Stílusosan ünnepli a Gold Wing bemutatkozásának 50. évfordulóját a Honda

• Egyedi színekben, különleges emblémákkal érkeznek a Gold Wing 50th Anniversary modellek
• Különleges, korlátozott példányszámú asztali Gold Wing makett bemutatja az első és a legújabb nemzedéket
• Továbbfejlesztett kommunikációs és infotainment-rendszer
• A Gold Wing károsanyag-kibocsátása immáron az EURO5+ előírásainak is megfelel
Az 50. születésnapját ünneplő Honda Gold Wing már a – 999 cm3-es ősmodell – 1975-ös bemutatkozásakor ikonná vált, s azóta is az utazómotorok legjobbjaként tekinthetünk rá.

Fél évszázados története során mérete és összlökettérfogata egyaránt jelentősen nőtt, s a Honda zászlóshajójaként nemzedékről nemzedékre szintet lépett menetkomfort, luxus és műszaki fejlettség terén. Hogy a típus továbbra is a gondtalan hosszú távú túrázás szimbóluma lehessen, a 2025-ös évre még kifinomultabbá tették a mérnökök, nem mellesleg elkészítették a jubileumi, 2025-ös GL1800 Gold Wing Tour 50th Anniversary változatot, ami kétféle gyönyörű, múltidéző színösszeállításban elérhető, és természetesen az évfordulós emblémákat is megkapja. A 2025-re némileg átdolgozott Eternal Gold-Mahogany Brown Metallic kombinációt például az 1988-as GL1500 ihlette, a szintén frissített Bordeaux Red Metallic festést pedig fekete-arany grafikával, illetve elegáns, visszafogott megjelenésű, aranyszínű feliratokkal és díszítőelemekkel tették látványosabbá.

Jubileumi Gold Wing-embléma kerül a középkonzolra, és az okoskulcsra is, méghozzá „50th Anniversary”- és „Since 1975”-felirattal. A háromdimenziós, két tónusú, krómozott táblácskák jellegzetes oroszlánfejjel, széttárt sasszárnyakkal és nyitott karmokkal jelenítik meg azt az erőt és méltóságot, amit a modell képvisel. Érdekesség, hogy a nagy tudású digitális műszeregység programját is átírták, így indításnál egyedi, 50. évfordulóra rajzolt animáció fut a képernyőn.

A születésnap fontosságát jelzi, hogy az első 1833 európai Gold Wing 50th Anniversary -vásárló exkluzív, korlátozott példányszámú motorkerékpár-makettet kap ajándékba. A gyűjtői darabnak szánt, 28 cm hosszú és 15 cm magas műtárgy egyik oldalán az eredeti Gold Wing ősmodell, a másikon pedig az új generáció látható.

A Gold Wing kedvező megítélésében jelentős szerepet játszik, hogy mindig a legújabb, legmodernebb műszaki megoldásokkal küldték hadba a márka szakemberei, és nincs ez másként most sem. Erről tanúskodik, hogy újfent frissítették a hifirendszert és a sisakkommunikációt, valamint új, megnövelt teljesítményű, nagy sebességnél is tisztán hallható hangszórókat építettek be. Ráadásul az Apple CarPlay™ és Android Auto™ alkalmazás immáron wifivel is kapcsolódhat az okostelefonokhoz, nemcsak vezetékkel.

A 2025-ös Gold Wing és Gold Wing Tour módosított ECU-beállításokkal és új, O2-érzékelővel ellátott kipufogórendszerrel érkezik, ilyenformán már az EURO5+ környezetvédelmi norma előírásainak is megfelel.

A 2025-ös DCT-vel és légzsákkal felszerelt GL1800 Gold Wing Tour 50th Anniversary az alábbi retró motorok ihlette színekben lesz elérhető:

• **ÚJ** Eternal Gold és Mahogany Brown Metallic (aranyszínű és metálbarna)
• **ÚJ** Bordeaux Red Metallic (metálpiros)

A modern árnyalatok kedvelőinek pedig a GL1800 Gold Wing Tour az alábbi színösszeállításban is megvásárolható a Honda márkakereskedéseiben:

• **ÚJ** Digital Silver Metallic (ezüstmetál)

A GL1800 Gold Wing 50th Anniversary az egyedi és álomszép, az 50. évfordulóra kikevert Matt Ballistic Black színben rendelhető meg, amit nagy méretű, mutatós Gold Wing-logókkal díszített oldaldobozok koronáznak meg.

A Gold Wing különleges története

1972: A kezdetek
Új tervezőcsapat formálódik a Hondánál, amelynek irányítását a – korábban öt- és hathengeres utcai versenyerőforrások fejlesztésével foglalkozó – Soichiro Irimajirire bízza a vállalat vezetése. Feladatuk, hogy kitapogassák a Grand Touring tanulmánymodell határait, pontosabban, hogy kiderítsék, mennyire lehet kifinomult, kényelmes és jól felszerelt egy olyan motor, ami igazán nagy távolságok leküzdésére képes. Így született meg a szigorúan titkos M1 prototípus. Mozgatásáról folyadékhűtésű, hatdugattyús, fekvőhengeres motor gondoskodott, melynek erejét kardántengely vitte át a hátsó kerékre. A máig megőrzött építésmód elképesztően hatékonynak bizonyult, az M1 minden szempontból messze felülmúlta a kor túramotorjait.

1975: GL1000 Gold Wing
Az első sorozatgyártású Honda Gold Wing maga volt a forradalom: teljesen új korszakot nyitott a hosszú távú utazásokra tervezett motorkerékpárok történetében! Világelső teljesítményét egyedülálló, 999 cm3-es, folyadékhűtésű, hat fekvő hengerrel büszkélkedő motorjának köszönhette. Ez kellő erőt adott a villámgyors transzkontinentális utazásokhoz, és olyan kifinomulttá tette a motorozást, ami korábban elképzelhetetlen volt. A Gold Wing-vásárlók a kalandozás új formáját ismerhették meg, azaz gyorsabban és messzebbre motorozhattak, mint valaha, különösképpen, hogy a modell megbízhatóság tekintetében is legendásnak bizonyult. Persze ezzel a sikersztori nem ért véget. 1976-ban berobbant a piacra a lenyűgöző Gold Wing Limited Edition modell, majd 1979-ben megnyílt a Honda of America első gyáregysége, hiszen a Gold Wingek 80%-a az Egyesült Államokban talált gazdára.

1980: GL1100 Gold Wing és GL1100 Gold Wing Interstate
Sportmotorokat megszégyenítő teljesítményével és túramotoros kényelmével a GL1000 teljesen új kategóriát teremtett, amelyet az öt évvel később, hosszas piackutatást követően bemutatott GL1100 szilárdított meg teljesen, méghozzá Grand Tourer néven. Nagyobb, 1085 cm3-es motorja a korábbinál is nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot adott le, hosszú tengelytávja pedig biztosabb úttartást és bőségesebb első-hátsó helykínálatot szavatolt. Hidropneumatikus felfüggesztése szintén új mércét állított, akárcsak a teljes idomzattal és dobozszettel felszerelt GL1100 Interstate. Ez utóbbi az első olyan motorkerékpár volt, ami azonnal hadra fogható, prémium túrázóként gördült le a gyártósorról.

1982: GL1100 Gold Wing Aspencade
A luxus csúcsát képviselő Aspencade kivitel egészen elképesztő felszereltséggel került a szalonokba. Olyan csemegékkel kápráztatta el tulajdonosát, mint az LCD-műszeregység, a CB-rádió vagy a fedélzeti légkompresszor.

1985: GL1200 Limited Edition
A Gold Wing piaci helyzetét erősítette, hogy az idomok nélküli alap-GL1200 helyét átvette a GL1200 Limited Edition, melyet egyebek mellett elektronikusan vezérelt üzemanyag-befecskendezés, négy hangszórós hifirendszer, sebességrögzítő, automatikus szintszabályozásra képes hátsó felfüggesztés és utazást segítő fedélzeti számítógép tett vonzóvá.

1988: GL1500 Gold Wing
Lehetetlen küldetés: legyen a Gold Wing még kényelmesebb, gyorsabb, kifinomultabb és csendesebb, sőt kanyarvételi képességei is javuljanak! A feladat nehézségéről árulkodik, hogy 15 tanulmánymodell készült, és ezek majd’ 60 különféle prototípusát tettek próbára a mérnökök. Ma már tudjuk, hogy megérte a sok-sok fáradozás, hiszen olyan luxustúrázó született, ami több mint 10 évig uralta a motorkerékpárok világát.

2001: GL1800 Gold Wing
Újabb nyolc évnyi fejlesztés emelte hihetetlen magasságokba a Gold Winget – megérkezett a GL1800. A munkálatokat Masanori Aoki, a CBR250RR, a CBR400RR és a híres CBR600F3 tervezője irányította, nem csoda, hogy az új Gold Wing menetteljesítményei mindenkit elvarázsoltak. Ahogy ő fogalmazott: „Az én feladatom, hogy még élvezetesebbé varázsoljam a motort, ezért olyan dinamikussá és könnyen kezelhetővé tettük, akárcsak egy sportmotort.” Sokféle erőforrást kipróbáltak, mire rátaláltak az igazira, így született meg az – alumínium zártszelvényekből épített vázba szerelt – hatdugattyús, fekvőhengeres csoda, és a felülmúlhatatlanul kezes és stabil GL1800. Hogy mennyire volt modern? Nem kevesebb, mint 20 szabadalmat jegyeztettek be az alkotók!

2006: Az első légzsákkal felszerelt szériagyártású motorkerékpár
Ezt az átrajzolt hátsó lámpával és frissített műszeregységgel hadba küldött nemzedéket az Egyesült Államokban kezdték először forgalmazni, és a világ első légzsákkal felszerelt sorozatgyártású motorkerékpárjaként írta be magát a történelembe.

2011: Új stílus
Az új Gold Wing fejlesztését a „Fejedelmi agresszió” névre keresztelt formatervezési irányelv határozta meg. Így aztán olyan elegáns, tekintélyt parancsoló, egyszersmind lendületes idomzat öleli körbe a műszaki alapokat, ami egyértelmű utalás a típus élettel teli, izgalmas mivoltára, valamint könnyű kezelhetőségére és kimagasló teljesítményére. Mindemellett a szállítókapacitást 150 literre növelték, és új, hat hangszórós, megannyi csatlakozási lehetőséget felkínáló hifirendszert állítottak szolgálatba.

2013: Gold Wing F6B
Az épített motorokat idéző Valkyrie (1996-2003) és az egyedi, korlátozott példányszámban készülő Rune (2003) a Gold Wing motorjára épült, fő piacuk természetesen az Egyesült Államok volt. A Gold Wing család 2013-ban új taggal, az idomok nélküli, hosszú és alacsony Gold Wing F6B-vel bővült. Ez az egyedi, custom-túra modell a baggerek különleges formajegyeivel csavarta el a nagy és izgalmas motort kereső vásárlók fejét.

2014: Gold Wing F6C
Ez a harmadik gép, ami kiérdemelte a Gold Wing elnevezést. Alacsony, elszánt és roppant erőteljes – a Gold Wing F6C alaposan felkavarta a power cruiserek, azaz a teljesítményorientált cirkálók piacát.

2018: GL1800 Gold Wing
Tetőtől talpig megújult formában, vadonatúj motorral és vázzal érkezett a 2018-as modellváltozat, melynek tervezői optimális, kompakt méretre és igazán átütő felhasználói élményre törekedtek. Modellváltozattól függően akár 48 kg is lehetett a tömegcsökkenés az előző nemzedékhez mérten.

A vadonatúj, kettős vízszintes lengőkaros első felfüggesztésnek köszönhetően még precízebben irányíthatóvá vált a típus, és úttartása, egyenesfutása is számottevően javult. A konstrukció további előnye, hogy az áttervezett, optimalizált méretű, hathengeres boxermotor előrébb kerülhetett, ilyenformán még jobb lett a modell súlyelosztása. Maga az – elektronikus gázmarkolattal ellátott – erőforrás továbbra is elképesztő nyomaték- és teljesítménylavinával kápráztatta el a tulajdonosokat, az erőátvitelről új, hatfokozatú, lábbal kapcsolható vagy hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltó (DCT) gondoskodhatott. Mindezt okoskulccsal (Smart Key), Apple CarPlay™ alkalmazással és Bluetooth™ kapcsolattal fűszerezték meg a Honda szakemberei a teljes kényelem érdekében.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

A Hyundai INSTER bekerült a 2025-ös Világ Év Autója szavazás hármas döntőjébe

• Következetes elismerés: A Hyundai Motor sorban negyedik évben részesül abban a megtisztelő elismerésben, hogy a Világ Év Autója zsűrije a legjobb három közé válogatja be egy gyártmányát – ezúttal az INSTER-t • Az INSTER tripla dicsősége: Az elektromos városi kisautó (A-BEV) a Világ év autója, a Világ év elektromos járműve, valamint a Világ év […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág

Rajzfilmsztárrá változtatták ezt a Toyota iQ-t

A japán miniautó az átalakítás után úgy néz ki, mint a folyton-folyvást rosszban sántikáló Zündapp „Z” professzor a Verdák 2-ből. Bár a Verdák c. franchise-ban a főszereplő sportkocsi, Lighting McQueen a legnagyobb sztár, a Pixar animációs mozifilm-sorozatából más karakterek is megérdemlik a figyelmet. Az egyik ilyen a 2011-ben megjelent második részből ismert német mérnök zseni, […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Minden idők legerősebb nemzetközi tuning felhozatala UNIX-AMTS 2025-ön!

A kezdetek óta az AMTS szerves részeként üzemelő Carstyling.hu Tuning Show 2006 óta vonultat fel évről-évre egyre több nemzetközi látványosságot az átépített autók európai palettájáról. A rendezvény mára nem csak hazánkban számít az ország legnagyobb tuning show-jának, de a nemzetközi szcéna is a szezon egyik kiemelt zarándokhelyének tartja. A Carstyling.hu Tuning Show fejlődését mi sem […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom