Látványos GR SPORT kivitellel gazdagodik a világ kedvenc SUV-ja, a Toyota RAV4

A TOYOTA GAZOO Racing, a Toyota többszörös világbajnoki győztes versenyrészlege a RAV4 GR SPORT futóművét a kezelhetőségre összpontosítva hangolta újra, külön figyelmet fordítva a sportos és kifinomult stílusra és felszereltségre is. A teljesen digitális műszeregységet és még fejlettebb multimédiás rendszert kínáló új Toyota RAV4 GR SPORT kétféle erőteljes és hatékony hajtáslánccal érhető el a 2,5 literes öntöltő hibrid és plug-in hibrid variánsok révén.

A közel 30 évvel ezelőtt, könnyű vezethetőséget és rendkívüli sokoldalúságot célul kitűző koncepció alapján megalkotott szabadidő-SUV, a Toyota RAV4 mindig is élen járt az autópiacon. Mára nem csak a világ legkelendőbb SUV modelljeként tartják számon, hanem minden típust és kategóriát latba véve is az egyik legkelendőbb autó lett: a Toyota RAV4 évek óta a világ második legnagyobb darabszánban értékesített autója, közvetlenül a Toyota Corolla után.

A Toyota évről évre gondoskodott arról, hogy a RAV4 az ügyfelek igényeit és preferenciáit figyelembe véve az élen maradjon. Ennek érdekében új technológiákat és koncepcionális megközelítést alkalmaztak, így az autó vonzerejét és képességeit mindig frissen tartsa. A RAV4 történetének legújabb fejezete az új RAV4 GR SPORT, amelyet a TOYOTA GAZOO Racing – a Toyota motorsportokon keresztül fejlesztett, egyre jobb autók gyártására irányuló küldetésének bölcsője – ihlette sportosságot kifejező kifinomult stílust és felszereltséget biztosít a vásárlók számára. A GR SPORT kivitelt már számos más Toyota modellnél sikeresen vezették be, a Yaristól a Yaris Crosson, a C-HR-en és a Corollán át a hatalmas Hilux pick-upig. A RAV4 most a maga utánozhatatlan stílusában áll be a fent említett sikermodellek sorába.

Az új RAV4 GR SPORT sportos karakterét számos külsőrészlet emeli ki

Az autó eleje az exkluzív, mélyebb háromdimenziós hatást keltő GR G-mintás hűtőráccsal lett rögtön felismerhető. Ugyanez a mintázat jelenik meg a ködfényszórók megnövekedett kereténél is, amelyek jellegzetes, bumeráng alakot vettek fel, ezzel tovább erősítve az autó magabiztos kiállását. Ezt a hatást erősíti meg az újdonság első lökhárítójának sötétszürke metál fényezése is, amely a többi RAV4 modell esetében látható ezüst színt váltotta fel. Hátul egy a fényszórók között húzódó fényes fekete betéttel tették még látványosabbá az autót, kiemelve annak szélességét és élesebb hatást biztosítva a szélvédőnek. A G-mintázatú hűtőrács a hátsó lökhárítón szintén feltűnik, amely légterelő elemeket is kapott, ezzel javítva az aerodinamikát. Tovább erősítve a RAV4 magabiztos kiállását, a lökhárítók alsó részén, az alvázvédő elemen hátul is feltűnik a sötétszürke metálfényezés. A diszkrét GR logók az első hűtőrácson és a csomagtérajtón jelzik, hogy a sportos modellváltozatról van szó.

Egyedi GR SPORT keréktárcsák

Az exkluzív GR SPORT 19” könnyűfém keréktárcsák tervezésekor a tömegcsökkentés és a merevség fokozása voltak a legfontosabb szempontok. Robusztus, öt dupla küllős kialakításuk kirívó, köszönhetően többek között a fényes fekete felületüknek és az első alkalommal használt finom vágási technikának, amely szemet gyönyörködtető csíkos részleteket hoz létre a küllők széle körül.

Markáns, azonnal felismerhető színválaszték

A RAV4 GR SPORT fényezéseinek kiemelt választékát a TOYOTA GAZOO Racing versenyistállójának híres fehér, piros és fekete színei adják. Ennél a sorozatgyártású modellnél a Platinum White Pearl, a Flame Red és az Attitude Black opciók közül választhatnak a vásárlók, de elérhető ezüst és szürke metál és sötétkék gyöngyház fényezés is. Ugyanezek a színek – leszámítva az Attitude Black árnyalatot – elérhetők kéttónusú kivitelben is, amelynek köszönhetően fényes fekete tetőt, első és hátsó oszlopokat és hátsó légterelőt kap az autó.

A RAV4 GR SPORT változat utasterét is különleges stílusjegyek teszik egyedivé

A kárpitozás színvilágát a fekete árnyalat uralja, amelynek köszönhetően kifejezetten a vezetésre összpontosító hangulatot áraszt az utastér. Az ülések a válltámasz, a háttámla és a párnás részeken a csúszkálást megakadályozó, velúrszerű anyaggal vannak borítva, míg az oldalsó támaszok szintetikus bőrből készültek. Az üléseken, a kormányon és a váltókaron feltűnő ezüstszürke varrások mutatós kontrasztot biztosítanak. Az első ülések fejtámláira dombornyomott formában, fekete alapon feketében kertült fel a GR logó. Az utastér kifinomult megjelenését a kormánykeréken, valamint a szellőzőnyílások és a váltókar körüli keret sötétszürke fém díszítőelemei fokozzák. A GR logó a kormányon és a szőnyegeken is megtalálható. A GR SPORT magas felszereltségi szintje magában foglalja az első ülések elektromos állítását és a Toyota panoráma monitor új verzióját, amely padló alatti nézetet is tartalmaz, segítve ezzel a vezetőnek ellenőrizni a terepkörülményeket, és kis tempójú manőverezéskor pontosan meghatározni a kerekek helyzetét. További támogatást nyújt az új digitális tolatókamera, amely a korábbi analóg rendszerhez képest jobb minőségű valós idejű képeket biztosít.

Digitális műszeregység

A 12,3” műszeregység teljesen digitális, és tűéles grafikát, valamint a tartalom vezető hangulatához igazodó testreszabását kínálja. Utóbbit négy különböző téma segítségével teheti meg a felhasználó: Casual, Smart, Tough és Sporty lehetőségek állnak rendelkezésre. A beállítások három különböző elrendezést tartalmaznak a fő mérőórák tekintetében, de mindegyik változatban központi helyen jeleni meg a sebességmérő és a váltásjelző. A háttérvilágítás automatikusan változik a kiválasztott vezetési móddal. A kijelző három különálló multiinformációs zónával rendelkezik. A központi rész a leggyakrabban használt információkat mutatja, például az autó fejlett biztonsági rendszereinek visszajelzéseit. A bal és jobb oldali adatok az üzemanyag-fogyasztásról, a hangrendszerről és egyéb adatokról adnak tájékoztatást, de a vezető szinte teljes mértékben személyre szabhatja a kijelzőt a kívánt információkat kiemelő widgetek segítségével.

Fejlett multimédia

A RAV4 GR SPORT a legújabb Toyota Smart Connect multimédiás rendszerrel van felszerelve, amelyet egy 10,5” érintőképernyőn keresztül lehet irányítani. A műszerfal közepére helyezve és az autó belső kialakításának szögeihez igazodó formájával a monitor mély fekete színekkel rendelkezik, és nagyfelbontású grafikát kapott, hogy bármilyen fényviszonyok között éles és tiszta képet biztosítson. Egy állandó, ikon alapú menü található a kijelző vezető felőli oldalán. A felhasználók okostelefonjukat vagy táblagépüket is csatlakoztathatják a rendszerhez – akár vezetéken keresztül, akár vezeték nélkül az Apple CarPlay, vagy kábelen keresztül az Android Auto segítségével. A multimédiás csomag hozzáférést biztosít a felhő alapú navigációhoz, amely folyamatosan frissített, valós idejű közlekedési információkat használ a pontos és hatékony útvonaltervezés érdekében.

Van egy beépített navigációs rendszer is, amely akkor használható, ha nincs online kapcsolat a felhővel. Ez további funkciókkal rendelkezik, beleértve a táblák felismerését, a helyi időjárási információkat és a figyelmeztetéseket, ha a jármű a korlátozott, alacsony károsanyag-kibocsátású zónák (LEZ) felé közeledik. A hangutasítások használatát egyszerűbbé tette az új „Szia Toyota!” hangvezérlés. Ez képes reagálni a klíma beállítására, a multimédiás opciók kiválasztására, a telefonhívásra vagy az ablakok kinyitására és bezárására vonatkozó, szóban elhangzott kérésekre. A „Szia Toyota!” úgy lett kialakítva, hogy megértse a társalgási beszédet, így ha azt mondja, hogy „fázom”, akkor az ablakok becsukásával vagy az utastér hőmérsékletének emelésével reagál. A műszerfalba szerelt két mikrofonnal a rendszer felismeri és reagál a vezető és az első ülésen ülő utas parancsaira. A háttérzaj közepette is felismeri a parancsokat, így nem kell kikapcsolni az audiorendszert. Tovább fokozza a kényelmet, hogy a jövőbeli frissítéseket zökkenőmentesen, vezeték nélkül, az autó adatkommunikációs modulján (DCM) keresztül lehet telepíteni. Ez azt jelenti, hogy nem kell az autót szervizbe vinni rendszerfrissítés céljából. Hasonlóképpen, a rendszer a Toyota T-Mate/Toyota Safety Sense szoftverének frissítésére is használható.

Távvezérlési szolgáltatások a MyT alkalmazáson keresztül

A vezető számos hasznos funkciót érhet el távolról, a MyT okostelefonos alkalmazáson keresztül. Az ismerős, aggodalmakat keltő bizonytalanságok, hogy nyitva hagyta-e az ablakot, nyitva hagyta-e az ajtókat, vagy felkapcsolva hagyta-e a lámpákat, miután leparkolt, távoli értesítések segítségével előzi meg a rendszer, amelyek megerősítik a jármű biztonságát. Ez a funkció minden RAV4 modell esetén alapfelszereltség. Az ajtókat is bezárhatja és kinyithatja – ez egy praktikus funkció, ha valakinek kulcs nélkül kell bejutnia, például csomag feladása vagy az autó tisztítása érdekében. A vészvillogók is aktiválhatók, így könnyebben észrevehető a jármű egy nagy vagy forgalmas parkolóban. Ezek a funkciók immár az alapfelszereltség részét képezik a közepes felszereltségű modellek esetén, akárcsak a klímaberendezés távvezérlése, amivel már beszállás előtt felmelegíthető, vagy éppen lehűthető az utastér. A jármű állapota ugyancsak ellenőrizhető, beleértve az üzemanyagszintet és a hatótávolságot, vagy éppen az szervizzel kapcsolatos figyelmeztetéseket és a jármű legutóbbi állapotfelmérésének részleteit.

Finomhangolt futómű

A RAV4 GR SPORT változat túlmutat a látványos stíluson és a bőséges felszereltségen, hiszen jobb vezetési élményt nyújt, köszönhetően az irányíthatóságot szem előtt tartva újrahangolt felfüggesztésnek. Az első és a hátsó tekercsrugók merevebbek lettek, hogy a mozgékonyságra és a reakciókészségre helyezzék a hangsúlyt. A rugótényező változásait a lengéscsillapítók csillapító erejének megfelelő beállításával is össze kellett egyeztetni. A plug-in hibrid modellnél a rugóállandók elöl 30-ról 36 N/mm-re, hátul pedig 49-ről 55 N/mm-re nőttek, míg a hibrid GR SPORT esetében a 28-ról 30-ra és 40-ről 46 N/mm-re nőttek az értékek. A RAV4 jól bevált felfüggesztése elöl MacPherson rugóstagokat, hátul pedig kettős keresztlengőkarokat használ – mindkét esetben stabilizátor rudakkal kiegészülve.

Fejlett öntöltő hibrid elektromos hajtáslánc

Az öntöltő hibrid elektromos RAV4 GR SPORT a Toyota jól bevált negyedik generációs öntöltő hibrid technológiájával rendelkezik, amelyhez könnyebb és kompaktabb alkatrészeket használtak fel, hogy élesebb teljesítményt és nagyobb hatékonyságot biztosítson. A teljes rendszerteljesítmény 222 lóerő (163 kW), ami 8,1 másodperces 0-100 km/órás gyorsulást tesz lehetővé. Ez a hajtáslánc vezette be a 2,5 literes Hybrid Dynamic Force négyhengeres benzinmotort. A világszínvonalú hőhatékonyságot elérő Atkinson-ciklusú egység az üzemanyag-fogyasztás és a teljesítmény erős egyensúlyát biztosítja. Az új RAV4 GR SPORT esetében a WLTP kombinált üzemanyag-fogyasztás 5,8 l/100 km, széndioxid-kibocsátása pedig 132 g/km.

High tech plug-in hibrid elektromos meghajtás

A Toyota az eddigi legerősebb RAV4-et hozta létre a plug-in hibrid rendszer bemutatásával, amelynek maximális teljesítménye 306 lóerő (225 kW). Ez a kiemelkedő erő 6,0 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/órás tempóra gyorsítani az autót. A nyers sebességtől eltekintve a hajtásláncot a vezethetőségre tervezték, 60 km/óránál 50 százalékkal nagyobb teljesítmény áll rendelkezésre. A teljesítmény és a gyorsulás még akkor is egy 2,0 literes benzines modellhez hasonlítható, ha a rendszer tisztán elektromos EV üzemmódban működik. Hatékonyságát úgy maximalizálja, hogy a rendszer alaphelyzetben EV üzemmódban fut, majd a lítium-ion akkumulátor lemerülésekor öntöltő hibrid beállításra vált. Teljes feltöltéssel a RAV4 Plug-in Hybrid GR SPORT akár 75 kilométert is megtehet (WLTP kombinált ciklus), és akár 135 km/órás sebességet is elérhet tisztán elektromosan.

Intelligens, elektromos összkerékhajtás

A RAV4 GR SPORT modellek az alapfelszereltség részeként intelligens, elektromos összkerékhajtással – AWD-i rendszerrel – vannak felszerelve. Ez jobb üzemanyag-fogyasztást biztosít városi vezetés közben, csendesebb működést nagy sebességnél és jobb tapadást csúszós körülmények között. Kompaktabb és kisebb a tömege is a mechanikus AWD rendszerekkel összehasonlítva, így az üzemanyag-fogyasztás, valamint az utastér és a csomagtér helykínálata sem csorbul. Az AWD-i hatékonyan generál hajtási nyomatékot a jármű hibrid rendszeréből és egy további elektromotorból a hátsó tengelyen. Ez a formátum csökkenti az energiaveszteséget, súlyt takarít meg és optimalizálja az összkerékhajtás teljesítményét különböző vezetési körülmények között. A Toyota technológiája több nyomatékot juttat a hátsó kerekekre, maximum 1300 Nm-ig – ami megegyezik vagy meghaladja a mechanikus rendszerrel elért általános nyomatékot, és biztosabb teljesítményt ad a RAV4-nek, például laza, csúszós felületeken való elinduláskor. Az első/hátsó hajtás nyomatékmegosztása 100:0 és 20:80 között változhat, a vezetési körülményektől függően. Az arányt automatikusan optimalizálja a rendszer, hogy jobb kezelhetőséget, stabilitást és terepképességeket biztosítson. A vezető különösen a kanyarokban, csúszós körülmények között fogja észrevenni a pontosabb vonalkövetést.

AWD Integrated Management

Az összkerékhajtás teljesítményét tovább javítja az AWD Integrated Management (AIM), amely a RAV4 kategóriájában egyedülálló funkciónak számít. Ez automatikusan beállítja a jármű különböző rendszereit – kormányrásegítést, fék- és gázpedált, váltási programot és nyomatékelosztást – a kiválasztott vezetési módnak megfelelően, amelyek a NORMAL, az ECO és a SPORT. SPORT módban az AIM módosítja a kormányrásegítést, a gázpedállal összefüggésben lévő váltóbeállítást és a hajtási nyomatékelosztást a jobb közúti teljesítmény érdekében.

„Menekülési” képesség Trail üzemmóddal

A RAV4 történetében először a jelenlegi generációban bemutatott, és így a RAV4 GR SPORT modellben is megtalálható az automatikus korlátozottan önzáró differenciálmű vezérlés, azaz a Trail üzemmód. Ez biztosítja a lehető legjobb tapadást és irányíthatóságot csúszós felületeken, és a kihívást jelentő terepviszonyok leküzdésében is értékes segítséget nyújthat. Ez csökkenti annak a kockázatát, hogy a jármű megakadjon, ha egy hajtott kerék nagyon egyenetlen terepen elveszti a kapcsolatot a talajjal. Ebben a helyzetben a vezető bekapcsolhatja a Trail módot a középkonzolon lévő gombbal, lefékezve a szabadon forgó kereket, hogy a nyomatékot a földdel kapcsolatban álló kerékre irányítsa. A gázpedál és a sebességváltó kapcsolási programja is úgy lett kialakítva, hogy segítse a vezetőt a jármű mozgásban tartásában.

Fejlett biztonsági és vezetéstámogató asszisztensek

Az új GR SPORT a Toyota T-Mate biztonsági és vezetéstámogató funkcióinak továbbfejlesztett változataival van felszerelve, amelyeket a 2023-as modellpaletta egésze megkapott. Ez olyan kiegészítő funkciókat is tartalmaz, amelyek figyelmeztethetik a vezetőt, és segítenek elkerülni a közúti balesetek szélesebb körét. A Toyota Safety Sense ütközést megelőző biztonsági rendszere (PCS) kereszteződéstámogatást kap, amely segíthet a biztonságosabb kanyarodásban a csomópontoknál. Mind a hibrid, mind a plug-in hibrid modellek esetében ez a rendszer észleli, ha az autó keresztezni készül a szembejövő forgalom útját, és ha gyalogosok keresztezik az utat, amely irányba a jármű halad. Erre természetesen figyelmezteti a vezetőt, és szükség esetén a fékeket is aktiválni tudja az ütközés elkerülése érdekében. A vészhelyzeti kormányasszisztens (ESA) is újonnan került be a modellbe. Ez segít a vezetőnek elkerülni az útra lépő gyalogost, miközben az autót a forgalmi sávon belül tartja. A plug-in modellben az ESA ezenkívül képes észlelni és reagálni a kerékpárosra vagy az álló, illetve elöl haladó járműre is. A RAV4 Plug-in Hybrid esetében a rendszer a kerékpárokat és a parkoló járműveket is felismeri és reagál rájuk. A RAV4 Plug-in Hybrid PCS rendszere nappali fényviszonyok között képes észlelni a szembejövő járműveket az autó forgalmi sávjában, és csökkenti a frontális ütközés kockázatát.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Még leharcolt állapotban is többet ér ez a veteránkorú Toyota Supra, mint amennyibe újonnan került

Már többször írtunk róla, hogy az 1993 és 2002 között gyártott, negyedik generációs (A80-as) Toyota Suprák manapság hihetetlen összegekért cserélnek gazdát, részben az örökzöld formaterv, a remek vezethetőség és megbízhatóság, részben pedig a Halálos iramban (Fast & Furious) c. mozifilm-franchise-ban játszott szerep miatt. Az első részben ugyanis az azóta már elhunyt Paul Walker hajtott egy […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Keveset kaptak, sokat adtak a Peugeot különcei

A múlt század vége felé eljutott odáig a technológiák fejlődése, hogy a megfizethető autók is egyre több extrát kínálhattak: erősebbek, kényelmesebbek, sikkesebbek lettek. A Peugeot aztán gondolt egy merészet, és a trenddel dacolva nem hozzátett, hanem elvett egy-egy típusából, méghozzá sok mindent. A sors fintora, hogy ma ezekre emlékezünk vissza a legnagyobb örömmel. 1986-ban félárbocra […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Max Verstappen és a Honda e:NY1

Max Verstappen még a szezon előtt bepattant a tisztán elektromos üzemű Honda e:Ny1 volánja mögé, hogy lenyűgözze az ifjú gokartversenyzőket, majd egy meglepetéstalálkozón személyesen is elbeszélgetett velük. A háromszoros F1-világbajnok egy Oracle Red Bull Racing RB20 versenyautóval áll rajthoz, amelyben a Honda által fejlesztett, RBPTH002 típuskódú, 1,6 literes, V6-os, hibrid hajtáslánc dolgozik. A fejlesztése során […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom