Sport-túramotor evolúció – Yamaha Niken GT

Két dönthető első kerekével a NIKEN GT kiemelkedő menetkomfortot kínál emelt stabilitással, páratlan kanyarodási magabiztossággal és négy évszakos képességekkel együtt. Ellentétben osztályának bármely más modelljével, ezt a csúcstechnológiás gépet olyan nyitott motorosok számára tervezték, akik szeretnének a következő szintre lépni a motorozásban.

A magasabb specifikációjú és prémium kivitelű új 2023-as NIKEN GT a Yamaha egyik legkifinomultabb sport túramotorja, amely számos fejlett új motor-, futómű- és elektronikus vezérlési technológia előnyeit élvezi, amelyek célja, hogy minden egyes motorozás minőségét emeljék. Az erősebb, 890 köbcentiméteres CP3 EU5 motorral, valamint a Garmin navigációval, továbbfejlesztett felfüggesztéssel, jobb ergonómiával és a legmodernebb elektronikával felszerelt, csatlakoztatható TFT műszerekkel ez az egyedülálló gép a legjobb kanyarvételi teljesítményt nyújtja, figyelemre méltó hosszú távú képességekkel együtt.

Egyedül vagy utassal, ez a zászlóshajó sport túramotor képes alternatív perspektívát nyújtani a világról – valamint képes inspirálni, izgalomba hozni és felvidítani minden út során, bármilyen célállomás felé is tarts. A 2023-as NIKEN GT az újonnan kifejlesztett 890 köbcentis EU5 motorral jelentősen javítja teljesítményét és menetminőségét. A Yamaha rendkívül sikeres CP3 motorjának ez a legújabb generációja a közel 5%-os lökettérfogat-növekedéssel a TRACER 9 GT és MT-09 modellekben használt dizájn variációja – a két legnépszerűbb modell a saját kategóriájukban.
Míg az alaparchitektúra hasonló az ezeken a modelleken használt erőforráshoz – soros 3 hengeres, 12 szelepes, 890 köbcentis, 11,5: 1 kompressziójú, és 78,0 x 62,1 mm furat-löket arány – a NIKEN GT új motorja a továbbfejlesztett változata ennek a nagyra becsült kialakításnak.

A legfontosabb különbség a 8%-kal megnövelt tömegű, átalakított forgattyú karok használata – ez jelentős változást eredményez a motor karakterében, ami erősebb gyorsulást biztosít álló helyzetből, valamint könnyebb kezelhetőséget és jobb irányíthatóságot biztosít alacsonyabb fordulatszámon. 2023-ra az új NIKEN GT motort 5°-kal előre döntéssel dobják piacra a váz optimális egyensúlya érdekében, és ennek érdekében az új 890 köbcentiméteres motort átalakított forgattyú karokkal szerelik fel – miközben új hűtőt is kap a megnövekedett teljesítmény kezelésére. A NIKEN GT motorozási élményt új szintre emeli a nagy fényerejű, 7 hüvelykes TFT műszerek felszerelése, amelyek fokozzák ennek az egyedülálló gépnek a prémium érzetét és karakterét.

A színes kijelző három különböző képernyőtémát kínál, amelyek mindegyike a különböző motorozási forgatókönyvekhez és személyes preferenciákhoz igazodik, hogy megteremtse a gép és a motoros közötti harmónia érzését. A „STREET” opció komoly és informatív elrendezéssel rendelkezik, a „SPORT” dinamikusabb megjelenésű, a „TOUR” pedig könnyen olvasható információkat nyújt a legfontosabb menetadatokról.

A gazdagabb élmény érdekében a NIKEN GT kommunikációs vezérlőegységgel van felszerelve, amely lehetővé teszi a motoros számára, hogy összekapcsolja okostelefonját a géppel a Yamaha ingyenes MyRide alkalmazásának segítségével. Az USB (kivétel GT), Wi-Fi vagy Bluetooth segítségével történő csatlakozást követően, a motoros megtekintheti a bejövő hívásokra, e-mailekre és üzenetekre vonatkozó információkat a TFT műszereken – Bluetooth-on keresztül csatlakoztatott fejhallgatóval* pedig a NIKEN GT motorosai és utasai is hallgathatnak zenét és válaszolhatnak a hívásokra.

Különböző menük és funkciók választhatók ki a bal oldali kormánykapcsolón található joystick és Home gomb segítségével. Álló helyzetben a NIKEN GT TFT-kijelzője beállítható úgy, hogy az időjárás-jelentésektől a részletes értesítésekig mindent megjelenítsen.
A MyRide alkalmazással rendelkező okostelefon csatlakoztatása és a Garmin Motorize alkalmazás letöltése után egy navigációs ablak jelenik meg a csatlakoztatott TFT-kijelzőn. A Garmin Motorize alkalmazás a bal oldali kormányrúdon található joystick és Home gomb segítségével működtethető, miközben a gép álló helyzetben van – de az alkalmazás zárolva van, és nem működtethető, ha a NIKEN GT mozgásban van.

A Garmin Motorize alkalmazás lehetővé teszi a motoros számára, hogy különböző útvonaltípusok közül válasszon, mint például a leggyorsabb, legrövidebb, autópályás és így tovább – és a motorhoz Bluetooth-on keresztül csatlakoztatott fejhallgatón keresztül minden irányváltásnál hangutasításokat is ad. A térképadatok letöltődnek az okostelefonra, így a NIKEN GT motoros akkor is hozzáférhet a navigációhoz, ha az okostelefon jelzése hegyvidéki régiókban esetlegesen megszakad.

A navigációs funkciók közé tartozik a valós idejű forgalom, a várható érkezési idő és a torlódások elkerülésére szolgáló alternatív útvonalak – a valós idejű frissítések pedig a helyi időjárási információkat, valamint a kiválasztott célállomás időjárási helyzetét mutatják. A Garmin Motorize (a használatához előfizetési szolgáltatási szerződés szükséges) olyan figyelmeztetéseket is tartalmaz a motoros számára, amelyek tájékoztatnak a potenciális veszélyekről, például az éles kanyarokról – és az érvényes sebességkorlátozásokra vonatkozó értesítéseket is megjeleníti. A PhotoReal Junction view funkció automatikusan osztott képernyős formátumban jelenik meg, amikor egy csomóponthoz közeledik, és jelzi, hogy a következő kijáratnál melyik sávban kell haladnia. A nagyobb hosszú távú kényelem és a nagyobb szélvédelem érdekében a különböző méretű motorosok számára a NIKEN GT egy új képernyővel van felszerelve, amely 70 mm-es manuális fel- és lefelé állítást biztosít az új TFT-kijelző melletti kar segítségével. Ezt az új képernyőt kifejezetten úgy tervezték, hogy egyenletes légáramlást biztosítson a vezetőfülke külső részén és körülötte is, hogy kiegyenlítse a légnyomást a simább vezetési élmény érdekében.

A NIKEN GT minden új funkcióját úgy tervezték, hogy fokozott kényelemérzetet és teljesítményt biztosítson, az új ülést pedig kifejezetten úgy tervezték, hogy a motoros lába jobban leérjen a földre. Az átdolgozott formával és az eltérő párnavastagsággal a motoros belső combja körül, az új ülés sokkal könnyebbé és kényelmesebbé teszi a fel- és leszállást – és a lábak letámasztását megálláskor.

Az új kormánykapcsolók közé tartozik egy 5 irányú joystick, amely különféle TFT-funkciókat működtet, beleértve az okostelefon-kijelzőket és a Garmin navigációt. A pilótafülke USB-A csatlakozóval van felszerelve – az ülés alatt egy 12 V-os kimenettel. A NIKEN GT egész éves melegség érdekében alapfelszereltségként markolatmelegítőkkel felszerelt.
Kiváló hosszútávú alkalmasságának hangsúlyozása érdekében a NIKEN GT kemény oldaldobozokkal van felszerelve, amelyek oldalanként 30 literes kapacitást biztosítanak. Az új stílusú csomagtartók biztonságos rögzítést biztosítanak, és továbbfejlesztett utaskapaszkodókat is tartalmaz.

A NIKEN GT teljesen fekete karosszériája, motorja és elülső része erősíti a prémium megjelenést, és megerősíti az egyedülálló sport túramotor zászlóshajó státuszát. A tökéletes illeszkedés és a kiváló minőségű felület felülmúlhatatlan – és ennek a kivételes gépnek a megjelenését tovább fokozzák a bronzszínű kerekek és a kulcsfontosságú karosszériarészek, amelyek megerősítik a csúcskategóriás specifikációt. A legmagasabb fokú irányíthatóság érdekében a NIKEN GT számos új elektronikával van felszerelve. A Yamaha chip vezérelt fojtószelep (YCC-T) és a ride-by-wire APSG gázhelyzet-érzékelő markolat (APSG) az előző modell bowdenes összeköttetési rendszerét váltja, hogy zökkenőmentes és természetes érzetet keltsen a gázkarban. Az indítási gyorsulássegítő rendszert is átdolgozták, hogy természetesebb beavatkozási szintet biztosítson azáltal, hogy automatikusan fenntartja a megfelelő fordulatszám-szintet, amikor a kuplung aktív.

A D-Mode beállításai úgy módosulnak, hogy hatékonyan működjenek együtt az új, nagy nyomatékú, 890 köbcentiméteres motorral, a motoros pedig választhat a „SPORT” (közvetlen gázreakció), a „STREET” (egyenletes gázreakció) és a „RAIN” (enyhe gázreakció) beállítások közül. „RAIN” üzemmódban a maximális teljesítmény 18%-kal csökken, hogy a motoros könnyen kezelhető, nagy fokú irányíthatóságot biztosító motorkaraktert tapasztaljon.
A NIKEN GT kipörgésgátló rendszerének paramétereit is az új motor megnövekedett teljesítményéhez igazították, és a rendszer három beavatkozási szintet kínál – az „1” a minimális, a „2” a maximális, valamint az „OFF” opció. A kipörgésgátló rendszer beavatkozási foka is automatikusan a kiválasztott D-Mode beállításhoz igazodik, hogy a motoros optimális irányíthatósága biztosított legyen.

A NIKEN GT hosszútávú képességeihez igazodva sebességtartó rendszerrel is fel van szerelve. A motoros aktiválhatja a rendszert, ha 4. vagy magasabb sebességfokozatban van, és a nagyobb kényelem és komfort érdekében 2 km/h-s lépésekben állíthatja be a sebességet.
A hatékony gyorsulás érdekében a NIKEN GT új, erősebb motorját gyorsváltóval szerelték fel, a 2023-as modell rendszerét pedig úgy fejlesztették, hogy fel- és le gyorsváltó funkciót is kínáljon – míg az előző modell csak felfelé váltott.

Az új Segéd- és csúszó (A&S) tengelykapcsolóval együtt a gyorsváltó segít fenntartani a NIKEN GT magas szintű stabilitását sebességváltáskor, valamint gyorsulás és lassulás közben.
A NIKEN GT egyedülálló fő váza speciális kialakítású, amely öntött acél kormányoszlop-szerelvényt tartalmaz az LMW elülső részének befogadására, valamint acélcsöves főkeretet és öntött alumínium hátsó konzolokat. 2023-ra a főkeret kulcsfontosságú részeit újratervezték, hogy megfeleljenek az új, nagyobb teljesítményű, 890 köbcentis CP3 EU5 motor követelményeinek, amely 5º-kal előrehajlik az optimális kezelhetőség érdekében.

Az újratervezett váz kiegészítése és az ideális stabilitási egyensúly biztosítása érdekében az LMW elülső részével együtt a NIKEN GT hátsó felfüggesztésének elrendezését is átdolgozták. A vadonatúj hátsó lengéscsillapító kar kovácsolt alumíniumból készül, így 236 g rugózatlan tömeget takarít meg az előző acélalkatrészhez képest.
Ez az új, könnyű kar átdolgozott karváltoztatási aránnyal rendelkezik, amely az új hátsó lengéscsillapító beállításokkal és a kisebb átmérőjű lengéscsillapító rugóval együtt simább egyszemélyes utat biztosít, valamint feszesebb és hatékonyabb hátsó felfüggesztési teljesítményt nyújt, ha utassal utazik. A kettős dönthető első kerekek 15 hüvelykes radiális abroncsokkal vannak felszerelve, amelyeket kifejezetten az első LMW kormányegység speciális követelményeihez fejlesztettek ki. A merevség és a speciális összetétel optimalizált egyensúlyával a 120/17R15 méretű első és a 190/55R17 méretű hátsó gumiabroncs kiváló kezelhetőséget biztosít, valamint fokozza a Yamaha LMW rendszerrel kapcsolatos stabilitást és magabiztosságot.

A NIKEN GT minden részletét értékelték és elemezték a Yamaha azon küldetésében, hogy csúcskategóriás hosszú távú sport túramotorrá váljon, a még pihentetőbb és élvezetesebb utazás érdekében pedig a szívócsövet és a légszűrőt újratervezték a csendesebb utazás érdekében. Az EU5-ös előírásoknak megfelelő új kipufogót is kapott, és az új kialakítás nagyobb hasmagasságot biztosít, ami segít csökkenteni a véletlenszerű sérülések valószínűségét.

Kapcsolódó cikkek

Motor Női szemmel Teszt

Triumph Street Triple 765 RS (2024) teszt – Élmény a köbön – Motor&Verda

Triumph Street Triple motorokkal 2007 óta találkozhatunk utainkon, azonban az évek során rengeteg változáson ment keresztül e típus. A 2019-es év pedig különösen fontos az angol márka életében, ugyanis ekkortól már a fent említett modell szolgáltatja a MotoGP középső kategóriájának, a Moto2-nek a versenygépeket. Ennek ismeretében izgatottan és magas elvárásokkal vártam a lehetőséget, hogy nyeregbe […]

Olvass tovább
Hírek Motor Nagyvilág

Ergonomikusabb, korszerűbb a CMX család, ami jövőre egy új taggal bővül

• Bemutatkozik a gyári custom verzió, a CMX1100 Special Edition Rebel • CMX1100 Rebel és CMX500 Rebel: kényelmesebb ülés- és kormánypozíció • A CMX1100 Rebel estében továbbfejlesztették az erőforrást az alsó és középső fordulatszám-tartományban • Új színek, új stílus jelenik meg a termékcsaládban A Honda örömmel mutatja be a 2025. évi modellkínálatának legújabb megújult tagjait […]

Olvass tovább
Hírek Motor Utcán

A Triumph Motorcycles új Speed ​​Twin 900-at dob ​​piacra 2025-re

A Triumph Speed ​​Twin 900-at 2025-re jelentős frissítésen esett át, beleértve a jelentős stílusfrissítést, a továbbfejlesztett vázat és az extra technológiát. A sokkal modernebb érzetet és erőfeszítés nélküli mozgékonyságot biztosító új Speed ​​Twin 900 most fordított első villákkal és a hozzáillő sportos sár- és villavédőkkel rendelkezik. Hátul az új alumínium lengőkart és a hátul állítható […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom