„Évtizedeken át, tiszteletre méltó elkötelezettséggel és lelkesedéssel dolgozott az autógyártás legváltozatosabb területein, az egész ranglétrát bejárva, és nem csupán a Toyota szellemisége, hanem a Toyotát megkülönböztető alapelvek, metódusok és technológiák is a zsigereiben vannak. Mindig azt szerettem volna, hogy ezeket a tulajdonságokat testesítse meg az, aki a Toyota élén áll, legyen az bárki.” – fogalmazott a Lexus eddigi elnökéről, Koji Sato-ról Akio Toyoda, miután a Toyota elnök-vezérigazgatójaként eltöltött 14 év után tegnap bejelentette, hogy április 1.-el átadja a stafétát a korábbi Lexus vezérnek, ő maga pedig a nyugdíjba vonuló Takeshi Uchiyamada utódjaként a Toyota Igazgatótanácsának elnöki feladatait látja el a jövőben.
Az igazi autóipari ikonnak számító, az elmúlt közel másfél évtizedben a Toyotát a világ legnagyobb, legnyereségesebb és nem utolsósorban legzöldebb autógyártójává, a Toyota márkát pedig a világ legértékesebb autómárkájává tevő Akio Toyoda, aki célul tűzte ki vállalata számára, hogy a következő években a világ vezető autógyártójából a világ elsőszámú mobilitási szolgáltatójává váljon, évek óta azon dolgozott, hogy az energikus, széleskörű tapasztalatokkal rendelkező és hozzá hasonlóan az autózás szerelmeseként megismert Satót felkészítse a feladatra.
Akio Toyoda egyik legbizalmasabb munkatársaként, az Európában már ma 99%-ban környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexust 2030-ra Európában, Kínában és Észak-Amerikában, 2035-re pedig globálisan 100%-osan akkumulátoros elektromos luxusautó márkává tenni kívánó Satóra nem kis feladat vár: az ő vezénylete alatt válik majd a Toyota a világ elsőszámú autógyártójából a világ elsőszámú mobilitási szolgáltatójává.
A Toyota történetének talán legnagyobb kihívásoktól terhes, mégis egyértelműen eddigi legsikeresebb időszakát levezénylő Akio Toyoda ekként kommentálta az Igazgatótanács elnökeként betöltendő új feladatkörét, és Sató elsőszámú operatív vezetővé történő előléptetését:
„A Toyota Igazgatótanácsának mai rendkívüli ülésén az a döntés született, hogy Takeshi Uchiyamada elnök áprilisban nyugdíjba vonulása okán lemond posztjáról, és engem neveznek ki új elnöknek az igazgatótanács élére, a vállalat új operatív vezetője pedig Koji Sato lesz. Ezeket a fejleményeket Uchiyamada igazgatótanácsi elnök visszavonulása tette szükségessé. Úgy gondoltam, hogy a Toyota átalakulásának és továbbvitelének legjobb módja az lenne, ha én az igazgatótanács elnökeként tudnám támogatni az új vezetőt. Ez a gondolatmenet vezetett a mai döntéshez. Uchiyamada igazgatótanácsi elnök régóta támogatott engem minden elképzelhető módon. Szeretném megragadni az alkalmat, hogy kifejezzem legmélyebb elismerésemet. Őszintén köszönöm, elnök úr!
Engem közel másfél évtizede közvetlenül azután neveztek ki vezetőnek, hogy cégünk a globális pénzügyi válság miatt visszaesett. Ezt követően cégünk egy sor olyan válsággal szembesült, amelyek veszélyeztették túlélésünket, mint például a globális visszahívási válság és a nagy kelet-japán földrengés. Utólag visszagondolva ez a 13 év a túlélésért való napi szintű küzdelem időszaka volt, egyik napról a másikra. Ugyanakkor úgy hiszem, hogy válság idején két út tárul elénk. Az egyik a rövid távú sikerhez vagy a gyors győzelemhez vezető út. A másik egy út, amely visszavezet azokhoz az alapvető, lényeges értékekhez és filozófiákhoz, amelyek erőt adtak nekünk, és amelyeknek megőrzése hosszútávú fennmaradásunk és sikerünk záloga. Én az utóbbit választottam. Ez volt az út a Toyota filozófiájához – hogy egyre jobb autókat készítsünk, és a legjobb vállalattá váljunk, amely a világ minden régiójában érdekelt, értékelt, szeretik és bíznak benne. Más szóval, ez azt jelentette, hogy tevékenységünket termékek és régiók köré összpontosítjuk. Ez egy buktatókkal teli út volt, amely rendkívül sok időt igényelt annak érdekében, hogy meghozza gyümölcsét, és éppen emiatt nem értik vagy értékelik azok, akik a rövid távra összpontosítanak.
És valóban időbe telt. Ennek ellenére, köszönhetően a Toyota család 370.000 tagjának, akik különböző szerepkörükben a világ minden pontján arra törekedtek, hogy egyre jobb autókat készítsünk, termékeink nagymértékben átalakultak. Megújítottuk a régebbi bestsellereket, mint a Crown és a Corolla, és visszahoztuk a sportautókat a GT majd GR 86, a GR Supra és a GR Yaris képében. Ugyanakkor figyelmet fordítottunk a haszongépjárművekre is. A TNGA három pillére, a házon belüli vállalati rendszerünk és a régióalapú struktúránk közötti szinergia azt jelenti, hogy a jármű kategóriájától függetlenül munkatársaink a világ igényeinek kielégítésére összpontosítanak. Úgy gondolom, hogy velük sikerült létrehoznunk egy ilyen „genbát” (egy helyet ahol valódi érték születik) a Toyota által. Ezt követően 2020-ban lefektettük a Toyota filozófiáját, amely egyértelműen kifejezi azokat a meggyőződéseket és értékeket, amelyeket tovább kell adnunk vállalati családunk következő generációinak is: remélem, hogy a Toyota Filozófia olyan pillérként szolgál majd, ahová a felső vezetés következő generációja visszatérhet, ha esetleg eltévedne. Úgy gondolom, hogy ez alatt a 13 év alatt szilárd alapot építettem a staféta továbbadásához.” – fogalmazott a versenypályáként „Morizo” álnéven ismert, szenvedélyes autórajongóként ismert cégvezér, aki ezt követően rátért arra, hogy miért Satóra esett a választása utódjaként.
„Biztosan kíváncsiak rá, hogy miért Sato úrra esett az Igazgatótanács választása a Toyota új világszintű elnök-vezérigazgatói feladatainak ellátására. Az egyik ok, hogy évtizedeken át, tiszteletre méltó elkötelezettséggel és lelkesedéssel dolgozott az autógyártás legváltozatosabb területein, az egész ranglétrát bejárva, és nem csupán a Toyota szellemisége, hanem a Toyotát megkülönböztető alapelvek, metódusok és technológiák is a zsigereiben vannak. Mindig azt szerettem volna, hogy ezeket a tulajdonságokat testesítse meg az, aki a Toyota élén áll, legyen az bárki. A másik ok az, hogy szenvedélyesen szereti az autókat. Volt idő, amikor Sato Úr azon lamentált, hogyan kellene megfogalmaznia üzeneteit egy Lexus márkakereskedői találkozón. Akkor csupán ennyit tanácsoltam neki: Ahelyett, hogy megpróbálnál olyan lenni, mint én, szeretném, ha értékelnéd a saját egyéniséged. Erre így válaszolt: Ha Morizo szereti vezetni az autókat, akkor én szeretek olyan autókat gyártani, amelyek mosolyt csalnak a vezetőjük arcára. Valóban fontos, hogy elmondhasd, szereted a céged termékeit. Úgy gondolom, hogy Sato úr, mint új vezetőnk, még tovább viszi termékközpontú filozófiánkat. Van azonban még egy dolog ami mellette szól, dolog, ami mellette szól, ez pedig elévülhetetlen tapasztalatai ellenére is fiatal kora.
A változás előmozdítása érdekében egy olyan korszakban, amelyben a jövő kiszámíthatatlan, a menedzsment vezetőjének továbbra is a fronton kell küzdenie. Ehhez nélkülözhetetlen az állóképesség, az energia és a szenvedély, e tekintetben pedig a fiatalság önmagában is kulcsfontosságú tulajdonság. Sató Urat elláttam egy jótanáccsal is: Ne egyedül próbáld meg irányítani a céget, hanem csapatként. Nem ő az egyetlen hozzám közelálló munkatársam, akit ez alatt a 13 év alatt erre tanítottam. Hiszem, hogy sok, a legváltozatosabb területeken kimagasló tehetséget mutató, színes egyéniségű kollégát mentoráltam és bátorítottam az évek alatt, hiszen az innováció elengedhetetlen a jövő megteremtéséhez, én pedig őszintén hiszem, hogy az innováció akkor jön létre, ha különböző személyiségek dolgoznak együtt egy közös cél érdekében. Amikor a hamarosan hivatalba lépő Sato elnökre pillantok, olyasvalakit látok, aki ahelyett, hogy a cégvezető Akio Toyoda kedvében próbált volna járni, inkább a mesterpilótát és Morizót kereste, és tökéletesíteni akarta a Toyota és a Lexus modellek vezetési élményét. Egyre jobb autókat akart gyártani. Szeretett volna kicsikarni egy mosolyt magától a mesterpilótától, Morizótól.
Szerintem ez a szenvedély vezérelte. Engem az autógyártás minden aspektusa szenvedélyesen foglalkoztatott, és úgy gondolom, ennek fontos szerepe volt abban, hogy sikerre alakíthattuk át, újíthattuk meg a Toyotát az elmúlt évek alatt. Azonban ez minden, ami vagyok. És úgy látom, hogy ez egyben a saját határaimat is meghúzza. A soron következő elnök, Sato Úr irányítása alatt álló új csapatnak az a küldetése, hogy a Toyotát mobilitási vállalattá alakítsa. Szerintem Sato is pont ugyanúgy autókat gyárt, mint én.Jelenleg annyi idős, mint én, amikor elnök lettem. Fiatal és hasonló gondolkodású kollégái vannak. Azt várom, hogy ez az új csapat túllépjen azokon a határokon, amelyeket én nem tudok áttörni. Hiszek a jövőben, hogy a következő generáció nagyot fog alkotni. Tartsanak velem, és lássuk meg együtt, milyen lesz a Toyota jövője. Nagyon szépen köszönjük!” – tette hozzá Akio Toyoda.
Akio Toyoda és Koji Sato, akiknek autózás iránti szenvedélye közös szenvedélye az alábbi vidám hangulatú videóból is kitűnik, együtt indították útjára a Lexus megreformálását is, amelynek eredményeképp olyan modellek születtek, mint a vadonatúj, öntöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos meghajtással is elérhető NX és RX, vagy épp a vállalat első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett prémium SUV-ja, az RZ, netalán a 0-ról 100 km/órás sebességre 2 másodperces gyorsulást szilárdtest akkumulátora révén több, mint 700 kilométeres hatótávval kombináló Electrified Sport Concept: Koji Sato, President, Lexus International, Chief Branding Officer (with subtitles) – YouTube.
Sato ekként mesélt a vállalat operatív vezetői feladatainak ellátására történt felkérésről, és a rá váró kihívásokról: „Rendkívül alázatosan fogadtam, hogy rám bízták azt a hatalmas felelősséget, hogy tovább vigyem Toyoda elnök szenvedélyét. Amikor megkaptam a nem hivatalos értesítést, hogy kineveznek elnöknek, Toyoda úr azt mondta nekem: Csináld a dolgokat a magad módján. A gondolataim most azon járnak, hogyan töltsem be a szerepemet egy új vezetői csapatban. Ha arról beszélünk, hogy a dolgokat a magam módján csinálom, az azt jelenti, hogy mérnök vagyok, és régóta foglalkozom autógyártással. Imádok autókat gyártani. Emiatt olyan elnök szeretnék lenni, aki továbbra is autókat gyárt. Az autóinkon keresztül szeretném megmutatni, milyen vállalatnak kell lennie a Toyotának. Ez az, amit tenni akarok. Olyan autók szeretnék gyártani, amelyeket szórakoztató vezetni, és amelyek támogatják a mobilitást. Az autók pedig a jövőben a mobilitás fogalmává válnak majd. Ebben reménykedem, hogy megőrizhetem az autó alapvető értékét, és új mobilitási formákat javasolnék. Új csapatunk az örökség és evolúció témája alatt termék- és régióközpontú menedzsmentet valósít meg, miközben értékeli cégünk alapításának filozófiáját, és arra törekszik, hogy a Toyotát mobilitási vállalattá alakítsa át. Szeretnék mindenkit biztosítani elszántságomról. Ahogy Toyoda elnök említette, az új csapat küldetése, hogy a Toyotát mobilitási vállalattá alakítsa. Ennek hátterében az a vágy áll, hogy mindenki számára elérhető legyen a mobilitás.
. Ahogy haladunk előre, az autók az infrastruktúrát is magában foglaló társadalmi rendszerek részévé válnak. Az ilyen változások közepette az a feladatunk, hogy segítsük az autók fejlődését, hogy a világon mindenki elmondhassa, szeretné, ha az autók továbbra is léteznének. Egyre jobb autókat szeretnénk gyártani. A világ legjobb autógyártója szeretnénk lenni. Pontosan azért, mert ezek az értékek, amelyeket a Toyotának közvetítenie kell, olyan mélyen beleivódtak a vállalatba az elmúlt 13 év során, hogy az új csapatnak nagyobb számban és gyorsabban kell megvalósítania. Ezt az elkötelezettséget konkrét cselekvésekkel és termékekkel szeretnénk demonstrálni, mint például az elektrifikációra való átállás felgyorsítása és a különféle értékekre és helyi igényekre reagáló autógyártás. Mindent beleadok annak érdekében, hogy egy lépéssel közelebb vigyük a vállalatot a mobilitás jövőjéhez, amelyet csak az autógyártók képesek létrehozni. Nagyon hálás lennék visszajelzésükért és támogatásukért.”