempontból az eddigi legnagyobb volt, amire valaha is sor került a Hungexpón. A programhelyszínek tekintetében a vásárközpont összes kiállítási csarnoka, azaz mind a hét pavilon megtelt, az autós-motoros világ minden létező tematikájával.
A programok és látnivalók kül- és beltéren összesen több mint 130.000 négyzetméteren zajlottak. Odabent több mint 350 egyéni kiállító cég, és klub standja, kint pedig teljesen új elrendezésű drift- és off-road aréna, népes tuning találkozó, valamint a Patricar jóvoltából soha nem látott számú résztvevővel lezajlott hangnyomás verseny várta a látogatókat.
A legnagyobb csarnok ez évben is a tuning és a háttéripar témakörét ölelte fel, egyúttal ide költözött be a rendezvény idei egyik legnagyobb újítása, az UNIX VIP stand is. Mint ismeretes, az UNIX Autó Kft., Magyarország piacvezető alkatrészkereskedelmi vállalkozása stratégiai partnerként csatlakozott az AMTS családjához és aktív résztvevőként is bekapcsolódott a rendezvény forgatagába. A vállalat több tucat partnercége jelent meg saját standdal, egy nemzetközi szintű háttéripari kiállítást létrehozva az “A” pavilonban. A helyszín a járműipar igazi ünnepe és találkozópontja volt egyben, melyre több mint 15.000 szakmabeli partner látogatott el az ország minden pontjáról.
A rendezvény emellett az összes eddigi látnivalóját megtartotta, a hagyományok szerint idén is tíz, teljes értékű autós rendezvényt tömörített magában, melyek mindegyikét egyetlen belépőjeggyel nézhették meg a látogatók a nyitva tartás három napja alatt.
Ebből is a legerősebb a tuning láb volt idén: az európa több, mint 15 országából érkező, átépített autócsodák terén pedig még a tavalyi évet is sikerült felülmúlni. Újdonságként debütált a “G” csarnok, ahol a megszokottakkal ellentétben most kizárólag a minőségi tuningé, valamint a legmagasabb kategóriás járműveké volt a főszerep. A rengeteg, hazánkban még soha nem látott építés olyan high-end rendezvények válogatott gyöngyszemei voltak, mint az Ultrace, a Tuning World Bodensee, vagy éppen az Essen Motor Show.
A hozzánk érkező neves külföldi építők közül is kiemelten említhetjük az európai hot rod kultúra egyik meghatározó alakját, Knud Tiroch-ot, aki két extrán különleges építést gurított ki hozzánk, világhírű műhelyéből, a helyileg Ausztriában megtalálható Hotrod Hangar-ból. Köztük az idei év egyik legnagyobb durranását – Knud saját hotrodját, amivel a tavalyi Tuning World Bodensee-n tarolt. Ez az autó nyerte meg a kontinens legrangosabb tuning autós szépségversenye, az European Tuning Showdown első díját, mellyel ez hivatalosan is Európa jelenlegi legszebb tuning autója!
Itt volt nálunk továbbá egy korábbi, szintén Mercury-alapú munkájuk, a világszerte ismert Rockabilly Freakout, valamint két további durva építésük is. Szenzáció, hogy a Hotrod Hangar két világhírű Mercury-ja még sohasem volt egyszerre, egy rendezvényen kiállítva, az első dupla premierre pedig az UNIX-AMTS-en került sor!
Izgalmas nemzetközi felhozatallal, ismét döbbenetesen komoly autókkal érkezett a show állandó partnere, a TOYO Tires hazai importőreként ismert Abroncs Kereskedőház. Standjukon számos brutális nemzetközi építés mellett az egyik fő szenzációt Európa egyik legismertebb autós arca, Jean Pierre Kraemer, azaz a JP Performance fejének autói jelentették. A két nagyágyú, a „Dragon Supra” névre hallgató extravagáns Toyota Supra MK5, valamint a 2JZ motorral szerelt “2Crazy” GT86-os először voltak megtekinthetők Magyarországon, de nem kevésbé ütött nagyot a világon mindössze 80 darabos szériában gyártott Nissan R34 GT-R V-spec egy példánya sem.
A több száz nemzetközi vendégautó forgatagában olyan neves, hazánkban még soha nem járt formációk és magánépítők is elfogadták meghívásunkat, amelyek Európa-szerte a tuning kiállítások gyöngyszemeit sorakoztatják fel évről-évre. Hogy csak néhány nevet említsünk a teljesség igénye nélkül: a Lower United, a Tuning Kingz, a Hardcore Haters, az AMTS Slovakia, a GMKfactory, és a Tuning Show Bardejov friss építései mellett olasz gyöngyszemeket is láthattunk az először kiállító AMTS Torino csapatától, aki pedig szintén örületesen nagyot dobbantott idén, az a Tuning World Bodensee szervezőcsapata volt.
Európa legnagyobb tuning showja 14 irgalmatlanul komoly építést hozott a rendezvényre, melyek között a tavalyi European Tuning Showdown TOP 10-eséből három autó is képviseltette magát hazánkban! A felhozatal nemzetköziségét jól mutatta, hogy csak ezen a standon két autó is állt, ami egyenesen Svédországból érkezett hazánkba, köztük a tavalyi ETS második helyezettjével, Christian Magass Infiniti G35-ösével.
A nemzetközi látnivalók idén főként a korábbi évenkben új autós helyszínként működő “G” pavilonba összpontosultak, de bőséggel jutott belőlük az “A”, “E” és “B” csarnokokba is. Aki a legfelső kategóriát kedveli, annak sem lehetett oka csalódni: soha ennyi szuper sport- és luxusautó nem volt még kiállítva az AMTS-en, melyek a rendezvény szinte minden csarnokában fellelhetőek voltak. Sőt, idén kicsit tovább emelkedett a tét: immáron két helikopter is megtekinthető volt a pavilonokon belül, közülük az egyiket a Magyar Honvédség mutatta be a nagyérdeműnek.
Az UNIX-AMTS 2024 további fő újdonságát a megígért markáns motoros részleg jelentette, mely keretei között nagy számban tértek vissza a két- és háromkerekű járművek, valamint a quadok a show tematikái közé. A rendezvényen összesen 24 márka képviseltette magát importőri, vagy kereskedői szinten, mellettük pedig számos kiegészítőkben, felszerelésekben utazó vállalkozás sorakozott fel, illetve három tesztpálya is kiépítésre került, ahol menet közben is ki lehetett próbálni a járműveket.
A motoros szekció az új autós tematikával együtt a Hungexpo vadonatúj “H” pavilonját foglalta el, ami először került használatba az AMTS égisze alatt. A legnagyobb standot a Keeway & Benelli Motor Magyarország hozta a helyszínre, több mint 500 négyzetméteren bemutatva a kínálatot.
Ha pedig ez nem lett volna elég, számos épített motorral kecsegtetett az AMTS Hot-Rod Showjának felhozatala is a szomszédos “D” pavilonban, a csapattól megszokott, teljesen átalakított, átlag 80-90 éves coupék és roadsterek között. A 50′ Brothers neve által fémjelzett show nem csak a kiállított gépparkkal, de autentikus programokkal, és koncertekkel kalauzolták vissza a látogatókat az amerikai járműgyártás első évtizedeibe.
Sőt, idei újításként, az AMTS keretein belül először került sor a csapat saját szervezésű motorépítő versenyére, amely Custom Bike Contest néven fogta össza újra hazánk tehetségeit és az általuk épített kétkerekű remekműveket.
Nem volt hiány klasszikus vasakból sem: a rendezvényre egy komplett pavilonnyi, pazar veterán és oldtimer felhozatallal érkezett a Classic Autó-Motor Show szervezősége. A Magyar Veteránjárművesek Szövetsége (MAVAMSz) szervezésében megvalósuló tematika szintén a “D” nagycsarnokban kapott helyet. A gyönyörűen restaurált, vagy éppen eredeti állapotában megőrzött több évtizedes múltra visszatekintő több mint 120 járműcsoda mellett a rendezők megemlékeztek a kerek 100. évfordulót ünneplő MG márka előtt, több igazi kuriózummal a felhozatalban!
A Classic Automobil Show gerincét természetesen idén is a szebbnél-szebb veterán személyautók képezték, köztük számos olyan darabbal, amelyek a magyar közönség előtt mindeddig rejtve voltak.
Mindezek mellett rekordszámú csoportosulás érkezett a “hazai pályáról” is: több mint 70 hazai tuning klub, valamint több tucat magánépítő autócsodáiban gyönyörködhettünk a hétvégén, számos, az AMTS-re időzített premierrel, valamint a show forgatagában még soha nem látott gépjárművel.
Hazai fronton a magyar és nemzetközi autós élet számos ismert személyiségét és celebritását is vendégül láthattuk idén az AMTS-en. Hogy csak néhányukat említsük, versenyzői fronton többek között a Monster standján Piskolty Kevinnel, az Isuzunál Bunkoczi Lászlóval, a Speedzone-nál – a legendás műsorvezetők mellett persze – Nagy Norbert autóversenyzővel futhattunk össze.
Vendégünk volt többek között az idei Budapest-Bamako két magyar hőse, Horváth Mátyás és Kovács Levente, a “G” pavilonba a Lolitával érkezett Garcia, de ismét volt youtuber-stand is, a népszerű videós Kovács Attila – vagy ahogyan többen ismerik: Attila_gtr – vezetésével, aki egyébként non-stop bulihangulatú körítésben a helyszínen építette át turbósra a Hondáját.
Nem volt hiány nemzetközi sztárvendégekből sem! Az autóépítő legenda, John D’Agostino egyenesen Kaliforniából érkezett hazánkba, hogy az UNIX-AMTS 2024 számára legtetszetősebb építését saját kristálykupájával jutalmazza meg. A választása ezúttal egy makulátlan állapotú Cadillacre esett, ami nem mellesleg az UNIX Autó tulajdonosa, Zombori Antal autója.
Szintén az USA-ból érkezett a show másik kiemelt vendége, az Alkoto Concepts magyar származású tulajdonosa, Steven Nádaskai, aki egyben a Carstyling.hu Show and Shine autószépségverseny egyik főbírája is volt, karöltve Sven Schulz-cal, az European Tuning Showdown alapítójával!
De ne feledkezzünk meg drift terén a rekordszámú – összesen 39 – hazai PRO versenyzőről és persze a Markom Racing pilótáiról sem, akik több színes füstös drift show-val is megörvendeztették a közönséget a hétvége során.
Hagyományszerűen, a szezonnyitó GymkhanaDrift futamok az “A” pavilon melletti UNIX Drift Aréna aszfaltját és viacolor felületét avatták fel, sok száz lóerős versenyautók bevetésével, egy igazán pörgős versenyszám, a III. AMTS Park Drift Kupa keretei között. E téren is több újítással készültek a szervezők: a versenyzői depó az “A” pavilon mellé került, így vadonatúj pályán zajlott az akció, továbbá a látogatók számára a tavalyinál másfélszer nagyobb, több ezer főt fogadni képes lelátók épültek. Annyi biztos, hogy a látványos sportágnak nem lehet elég nagy nézőteret építeni, a helyszínen gyakorlatilag állandó volt a nézősereg!
A szombati napon zajló izgalmas döntőt követően, végül így alakult a dobogó:
Utasi Péter
Lobmayer Erik
Cselőtei Patrik
Zajacz Péter
Az UNIX Drift Arénában egy pillanatra sem álltak meg az események. A verseny szüneteiben Markom Racing drift show, valamint Palatinus Attila streetfighter bemutatói folytak, pénteken pedig egy alkalommal Mókus is bemutatózott a közönségnek.
A kültér másik adrenalindús programja, a Hungary Off-Road show vadonatúj akadályokkal és tereptárgyakkal tarkított, izgalmas pályán debütált idén, azonban most új helyen, optimalizált elrendezésben, az “A” pavilonnal szemben található óriási területre került. A tematika szervezői pazar felhozatallal, eddig soha nem látott mennyiségű és minőségű gépszörny-parkkal és egész hétvégés dzsemborival vártak mindenkit, a non-stop programok között pedig off-road taxizásra és ingyenes quadozásra is lehetőség volt.
Természetesen nincs AMTS új autók nélkül: az idén is számos márkát felvonultató kiállítás, valamint az elektromobilitás tematika zöme idén a “H” pavilonba költözött, köztük a Hyundai, a Tesla, az Isuzu, az Opel, a BMW Wallis, valamint a BYD Dunaautó részvételével.
Új autókból azonban jutott a többi pavilonba is: a sportos modelleket felsorakoztató Pappas Auto elsősorban a Mercedes képviseletében jelent meg, péntek este pedig egy zártkörű bemutatót is tartottak, ahol a legújabb GT-t ismerhették meg közelebbről a partnerek.
A Gablini csoport az Aston Martin és az Ineos márkákkal jelent meg a rendezvényen, azonban a nagy bejelentést a show idejére tartogatták: a NIO modellek magyarországi importőrei lettek, először pedig az AMTS keretei között mutatták be az új modellt az ET5-öst.
Végül, de nem utolsósorban, az “A” pavilonban a Volkswagen / Golfamilia standjával találkozhattak a látogatók.
Szintén idei újítás, hogy ezúttal az “F” pavilon is megnyílt a látogatók előtt, ahol elsősorban interaktív programok, szimulátorok, rengeteg gyermekprogram, valamint egy rekordméretű, több mint 1.000 LEGO járművet felsorakoztató kiállítás, közönségtalálkozó és építőverseny is helyet kapott.
Közvetlen mellettük, az AMTS történetében másodszor állított ki a Magyar Honvédség, ahol modern harctörténeti eszközökkel, járművekkel, valamint a legfejlettebb kézifegyverekkel is megismerkedhettek az érdeklődők. A standon a honvédség katonái is személyesen jelen voltak és készséggel válaszoltak minden érdeklődő kérdésre.
Újra felépült továbbá az AMTS Európában egyedülálló, járműbemutatókra épített nagyszínpada is, mely “UNIX” vezetéknevet is kapott az idei felvonásra. A Nagyszínpad a show történetében először a “G” pavilonba került át, ahol teljesen megújult designban pompázva várta a showra éhes közönséget.
A programok között az idei évben már igazi showműsorként bemutatkozó Miss AMTS szépségverseny, autóbemutatók és a Carstyling Dolls fellépései váltották egymást, számos érdekes interjúval, bemutatóval, valamit sajtótájékoztatóval tarkítva. A show szinte egy percre sem állt meg a hétvége során!
A színpad idén hosszabb kifutót is kapott, a show szépségversenyének döntőbe jutott hölgyei pedig napi három alkalommal léptek fel a nagyközönség előtt. Idei királynőnk pedig egy 23 éves hölgy, Ilics Szimonetta lett, aki a számos ajándék mellett egy Mercedes A-Class használatát is megnyerte egy évre a verseny főtámogatója, a Proflotta jóvoltából.
A rendezvény ideje alatt számos helyszínen gyakorlatilag folyamatos programok várták a látogatókat egész hétvégén, lehetetlen volt akár egy percre is unatkozni. Az “A” pavilonban számos kiállító standja kelt rendszeresen életre, az autóhifiseket pedig a “B” pavilon mellett lebonyolított Patricar Hangnyomás Bajnokság várta szombaton, abszolút magyarországi rekordokkal és példátlan számú megjelenéssel. A résztvevő autók száma is a régmultat idéző volt: több mint 70 autó látogatott el és mérette meg magát a nemzetközi mezőnyben!
A két hétvégi napon – de főként szombaton – a kültér is megtelt tuning autókkal, a Backyard Garage találkozójának keretei között, mely idén teljesen átgondolt koncepcióban, igényes, új helyszínen került megrendezésre – a díjazottak pedig a rendezvény Nagyszínpadán is bemutatkoztak.
Nem utolsósorban pedig, az elmúlt évekhez hasonlóan idén újra egy autó volt a fődíj az UNIX-AMTS 2024-en – ezúttal egy Audi A5 Cabrio, melyet idén is a rendezvény előtt, a Westendben építettük át, mindenki szeme láttára. A nyereményautó főtámogatója 2024-ben a Szerencsejáték Zrt. volt.
A játékban bárki részt vehetett, aki teljes árú felnőtt, illetve VIP belépőjegyet, vagy családi jegyet vásárolt, a sorsolásra pedig a show harmadik napjának délutánján került sor, az UNIX Nagyszínpadon.
A mindent eldöntő perceket szokás szerint rengetegen kísérték figyelemmel a helyszínen, sőt, az AMTS youtube-csatornáján élőben is követhető volt. A sorsolást közjegyző jelenlétében, a Miss AMTS idei közönségdíjasa, Vészi Panni Eperke indította el, a szerencse pedig idén egy fiatalembernek, Horváth Tibornak kedvezett!
Hosszasan sorolhatnánk még, mennyi érdekesség és különleges látnivaló várta a látogatókat az idei nagy autós hétvégén a Hungexpón, erről már bőségesen találni anyagot a rendezvényre regisztrált több, mint 200 hazai és külföldi médiumnak köszönhetően.
Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani minden támogatónknak, partnerünknek és kiállítónknak, akik segítsége és színvonalas felhozatala nélkül ez a show nem jöhetett volna létre. Találkozunk újra jövőre, 2025. március 28-30. között a Hungexpón!