Ogier győzött a drámaian zárult Finn-ralin, és újra harcba száll a vb-címért

Sokáig úgy tűnt, hogy a Toyota akár hármas győzelmet is arathat az év legjobban várt versenyén, de a balszerencse miatt végül csak a nyolcszoros világbajnok ért célba a gyári pontszerzőnek nevezett Gazoo Racing-pilóták közül, ő viszont magabiztosan győzött.

A Toyota Gazoo Racing – World Rally Team minden évben két helyszínt tekint hazai versenyének, a finnt, mert itt van a csapat fejlesztőbázisa, és a japánt, ami a háttértámogatást nyújtó autógyár otthona. Idén minden korábbinál több, összesen 14 autót indított a csapat a Finn-ralin, ebből 5 volt Rally1-es hibrid gép, 9 pedig háromhengeres motorral szerelt Rally2-es. A szokásos pilótákon felül a Toyota ezúttal lehetőséget adott a WRC2-ben idén már több győzelmet aratott Sami Pajarinak is, hogy kipróbálja magát a hazai versenyén egy csúcskategóriás, fehér festésű GR Yarisszal. De nem csak az újonc, hanem Kalle Rovanperä és Sébastien Ogier is speciális, egyedi fényezésű autóval állt rajthoz Jyväskyläban, a színkombinációk az utcai GR Yaris róluk elnevezett limitált szériáit idézték.

Pénteken szoros verseny alakult ki a három legjobb toyotás között, Rovanperä vezetett, de a harmadik helyen álló Ogier lemaradása is csak 8,6 másodperc volt tíz gyorsasági után. Szombaton a helyiek 23 éves kedvence növelte előnyét, és úgy tűnt, hogy pályafutása első hazai, valamint zsinórban a harmadik idei győzelmét szerezheti meg.
Egészen a vasárnapi utolsó előtti gyorsasági utolsó előtti kanyarjáig minden jól alakult számára, ott azonban egy balkanyarban az autója negyedik fokozatban haladva egy úton fekvő kőnek ütközött, amitől kisodródott, és a fák közé csapódott. Szerencsére mind Rovanperä, mind navigátora, Jonne Halttunen sértetlenül megúszta a balesetet, a GR Yaris viszont totálkárosra tört. Hiába volt addig közel 46 másodperc előnye a párosnak, és hiába nyerték meg a szombati értékelést, pont nélkül távoztak Finnországból, a győzelem pedig a rutinos csapattárs, Sébastien Ogier ölébe hullott.

A nyolcszoros világbajnok francia azért sem volt képes tartani a csapattárs tempóját, mert három éve nem versenyzett a finn utakon, amelyek speciális jellege (hatalmas átlagsebesség és rengeteg ugrató) komoly kihívást jelent a pilótáknak. Szombaton említésre méltó esemény volt, hogy a rali programjába hét év után visszakerült legendás gyorsaságin, a 33 km hosszú Ouninpohján Rovanperät és Ogier-t mindössze 0,1 másodperc választotta el egymástól (ez az a pálya, ahol annyi az ugrató, hogy a versenyzők a negyedórás menetből több mint fél percet töltenek a levegőben).

Ogier pályafutása 61. győzelmét aratta, és 2013 után a másodikat Finnországban, így Sébastien Loeb, Ott Tänak és Elfyn Evans mellett ő lett a negyedik versenyző, aki nem finn létére többször is megnyerte ezt a versenyt. Idei harmadik elsőségének köszönhetően feljött a második helyre a világbajnokságban annak ellenére, hogy három futamon (Svédország, Kenya, Lengyelország) nem indult.

„Finnországban nyerni mindig jó dolog, még ha nem is így szerettük volna. A csapat elképesztő autót biztosított, egész hétvégén domináltak a Toyoták. Kalle más ligában játszott, mint a többiek, nagyon peches volt azzal a pályára került kővel. Együttérzek a csapattal, hiszen sokkal jobb eredményt érdemeltünk volna. Szardínián a balszerencse miatt elvesztettem egy győzelmet, most viszont itt visszaszereztem egyet. Elég régóta vagyok már a pályán ahhoz, hogy sokféle eredményt és érzelmet megtapasztaljak, és szerencsém volt, hogy legtöbbször a jó oldalon álltam – de ma nem. Őszintén szólva jobban szerettem volna a második helyen végezni, de a motorsport néha igazságtalan” – nyilatkozta sportszerűen Ogier. „Úgy tűnik, nincs más választásom” – válaszolta mosolyogva arra a kérdésre, hogy a korábbi terveivel ellentétben indul-e a maradék négy versenyen, és harcba száll-e a kilencedik bajnoki címéért.

Sokáig úgy tűnt, hogy Elfyn Evans is jó eredményt érhet el, szombat reggel például még a második helyen állt, amikor a jobb első féltengely törése miatt rengeteg időt vesztett. Az utolsó napon arra törekedett, hogy minél több bónuszpontot szerezzen a szupervasárnapi értékelésben, de ugyanúgy az utolsó előtti gyorsaságin törte össze az autóját, mint Rovanperä. Szerencsére sem ő, sem a navigátora, Scott Martin nem sérült meg.

A feltörekvő finn tehetség, Sami Pajari a negyedik helyen végzett a Rally1-es debütálásán, és arra is büszke lehet, hogy pénteken megnyert egy gyorsaságit. Pedig nem indult jól számára a verseny, rögtön a pénteki első szakaszon kétszer is kicsúszott az esős időben, kicsit össze is tört a fehér GR Yaris, és hátsó szárny nélkül kellett a következő három gyorsaságit teljesítenie, amivel sok időt vesztett. Kacuta Takamotón is kifogtak a péntek reggeli trükkös körülmények, egy balkanyarban ugyanis kitörte a GR Yaris jobb hátsó futóművét. Szombaton azonban újraindult, és vasárnapi célig erős tempót autózott, amit bizonyít, hogy megnyerte az utolsó két gyorsasági szakaszt – beleértve a záró Power Stage-et is –, és a szupervasárnapi értékelést is az élen zárta.

A csapatfőnök Jari-Matti Latvala a WRC2-ben a második, összességében pedig a hatodik helyen végzett egy piros GR Yaris Rally2-vel a hazai versenyén, miközben értékes tapasztalatokat gyűjtött az idén debütált ügyfélautóról. Rajta kívül a WRC2-ben még három GR Yaris Rally2-pilóta volt az első hatban: Mikko Heikkilä, a Step-Five Motorsport versenyzője a negyedik, Georg Linnamäe, a RedGrey versenyzője az ötödik, Roope Korhonen, a Rautio Motorsport versenyzője pedig a hatodik helyen végzett.

Végeredmény, Finn-rali:
1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) 2ó25p41.9mp
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +40.1mp
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1p14.1mp
4. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +1p54.5mp
5. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8p15.5mp
6. Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen (Toyota GR Yaris Rally2) +8p54.5mp
7. Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +9p29.4mp
8. Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) +9p32.0mp
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9p51.2mp
10. Georg Linnamäe/James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +10p07.0mp
Pilóták bajnoksága:
1. Thierry Neuville 168 pont
2. Sébastien Ogier 141
3. Ott Tänak 137
4. Elfyn Evans 132
5. Adrien Fourmaux 119
6. Kalle Rovanperä 86
7. Kacuta Takamoto 76
8. Esapekka Lappi 33
9. Andreas Mikkelsen 29
10. Dani Sordo 27

Gyártók bajnoksága:
1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 395 pont
2. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 375
3. M-Sport Ford World Rally Team 207

Fotók: Toyota Gazoo Racing

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

MV Agusta szalonmegnyitó – Tradíció és innováció találkozása a prémium motorozás világában

Budapest, 2024. december 6. – Magyarország motoros közössége egy újabb mérföldkőhöz  érkezett: megnyílt az első hivatalos MV Agusta szalon, amely az olasz márka exkluzív otthona  Budapest szívében. Az MV Agusta, amely tavaly 80 éves fennállását ünnepelte, nem csupán  motorkerékpárokat képvisel, hanem az életérzés, a hagyomány, a versenyek iránti szenvedély,  az olasz formatervezés és a csúcstechnológia […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Race

A Nissan Formula E Csapata készen áll a 11. szezonnyitóra São Paulóban

YOKOHAMA, Japán (2024. december 4.) – A Nissan Formula E Csapata készen áll a GEN3 Evo-korszak megkezdésére. December 7-én elstartol a 2024/25-ös ABB FIA Formula E Világbajnokság a brazíliai São Paulóban. A japán alakulat, az erős 10. szezonra épít, amely során negyedikként végeztek a csapat és pilóta bajnokságban, az újonnan alapított, gyártói bajnokságban pedig harmadikak […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A DS AUTOMOBILES FELFEDI KÖVEKEZŐ MODELLJE NEVÉT ÉS BELSŐ HANGULATÁT

• A DS Automobiles következő kreációjának neve DS N°8. • Ez az elnevezés új stratégiát takar, melynek keretében egy olyan, 100%-ban elektromos modell mutatkozik be, amely határozottan a luxus világába tartozik. • A DS N°8 felfedi műszerfala dizájnját. DS N°8 : a DS Automobiles új generációja Néhány héttel zászlóshajójának leleplezése előtt a DS Automobiles új […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom