
Az utóbbi évek villanyautós történései vitathatatlanul a Tesla körül forogtak. Jó ideig az amerikai vállalat diktálta a tempót, mert sokáig csak ők kínáltak elfogadható technikájú elektromos autót. A sikerüknek köszönhetően, a hagyományos autógyárak is felvették kesztyűt. Ami annyit jelent, hogy ma már ők is egész jó villanyautókat készítenek. A „surranó pályán” pedig megérkezett a kínai gőzhenger.
A vevőkért folytatott harcnak az egyik jele, hogy a Tesla elkezdte az árcsökkentést, a hirdetést és az autókiállításra járást. Azaz már nincsenek egyedül a piacon.
Színre lép az EX30
A svédek nemrég tartották itthon az EX30-nak és az új csúcsmodelljüknek a statikus bemutatóját. A belépőszintű típusból az első példányok januárban érkeznek a kereskedésekbe. A kiállított autó kézzel összeszerelt, valódi prototípus volt. Erre fel is hívták a figyelmet, mert akadtak rajta nem működő dolgok, de ez így van rendjén. Az augusztusi premier mutatja a Volvo igyekezetét, hogy alaposan meg akarják lovagolni az autó által gerjesztett hullámokat.
Persze nem csak mi miattunk tartották a bemutatót: az előző nap, a potenciális érdeklődőknek is megmutatták az újdonságot. Ennek az eredménye, hogy már félszáz EX30-at eladtak, és több flottás megkeresésük is érkezett. Az egyik oka az eredményeknek, hogy az alapmodellre 14 milliós árcédula került.
A technika
Ezzel az árral a 4234 mm hosszú, 1836 milliméter széles és 1550 mm magas autó, sok „galibát” fog okozni. Az egyik terület ahol megkavarhatja az állóvizet az a prémium liga. Ahol még veszélyes lehet, az a VW ID. család kisebb tagjai és más néven futó rokonaik. A jó belépő ár miatt, a Peugeot e2008 és társaitól is csíphet el kuncsaftokat, mert a Volvo neve igen jól hangzik.
Az emlegetett összegért a 322 kilométeres hatótávot ígérő, vasfoszfát (CFP) akkut használó, hátsó-hajtású alapmodellt lehet elvinni. Ebbe 272 lóerőt és 340 Nm-t tudó motort szereltek, ami 5,3 mp alatt gyorsítja nulláról 100 km/órára az EX30-at.
Aki nagyobb hatótávban gondolkodik, annak az Extended Range nevű egy motoros verzió javasolt. Ez a valóságot jobban tükröző amerikai mérés szerint, 443 kilométeres hatótávot tud (EPA). Ez változat nikkel-magnézium és kolbalt kémiájú akkut használ, és elérhető két motoros kivitelben is. Ráadásul az 51 kWh-ás méret helyett helyet, már 69 kWh-ás az áramtároló. Ez a változat 434 lóerőt, 543 Nm-t és 427 kilométeres – szintén – EPA által mért hatótávot produkál.
A belső
Az első csomagtartóval is rendelkező városi szabadidő-autó hozza a műfaj sajátosságait. A kis Volvónál csak központi kijelzőt használnak, ezért a kormány mögött nincs műszerfal. Zseniálisak a rozsdamentes acélból készült belső ajtókilincsek. Ami visszahoz a földre, azok az újrahasznosított műanyagból készült, utastér burkolati elemek. Ezeknek a kinézetét még ízlelgetni kell, a tapintásukkal és a minőségükkel szerencsére nincs gond.
A költségek alacsonyan tartása nem csak ezen látszik: az ablakokat az első ülés között lévő két kapcsolóval lehet működtetni. Plusz ott az irányváltó, ha a hátsókat is szeretnénk mozgatni… Hátul is történt kábel-megtakarítás: a hátsó ablakemelő kapcsolókat, a két első ülés közötti konzol végére telepítették. Ezért az ajtók csupaszok.
A hátsó ülésnél, 185 centis magasság felett, a térdeknek és a lábaknak szűkös a hely. Az újrahasznosított anyagból készült szöveteknek és kárpitoknak kellemes a tapintása. Az utastér hozza a szokásos, minimalista és nyugis, volvós hangulatot. A külső ékkövei a keret nélküli tükrök és a lámpák.
A Volvókban találni apró formai játékokat, pl. aprócska svéd zászlókat. Ez a játékosság az újdonságnál is fellelhető: a hátsó lámpába elrejtettek egy apró Volvo feliratot.
Benedek Attila
Fotó: szerző, Volvo