Volvo EX30 – A nép Volvo?

Az utóbbi évek villanyautós történései vitathatatlanul a Tesla körül forogtak. Jó ideig az amerikai vállalat diktálta a tempót, mert sokáig csak ők kínáltak elfogadható technikájú elektromos autót. A sikerüknek köszönhetően, a hagyományos autógyárak is felvették kesztyűt. Ami annyit jelent, hogy ma már ők is egész jó villanyautókat készítenek. A „surranó pályán” pedig megérkezett a kínai gőzhenger.

A vevőkért folytatott harcnak az egyik jele, hogy a Tesla elkezdte az árcsökkentést, a hirdetést és az autókiállításra járást. Azaz már nincsenek egyedül a piacon.

Színre lép az EX30

A svédek nemrég tartották itthon az EX30-nak és az új csúcsmodelljüknek a statikus bemutatóját. A belépőszintű típusból az első példányok januárban érkeznek a kereskedésekbe. A kiállított autó kézzel összeszerelt, valódi prototípus volt. Erre fel is hívták a figyelmet, mert akadtak rajta nem működő dolgok, de ez így van rendjén. Az augusztusi premier mutatja a Volvo igyekezetét, hogy alaposan meg akarják lovagolni az autó által gerjesztett hullámokat.

Persze nem csak mi miattunk tartották a bemutatót: az előző nap, a potenciális érdeklődőknek is megmutatták az újdonságot. Ennek az eredménye, hogy már félszáz EX30-at eladtak, és több flottás megkeresésük is érkezett. Az egyik oka az eredményeknek, hogy az alapmodellre 14 milliós árcédula került.

A technika

Ezzel az árral a 4234 mm hosszú, 1836 milliméter széles és 1550 mm magas autó, sok „galibát” fog okozni. Az egyik terület ahol megkavarhatja az állóvizet az a prémium liga. Ahol még veszélyes lehet, az a VW ID. család kisebb tagjai és más néven futó rokonaik. A jó belépő ár miatt, a Peugeot e2008 és társaitól is csíphet el kuncsaftokat, mert a Volvo neve igen jól hangzik.

Az emlegetett összegért a 322 kilométeres hatótávot ígérő, vasfoszfát (CFP) akkut használó, hátsó-hajtású alapmodellt lehet elvinni. Ebbe 272 lóerőt és 340 Nm-t tudó motort szereltek, ami 5,3 mp alatt gyorsítja nulláról 100 km/órára az EX30-at.

Aki nagyobb hatótávban gondolkodik, annak az Extended Range nevű egy motoros verzió javasolt. Ez a valóságot jobban tükröző amerikai mérés szerint, 443 kilométeres hatótávot tud (EPA). Ez változat nikkel-magnézium és kolbalt kémiájú akkut használ, és elérhető két motoros kivitelben is. Ráadásul az 51 kWh-ás méret helyett helyet, már 69 kWh-ás az áramtároló. Ez a változat 434 lóerőt, 543 Nm-t és 427 kilométeres – szintén – EPA által mért hatótávot produkál.

A belső

Az első csomagtartóval is rendelkező városi szabadidő-autó hozza a műfaj sajátosságait. A kis Volvónál csak központi kijelzőt használnak, ezért a kormány mögött nincs műszerfal. Zseniálisak a rozsdamentes acélból készült belső ajtókilincsek. Ami visszahoz a földre, azok az újrahasznosított műanyagból készült, utastér burkolati elemek. Ezeknek a kinézetét még ízlelgetni kell, a tapintásukkal és a minőségükkel szerencsére nincs gond.

A költségek alacsonyan tartása nem csak ezen látszik: az ablakokat az első ülés között lévő két kapcsolóval lehet működtetni. Plusz ott az irányváltó, ha a hátsókat is szeretnénk mozgatni… Hátul is történt kábel-megtakarítás: a hátsó ablakemelő kapcsolókat, a két első ülés közötti konzol végére telepítették. Ezért az ajtók csupaszok.

A hátsó ülésnél, 185 centis magasság felett, a térdeknek és a lábaknak szűkös a hely. Az újrahasznosított anyagból készült szöveteknek és kárpitoknak kellemes a tapintása. Az utastér hozza a szokásos, minimalista és nyugis, volvós hangulatot. A külső ékkövei a keret nélküli tükrök és a lámpák.

A Volvókban találni apró formai játékokat, pl. aprócska svéd zászlókat. Ez a játékosság az újdonságnál is fellelhető: a hátsó lámpába elrejtettek egy apró Volvo feliratot.

Benedek Attila
Fotó: szerző, Volvo

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

Világritkaságok a Motorkiállítás 2025 – Márkák hétvégéje a Millenárison

Honda NR 750 – 300db készült belőle 1992-ben, egy különleges ovális alakú dugattyú megoldással, ezt a megoldást azóta sem használta egyetlen gyártó sem! A kiállításon megtekinthető motor még a 300 legyártott darabból is kiemelkedik, mert soha nem volt használva. 0km-es, ami rendkívül ritka, ilyenből csupán 1-2 db van a világon. Rendkívül értékessé teszi, hogy még […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

Elkészült az UNIX-AMTS 2025 nyereményautója!

Idén tavasszal is egy szakavatott csapat által egyedivé varázsolt autó kerül kisorsolásra a látogatók között az UNIX-AMTS zárónapján. A sokéves tradíció és a játék feltételei változatlanok, a fődíj pedig a show történetének eddigi legfiatalabb, legerősebb és legértékesebb nyereményautója! A nemzetközi UNIX – Autó, Motor és Tuning Show (AMTS) szervezői ezúttal sem tértek el a hagyományoktól. […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Az iszákos nindzsa – Nissan Qashqai 1.33 DIG-T Mild Hybrid 158HP X-TRONIC Tekna Plus teszt

Repül az idő… Tavalyelőtt teszteltük a harmadik generációs Nissan Qashqai benzines és hibrid változatát, 2024 második felében pedig befutott a facelift. Az E-Power hibridhajtással szerelt Qashqai tesztjét már olvashattátok itt a Motor&Verdán, az 1.33-as benzinest pedig nekem dobta a gép. A Nissan egyfelől erős évet zárt itt Magyarországon, volt idő mikor top 3-as márka volt […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom