- 25 év alatt több mint 650 000 TT készült a vállalatnál
- Les Zoltán, az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatósági tagja: „A TT egy igazi stílusikon, egyben Hungaricum, melynek gyártására nagyon büszkék vagyunk”
25 év három generáció: az Audi dizájntörténelmet írt az Audi TT modellekkel. A sportautó 1998-as premierje óta egyedi formavilágával és az általa nyújtott vezetési élménnyel világszerte lelkesíti rajongóit. Az Auto Europe 1999-ben az év legjobb autós újdonságának választotta az Audi TT-t, amely az Audi Hungariánál is igazi újdonságnak számított, hiszen a vállalatnál a TT modellekkel indult útjára a járműgyártás. Kezdetben a TT lakkozott karosszériái Ingolstadtból vonaton érkeztek Győrbe, melyekből a győri munkatársak szerelték össze a kész autókat. 2013-ban az új járműgyár megnyitásával a teljes gyártási folyamat Győrbe költözött – a présüzemtől, a karosszériagyáron, lakkozón át egészen az autók végső összeszereléséig. Az évek során a járműgyártás portfóliója folyamatosan bővült, jelenleg a TT Coupé és Roadster modellek mellett az Audi Q3 és Q3 Sportback modelljei készülnek Győrben.
„A TT számunkra egyet jelent a győri járműgyártás születésével. Ezen az autón ’nőttünk fel’, ez tett minket igazán professzionális járműgyártóvá. Számos személyes emlék is fűz a TT-hez, hiszen a kezdetek óta kísérem az útját. Nagyon büszke vagyok rá, hogy immár a 25 éves jubileumát ünnepelhetjük ennek a hungarikumnak számító modellnek. A világ útjain közlekedő valamennyi Audi TT nálunk készült, melyek sok-sok országban hirdetik munkatársaink szakértelmét és az autók iránti szenvedélyünket”, mondta Les Zoltán, az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatósági tagja.
Dizájn
Az Audi TT Coupé, egy vérbeli sportautó, melynek friss, merőben újszerű dizájnját Freeman Thomas, amerikai dizájner készítette. A tanulmányautó 1995-ben nagy sikerrel mutatkozott be a frankfurti autószalonon, az IAA-n. A ’TT’ elnevezés a világ egyik legrégebbi versenysorozatának a Man-szigeten megrendezett Tourist Trophy versenynek állít emléket, amelyen az NSU és DKW motorok nagy sikereket értek el. Emellett a TT elnevezés az 1960-as évek NSU TT modelljére is utal. Az Audi névadási hagyományaitól történő tudatos eltérés is megerősítette: most valami teljesen új született.
1995 decemberében hozták meg a döntést az autó sorozatban történő gyártásáról. Torsten Wenzel, az Audi exteriőr-dizájnere vezette át a tanulmányautót a sorozatgyártásba: „Számunkra az jelentette a legnagyobb dicséretet, hogy a szaksajtó elismerően állapította meg, hogy alig különbözik egymástól a tanulmányautó és a szériamodell, annak ellenére, hogy a közúti forgalomban történő engedélyezéshez természetesen számos részleten kellett változtatnunk.” A legfeltűnőbb egy hátsó oldalsó ablak integrálása volt, amely tovább nyújtotta a TT vonalvezetését és nagyobb dinamikát kölcsönzött az autónak. Torsten Wenzel számára az autó ma is olyan, mint egy mozgó szobor a legmagasabb minőségű felületekkel és vonalvezetéssel. „A TT karosszériája olyan, mintha egyetlen darabból készült volna. Az autó lökhárítóelemek nélküli eleje kiemeli letisztult formavilágát. Egy további meghatározó elem is hozzájárul az Audi TT összetéveszthetetlen sziluettjéhez: a kör – a teljesség grafikus formája”, ahogy Wenzel fogalmaz. A sportautó exteriőrjét és interiőrjét egyaránt számos kör motívum díszíti visszatérő elemként. A Bauhaus dizájn ihlette, így az Audi TT esetén minden egyes vonalnak célja, minden formának meghatározott szerepe van.
Gyártás
Az első Audi TT Coupé 1998-ban gördült le a gyártósorról az Audi Hungariánál, mégpedig brillantfekete színben, majd 1999-ben a TT Roadster gyártása indult el a vállalatnál. Kezdetben az AUDI AG-val való egyedülálló gyártási kooperáció eredményeként a TT-k lakkozott karosszériái vonaton érkeztek Ingolstadtból Győrbe, melyekből a győri munkatársak szerelték össze a kész autókat. Az első generációból összesen 269.498 darab készült Győrben. Az első generáció sikerei egyértelművé tették, hogy érdemes tovább folytatni a TT történetét, így 2006-ban elkezdődött Győrben a második generáció sorozatgyártása. A második generáció 2014-ig készült az Audi Hungariánál, összesen 241.276 darabot gyártottak belőle a győri munkatársak. 2014 óta a harmadik generáció már teljes gyártási mélységben a vállalat 2013-ban megnyitott járműgyárában készül, melyekből máig több mint 145.000 darab gördült le a gyártósorról. 2009-től az alapmodellek mellett RS-modellek is készülnek az Audi Hungariánál, melyekbe a legendás, szintén Győrben gyártott öthengeres motorok épülnek. A 25 év alatt összesen több mint 650 000 TT modellt készítettek a munkatársak, amelyek legnagyobb számban Németországba, Nagy-Britanniába, az Egyesült Államokba, Franciaország és Japánba kerültek új tulajdonosaikhoz.
Különlegességek
Az Audi Hungaria adományaként a Magyar Rendőrség is szolgálatába állított mindhárom generációból egy-egy modellt. A vállalat 2005-ben adott át egy első generációs TT Coupé modellt, melyet a jubileumi, 10milliomodik Győrben készült motor hajtott. 2008-ban a második generáció képviselőjeként a 15milliomodik győri motorral érkezett a TT Coupé a rendőrséghez, míg a sort a 2015-ben átadott harmadik generációs TT S modell zárta.
Számos egyedi színben készültek TT modellek Győrben, melyek közül a legkülönlegesebbek talán a Kínába készülő Erika-violett, Lime-zöld és Wodo-kék TT RS-ek modellek voltak.
A vállalat 2022-ben bevezette szériagyártásban a matt lakkozást, így a TT modellek is elérhetők matt változatban Daytona-szürke, Tőr-ezüst, Harmat-ezüst és Piton-sárga színekben.
Az Audi TT RS Coupé iconic edition limitált szériával, amelyből mindösszesen 100 darab készül – természetesen az Audi Hungariánál – a vállalat 30 éves jubileumi évében az Audi TT negyed évszádos sikertörténetét ünnepli.