Norvégiában is kapható az F-150 Lightning, így a Ford ikonikus elektromos pickupja globális modellé válik

Az országúti- és terepképességek, a praktikum és a zéró helyszíni károsanyag-kibocsátás utánozhatatlan kombinációját kínáló F-150 Lightning hatalmas népszerűségre számíthat egy olyan országban, ahol az új autók mintegy kétharmada négykerékhajtású; ahol a hatóságok arra törekednek, hogy 2025-re minden újonnan értékesített személyautó és kishaszonjármű tisztán elektromos hajtású legyen; és ahol a ‘friluftsliv’ (vagyis a kirándulás a vadonba) a nemzeti kultúra fontos része.

“25 éve dolgozom a Fordnál, de még sosem láttam, hogy az emberek ennyire ki akarnának próbálni egy autót, mint most az F-150 Lightningot. A vevők szó szerint dörömböltek az ajtómon, könyörögve, hogy Norvégiában is árusítsuk az elektromos pickupot,” mesélte Per Gunnar Berg, a Ford Norway ügyvezető igazgatója. “Az F-150 Lightning rengeteg norvég számára tökéletes autó: ugyanúgy remek társ a kalandvágyunkhoz, mint a természet megóvása iránti elkötelezettségünkhöz.”

A Ford mindent megtesz az elektromos hajtások széles körű elterjesztéséért, ezért a vállalat tavaly bejelentette, hogy 2030-tól kizárólag elektromos hajtású személyautókat forgalmaz, 2035-től pedig teljes körű elektromos haszonjármű-portfóliót is kínál majd. Mindemellett a Ford 2035-re karbonsemlegessé akarja tenni európai üzemei, logisztikája és közvetlen beszállítói működését. A vállalat globális szinten 50 milliárd dollárt fordít arra, hogy 2026 végére a tisztán elektromos hajtású járművek éves termelési kapacitása meghaladja a 2 millió darabot. A Ford azt tervezi, hogy 2030-ra globális termelésének több mint a felét EV-modellek teszik majd ki, és hogy legkésőbb 2050-re globális szinten is megvalósítja a karbonsemlegességet.

A márka a múlt hónapban mutatta be Európában az új, tisztán elektromos Explorer² crossovert, vagyis az egyikét annak a tíz elektromos autónak, amelyeket 2024-ig vezet be kínálatában, köztük a Mustang Mach-E modellel³, amelynek norvégiai értékesítése az európai eladások 22 százalékát teszi ki.

“A Ford úgy feszegeti az elektromos autózás határait, ahogy arra csakis mi vagyunk képesek,” mondta Martin Sander, a Ford Model e Európa vezérigazgatója. “A kemény és sokoldalú F-modellek már évtizedek óta vezetik az eladási listákat, most pedig itt a jövő technológiáját hordozó F-150 Lightning, tökéletesen példázva, hogyan teszünk meg mindent azért, hogy az elektromos hajtás segítségével járműveink minden eddiginél ‘Fordabbá’ váljanak.”

Sokoldalú elektromos autó

Az F-150 Lightning tavaly májusban jelent meg az USA piacán, és addigra majdnem 200 ezer vásárló adta le a megrendelését az autóra. A Ford F-sorozata már zsinórban 46 éve Amerika legkelendőbb pickup-családja, az F-150 pedig sorozatban 41 éve vezeti az értékesítési listákat, így nem csoda, hogy az F-150 Lightning hihetetlen gyorsasággal vált az ország legnagyobb darabszámban eladott elektromos pickupjává.

A norvég vásárlóknak szánt, szigorúan korlátozott darabszámú modellváltozat a dearborni Rouge Elektromos Jármű Központban készül majd, ahol jelen pillanatban is dolgoznak a kapacitás bővítésén, hogy 2023-ban évi 150.000 darabra futtathassák fel az F-150 Lightning gyártását.

Az EV-k aránya Norvégiában a legmagasabb az egész világon; ma már az északi ország útjain futó 2,9 millió jármű 21 százaléka elektromos hajtású. 2022-ben az itt eladott új autók közel 80 százaléka elektromos volt, és ez az arány még a haszonjárműveknél is meghaladta a 20 százalékot, sőt az előrejelzések alapján idén már a 40 százalékot is elérheti.

Az F-150 Lightning várhatóan 386 kilométeres hatótávolságot¹ (EPA-becslés), 3493 kg vontató képességet⁴ és 805 kg hasznos teherbírást 5,6 kínál majd, ami bőségesen elegendő lesz ahhoz, hogy a norvég vásárlók egy kiránduláson magukkal vigyék teljes sí- és horgászfelszerelésüket vagy vadvízi kajakjaikat, esetleg – ha céges vásárlók – a munkához szükséges összes szerszámot és anyagot.

Az elektromos pickup 4×4-es hajtásláncának lelke a két elektromotor, amelyek 485 LE teljesítményt és 1050 Nm forgatónyomatékot adnak le; az autó 5 másodpercnél rövidebb idő alatt gyorsul 100 km/órás sebességre, és Normal, Sport, Off-Road⁷ és Vontatás/Szállítás üzemmódjainak⁸ köszönhetően bármilyen terepen magabiztosan mozog.

Az autó új generációs, 98 kWh teljesítményű lítiumion akkumulátora 39 perc alatt tölthető fel 15-ról 80 százalékos szintre egy 150 kW-os egyenáramú gyorstöltővel⁹, amihez Norvégiában kiterjedt és egyre növekvő hálózat áll rendelkezésre 20.000 nyilvános töltőponttal, köztük 6000 gyorstöltővel.

Praktikus megoldás, hogy az F-150 Lightning akkumulátora mobil áramforrásként is használható. A beépített elektromos csatlakozók segítségével a Pro Power Onboard rendszer 2,3 kW teljesítményt kínál a szerszámok és elektromos berendezések működtetéséhez a lakott területektől távol, ahol nem áll rendelkezésre elektromos hálózat.

A gépháztető alatt található a vízálló, akár slaggal is kimosható Mega Power Frunk rekesz, amiben 400 liternyi vagy 180 kilogramm súlyú⁵ poggyász fér el, hasznos segítségként a munkavégzéshez vagy a kempingezéshez.

Az ötüléses utastér 15,5 colos központi érintőképernyőjéről kezelhető a SYNC 4A infotainment rendszer10, amely vezeték nélküli csatlakozást kínál az Apple CarPlay¹¹ és az Android Auto¹¹ szolgáltatásokhoz. A még tökéletesebb digitális élményt szolgálja a 12 colos műszeregység is, ahol a személyre szabható kezelőfelületen szinte maguktól értetődően jelennek meg a legfontosabb információk.

A tulajdonos a fejlett technológiák segítségével a lehető legtöbbet hozhatja ki a pickup vontató képességéből. Az utánfutó csatlakoztatását hátsó kamera könnyíti meg. A Beépített Mérleg és az Intelligens Vonóhorog a központi képernyőn jeleníti meg a plató terhelését és az utánfutó súlyelosztását. Az Utánfutó Asszisztens⁶ megkönnyíti a vontatmánnyal tolatást: a vezető a 15,5 colos kijelzőn követheti a járműszerelvény mozgását, miközben egy erre szolgáló kontrollerrel manőverezhet.

A norvég piacra szánt F-150 Lightning Lariat Launch Edition modellek kizárólag Super Crew Cab karosszériával, Antimatter Blue metálfényezéssel kaphatók, ami hatásosan hangsúlyozza ki a katonai minőségű alumíniumból készült súlytakarékos, mégis nagy szilárdságú felépítmény látványát.

“Majdnem fél évszázada gyártjuk Amerika legkelendőbb pickupját, és most ennek minden tapasztalatát felhasználtuk, hogy az F-150 Lightning a jövő járműve lehessen. A Lightning-csapat számára hatalmas elismerést jelent, hogy a vevők már a világ minden táján erre az autóra vágynak!” nyilatkozta Darren Palmer, a Ford Modell e elektromos járműprogramokért felelős alelnöke. “Ez a modell kívül-belül tele van izgalmas meglepetésekkel, és norvég vásárlóink hamarosan megtapasztalhatják, milyen kiváló társra találnak benne!”

Kapcsolódó cikkek

Teszt Verdák

Az elődök útján – Honda C-RV e:PHEV Advance Tech teszt

A Civic mellett a CR-V a Honda azon típusa, amelyik igazán beivódott az európai köztudatba. „Természetesen” a CR-V-nek is az USA és Kanada a legfőbb piaca, ott igazi anyataxi szerepet tölt be, de nem véletlenül árulják a japánok Európában is immár az hatodik generációt. Hozta a japános megbízhatóságot, összerakottságot, a Honda közepes SUV-ja, mindig is […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Világpremier Cannes-ban: a Naomi Campbell ihlette BMW XM Mystique Allure

+++ A BMW és a brit szupermodell közötti kreatív együttműködés legújabb gyümölcse egy különleges egyediség +++ A kimagasló teljesítmény és a haute couture találkozása +++ Világpremier a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon +++ A BMW sorozatban harmadik alkalommal áll hivatalos autóipari partnerként a világ egyik legnívósabb filmfesztiválja mellett +++ Látványos filmpremierek, vörös szőnyegen felvonuló világsztárok és egy […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race Verdák

Tim Gábor szerencsés kategória győzelemet szerzett a Red Bull Ringen

Balaton Park Circuiten mutatkozott be Tim Gábor az ESET GT Sprint bajnokságban, ahol két kategória második helyet szerzett és a 20 fős GT mezőny 9. és 10. helyét szerezte meg. A második fordulóra a Red Bull Ringen került sor, nagyobb mezőnnyel. Egy kategória győzelemmel és egy harmadik hellyel a bajnokság élére állt a magyar pilóta. […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom