Az ikon – Ford Mustang GT 5.0 V8 teszt

Európában és ezen belül Magyarországon kétség nem fér hozzá, a Ford Mustang maga az amerikai autó. Természetesen a V8-hívők, az autórajongók másik száz típust fel tudnának sorolni, amire ugyanúgy illenek a Mustang tulajdonságai, de az utca embere a Ford nagy kupéját fogja említeni, ha megkéred mondjon egy amerikai izomautót. Ha csak nem egy Z-generációssal sodort össze az élet, mert ő Teslát fog mondani… Úgyhogy őt ne kérdezd, és most nem a boomer beszél belőlem.

Az ikonstátusz miatt nem is tervezem klasszikus tesztben bemutatni nektek a Mustangot, inkább az érzést szeretném átadni, milyen használni egy ilyen verdát a mindennapokban, mikor azt hiszik, hogy a tiéd. Plusz egy kis történeti áttekintést szeretnék nyújtani számotokra.

Kis történelem

A Ford Mustang esetében mindenki először az amerikai vadlovakra gondol, jogosan, hiszen az autó saját logójában is ez szerepel. Viszont van egy másik névadó is, a P51 Mustang vadászgép, ami a második világháborúban szolgált. 1964 áprilisában mutatták be az első szériát Lee Iacocca vezetésével. Akinek megvan az Aszfalt királyai című, remekbe szabott mozifilm, az emlékezhet a jelenetre. Kezdetben kupé és kabrió kivitelben, majd pár hónappal később már fastback karosszériával is elérhetővé vált a Ford első pony car-ja. A pony car-ok eggyel az izomautók alatt foglalnak helyet az amerikai autós kasztban.

Az MK1-es Mustangot egészen 1973-ig gyártották, közben többször is erős, már-már modellváltásnak beillő változtatáson is átesett a modell. Bár ebből az utolsó 1971-73 közti verziót nagyon sok Mustang-rajongó szeretné elfelejteni. A folyamatos érdeklődés fenntartása miatt végül több, mint kétmillió darabot adott el a Ford az első szériából. Már ekkor megjelentek a Shelby által tuningolt változatok, a Mach 1-es gyárilag húzott gépek és a Cobra Jet V8-asok. Bizonyos változatok a ’70-es évek elejére elérték a 375 lóerőt. ABS? ESP? Felejtsd el. Természetesen a kortárs filmek is felfedezték maguknak a típust, ennek leghíresebb példája a Steve McQueen főszereplésével készült Bullit (magyarul: San Francisco-i zsaru). A hatodik generációs Mustangból készült is egy ilyen különkiadás.

A második generációs Mustangra az arab olajembargó nyomta rá a bélyegét. Ez mind motorikusan, mind dizájnban visszaesés az elsőhöz képest. Az embargó miatt végeredményben az igazi benzinzabáló amerikai autóknak befellegzett. Elkezdett számítani a benzinár és a fogyasztás is, főleg a kommersz márkák vásárlói körében. Ennek a lecsapódása lett a japán autók térhódítása az amerikai piacon a nyolcvanas években. Bár ma is van pár redneck, aki szerint két liter, négy henger és 180 lóerő nem lehet olyan megbízható, és tartós, mint egy 7 literes, nagy löketű V8-as szintén 180 lóerővel, de nincs igazuk. Fogyasztásban viszont egy autónyi különbség van a kettő között.  Eladásokat tekintve viszont hozta az előd számait, évi 100-200 ezer közötti darabszám elment az amerikai piacon.

A harmadik Mustang, amit a szakma csak Fox Body néven emleget, talán most, a 2020-as években kezdi el megkapni azt az érdeklődést, amire a 80-as években vágyott. Két és félmillió azért ebből is elment a gyártás 14 éve alatt, az olajembargó emléke már halványodott, de a tuningváltozatok kivételével az erő még nem igazán tért vissza, 200 lóerő körül maradt a legerősebb Fox Body Mustang is. Megjelenésében ő sem volt túl ütős, de készült belőle kabrió, hatchback és még az Indy 500 biztonsági autójaként is szerepelhetett.

Az 1993-ban bemutatott negyedik generáció már a New Edge elnevezésű dizájnyelvet viselte magán, mi ezt az első Focussal, Ka-val és az MK3-as Mondeoval ismerhettük meg Európában.  Az alapmodellek itt sem volt erősek, a GT és Cobra kivitelek viszont már a régi időket idézték. A negyedik Mustang gyártási idejére esett a Mustang 40. születésnapja és a Ford alapításának 100. évfordulója is, mindkét jeles eseményt különkiadásokkal ünnepelte a márka.

Az ötödik generációt (2004-2014) már minden magyar ismerheti, ha más nem, egy sima autós találkozóról. Ebben az időben könnyebb volt szürke importból autót behozni és akinek nem a BMW-Merci-Audi izmos verdái kellettek, az most már a nagy vízen túlról is tudott autót behozni. Itt már a leggyengébb motor is 210 lovas volt, az 5.2 literes Shelby GT500 viszont már 662-t tudott. Futóműben és kifinomultságban nem tudta felvenni a versenyt a kor német izomautóival, de stílusban két kört vert rájuk. Formáját illetően csak a kupé és a kabrió maradt, a fastback-et már nem gyártotta a Ford. Az ötödik Mustang ivódott be az átlagembernek is igazán itt Európában, használtan is kapni belőle és lehet a szomszéd utcában is áll egy.

Ezt fejelte meg a hatodik generáció, amit a Ford hivatalosan is elkezdett árulni Európában a saját kereskedésein keresztül. Volt belőle V6-os, megkapta a Focus ST/RS 2.3-as EcoBoostját, de az igazi tutiság az ötliteres V8-as lett 444 lóerővel. Ehhez az autóhoz egy rövid kör erejéig már nekem is volt szerencsém, azóta is élményként tartom számon.

Ezzel is érkeztünk tesztünk alanyához, a hetedik generációhoz. Láthatjuk, hogy nem minden Mustang lett ikon, nem mindegyikre indul el a nyálelválasztás. Az új generáció viszont tökéletes evolúciója az előző két Mustangnak. Kapható fastback és kabrió kivitelben, a motoron viszont nem kell gondolkodni: a Coyote V8-as van csak, 446 lóerővel, akár kézi váltóval is.

A jelenség

A Ford Mustang egy jelenség. Erre az első órában rájöttem, mikor átvettem az autót. A motorosok intenek, a többi mustangos villant, a hüvelykujját mutatja, de még egy narancssárga Focus ST-sel is összekacsintottuk a lámpáink segítségével. A gyerekek megállnak és tátott szájjal nézik az autót a lámpánál. Elmentem a Keletihez, a parkoló szélén állt egy ötös Mustang. A tulajok két perc múlva már a tesztautót vizslatták és a nyálukat csorgatták, aztán persze meg is túráztattuk. Összehozza az embereket és ez nagyon jó.

A V8-as hangját semmihez nem lehet hasonlítani. Szerencsére minden reggel át kell mennem az Alagúton a Clark Ádám téren. Ablak lehúz, kézi mód, vissza kettőt-hármat, kipufogó átállít Track-be, hadd szóljon. És szól, de még milyet! Folyamatosan velünk van a hang, teszthét első négy napjában nem is hallgattam zenét. Előttünk a pingpong asztalnyi motorháztető, nem is látni hol kezdődik az autó, egy 360 fokos kamerát már el tudott volna viselni a gyomrom, csak a biztonság kedvéért.

Autópályán az utazója 150 km/h körül van, ekkor a keret nélküli ablakok miatt már a szélzaj is jelentősebb. Erről a tempóról is úgy indul meg, mintha kilőtték volna, fogni kell a kormányt rendesen, ez nem csajkocsi. Mercis autóshow-ra mentünk, de az autóspottereknek mi is kihagyhatatlan lövés voltunk. Ha valahova egy Mustang megérkezik, akkor az meg van érkezve, nincs mese és nagyon kevés autó van, ami elhalványítja, azok jellemzően jóval drágábbak is.

Nem sportkocsi

Amit nagyon fontos leszögezni a Mustanggal kapcsolatban, hogy alapkivitelében, GT-ként, ez nem sportautó. Hanem pont az, amit a neve is sugall, GT, gran tourismo. Nagy motor, nagy benzintank, 1800 kiló feletti súly, 4,8 méteres hossz, 2,7 méteres tengelytáv. Irány a végtelenbe és tovább. Minden irányváltáskor, fékezéskor érezni a hatalmas önsúlyt, ha sportolni akarunk, akkor ott a Focus ST (hamarosan arról is jön a teszt!!). Ezzel vonulsz, nem kell könyökölnöd, tudják, hogy ott vagy.

Nehéz kihozni a sodrából, rengeteg a vigyázó elektronika, de az mindig legyen a fejedben, ha hülyeséget csinálsz, és történik valami, az nem lesz kicsi. Esőben meg inkább vedd elő a másik autód… Mi is inkább a zsámbéki Driving Camp-ben próbálgattuk, elég jól vette az akadályokat az autó. A tízsebességes automata néha belezavarodott, hogy akkor melyik fokozat is kéne, de azért örültem, hogy nem a kézi verziót kaptuk meg, mert az városban büntetés a kőkemény kuplunggal.

Hátra csak gyereket ültess, azok talán elférnek. Kissé helypazarló autó, de hát mi legyen az, ha nem egy amerikai verda? A futóműtől többet vártam, elvileg ez már jobban közelíti az európai ízlést, de egyszer szépen csillapít, máskor meg felüt, ott is, ahol nem várnád. Vezetést támogató segédletek? Hát vannak benne… Fogalmam sincs, hogy működik az adaptív tempomat, a holttérfigyelő viszont jól jött. Ez volt az az autó, amit én akartam vezetni.

A V8 az a pokolban is V8, és ezt a pénztárcád is érezni fogja. Országúton, autópályán jól érzi magát, ott 10-11 literrel el lehet járni, városban vagy épp pályán taposva ez 20 liter felett is lehet. Tipikus majom és banán esete.

Összegzés

A Mustang az, amivel kb. bárhol megjelenhetsz, elismerő bólintásokat fogsz kapni. Ha fokozni akarod, akkor vedd a kabriót. Ha kell az amerikai életérzés gyári garanciával, akkor a Mustang a te autód. Persze, van a Dodge, a Chevy és van az Ebay, hogy alkatrészt is találj hozzájuk, a Mustanggal ez sokkal egyszerűbb.

27 millió forint körül beülhetsz egy hetedik generációs Mustangba, egy M4-es BMW 34-től indul és nem egy hódpofát kell nézned, mikor visszatekintesz a parkolóban. A Mercedes CLE AMG 32 milliós alapárral próbál hívogatni, és ezért mondjuk tényleg szép autót kapunk.

A városi használatot kivéve imádtam az autót, nem titok, már most megvan az év végén kihirdetett TOP 3 tesztautó első helyezettje.

Köszönjük a lehetőséget a Driving Camp-nek és Zsurzs Jenő vezetési instruktornak!

További képekért KATT a galériára!

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

A GR Yaris kínálata egy új, motorsport ihlette Aero Performance felszereltségi szinttel bővül

A GR Yaris kínálata tovább bővül egy különleges, motorsport ihlette modellel: megérkezett az új Aero Performance felszereltségi szint, amely hat vadonatúj aerodinamikai elemet vonultat fel a még jobb teljesítmény és hatékonyabb hűtés érdekében. Az új megoldásokat a TOYOTA GAZOO Racing versenypályán szerzett tapasztalatai és profi pilóták visszajelzései alapján fejlesztették, éles körülmények között tesztelve és finomhangolva. […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Kék villanás: a világ legkülönlegesebb Lexus LFA-ja alig futott, és egy vagyont ér

Egy Lexus LFA már önmagában legendás ritkaság, de ez a különleges példány az ötszáz darabos szériából is kilóg. Külső-belső kék színvilágával, alig 4.800 kilométeres futásteljesítményével és egyedülálló specifikációjával ez az autó valódi gyűjtői kincs. Nem csoda, hogy az RM Sotheby’s aukcióján is komoly figyelmet kapott. Amikor a Lexus bejelentette az LFA-t, sokan felkapták a fejüket […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Új fejezet kezdődik: A Mazda bemutatja a vadonatúj CX-5-öt Európában

Továbbfejlesztett CX-5 formavilág, még sokoldalúbb és kényelmesebb kialakítással, hogy tökéletesen illeszkedjen bármilyen életstílushoz Fejlett technológiák, kifinomult menetdinamika, és egy új, gyorsabban reagáló 2.5 literes benzinmotor a természetesebb, harmonikusabb vezethetőségért Európa-szerte a kereskedésekben 2025 decemberétől – kivételesen jó ár-érték aránnyal. A Mazda ma leplezi le a vadonatúj Mazda CX-5 modellt – a márka legsikeresebb SUV-jének merész, […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom