
A japánok, tavaly már hivatalosan is a legtöbb autót adták el Magyarországon. Ami a Suzuki hazai helyzetét ismerve, kimagasló teljesítmény. Az elért eredmény, nem a véletlen műve.
A Toyota megadta a módját az évindító sajtórendezvényének, ahol beszámoltak a tavalyi eredményekről. A helyszín, az MVM Dome volt, ami számos sporteseménynek és koncertnek az otthona. Többek között a nemrég lezajlott SuperEnduro GP, hazai futamát is ott rendezték.
Közben kiderült, hogy nem csak hazai pályán szerepelt jól a márka, hanem nemzetközi szinten is. Ami annyit jelent, hogy tavaly a cégcsoport 11 233 039 darab autót értékesített, ami az eddig legjobb teljesítményük. Ezzel ők lettek a világ legnagyobb autógyártója. A Toyota, mint márka is jó szerepelt, mert a T betűs logójú autókból 9 483 137 darab fogyott. Ebből a mennyiségből, 3 420 004 példány volt az öntöltő hibrid. Az első generációs Prius-szal, 1997-ben indult számláló, ami 2023 végén már 23 202 074 darab hibridet mutatott. Szóval zöldítésben igen jók a japánok.
Az ok
Visszatérve a márka hazai sikereire, ehhez a kulcsot a jó szervezés és a folyamatos munka jelentette. A látványos eredményekhez vezető út első mérföldkövét, 2015-ben fektették le. Ugyanis ekkor alapították a Toyota Central Europe-ot. Ez a szervezet, az első időkben Csehország, Magyarország és Szlovákia Toyota képviseleteit fogta össze, amihez később csatlakozott Lengyelország.
A terv az volt, hogy a négy ország vezérképviseletei, „csak” a vásárlók és a tulajdonosok a kiszolgálására összpontosítanak. Miközben az autók szállítását, az alkatrészek útvonalát, a személyzeti, informatikai, marketing és a pr területeket, központilag szervezték meg. Az új szervezeti felépítéssel, jóval hatékonyabbá tették a működést, és a helyi vezérképviseletek „válláról” levettek rengeteg munkát. Így ők, jobban fókuszálhattak az értékesítésre és a tulajdonosokra.
A munka
Az átszervezésből cikkíróként annyit láthattunk, hogy gyakoriak lettek azok a sajtórendezvények, ahol cseh, szlovák és lengyel kollégák is részt vettek. Pl. az előző generációs Prius tölthető-hibridjének a hazai premierje. A legutóbbi példát a Camry statikus bemutatója jelentette, amit Lengyelországban tartottak. Így költség hatékonyan lehetett megoldani a rendezvényeket.
A vásárlónál ez úgy csapódott le, hogy viszonylag gyorsan szállított a Toyota. A Covid-19 idején és utána lévő chip hiányos időszakban, az „áramvonalasított” és jóval gördülékenyebbé tett beszerzési útvonalak sokat javítottak az autó ellátáson. Ez más márkáknál, jóval kalandosabban és lassabban történt.
A közép-európai összefogás másik eredménye, hogy a piac sajátosságait, és az országokat jellemző körülményeket jól ismerik. És ezeket ki is használják. Ennek ékes példája a Toyota Camry, aminek a második félévben érkező újabb generációjából, csak az említett országok kapnak. Plusz a Balti államok és Izrael. Nyugat-Európába nem jut el ez a típus. Ugyanis az említett országokban még kedvelik a vásárlók a klasszikus formájú szedánokat.
Európai első
Mivel szépek a közép európai csoport számai, ezért az európai központ megbecsüli és díjaza a működésüket. Ez tavaly előtt, 116 142 darab autó eladását jelentette, ami az európai kontinensen, az első helyre repítette őket. Ezt a pozíciót tavaly is tartották, de már 152 822 darab személyautó és haszongépjármű értékesítésével… Ezzel megelőzték Európa legjobbjait, pl. a második helyezett Egyesült Királyságot (131 109 db).
Benedek Attila
Kép: Toyota