A Toyota legje – A Toyota Century-sztori

A Toyota Motor Corporation az 1936-ban bemutatott AA elnevezésű típus óta rengeteg olyan modellt adott a világnak, melyek külön márkává, majdhogynem intézménnyé váltak az évtizedek során. Gondoljunk a Corollára, melyből minden második percben eladnak egyet a világon. Ott van a Camry, mely hosszú évek óta vezeti az USA-ban a személyautók eladási listáját, évi négyszáz-ezer darabbal. Ne feledjük a világ legmegbízhatóbb pick-up-ját, a HiLux-ot és mindenki által magasztalt – jogosan – Land Cruiser-t. A sportautó-vonalról már nem is beszélve: Celica, Supra, MR2 vagy épp a legújabb üdvöske, a GR Yaris. Minden benzinvérűnek összefut a szájában a nyál, ha meghallja ezeket a neveket. Bárhova is megyünk a világon, Toyotát biztos, hogy találni fogunk ott. Mégis, hiába egy multinacionális vállalatról beszélünk, a Toyota sok modellt megtart a japán piacnak, a nyugatiak pedig csak sóvároghatnak a JDM-autók iránt. Pár bátor ember azért akad, akik hajlandók áldozni rá és beszereznek egy-egy belpiacos egzotikumot.

Ilyen egzotikum a Toyota Century, amit nyugodtan nevezhetünk nem csak a Toyota, de a japán autógyártás csúcsának is. A típust körbelengi valamiféle elérhetetlenség érzés, hiszen kis kivétellel csak Japánban árulják, csak jobbkormányosként. Európai utakon akkor jöhet szembe, ha egy magas rangú japán diplomata áthozatta ide az autóját. Jelenleg a legnagyobb európai használtautós oldalon, a mobile.de-n, egyetlen eladó példány sincs. A csillagok együttállásának köszönhetően nekem mégis volt szerencsém beülni és megvizsgálni egy 1991-es példányt (VG40 modellkód) és még az országhatárt sem kellett elhagynom érte. Engedjétek meg, hogy bemutassam nektek a japán Rolls-Royce-t!

Első generáció

Az 1960-as évek közepén a Toyota vezetősége úgy döntött, méltó módon kellene megünnepelni a cégalapító, Sakichi Toyoda születésének századik évfordulóját. Ekkor született meg a Century ötlete, melyhez az alapot az addig legfényűzőbb Toyotának számító Crown Eight adta. 1967 novemberében be is mutatták a típust, ami nem meglepő módon túlnőtte a Crown-t. Kezdetben egy háromliteres V8-as motorral és 3+1 sebességes automata váltóval szerelték az autót, természetesen hátsókerék-hajtással, méreteit tekintve pedig felvette a versenyt az európai és amerikai konkurensekkel: 5,12 méter hosszú (az L-type verzió 5,27 m, a Limuzin 5,77 m), 1,89 méter széles, a magassága pedig 1,43 és 1,46 méter között alakult, kiviteltől függően. A különböző tengelytávolságok számszakilag jól mutatnak, 2,86 méter a Standard verzióé, az L-type már 3 méterrel, a Limuzin pedig 3,5 méterrel kényeztet, de európai méretekkel megáldott emberként azt kell mondjam, a Standard kissé szűkös.

A Century első generációja különböző faceliftekkel és módosításokkal egészen 1997-ig volt gyártásban. Elképesztő, ugye? Ennyi idő alatt a Corollából nyolc generáció jelent meg. Folyamatosan reszelték a motorokat a mérnökök, hogy mindig megfeleljenek az aktuális környezetvédelmi normáknak, de az erőből sosem engedtek. A háromliteres motort 1973-ban felváltotta egy 3,4 literes V8, már négysebességes automatával, 1982-től pedig négyliteres motorral lehetett megvásárolni az autót. Sőt, 1975-ben a Tokió Motor Show-n gázturbinás hibrid motorral is bemutatták a Századot, ám végül ebből nem lett semmi. A leggyengébb változat 150 lóerős teljesítménnyel rendelkezett, az életciklus végére ez 190-re nőtt. Ma már nevetségesnek tűnnek ezek a számok, mikor az aktuális Corolla kombi 197 lóerős kétliteres hibridként, de gondoljunk a ’60-as évek amerikai autóira. Nagy köbcenti, viszonylag kevés lóerő, rengeteg nyomaték, könnyű szerelhetőség, az örök élet és egy nap ígérete. A Century ezt az iskolát követi. És ha jobban belegondolunk, kik is a felhasználói a Toyota zászlóshajójának, akkor még tisztább a kép: diplomaták, cégek vezérigazgatói, menedzserek. A legmagasabb rangú felhasználója pedig nem más, mint a japán császár.

Naruhito császár és Masako császárné

A motor mellett a felszereltséget is folyamatosan bővítette a Toyota, 1971-től automata klímával szerelik a Century-t. Még ma is vannak bizonyos Toyota típusok, amiket csak manuális klímával tudunk megvásárolni. A hátul utazónak külön klíma konzolja van a könyöklőben és még egy kazetta lejátszót is beillesztettek a rendes japán mérnökök. Emellett az első könyöklőre erősítettek egy telefonkészüléket, így a főnök utazás közben is intézheti az ügyeit. A fehér kesztyűs sofőr dolgát a tempomat és a digitális műszerfal könnyíti meg. A tükrök a sárvédőkön kaptak helyet, a forgalmat látni bennük, de a tolatás nem lesz velük leányálom.

Az autóról készült képeket elnézve egy valami még feltűnhet számunkra: alig van egy-két Toyota felirat az autón, viszont egy fura logó szinte mindenhol feltűnik. Japán gazdaságában annyira erős résztvevő a Toyota és annyira egyértelmű a jelenléte, hogy az autóikon csak egy-két helyen jelenik meg a Toyota logó. És ahogy a bevezetőben említettem, némelyik típus tényleg intézmény, azoknak pedig saját logó jár. A Century logója egy arany főnixmadár, mely a japán birodalmi család jelképe, emellett a kiotó-i Aranytemplom tetején is megtalálható. Nos, ennyire van beágyazva a Toyota Japán életébe.

Második generáció

Az 1997-ben bemutatott második generációs Toyota Century csak egy nagyon erős faceliftnek tűnik az első mellett és talán nem is tévedünk nagyot. A legnagyobb változás ismét a motorválasztékot érintette: a V8-asból V12 lett, 280 lóerővel, amit csak és kizárólag a Century számára fejlesztett a Toyota és akár még CNG-s verziót vásárolhattak a szerencsések. Az automataváltó pedig hatsebességes lett. Méreteiben viszont nem sokat változott az autó. A második Century-val a japán belpiacos kizárólagossága is csorbát szenvedett, 100 db balkormányos verziót legyártottak az amerikai piacra, de ott is leginkább a Toyota vezetői használták őket. A G50-es modellkódú Century-nál is figyeltek arra a japánok, hogy a Lexus LS460-as egy lépcsőfokkal alatta maradjon mind árban, mind exkluzivitásban. Az LS-t csak V8-assal lehetett megvásárolni és az igazi luxust, a gyapjú belsőt sem kapta meg soha. Az ázsiai kultúrában az egyik legnagyobb luxus a csend. A bőrnek pedig hangja van, akár beülünk, akár fészkelődünk. A gyapjúnak viszont soha nem lesz hangja, ezért az üléseket, az ajtókárpitokat is ezzel az anyaggal vonták be, a lábteret is ujjnyi vastagságú gyapjúszőnyegek borítják.

A gyár itt is megtartotta azt a funkciót, amiről igazán híres a típus: az első utasülés támlája nyitható, így a hátsó ülésen utazó kinyújtóztathatja a lábát, a külvilágot pedig a hátsó ajtók ablakaira szerelt függönyökkel lehet kizárni. 2006 óta a Century a hivatali autója a mindenkori japán császárnak, Imperial 1 néven. Ez a kiadás nagyjából egy méterrel hosszabb a normál változatnál.

Imperial 1

Harmadik generáció

A második generációs Century már csak 20 évet kapott. Hova ez a kapkodás? 2018-ban mutatták be a G60-as Century-t, amelyet ma is gyártanak. A harmadik Century-nál is a motorválaszték terén történt a legnagyobb változás: a V12-est elhagyták, helyette egy ötliteres V8-as hibrid erőforrás került beépítésre, eCVT váltóval, ami így nagyon erős rokonságot mutat a Lexus LS600h-val. Továbbra is elérhető a gyapjú belső, de manapság már bőrbelsővel is kérhető az autó. Ilyen lehet az anarchia Japánban…

Másik nagy változás a modell életében, hogy 2020-ban Sizouka prefektúrából az Aichi prefektúrában található Toyota Citybe (ami kétszer nagyobb, mint Budapest), a Motomachi gyárba költöztették a gyártást, ott, ahol Lexus LFA-t is gyártották, jelenleg pedig a GR Yaris és GR Corolla, az elektromos bZ4X, és a hidrogénhajtású Mirai is készül. Meg is nézem, van oda most felvétel, vajon?

A harmadik generáció, immár hibridként

Ha van is, már nem Akio Toyoda lenne a főnököm, hiszen a héten lemondott a cég vezetéséről, a 2023-as pénzügyi év végéig látja el feladatait, ezután már „csak” az igazgatótanács elnöke lesz. Ezzel véget ér az a hagyomány, hogy a Toyoda család tagjai vezetik a Toyotát, Toyoda úr helyét Koji Sato, a Lexus és a Gazoo Racing első embere fogja átvenni. Akio igazi autóbuzi, részt vett a 2009-es nürburgringi 24 órás versenyen Morizo álnéven, tavaly pedig a belga WRC-futamon egy belsőégésű motorral ellátott, de hidrogénnel hajtott verseny-Yarissal csapatta előfutóként. Neki köszönhetjük, hogy a Toyota visszatért a sportosság útjára, hiszen jelen vannak Le Mans-ban, a rally-világbajnokságon, a tereprallyban, utcán pedig Gazoo Racing modellek mutatják meg, milyen örömautókat tud szülni a japán precizitás. Az ő kedvéért készült el a Century GRMN (Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring) kivitele is, amit 2018-ban mutattak be, a főnök úr sofőrje pedig, nem más volt a bemutatón, mint Kamui Kobayashi, volt Forma-1-es pilóta, a Hosszútávú Világbajnokság győztese volt.

Na, ki a király?

Ami az autó árát illeti, meglepő számokat láthatunk. Jó magyar forintba átszámolva 56 millió forint körül lehet megvásárolni egy Toyota Century-t. Ma Magyarországon ennyibe kerül egy Lexus LS500h. Manapság egy Rolls-Royce vagy Bentley nincs 100 millió forint alatt, de még a Mercedes S-sosztály és a 7-es BMW is felülről karcolja a 60 millió forintot. A rejtély megoldása, hogy a Toyota célja az árazással az, hogy megfelelő mennyiségű (és természetesen minőségű) munkával elérhesd a luxust. Természetesen ezt japán viszonylatban kell érteni, nem a magyar rögvalóságban.

Saját benyomások

Az autót egy belga úriember használta Japánban való tartózkodása idején. Mielőtt visszaköltözött Belgiumba, egy japán Toyota szervizben átvizsgáltatta az autót, amit kellett megcsináltatott rajta, pár bontatlan alkatrészt az autóval együtt haza is hozott. Valószínűleg sofőrösen volt használva az autó, ugyanis mind az bal hátsó ajtóbehúzón, mind a kapaszkodón erős használat nyomai látszódnak. Az ülésekre is ráfér egy kárpittisztítás.

Nagyon tájidegen a magyar utakon. A többség nem tudja értelmezni az autót, a tulajdonos elmondása szerint sokan Volgának nézik. A belső térben szinte mindent gyapjú fed, a kormányon a főnixmadár, az utas előtt a Century felirat, az ajtókon fa és súlyos fém találkozik. Az ülések fejtámláját és hátsó könyöklőt hófehér csipkével fedték le, ez az ázsiai kultúrában a tisztaság jele, az ablakokon pedig ott a függöny. Mindenhol japán feliratok, van ahol angolul is oda van írva, mi micsoda, de jórészt magunknak kell kitalálni. Az első ülések elektromosan állíthatók, de sajnos az én 176 centimmel is nehézkes a ki-és beszállás, a kormány elég erősen akadályoz. Valószínűleg Godzilla is csak Japánban tűnik nagynak, amúgy egy normál méretű gyík… Az üléspozíció számomra az E11-es Corollát idézi, ahol még az volt a szokás, hogy az ülés rögtön a padlón van, nincs megemelve, így elöl ülni minden, csak nem fejedelmi. Hátul masszírozós, dönthető ülések várják a VIP-t, aki ha szeretné, az első ülésre is kinyújthatja a lábát. Mi ezt felejtsük el, be sem fogjuk tudni dugni a lábunkat a nyíláson, ha mégis, akkor csak segítséggel fogjuk tudni kihúzni, a Standard kivitel egyszerűen kicsi ehhez.

Mozgás közben az amerikai autókat idézi a Century. Szép nagy hajó, bár a kormányműből és a futóműből érződött, hogy pár alkatrész már kezd megfáradni. A V8-as gyönyörű szépen duruzsol, a ping-pong asztalnyi motorháztető alatt, de nem a sietésre találták ki. Ezzel vonulni kell, ahhoz ért a legjobban.

Köszönet az autóért Kovács Sándornak!

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

A Honda a Milánói divathéten mutatja be fenntartható, környeztebarát járműtervezési koncepcióját

• A Honda – a SUSTAINA-C Concept és Pocket Concept mellett – a Honda SH125i Vetróval szemlélteti a fenntartható járműgyártás terén elért eredményeit • Az új alapanyag és az egyedi, festékmentes felületkezelés csökkenti az előállítás CO2-kibocsátását, valamint egyedi megjelenéssel ruházza fel a járműveket • A modellek remekül szemléltetik a Honda „Triple Action to Zero” stratégiáját, […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Arteon-pótló – Peugeot 508 GT PureTech Hybrid 225 teszt

Lassan a Peugeot lesz az egyetlen, aki a középkategóriás üzleti szedánra vágyók életét fel tudja pezsdíteni. A Mazda januárban jelentette be, hogy idén tavasszal befejezi a 6-os gyártását, a Volkswagen is csak a kombit hagyja meg az Arteonból. Egy páran még küzdenek ebben a szegmensben, idén jön az új Camry, természetesen négyajtósként, van Superb szedán […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

A Mazda legtágasabb Európai SUV-ja, a vadonatúj Mazda CX-80 2024. április 18-án mutatkozik be

Három üléssor, mely akár hét utasnak is helyet biztosít Komfort, kényelem és sokoldalúság, Japánban alkotva A Mazda 2024. április 18-án, csütörtökön 12.00 órakor mutatja be a vadonatúj, három üléssoros Mazda CX-80-at. A CX-60 után a CX-80 a második modell, amelyet a Mazda nagy platformjára terveztek – ez a modell a Mazda legtágasabb autója az európai […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom