Látványos GR SPORT kivitellel gazdagodik a világ kedvenc SUV-ja, a Toyota RAV4

A TOYOTA GAZOO Racing, a Toyota többszörös világbajnoki győztes versenyrészlege a RAV4 GR SPORT futóművét a kezelhetőségre összpontosítva hangolta újra, külön figyelmet fordítva a sportos és kifinomult stílusra és felszereltségre is. A teljesen digitális műszeregységet és még fejlettebb multimédiás rendszert kínáló új Toyota RAV4 GR SPORT kétféle erőteljes és hatékony hajtáslánccal érhető el a 2,5 literes öntöltő hibrid és plug-in hibrid variánsok révén.

A közel 30 évvel ezelőtt, könnyű vezethetőséget és rendkívüli sokoldalúságot célul kitűző koncepció alapján megalkotott szabadidő-SUV, a Toyota RAV4 mindig is élen járt az autópiacon. Mára nem csak a világ legkelendőbb SUV modelljeként tartják számon, hanem minden típust és kategóriát latba véve is az egyik legkelendőbb autó lett: a Toyota RAV4 évek óta a világ második legnagyobb darabszánban értékesített autója, közvetlenül a Toyota Corolla után.

A Toyota évről évre gondoskodott arról, hogy a RAV4 az ügyfelek igényeit és preferenciáit figyelembe véve az élen maradjon. Ennek érdekében új technológiákat és koncepcionális megközelítést alkalmaztak, így az autó vonzerejét és képességeit mindig frissen tartsa. A RAV4 történetének legújabb fejezete az új RAV4 GR SPORT, amelyet a TOYOTA GAZOO Racing – a Toyota motorsportokon keresztül fejlesztett, egyre jobb autók gyártására irányuló küldetésének bölcsője – ihlette sportosságot kifejező kifinomult stílust és felszereltséget biztosít a vásárlók számára. A GR SPORT kivitelt már számos más Toyota modellnél sikeresen vezették be, a Yaristól a Yaris Crosson, a C-HR-en és a Corollán át a hatalmas Hilux pick-upig. A RAV4 most a maga utánozhatatlan stílusában áll be a fent említett sikermodellek sorába.

Az új RAV4 GR SPORT sportos karakterét számos külsőrészlet emeli ki

Az autó eleje az exkluzív, mélyebb háromdimenziós hatást keltő GR G-mintás hűtőráccsal lett rögtön felismerhető. Ugyanez a mintázat jelenik meg a ködfényszórók megnövekedett kereténél is, amelyek jellegzetes, bumeráng alakot vettek fel, ezzel tovább erősítve az autó magabiztos kiállását. Ezt a hatást erősíti meg az újdonság első lökhárítójának sötétszürke metál fényezése is, amely a többi RAV4 modell esetében látható ezüst színt váltotta fel. Hátul egy a fényszórók között húzódó fényes fekete betéttel tették még látványosabbá az autót, kiemelve annak szélességét és élesebb hatást biztosítva a szélvédőnek. A G-mintázatú hűtőrács a hátsó lökhárítón szintén feltűnik, amely légterelő elemeket is kapott, ezzel javítva az aerodinamikát. Tovább erősítve a RAV4 magabiztos kiállását, a lökhárítók alsó részén, az alvázvédő elemen hátul is feltűnik a sötétszürke metálfényezés. A diszkrét GR logók az első hűtőrácson és a csomagtérajtón jelzik, hogy a sportos modellváltozatról van szó.

Egyedi GR SPORT keréktárcsák

Az exkluzív GR SPORT 19” könnyűfém keréktárcsák tervezésekor a tömegcsökkentés és a merevség fokozása voltak a legfontosabb szempontok. Robusztus, öt dupla küllős kialakításuk kirívó, köszönhetően többek között a fényes fekete felületüknek és az első alkalommal használt finom vágási technikának, amely szemet gyönyörködtető csíkos részleteket hoz létre a küllők széle körül.

Markáns, azonnal felismerhető színválaszték

A RAV4 GR SPORT fényezéseinek kiemelt választékát a TOYOTA GAZOO Racing versenyistállójának híres fehér, piros és fekete színei adják. Ennél a sorozatgyártású modellnél a Platinum White Pearl, a Flame Red és az Attitude Black opciók közül választhatnak a vásárlók, de elérhető ezüst és szürke metál és sötétkék gyöngyház fényezés is. Ugyanezek a színek – leszámítva az Attitude Black árnyalatot – elérhetők kéttónusú kivitelben is, amelynek köszönhetően fényes fekete tetőt, első és hátsó oszlopokat és hátsó légterelőt kap az autó.

A RAV4 GR SPORT változat utasterét is különleges stílusjegyek teszik egyedivé

A kárpitozás színvilágát a fekete árnyalat uralja, amelynek köszönhetően kifejezetten a vezetésre összpontosító hangulatot áraszt az utastér. Az ülések a válltámasz, a háttámla és a párnás részeken a csúszkálást megakadályozó, velúrszerű anyaggal vannak borítva, míg az oldalsó támaszok szintetikus bőrből készültek. Az üléseken, a kormányon és a váltókaron feltűnő ezüstszürke varrások mutatós kontrasztot biztosítanak. Az első ülések fejtámláira dombornyomott formában, fekete alapon feketében kertült fel a GR logó. Az utastér kifinomult megjelenését a kormánykeréken, valamint a szellőzőnyílások és a váltókar körüli keret sötétszürke fém díszítőelemei fokozzák. A GR logó a kormányon és a szőnyegeken is megtalálható. A GR SPORT magas felszereltségi szintje magában foglalja az első ülések elektromos állítását és a Toyota panoráma monitor új verzióját, amely padló alatti nézetet is tartalmaz, segítve ezzel a vezetőnek ellenőrizni a terepkörülményeket, és kis tempójú manőverezéskor pontosan meghatározni a kerekek helyzetét. További támogatást nyújt az új digitális tolatókamera, amely a korábbi analóg rendszerhez képest jobb minőségű valós idejű képeket biztosít.

Digitális műszeregység

A 12,3” műszeregység teljesen digitális, és tűéles grafikát, valamint a tartalom vezető hangulatához igazodó testreszabását kínálja. Utóbbit négy különböző téma segítségével teheti meg a felhasználó: Casual, Smart, Tough és Sporty lehetőségek állnak rendelkezésre. A beállítások három különböző elrendezést tartalmaznak a fő mérőórák tekintetében, de mindegyik változatban központi helyen jeleni meg a sebességmérő és a váltásjelző. A háttérvilágítás automatikusan változik a kiválasztott vezetési móddal. A kijelző három különálló multiinformációs zónával rendelkezik. A központi rész a leggyakrabban használt információkat mutatja, például az autó fejlett biztonsági rendszereinek visszajelzéseit. A bal és jobb oldali adatok az üzemanyag-fogyasztásról, a hangrendszerről és egyéb adatokról adnak tájékoztatást, de a vezető szinte teljes mértékben személyre szabhatja a kijelzőt a kívánt információkat kiemelő widgetek segítségével.

Fejlett multimédia

A RAV4 GR SPORT a legújabb Toyota Smart Connect multimédiás rendszerrel van felszerelve, amelyet egy 10,5” érintőképernyőn keresztül lehet irányítani. A műszerfal közepére helyezve és az autó belső kialakításának szögeihez igazodó formájával a monitor mély fekete színekkel rendelkezik, és nagyfelbontású grafikát kapott, hogy bármilyen fényviszonyok között éles és tiszta képet biztosítson. Egy állandó, ikon alapú menü található a kijelző vezető felőli oldalán. A felhasználók okostelefonjukat vagy táblagépüket is csatlakoztathatják a rendszerhez – akár vezetéken keresztül, akár vezeték nélkül az Apple CarPlay, vagy kábelen keresztül az Android Auto segítségével. A multimédiás csomag hozzáférést biztosít a felhő alapú navigációhoz, amely folyamatosan frissített, valós idejű közlekedési információkat használ a pontos és hatékony útvonaltervezés érdekében.

Van egy beépített navigációs rendszer is, amely akkor használható, ha nincs online kapcsolat a felhővel. Ez további funkciókkal rendelkezik, beleértve a táblák felismerését, a helyi időjárási információkat és a figyelmeztetéseket, ha a jármű a korlátozott, alacsony károsanyag-kibocsátású zónák (LEZ) felé közeledik. A hangutasítások használatát egyszerűbbé tette az új „Szia Toyota!” hangvezérlés. Ez képes reagálni a klíma beállítására, a multimédiás opciók kiválasztására, a telefonhívásra vagy az ablakok kinyitására és bezárására vonatkozó, szóban elhangzott kérésekre. A „Szia Toyota!” úgy lett kialakítva, hogy megértse a társalgási beszédet, így ha azt mondja, hogy „fázom”, akkor az ablakok becsukásával vagy az utastér hőmérsékletének emelésével reagál. A műszerfalba szerelt két mikrofonnal a rendszer felismeri és reagál a vezető és az első ülésen ülő utas parancsaira. A háttérzaj közepette is felismeri a parancsokat, így nem kell kikapcsolni az audiorendszert. Tovább fokozza a kényelmet, hogy a jövőbeli frissítéseket zökkenőmentesen, vezeték nélkül, az autó adatkommunikációs modulján (DCM) keresztül lehet telepíteni. Ez azt jelenti, hogy nem kell az autót szervizbe vinni rendszerfrissítés céljából. Hasonlóképpen, a rendszer a Toyota T-Mate/Toyota Safety Sense szoftverének frissítésére is használható.

Távvezérlési szolgáltatások a MyT alkalmazáson keresztül

A vezető számos hasznos funkciót érhet el távolról, a MyT okostelefonos alkalmazáson keresztül. Az ismerős, aggodalmakat keltő bizonytalanságok, hogy nyitva hagyta-e az ablakot, nyitva hagyta-e az ajtókat, vagy felkapcsolva hagyta-e a lámpákat, miután leparkolt, távoli értesítések segítségével előzi meg a rendszer, amelyek megerősítik a jármű biztonságát. Ez a funkció minden RAV4 modell esetén alapfelszereltség. Az ajtókat is bezárhatja és kinyithatja – ez egy praktikus funkció, ha valakinek kulcs nélkül kell bejutnia, például csomag feladása vagy az autó tisztítása érdekében. A vészvillogók is aktiválhatók, így könnyebben észrevehető a jármű egy nagy vagy forgalmas parkolóban. Ezek a funkciók immár az alapfelszereltség részét képezik a közepes felszereltségű modellek esetén, akárcsak a klímaberendezés távvezérlése, amivel már beszállás előtt felmelegíthető, vagy éppen lehűthető az utastér. A jármű állapota ugyancsak ellenőrizhető, beleértve az üzemanyagszintet és a hatótávolságot, vagy éppen az szervizzel kapcsolatos figyelmeztetéseket és a jármű legutóbbi állapotfelmérésének részleteit.

Finomhangolt futómű

A RAV4 GR SPORT változat túlmutat a látványos stíluson és a bőséges felszereltségen, hiszen jobb vezetési élményt nyújt, köszönhetően az irányíthatóságot szem előtt tartva újrahangolt felfüggesztésnek. Az első és a hátsó tekercsrugók merevebbek lettek, hogy a mozgékonyságra és a reakciókészségre helyezzék a hangsúlyt. A rugótényező változásait a lengéscsillapítók csillapító erejének megfelelő beállításával is össze kellett egyeztetni. A plug-in hibrid modellnél a rugóállandók elöl 30-ról 36 N/mm-re, hátul pedig 49-ről 55 N/mm-re nőttek, míg a hibrid GR SPORT esetében a 28-ról 30-ra és 40-ről 46 N/mm-re nőttek az értékek. A RAV4 jól bevált felfüggesztése elöl MacPherson rugóstagokat, hátul pedig kettős keresztlengőkarokat használ – mindkét esetben stabilizátor rudakkal kiegészülve.

Fejlett öntöltő hibrid elektromos hajtáslánc

Az öntöltő hibrid elektromos RAV4 GR SPORT a Toyota jól bevált negyedik generációs öntöltő hibrid technológiájával rendelkezik, amelyhez könnyebb és kompaktabb alkatrészeket használtak fel, hogy élesebb teljesítményt és nagyobb hatékonyságot biztosítson. A teljes rendszerteljesítmény 222 lóerő (163 kW), ami 8,1 másodperces 0-100 km/órás gyorsulást tesz lehetővé. Ez a hajtáslánc vezette be a 2,5 literes Hybrid Dynamic Force négyhengeres benzinmotort. A világszínvonalú hőhatékonyságot elérő Atkinson-ciklusú egység az üzemanyag-fogyasztás és a teljesítmény erős egyensúlyát biztosítja. Az új RAV4 GR SPORT esetében a WLTP kombinált üzemanyag-fogyasztás 5,8 l/100 km, széndioxid-kibocsátása pedig 132 g/km.

High tech plug-in hibrid elektromos meghajtás

A Toyota az eddigi legerősebb RAV4-et hozta létre a plug-in hibrid rendszer bemutatásával, amelynek maximális teljesítménye 306 lóerő (225 kW). Ez a kiemelkedő erő 6,0 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/órás tempóra gyorsítani az autót. A nyers sebességtől eltekintve a hajtásláncot a vezethetőségre tervezték, 60 km/óránál 50 százalékkal nagyobb teljesítmény áll rendelkezésre. A teljesítmény és a gyorsulás még akkor is egy 2,0 literes benzines modellhez hasonlítható, ha a rendszer tisztán elektromos EV üzemmódban működik. Hatékonyságát úgy maximalizálja, hogy a rendszer alaphelyzetben EV üzemmódban fut, majd a lítium-ion akkumulátor lemerülésekor öntöltő hibrid beállításra vált. Teljes feltöltéssel a RAV4 Plug-in Hybrid GR SPORT akár 75 kilométert is megtehet (WLTP kombinált ciklus), és akár 135 km/órás sebességet is elérhet tisztán elektromosan.

Intelligens, elektromos összkerékhajtás

A RAV4 GR SPORT modellek az alapfelszereltség részeként intelligens, elektromos összkerékhajtással – AWD-i rendszerrel – vannak felszerelve. Ez jobb üzemanyag-fogyasztást biztosít városi vezetés közben, csendesebb működést nagy sebességnél és jobb tapadást csúszós körülmények között. Kompaktabb és kisebb a tömege is a mechanikus AWD rendszerekkel összehasonlítva, így az üzemanyag-fogyasztás, valamint az utastér és a csomagtér helykínálata sem csorbul. Az AWD-i hatékonyan generál hajtási nyomatékot a jármű hibrid rendszeréből és egy további elektromotorból a hátsó tengelyen. Ez a formátum csökkenti az energiaveszteséget, súlyt takarít meg és optimalizálja az összkerékhajtás teljesítményét különböző vezetési körülmények között. A Toyota technológiája több nyomatékot juttat a hátsó kerekekre, maximum 1300 Nm-ig – ami megegyezik vagy meghaladja a mechanikus rendszerrel elért általános nyomatékot, és biztosabb teljesítményt ad a RAV4-nek, például laza, csúszós felületeken való elinduláskor. Az első/hátsó hajtás nyomatékmegosztása 100:0 és 20:80 között változhat, a vezetési körülményektől függően. Az arányt automatikusan optimalizálja a rendszer, hogy jobb kezelhetőséget, stabilitást és terepképességeket biztosítson. A vezető különösen a kanyarokban, csúszós körülmények között fogja észrevenni a pontosabb vonalkövetést.

AWD Integrated Management

Az összkerékhajtás teljesítményét tovább javítja az AWD Integrated Management (AIM), amely a RAV4 kategóriájában egyedülálló funkciónak számít. Ez automatikusan beállítja a jármű különböző rendszereit – kormányrásegítést, fék- és gázpedált, váltási programot és nyomatékelosztást – a kiválasztott vezetési módnak megfelelően, amelyek a NORMAL, az ECO és a SPORT. SPORT módban az AIM módosítja a kormányrásegítést, a gázpedállal összefüggésben lévő váltóbeállítást és a hajtási nyomatékelosztást a jobb közúti teljesítmény érdekében.

„Menekülési” képesség Trail üzemmóddal

A RAV4 történetében először a jelenlegi generációban bemutatott, és így a RAV4 GR SPORT modellben is megtalálható az automatikus korlátozottan önzáró differenciálmű vezérlés, azaz a Trail üzemmód. Ez biztosítja a lehető legjobb tapadást és irányíthatóságot csúszós felületeken, és a kihívást jelentő terepviszonyok leküzdésében is értékes segítséget nyújthat. Ez csökkenti annak a kockázatát, hogy a jármű megakadjon, ha egy hajtott kerék nagyon egyenetlen terepen elveszti a kapcsolatot a talajjal. Ebben a helyzetben a vezető bekapcsolhatja a Trail módot a középkonzolon lévő gombbal, lefékezve a szabadon forgó kereket, hogy a nyomatékot a földdel kapcsolatban álló kerékre irányítsa. A gázpedál és a sebességváltó kapcsolási programja is úgy lett kialakítva, hogy segítse a vezetőt a jármű mozgásban tartásában.

Fejlett biztonsági és vezetéstámogató asszisztensek

Az új GR SPORT a Toyota T-Mate biztonsági és vezetéstámogató funkcióinak továbbfejlesztett változataival van felszerelve, amelyeket a 2023-as modellpaletta egésze megkapott. Ez olyan kiegészítő funkciókat is tartalmaz, amelyek figyelmeztethetik a vezetőt, és segítenek elkerülni a közúti balesetek szélesebb körét. A Toyota Safety Sense ütközést megelőző biztonsági rendszere (PCS) kereszteződéstámogatást kap, amely segíthet a biztonságosabb kanyarodásban a csomópontoknál. Mind a hibrid, mind a plug-in hibrid modellek esetében ez a rendszer észleli, ha az autó keresztezni készül a szembejövő forgalom útját, és ha gyalogosok keresztezik az utat, amely irányba a jármű halad. Erre természetesen figyelmezteti a vezetőt, és szükség esetén a fékeket is aktiválni tudja az ütközés elkerülése érdekében. A vészhelyzeti kormányasszisztens (ESA) is újonnan került be a modellbe. Ez segít a vezetőnek elkerülni az útra lépő gyalogost, miközben az autót a forgalmi sávon belül tartja. A plug-in modellben az ESA ezenkívül képes észlelni és reagálni a kerékpárosra vagy az álló, illetve elöl haladó járműre is. A RAV4 Plug-in Hybrid esetében a rendszer a kerékpárokat és a parkoló járműveket is felismeri és reagál rájuk. A RAV4 Plug-in Hybrid PCS rendszere nappali fényviszonyok között képes észlelni a szembejövő járműveket az autó forgalmi sávjában, és csökkenti a frontális ütközés kockázatát.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Megérkezett az új, Európában tervezett és gyártott elektromos hajtású Ford Explorer

A Ford ma mutatta be a tisztán elektromos hajtású Explorert; egy új elektromos autót, amely hatásosan ötvözi a német mérnöki tudást és az ikonikus amerikai stílust. Az Explorer az első modell a Ford innovatív, új elektromos járműveinek hosszú sorában, és erre az autóra vár a feladat, hogy kitapossa a Ford márka teljes európai megújulásához vezető […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág

Vérbeli terepjárókat villantott a Lexus a Tokio Outdoor Show-n

A rendezvény történetében először képviseltette magát a Toyota és a Lexus a Tokio Outdoor Show kiállításon, ahol két átalakított SUV modellel és egy homokfutónak tűnő, terepre szánt, hidrogénmotoros játékszerrel mutatkoztak be. A Toyota és a Lexus környezetvédelmi céljaival tökéletes összhangban áll az a kezdeményezés, amelynek nyomán a két márka úgy döntött, hogy autókat állít ki […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Magyar Év Autója díjat nyert a BMW M3 Touring

A sportautó kategóriát – ahogy eddig minden évben – a BMW nyerte meg, ezúttal a régóta várt, rendkívüli praktikusságot és letaglózó teljesítményt egyszerre kínáló BMW M3 Touring prémium középkategóriás modellel. 2020 óta minden évben nagy példányszámú online és print lapok elismert autós újságíróiból álló, független szakmai zsűri dönti el, hogy az Év Magyar Autója versenyen […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom