A Ford által szervezett hazai vezetéstechnikai tréningen, évente csak néhány száz ifjú sofőr vehet részt. De ez is nagy segítség a fiataloknak, mivel a közlekedésben ők a legveszélyeztettebb korosztály.
A Ford Alapítvány által 2003-ban elindított vezetéstechnikai oktatás, szerencsére már megérkezett Európába és Magyországra is. Az öreg kontinensen 2013 óta indulnak a tréningek, itthon, öt évvel ezelőtt vehették az első leckéket a fiatal sofőrök. Az eddigi eredmények meggyőzőek: az eltelt évek alatt, csak Európában 45 ezer fiatal vezetési tudását tették jobbá. Ami legalább ilyen fontos: a felelősségi szintjüket is megemelték.
A tréning
A hazai helyszín idén is Budapest, közelebbről a Pólus Center óriási parkolója. A jelentkezést, ezen a linken lehet megejteni. A feltételek nem bonyolultak. Az érvényes jogosítvány mellett, 18 és 24 éves között kell lennie a jelentkezőnek. A tréning ideje október 1-2.
A kék ovál a fiatalok mellett, a saját fiatal dolgozóit is autóba ülteti, ők is végig mennek az érdekes és tanulságos feladatokon. Fontos tudni, hogy mindegyik modulban, eltérő típusú, vadonatúj Fordot használnak. Mivel 2022-őt írunk, kipróbálható lesz a Mach-E, azaz a márka villanyautója is.
A más fejével gondolkodni
A félnapos, oklevelet biztosító képzésben a klasszikus elemek is szerepelnek, tehát a megcsúszás kezelése és a vészfékezés. Ezek mellett, különösen nagy fókusz kerül a más fejével gondolkodásra és a vezetés közbeni mobilozásra.
Az előbbinek a része, a kerékpárosokkal és rolleresekkel telített belvárosi közlekedés szimulálása. A virtuális valóság szemüveget felhasználva, álló kerékpáron lehet megtapasztalni, hogy milyen az, amikor minimális távolságot hagyva megy el az autós a kerékpáros mellett. A szerepcserénél pedig meg azt lehet megnézni, hogy mit okoz, ha egy autós elé kerül a „semmiből” egy bicajos. A tapasztalatszerzést követően, garantált, hogy mindenki egy kicsit figyelmesebben fog vezetni.
A holland minta
A városi közlekedésben a Ford DSFL, segíti a holland modell meghonosodását. Ez azt jelenti, hogy a sofőr mielőtt kinyitná az ajtót, előtte nézzen bele a tükörbe. Így meggyőződik róla, hogy nem nyitja rá az ajtót a közeledő biciklisre…
A személyes felelősséget erősíti az is, hogy – különféle segédeszközök segítségével – meg lehet tapasztalni, milyen az, ha bódult állapotban vagy alkohol hatása alatt vezetünk. A vezetési képességek romlása, így jól érzékelhető.
Fókusz a mobilon!
A tréningen külön modult kap a mobiltelefon és annak vezetés közbeni használata. Nem véletlenül. Manapság elég döbbenetes dolgokat csinálnak a sofőrök vezetés közben, amelyek elviszik a figyelmet a vezetésről. A kiképzett oktatók olyan feladatokat adnak a tréningezőknek, hogy – miközben egy egyszerű szlalom pályát teljesítenek – írjanak meg egy rövid posztot. Ebből le lehet vonni a tapasztalatot, hogy a szöveg írása közben a figyelem teljesen máshol van, az autó pedig halad magától, irányítatlanul.
Efféle izgalmas feladatok várnak a jelentkezőkre, akik sajnos itthon is – az autó balesetek szempontjából – a legveszélyeztettebb korosztály. Ezért is állt a Ford kezdeményezése mellé az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága.
Benedek Attila
Fotó: Ford