Nissan Qashqai bemutató – Itt az új generáció!

Nem lehetett egyszerű a Nissan mérnökeinek a munkája, mert a kategória alapítót kellett tetőtől talpig megújítaniuk. Ami ezekben az időkben nem könnyű feladat.

A Qashqai sztorija 2007-ben indult, akkor úgy számoltak, hogy évi 100 ezer példány biztos elkel belőle. A QQ becenevű autó, induláskor konkurencia nélkül lépett színre, mert teljesen más világ volt akkoriban. Anno még tartott az egyterű láz és a terepjárónak látszó autóknak, még egész jó terepképességeik voltak. Lásd. a korabeli X-Trail hajtásrendszerét.

A kimondhatatlan nevű Nissan váratlanul nagyot dobbantott a piacon és azzal a jelzővel érkezett a második generáció (2013 novembere), hogy a kategória alapító megújult. Ekkor kezdett bepörögni a szabadidő-autó őrület, mert a 4,3 méter körüli kompakt suvoknál, már 17 versenytárs volt… Az Egyesült Királyságban is gyártott szabadidő-autó, folyamatosan hozta a számait, és rendre évi 200 ezer darab fölött teljesített. Mostanság Európában 3 milliónál jár a számláló, ha az egész világot nézzük, akkor pedig már meghaladta az 5 milliót az eladott Qashqaiok száma.

Méretek

Az, hogy nem volt egyszerű a dolga a tervezőknek, az látható abból is, hogy 2020 őszén már 26 kategória társa volt az éllovasnak, 2021 nyarára ez a szám 30-ra növekedett… Az élen maradásra a megoldást, az igények felmérése jelentette.

Az autógyárak talán a világ legjobbjai a vevő igény felmérésben, a Nissan is megkérdezte a vásárlóit, hogy mit várnak el az autójuktól. Ennek az lett az eredménye, hogy az új Qashqai 4425 milliméteres hossza, 31 mm-rel növi túl az elődöt. Magasságban mindössze 35 mm a növekedés (1625 mm), szélesség terén pedig 29 mm (1835 mm). A hátsó utasok lábterére nagy befolyással lévő tengelytávolság pedig 2666 milliméterre változott (+20mm). A helykínálat bővült, de az autóval még könnyű parkolni és a városban közlekedni.

Ebből a gyakorlatban – azaz a statikus bemutatón – azt tapasztaltuk, hogy a 188 centi magas sofőrre beállított ülés mögött, ugyan ekkora utasnak a térde néhány centi híján elérte az üléstámlát. Az üvegtető ellenére, a magas utasoknak is jutott elöl-hátul elég fejtér. Szóval a fülke szellős, kényelmes, a kormány mögötti műszerfal már színes kijelzős, nyoma sincs a mechanikus óráknak. A központi kijelző gyorsan működött, pozitívum, hogy mindkét képernyőn jól magyarított feliratok voltak. Az utastér tágas és jó anyagokkal bélelt, az egész finoman húz a prémium liga felé.

Csúcstechnikák

A Qashqai egyik erőssége, magyarul selling pointja, hogy sok csúcstechnológiát kínál, az esetek nagy részében alapáron. A sok hi-tech megoldásból az egyik, hogy bizonyos felszereltségi szinteken alapáras a 12 szakaszból álló LED lámpa. Ez a világítástechnika, a szembe jövőt vagy az előttünk haladót tudja óvni a vakító fénytől. Vezetési-segédekből és kamerákból sem lesz hiány.

A Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség, új fejlesztésű CFM-C elnevezésű padlólemezére épült az új Qashqai. Ennek és a sok alumínium, ultra-nagy szilárdságú acél és műanyag használatának köszönhetően, az újdonság a méret növekedés ellenére 64 kilóval könnyebb a kifutott modellnél.

Motorok

A csúcstechnika érkezése a motorok terén is várható. Első időkben, a Mercedes-Renault-Nissan közös fejlesztésben készült 1333 köbcentis turbómotor fogja hajtani a Qashqai-t. Ennek a nyomatéka a váltótól, a hajtás módtól és a lágy hibrid technikától függően 240, 260 és 270 Nm. A motor 138 és 156 lóerős lehet. A mérnökök tették a dolgukat, mert a lágy hibrid kivitel – az ezt nélkülöző verziónál – mindössze 22 kilóval nehezebb.

A nagy durranás még sem ez lesz, hanem a korábban már beharangozott e-Power hibrid. Ez a motor, talán még az Év autója címig is eljuttathatja a Qashqai-t.

A huncutság ott található, hogy az 1,5 literes négyhengeres, itt csak arra szolgál, hogy a legoptimálisabb fordulaton pörögjön és áramot termeljen. Nincs is fizikai kapcsolata a hajtással. Az így megtermelt áram adja a hajtóerőt a villanymotornak, ezért egyedi ez a megoldás. Ez a jól fogyasztást produkáló, aránylag könnyű technika, 190 lóerőt és 330 Nm-t teljesít.

Ami nagy pozitívum, hogy a különleges e-Power hibrid megoldás kipróbált és bevált, tehát nem nálunk kísérleteznek vele a japánok. Ugyanis a belpiacos Note-ban már sok éve használják, kisebb hengerűrtartalommal. Az ezzel szerelt Note, nagy sláger Japánban és számtalan díjat is begyűjtött.

Írta: Bendek Attila

Kapcsolódó cikkek

Hírek Motor Nagyvilág Utcán

Jelentősen megújult és új tagokkal bővült a Honda európai CRF modellcsaládja a 2025-ös modellévre

• A CRF450R-t és a CRF250R-t egyaránt átdolgozták a Honda mérnökei, hogy még gyorsabbak és könnyebben kezelhetőek legyenek a kanyarokban • 70%-ban megújult alumíniumváz új alsó és felső villahíddal • A vadonatúj, 49 mm-es belsőcső-átmérőjű Showa első felfüggesztés minden eddiginél hatékonyabb és kifinomultabb csillapítást garantál, miként a továbbfejlesztett hátsó futómű is elsőrangú • A motort […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Race Verdák

Világpremier Párizsban: Julie Mehretu guruló műalkotása, a Le Mans-i 24-óráson is rajthoz álló BMW M Hybrid V8 versenyautó

+++ A BMW Art Cars kollekció huszadik guruló műalkotása a párizsi Pompidou központban ünnepelte világpremierjét +++ A New York-i művész, Julie Mehretu „performatív festményként” keltette életre a BMW M Hybrid V8 versenyautót +++ Le Mans-ban a BMW M WRT csapat a dél-afrikai Sheldon van der Linde, a holland Robin Frijns és a német René Rast […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race Verdák

Gender Tamás Junior a WSK – Open Series International Circuit La Conca – OKJ kategóriában 2024.05.07.-11. között versenyzett

A HMA fiatal pilótája ismét megmérettette magát Európa legjobbjai ellen, ezúttal az olaszországi La Conca versenypályán megrendezett WSK Open Series bajnokság 2. fordulójában. Egyedi burkolatainak köszönhetően ez a versenynaptár egyik legtrükkösebb helyszíne, de Gender Tamás Junior már a szabadedzések során is igazolta rátermettségét, ugyanis rögtön a hétvége korai szakaszában a mezőny leggyorsabbja volt. A versenyek […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom