A szürke luxusegér: KIA Ceed kombi 160 T-GDI teszt

Amikor először találkozol vele azt gondolod, kaptál egy középunalmas családi kombit, aztán használod pár napig és rájössz, hogy igenis van benne potenciál

Acélcsőtől a Ceedig

Gondoltad volna, hogy a KIA Dél-Koreában először kerékpárokat és acélcsöveket gyártott? Harminc év tevékenykedés után, 1974-ben került ki az első autó a kezeik közül. Aztán nagyjából 2010 környékén egyre több arab driftes videó bukkant fel a Youtube-on, ahol elmeháborodott hidzsábos ürgék mutatványoztak papucsban, biztonsági öv meg úgy egyáltalán bármilyen nemű félelemérzet nélkül. Teltek múltak az évek, és észrevétlenül Európában is egyre több helyen bukkant fel a hárombetűs dél-koreai autógyártó neve. A gyártó hivatalos álláspontja szerint a KIA egy betűszó, mely a „kijönni, előjönni” valamint „Ázsia” szavakból tevődik össze és szabad fordításban azt jelenti, hogy Kiemelkedni (Kelet-)Ázsiából. Valljuk be, ez sikerült.

2021 végén került piacra a Ceed ráncfelvarrott változata, ekkor kapta meg a márka új logóját is, amit egyesek meglepő módon KN-nek olvasnak, és úgy gondolják, új márka ütötte fel a fejét hazánkban. Nem, ez még mindig ugyanaz a KIA, csak most már fiatalosabb, sportosabb és még biztonságosabb.

Tengerkék ék -külső

Sokan azt mondják, hogy egy kombi nem lehet szép. Viszont a mai krumpli SUV-ok tengerében pihentető a szemnek egy-egy kombi vagy hatchback autó látványa. Nem mellesleg a Ceed igenis jól néz ki, a tervezők egyre szebb munkákat adnak ki a kezeik közül. A dinamikus ék alak kezdőpontja a megújult orr-rész, ezt foglalja keretbe az elnyújtott, hármas elosztású, integrált LED ködlámpával ellátott LED fényszóró.

A Ceed kombi arra a 2016- ban bemutatott K2 platformra épül, melyre többek közt a Hyundai i30 és a Hyundai Bayon. Az egyezés nem véletlen, hiszen a KIA a Hyundai Motor Group tagja. Hossza 4600 mm, szélessége 1800 mm, magassága 1465 mm, tengelytávja pedig 2650 mm. B oszloptól sötétített ablakok, teli üvegtető teszik az autó megjelenését még dinamikusabbá, a króm keretbe foglalt üvegek pedig prémium megjelenést adnak számára.

Szerény véleményem szerint azonban sajnos a hátuljára már elfogyott a lendület, ez a rész az alap Ceed kombi esetében kicsit semmitmondóra sikeredett, ám ezt egész jól megmenti a tető vonalában folytatódó szárnyacska, mely szépen zárja le a teljes autó vonalvezetését. Tesztautóm a „Yucca steel gray” nevezetű színvariációt kapta, ami nagyon szépen láttatja az autó vonalait.

Kényelmes és felszerelt – belső

Szerencsére most sem kellett csalódnom a KIA belső világának megjelenésében és kidolgozottságában, melynek tényleg minden centimétere igényességet áraszt, már nem is keresem azokat a részleteket, amikbe bele lehetne kötni. A panoráma napfénytető egyszerűen zseniális, ez a Platinum felszereltséghez háromszázezer forintos felárért választható extra, szerintem semmiképp ne hagyd ki.

A tesztautó tartalmazza még az ehhez a felszereltséghez választható plusz csomagokat, úgy mint a Luxus csomag (Supervision 12,3” LCD színes fulldigitális műszerfal, indukciós telefontöltő, JBL hangrendszer, elektromos csomagtér ajtó és fém pedálok) valamint a bőr üléskárpitot ülésszellőztetéssel és a 8 irányban állítható elektromos vezetőülést memóriával. A két csomag együttes felára az aktuális árlista szerint 1 250 000 forintos plusz kiadást jelent.

Természetesen ezen extrák nélkül is rengeteget nyújt a KIA, hiszen magas szintű vezetéstámogató rendszerekkel van felszerelve; a biztonságunkról a következő rendszerek gondoskodnak: fáradtságfigyelő, sávtartó asszisztens és rendszer, ráfutásos ütközés-elkerülő támogatás, holttérfigyelő aktív fékező funkcióval és hátsó keresztirányú felügyelet (utóbbi három fizetős csomagként kérhető, felára mindössze kettőszázezer forint, ezt semmiképp nem javasolnám kihagyni az autóból). Tudom, nem mindenki szereti ezeket a technológiákat, viszont egyre gyakrabban igazolódik be hasznosságuk. A sávtartó rendszer és az asszisztens is egy hosszú gombnyomásra kikapcsolható, ha zavaróvá válik a kormánykerék rezgése és a szolid hangjelzés. A parkradar és hátsó keresztirányú felügyelet hajlamos túlizgulni a dolgokat, ez akkor kellemetlen, ha be is fékez, velem ez egyszer parkolás közben elő is fordult, ezzel sajnos mindenképp számolni kell, ha ezek az extrák bekerülnek az autóba.

A multikormány jobb oldalán a középkonzolt egy  10,25 colos érintőkijelzős infotainment rendszer uralja, megjelenítése jó, a KIA-nál már ismert neon design színvilágú téma továbbra is maradt, ami nekem személyes kedvencem. A rendszerhez 7 év frissítés jár, KIA Connect, Apple CarPlay és Android Auto kompatibilis. Ami pozitívum, hogy az érintőkijelző alatt a rendszer kapott pár fizikai gombot is.

A kijelző alatt található a klíma irányítópanelje, dual klímával, fizikai gombokkal, valamint itt találhatjuk az indukciós telefontöltőt és az USB aljzatokat is. A sok-sok vezetéstámogató extra által nyújtott biztonság mellett a vezető hangulatáról a JBL hangrendszer gondoskodik, a fent említett megoldásokon kívül persze Bluetooth-on keresztül is kapcsolódhatsz a telefonoddal az autóra, és kiváló minőségben élvezheted a zenehallgatást.

Helykínálat tekintetében nincs mire panaszkodni, hiszen mind elöl, mind pedig hátul megfelelő mennyiségű helyet kapunk, az ülések ergonómiája pedig kiváló, kényelmesek hosszabb távú utakhoz is.

Amit külön kiemelnék az az, hogy valahogy a KIA-nak sikerült a beltér hátsó részét is befejezni, ellentétben sok másik, akár prémiumnak nevezett gyártóval. A hátsó ajtók ugyanazt a finom és igényes kárpitozást kapták, mint az elsők, nem kopog a műanyag, a beltér sehol sem nyekereg vagy zörög.

A vízszintesig dönthető hátsó ülések síbox-szal szereltek, ami használaton kívül pohártartós könyöklőként funkcionálhat. A 625 literes csomagtér az ülések lehajtásával 1694 literre bővíthető, a pakolásunkat pedig az elektromos csomagtérajtó könnyíti meg.

Mindenre elég -motor

Senkit ne tévesszen meg a 160 T-GDI elnevezés, se nem 1.6-os, se nem dízel, ez a motorváltozat egy turbós benzines, 1482 köbcentis, négyhengeres, 160 lóerős erőforrást takar, amit a tesztautó esetében egy hatsebességes manuális váltóval vérteztek fel, természetesen itt is elrejtettek egy lágyhibrid rendszert, aminek jelenlétéből és működéséből mi semmit sem tapasztalunk. A váltó tűpontos, kifogástalanul működik. A gyártó által megnevezett 5,2 és 6,4 liter közötti fogyasztás abszolút reális, szépen elvan városi forgalomban és autópályás használatban egyaránt, mindkét esetben szépen stagnál a nevezett értékek között a fogyasztás. Nyilván teljesítménybéli csodákat nem kell tőle várni, de lomhának egyáltalán nem nevezhető, szépen megindul, ha kell a megfelelő fordulatszám tartományon. A Ceed kombi jelenleg három féle motorváltozatban kapható, a 100 valamit a 120 T-GDI változatokkal, amik egy 100 illetve egy 120 lóerős háromhengeres benzines erőforrást jelentenek.

A már jól megszokott MacPherson-multilink kombót találjuk a Ceed alatt is, a futómű hangolása precíz és stabil, szépen elsimítja a városi kátyús útszakaszok kényelmetlen rázkódásait.

Árak és összegzés

Az alapfelszereltségű, 100 lóerős változat kiinduló ára a jelenlegi aktuális árlista szerint 8 349 000 forintnál kezdődik, a kategória 160 lóerős csúcsmodellje pedig, a Platinum GT-Line 10 649 000 forintban van megjelölve. A tesztautóm alapára Platinum felszereltséggel 10 449 000 forint, ehhez azonban hozzájönnek a plusz kényelmi és biztonsági extrák, úgy mint a metál fényezés, a panoráma napfénytető, az ADA csomag (a fentebb említett három féle vezetéstámogató rendszerrel), a Luxus és a Bőr csomag, melyekkel együttesen a tesztautó 12 374 000 forintba kerül.  Szomorú azt látni, hogy az elmúlt egy-két évben milyen mértékben emelkedtek az árak, viszont továbbra sem tudok belekötni az ár-érték arány tökéletességébe, hiszen minden létező biztonsági és kényelmi extrák megkapunk. Egy sokrétűen kihasználható, jó megjelenésű autó a Ceed kombi, és sokkal hamarabb a szívünkhöz nő, mint elsőre gondolnánk. Ha valaki még mindig nem bízna a dél- koreai autógyártásban, akkor gyorsan kezdje el, mert valóban minőséget kapunk, egyedülálló 7 év garanciával, ami úgy gondolom, megéri a belé fektetett bizalmat.

Írta: Kámány Andi

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Max Verstappen és a Honda e:NY1

Max Verstappen még a szezon előtt bepattant a tisztán elektromos üzemű Honda e:Ny1 volánja mögé, hogy lenyűgözze az ifjú gokartversenyzőket, majd egy meglepetéstalálkozón személyesen is elbeszélgetett velük. A háromszoros F1-világbajnok egy Oracle Red Bull Racing RB20 versenyautóval áll rajthoz, amelyben a Honda által fejlesztett, RBPTH002 típuskódú, 1,6 literes, V6-os, hibrid hajtáslánc dolgozik. A fejlesztése során […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Új CUPRA Born VZ modelljével továbbra is lendületben a CUPRA

CUPRA Born VZ fokozott menetteljesítményekkel: 240 kilowatt teljesítmény, 545 newtonméter forgatónyomaték, 0-100 km/h gyorsulás mindössze 5,7 másodperc alatt és 200 kilométer/óra végsebesség. Sportosabb beltér alapfelszerelésként új CUP Bucket ülésekkel és rekuperáció-kapcsolóbillentyűkkel szerelt kormánykerékkel. Még dinamikusabb menettulajdonságok a kedvezőbb fékvisszajelzéseknek, a robusztusabb felfüggesztéseknek, illetve az érzékenyebb kormányzásnak és pedáloknak köszönhetően. Továbbfejlesztett külső dizájn két új, 20 […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Régi ismerős – Suzuki Swift 1.2 DualJet GL+ teszt

Ami a rendszerváltás előtt a Lada és a Trabant volt, az a rendszerváltás után az Opel Astra és a Suzuki Swift lett. Mindegyik autóval, Swift esetében főleg a (Magyarországon) első generációssal mindenkinek van egy sztorija, ahogy azelőtt a szoci remekművekkel.  És még mindig rengeteg szaladgál belőle az utakon, valamelyik papaautóként van óvva még a napfénytől […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom