A magyar John Surtees, Bálint Árpád – a „Pipás”

A napokban tartotta hagyományos tavaszi összejövetelét Az Öreg Autó-, Motor- és Motorcsónak Versenyzők Baráti Köre. Egy ideje már mindhárom sportág szövetsége is aktívan együttműködik a baráti körrel és már hagyomány, hogy minden rendezvényen mindhárom szövetség egy-egy arany licencet adományoz sportága egy-egy régi köztiszteletben álló, kiemelkedő versenyzője számára.

A közel kilencven esztendős Bálint Árpádot a magyar John Surtees-ként is aposztrofálhatjuk, aki azért is kiemelkedő személyisége a hazai technikai sportéletnek, hiszen Ő az egyetlen a hazai technikaisportéletben, aki autó és motorversenyzőként is tudott bajnoki címet nyerni! Ráadásul az első hivatalos hazai rallybajnoki címek egyikét is Ő könyvelhette el. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség 2024-ben először neki adományozta az arany licencet. Szívből reméljük, hogy Árpi bácsi még sokáig itt lesz a sportágunknak példaképként!

Mint annak idején sok későbbi autóversenyző, ő is kétkeréken kezdte a pályafutását, 1949-ben egy 100-as Csepellel, majd négykerékre váltva Steyr Puchhal nyert kategóriát. Majd a legendás Pécsi Volán Autósport Egyesület sikeres zsigulisa, később Ferjáncz Attila csapatának egyik oszlopos tagja lett, velük bejárta Európa raliversenyeit.

Árpi bácsi e sorok begépelése előtt pár héttel ünnepelhette 89. életévét, akkor készült róla ez a sapkás kép. A sapkához tartozó történetét is elmeséli a Fekete Kálmán író által a híres pécsi veterán ralirókáról készülő újabb könyvében. Ebből következzék egy szemelvény, hogy az Ő idejében milyen egyéb extrém kihívásokkal is meg kellet küzdeni például egy autósporthoz is kapcsolódó történelmi projektben.

Menekülés a férfias orosz csóktól
– A 70-es évek közepén a Vörös Hadsereg győzelmének 30. évfordulólára rendezett Győzelem Napja autós túra Moszkvából rajtolt és a részvevők Berlinben kecmeregtek ki korabeli autóikból. Azaz, közben több szocialista országon átautóztak, mindegyikből 5-5 autóval. Az eredeti terv úgy szólt, Moszkva, Románia, Bulgária, Jugoszlávia, Magyarország, Csehszlovákia, Jugoszlávia, azonban őket kivették, miután arra hivatkoztak, hogy őket nem kellett felszabadítani, és lemondták a részvételt. Így aztán Románián kétszer jöttünk keresztül.
Mi magyarok is meghívást kaptunk, és öt Moszkvics 412-essel vettünk részt az abszolút politikai jellegű, hosszú túrán. Az öt vadonatúj Moszkvicsot Kővári Gyuri intézte. A típus nem sokkal azelőtt jött ki az izhevski gyárból.
Mindenekelőtt be kellett mennünk az 1948-ban átkeresztelt Vörös Október Férfiruhagyárba, mindannyiunk méretre szabott egyenruhákat kaptunk az útra. A ruhák már nincsenek meg nekem, csak a sapka /fotó!/. Az egyik szerelés hétköznapra szólt, amiben autóztunk, olyan zöld anyagból, amit a munkásőrség viselt. Útközben, a határokon beiktatott sorozatos fogadásokra sötétkék zakó, szürke nadrág, két-három ing és nyakkendő. Rendesen felöltöztettek minket.

Áprilisban indultunk, és tízezer kilométert autózva május 9-re érkeztünk Berlin keleti, NDK-hoz tartozó városrészébe. A magyar főnököt, egy vezérőrnagyot vittem én, ketten ültünk az autóban.
Kővári Gyuri vitte a politikai stábot, köztük egy harmadik elvtársat, a harmadikban ültek a riporterek, újságírók, Pánics György vezetésével. A negyedikben az ifjúsági csapat tagjai foglaltak helyet, az ötödikben pedig a veteránok.

Berlinbe érve meglepetés ért. Közölték, menjek ki a repülőtérre. Képzeld el, Gyöngyit, a feleségem és Évi lányomat kihozták. Az eszem megállt ettől a gesztustól. Négy-öt napig az impozáns Stadt Berlin Hotelben laktunk, meghívást kaptunk az orosz követségre, etettek-itattak minket.

Mindegyik határátlépésnél megálltunk, fogadás, vodka- és kenyérszentelő ceremónia után folytattuk utunkat. A negyedik-ötödik ilyen cirkusznál már nem szálltam ki az autóból. Vezérőrnagy elvtárs jött vissza, és így szólt: „Ide figyelj, Árpi! Ha megismétlődik ez a dolog, leveszem a rangjelzéssel ellátott kabátom, belebújsz, felveszed a sapkám, oda mész és helyettesítesz engem.”

Néztem rá elképedve, hogy gondolja ezt? Azt mondta: „Képzeld el, most már a hatodik esetnél is az üdvözlő hozzám lépett és úgy szájon csókolt, hogy még a gégémet is piszkálta a nyelve.”

A fotókért és a történeti szemelvényekért köszönet Fekete Kálmán sporttársunknak.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

A Ford 15. éve piacvezető a haszongépjárművek szegmensében és továbbra is a 3. legnépszerűbb márka Magyarországon a személygépjárművekkel összesített újautó értékesítések piacán 2024-ben

Magyarországon 2024-ben a Ford 14.128 új autó értékesítéssel, 9.3%-os piaci részesedéssel a 3. legkelendőbb autómárkának bizonyult a teljes piacot és összes szegmenst egyben tekintve, stabilan megőrizve ezzel a pozícióját. A Ford Pro üzletága immáron 15. éve töretlenül piacvezető a haszongépjárműveknél hazánkban, 2024-ben a Ford mintegy 27%-os kimagasló piaci részesedéssel, 9253 új haszongépjármű értékesítéssel zárt (beleértve […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Univerzális csodamotort fejleszt a Toyota

Egy kiváló hatásfokú benzinmotor, amely hibrid modellekbe éppúgy beépíthető, mint sportkocsikba vagy akár versenyautókba, méghozzá akár hosszában, akár keresztben? Ilyen erőforrás ma még nincs, de a Toyota már fejleszti. A 2025-ös Tokiói Autószalon egyik legvadabb látványossága volt a GR Yaris M Concept: egy középmotoros kísérleti jármű, amelynek legfontosabb eleméről, a kétliteres turbómotorról semmi érdemi információt […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Újabb eladási rekord: a BMW M GmbH tovább halad a siker útján

+++ Értékesítési növekedés már sorozatban tizenharmadik éve +++ 2024-ben világszerte összesen 206 582 darab eladott autó +++ A legkelendőbb modell továbbra is a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 M50 +++ Az értékesítési növekedés motorja elsősorban a BMW M2, a BMW M3 Touring és a BMW XM +++ A BMW M GmbH rekordokat döntő utazása folytatódik: […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom