Négymotoros hajtáslánc-technológián dolgozik a BMW

A BMW M GmbH új fejezetet nyit az elektromos mobilitás térnyerésére összpontosító átállás terén. A jövőbe mutató hajtáslánc- és futómű-technológiai innovációkkal felszerelt prototípus első közúti tesztjei során a nagyteljesítményű divízió fejlesztőmérnökei a jövő tisztán elektromos meghajtású sportautójának hardver- és szoftvermegoldásait veszik górcső alá. A megméretés középpontjában a négy elektromos motorral dolgozó összkerékhajtás és az integrált menetdinamikai vezérlőrendszer áll, amelyek együttműködése példátlan szintű teljesítményt és vezetési élményt ígér.

50 éves a BMW M GmbH: a jövő a jubileum évében kezdődik

Megalapítása után 50 évvel a BMW M GmbH az elektromos mobilitás térnyerésére összpontosító átállás kellős közepén jár, amelynek égisze alatt nem csupán megőrzi legendás modelljei összetéveszthetetlen kvalitásait, de új tulajdonságokkal is felruházza őket. A bajor prémiummárka nagyteljesítményű divíziójának jubileumi évében a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 M50 modell (kombinált energiafogyasztás (WLTP): 18,0 – 22,5 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 0 gramm / km) és a BMW iX M60 (kombinált energiafogyasztás (WLTP): 21,9 – 24,5 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 0 gramm / km) is bemutatkozott, jövő év elején pedig a tisztán elektromos meghajtású luxuslimuzin műszaki alapjaira épülő első BMW M modell, a BMW i7 M70 is világpremierjét ünnepli.

„Évfordulónk alkalmából nem csupán a múltunkba révedünk, hanem mindenekelőtt előre tekintünk” – mondta Franciscus van Meel, a BMW M GmbH elnök-vezérigazgatója. „Már az év vége előtt megkezdődik a V8-as benzinmotorral és M Hybrid hajtáslánc-technológiával szerelt nagyteljesítményű sportmodellünk, a BMW XM sorozatgyártása. Rajongóinkkal eközben izgatottan várjuk indulásunkat az IMSA sorozat LMDh kategóriájában, amelyben szintén egy nyolchengeres hibrid turbómotorral állunk rajthoz 2023-ban – egy évvel később pedig Le Mans-ban is” – tette hozzá.

Egyedi hajtáslánc- és futómű-technológia, BMW i4 M50 modellnek álcázva

Hogy a jövő tisztán elektromos meghajtású sportautójának hajtáslánc- és futómű-technológiai innovációit közúton is tesztelhessék és finomhangolhassák, a BMW M GmbH fejlesztőmérnökei egy olyan prototípust építettek, amely a hamisítatlan BMW M kvalitások és az elektromos mobilitás terén egyaránt iránymutató génekkel bír. A zéró emissziójú sportkupéhoz így a műszaki alapot a BMW i4 M50 modell szolgáltatta, némileg módosított karosszériával és olyan széles kerékjárati ívekkel, amelyek mind elöl, mind hátul lehetővé teszik az innovatív hajtáslánc-technológia és a nagyteljesítményű kerékfelfüggesztések beépítését.

A modell frontrészének kimagasló torziós merevségéről a BMW M3 és a BMW M4 módosított karosszériamerevítő koncepciója gondoskodik, amely még a legextrémebb vezetési szituációk közepette is magabiztos tartást garantál. A hajtáslánc-technológia hűtőrendszerének egységeit ugyancsak a nagyteljesítményű sportautó-párosban alkalmazott irányelvek szerint rendezték el.

Extrém precizitás, extrém hatékonyság: M xDrive elektromos összkerékhajtás négy elektromos motorral

A forradalmian új, nagyteljesítményű hajtáslánc-technológia legnagyobb újítása a négy elektromos motorral dolgozó M xDrive elektromos összkerékhajtás, amelyet a bajor prémiummárka fejlesztőmérnökei a prototípusba építettek be először. A kerekenkénti egy-egy elektromos motor teljesen új lehetőségeket nyit a forgatónyomaték végtelenül hatékony, extrém precíz és rendkívül gyors elosztása terén. Az azonnal reagáló elektromos motorok ereje és forgatónyomatéka így a másodperc ezredrésze alatt, a gázpedál állásához mérnöki precizitással alkalmazkodó pontossággal érkezik meg a kerekekhez. Mindez olyan agilis és olyan lendületes vezetési élménnyel kecsegtet, amely belsőégésű erőforrással hajtott autók esetében elképzelhetetlen.

A merőben új technológiai megoldás egyúttal azt is jelenti, hogy a bajor prémiummárka ügyfelei a menetteljesítmény eddig ismeretlen dimenzióját élhetik át, extrém vezetési szituációkban és kedvezőtlen időjárási körülmények közepette egyaránt. „A BMW M modellek által fémjelzett menetdinamika létrehozásakor az elektrifikáció teljesen új szabadságfokokat ad” – fogalmazott Dirk Häcker, a BMW M GmbH technológiafejlesztési vezetője. „Már most látjuk, hogy az ebben rejlő potenciált maximálisan ki tudjuk használni annak érdekében, hogy nagyteljesítményű sportautóink az emisszió-mentes jövőben is a dinamika, az agilitás és a precizitás páratlan, BMW M modellekre jellemző egységét kínálhassák” – tette hozzá.

Integrált hajtáslánc-technológiai és menetdinamikai vezérlőrendszer

Az M xDrive elektromos összkerékhajtás egyik legnagyobb előnye az egyes kerekek közötti, végtelenül precíz forgatónyomaték-elosztás. A négy elektromos motor együttműködését egy központi, integrált vezérlőrendszer koordinálja, amely folyamatosan figyeli az útviszonyokat, az adott vezetési szituáció sajátosságait és a vezető kívánságait. A rendszer a gázpedál állását, a kormányszöget, a hosszirányú és az oldalirányú gyorsulást, a kerekek forgási sebességét és számos más paramétert elemezve, a másodperc ezredrésze alatt számítja ki az egyes kerekeknél szükséges és az adott vezetési szituációhoz legideálisabb erőket, amelyekhez a jelzéseket a lehető leggyorsabban és a legközvetlenebb módon, egy többtárcsás tengelykapcsolón és differenciálműveken keresztül továbbítja a négy elektromos motorhoz. Utóbbiak azonnal, mérnöki precizitással adják le a kívánt teljesítményt.

Ezt a fajta hajtáslánc-technológiai és menetdinamikai vezérlőrendszert a fejlesztőmérnökök számos virtuális modellben és tesztpadon kísérletezték, mielőtt a gyakorlatba is átültették volna. A hardver és a szoftver valós körülmények közötti megméretése érdekében a prototípus már a közutakon tesztel. A négyajtós kupé utasterét zsúfolásig pakolták mérőberendezésekkel, amelyek minden egyes vezetési szituációt részletekbe menően elemeznek. Az ideális forgatónyomaték-elosztások tesztpadokon mért elméleti eredményei így összevethetők lesznek a valós körülmények között mért adatokkal, amelyek a további programozások során rendkívül hasznosak lesznek.

A részletekbe menő fejlesztőmunka elengedhetetlen ahhoz, hogy a mérnökök a jövő nagyteljesítményű sportautóiban is garantálni tudják azon kvalitásokat, amelyek a BMW M modelleket az elmúlt 50 évben négykerekű legendákká emelték: a teljesítmény egyenletes, tökéletesen kiolvasható és mindvégig kontrollálható felépülését, valamint olyan menetdinamikát, amely még határon autózva is mérnökien precíz kezelhetőséget kínál. Az pedig már a prototípus lezárt útszakaszokon megtett, első tesztkilométerein nyilvánvalóvá vált, hogy a jövőbe mutató, innovatív hajtáslánc-technológia ezt a határt még tovább kitolja. A forgatónyomaték különösen finom adagolhatóságának és az azonnali, késlekedés nélkül megérkező teljesítménynek köszönhetően jelentősen nagyobb kanyarsebességek érhetők el, például esős időben és hóval borított utakon is. A prototípus ilyenkor könnyedén és az alulkormányzottság eshetősége nélkül kormányoz, hiszen a technológia az ívkülső hátsó kerék forgatónyomatékát a kormányszöggel párhuzamosan növeli.

A forradalmian új hajtáslánc-technológia kimagasló teljesítménye a fékezési energia visszatáplálásakor is előtérbe kerül. A négy elektromos motor egészen a menetdinamikai határokig képes betölteni a generátor funkcióját, például kanyar előtti fékezéskor, áramot táplálva vissza a nagyfeszültségű akkumulátorba.

Kapcsolódó cikkek

A ŠKODA bemutatta a fenntartható mobilitás felé vezető útitervét

Töretlenül folytatja a ŠKODA AUTO a vállalat szén-dioxid-mentesítését, amit „NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030” koncepciója keretében holisztikus cselekvési tervvel is támogat. Az elektromobilitási átállás felgyorsítása mellett az akkumulátorhajtású elektromos járművek hosszú távon fenntartható előállítása és üzemeltetése áll a középpontban, a kapcsolódó beszállítói láncolatokat is beleértve. Ennek megvalósítása érdekében a ŠKODA továbbra is elkötelezett például […]

Olvass tovább

A Nissan megkezdi vadonatúj modelljének, a teljesen elektromos Townstarnak európai gyártását

Miközben a megújuló energia rajongói világszerte az EV világnapot ünneplik, a Nissan bejelenti a 100%-ban elektromos Townstar gyártását. A jármű új, intelligens energiafelhasználással és akkumulátor-hűtéssel optimalizált elektromos hajtásláncot tartalmaz, amely a kategóriájában kiemelkedő, akár 300 km-es hatótávolságot biztosít. Alig néhány nappal az EV Világnap megünneplése után a Nissan bejelentette, hogy megkezdi a teljesen új és […]

Olvass tovább

2023-ban visszatér a V-Strom 650 Adventure Tourer és újdonságokkal érkezik a Burgman 400

A Suzuki motorkerékpár termékcsaládjában a 2023-as modellek megjelenésének folytatásaként több rendkívül sokoldalú és stílusos motorkerékpár is megjelenik. A kifinomult és praktikus Burgman 400 robogó tökéletes a mindennapi stílusos ingázáshoz, a sokoldalú V-Strom 650 pedig egy jól felszerelt, intelligens tervezésű kalandtúra középkategóriás motorkerékpár. Mind a Burgman, mind a V-Strom 650 valós teljesítményt, kategóriájában vezető építési minőséget […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom