Volvo EX30 – A nép Volvo?

Az utóbbi évek villanyautós történései vitathatatlanul a Tesla körül forogtak. Jó ideig az amerikai vállalat diktálta a tempót, mert sokáig csak ők kínáltak elfogadható technikájú elektromos autót. A sikerüknek köszönhetően, a hagyományos autógyárak is felvették kesztyűt. Ami annyit jelent, hogy ma már ők is egész jó villanyautókat készítenek. A „surranó pályán” pedig megérkezett a kínai gőzhenger.

A vevőkért folytatott harcnak az egyik jele, hogy a Tesla elkezdte az árcsökkentést, a hirdetést és az autókiállításra járást. Azaz már nincsenek egyedül a piacon.

Színre lép az EX30

A svédek nemrég tartották itthon az EX30-nak és az új csúcsmodelljüknek a statikus bemutatóját. A belépőszintű típusból az első példányok januárban érkeznek a kereskedésekbe. A kiállított autó kézzel összeszerelt, valódi prototípus volt. Erre fel is hívták a figyelmet, mert akadtak rajta nem működő dolgok, de ez így van rendjén. Az augusztusi premier mutatja a Volvo igyekezetét, hogy alaposan meg akarják lovagolni az autó által gerjesztett hullámokat.

Persze nem csak mi miattunk tartották a bemutatót: az előző nap, a potenciális érdeklődőknek is megmutatták az újdonságot. Ennek az eredménye, hogy már félszáz EX30-at eladtak, és több flottás megkeresésük is érkezett. Az egyik oka az eredményeknek, hogy az alapmodellre 14 milliós árcédula került.

A technika

Ezzel az árral a 4234 mm hosszú, 1836 milliméter széles és 1550 mm magas autó, sok „galibát” fog okozni. Az egyik terület ahol megkavarhatja az állóvizet az a prémium liga. Ahol még veszélyes lehet, az a VW ID. család kisebb tagjai és más néven futó rokonaik. A jó belépő ár miatt, a Peugeot e2008 és társaitól is csíphet el kuncsaftokat, mert a Volvo neve igen jól hangzik.

Az emlegetett összegért a 322 kilométeres hatótávot ígérő, vasfoszfát (CFP) akkut használó, hátsó-hajtású alapmodellt lehet elvinni. Ebbe 272 lóerőt és 340 Nm-t tudó motort szereltek, ami 5,3 mp alatt gyorsítja nulláról 100 km/órára az EX30-at.

Aki nagyobb hatótávban gondolkodik, annak az Extended Range nevű egy motoros verzió javasolt. Ez a valóságot jobban tükröző amerikai mérés szerint, 443 kilométeres hatótávot tud (EPA). Ez változat nikkel-magnézium és kolbalt kémiájú akkut használ, és elérhető két motoros kivitelben is. Ráadásul az 51 kWh-ás méret helyett helyet, már 69 kWh-ás az áramtároló. Ez a változat 434 lóerőt, 543 Nm-t és 427 kilométeres – szintén – EPA által mért hatótávot produkál.

A belső

Az első csomagtartóval is rendelkező városi szabadidő-autó hozza a műfaj sajátosságait. A kis Volvónál csak központi kijelzőt használnak, ezért a kormány mögött nincs műszerfal. Zseniálisak a rozsdamentes acélból készült belső ajtókilincsek. Ami visszahoz a földre, azok az újrahasznosított műanyagból készült, utastér burkolati elemek. Ezeknek a kinézetét még ízlelgetni kell, a tapintásukkal és a minőségükkel szerencsére nincs gond.

A költségek alacsonyan tartása nem csak ezen látszik: az ablakokat az első ülés között lévő két kapcsolóval lehet működtetni. Plusz ott az irányváltó, ha a hátsókat is szeretnénk mozgatni… Hátul is történt kábel-megtakarítás: a hátsó ablakemelő kapcsolókat, a két első ülés közötti konzol végére telepítették. Ezért az ajtók csupaszok.

A hátsó ülésnél, 185 centis magasság felett, a térdeknek és a lábaknak szűkös a hely. Az újrahasznosított anyagból készült szöveteknek és kárpitoknak kellemes a tapintása. Az utastér hozza a szokásos, minimalista és nyugis, volvós hangulatot. A külső ékkövei a keret nélküli tükrök és a lámpák.

A Volvókban találni apró formai játékokat, pl. aprócska svéd zászlókat. Ez a játékosság az újdonságnál is fellelhető: a hátsó lámpába elrejtettek egy apró Volvo feliratot.

Benedek Attila
Fotó: szerző, Volvo

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Még leharcolt állapotban is többet ér ez a veteránkorú Toyota Supra, mint amennyibe újonnan került

Már többször írtunk róla, hogy az 1993 és 2002 között gyártott, negyedik generációs (A80-as) Toyota Suprák manapság hihetetlen összegekért cserélnek gazdát, részben az örökzöld formaterv, a remek vezethetőség és megbízhatóság, részben pedig a Halálos iramban (Fast & Furious) c. mozifilm-franchise-ban játszott szerep miatt. Az első részben ugyanis az azóta már elhunyt Paul Walker hajtott egy […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Keveset kaptak, sokat adtak a Peugeot különcei

A múlt század vége felé eljutott odáig a technológiák fejlődése, hogy a megfizethető autók is egyre több extrát kínálhattak: erősebbek, kényelmesebbek, sikkesebbek lettek. A Peugeot aztán gondolt egy merészet, és a trenddel dacolva nem hozzátett, hanem elvett egy-egy típusából, méghozzá sok mindent. A sors fintora, hogy ma ezekre emlékezünk vissza a legnagyobb örömmel. 1986-ban félárbocra […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Max Verstappen és a Honda e:NY1

Max Verstappen még a szezon előtt bepattant a tisztán elektromos üzemű Honda e:Ny1 volánja mögé, hogy lenyűgözze az ifjú gokartversenyzőket, majd egy meglepetéstalálkozón személyesen is elbeszélgetett velük. A háromszoros F1-világbajnok egy Oracle Red Bull Racing RB20 versenyautóval áll rajthoz, amelyben a Honda által fejlesztett, RBPTH002 típuskódú, 1,6 literes, V6-os, hibrid hajtáslánc dolgozik. A fejlesztése során […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom