A Suzuki GSX-S1000 jó példa arra, hogy hogyan hódítsuk meg az utakat egy rendkívüli menetteljesítménnyel és technikai újításokkal megspékelt futurisztikus kinézetű motorral.
Ha kíváncsi vagy arra, hogy mely motorok a konkurensei a GSX-S1000-nek vagy miként birkózik meg egy hölgy a 152 lóerővel, akkor kattints ide, hogy elolvasd Ági tesztjét.
Indítsunk a formatervvel, azért írunk pár mondatot a motor legszubjektívebb részéről, mert a Suzuki GSX-S1000 a hozzá nem értők, a motorok iránt nem rajongók tekintetét is magához vonzza. Azonnal feltűnik a futurisztikus ledes első lámpa, ami meghatározza a kétkerekű karakterét. Igazi ragadozó kinézetet kölcsönöz a motornak.
A külsőt az éles vonalvezetés jellemzi, láthatunk rajta két leszorító szárnyat is, ami inkább dizájn elem. Ettől függetlenül nagyon jól néznek ki és utalnak a Suzuki MotoGP-s masinájára.
Beállítások
Az üzemanyag tárolása, a gyönyörűen megformált 19 literes tankban történik. Ezzel a mennyiséggel, egy családias gurulás során, 340 kilométert tudtam megtenni. Ez 5,6 literes átlagfogyasztást jelentett. Ez egy 1000 köbcentis motortól, igen jónak mondható érték. Az ezen a szinten hihetetlennek tűnő fogyasztás, annak is köszönhető, hogy a háromféle motorbeállítás közül a „C”-t, azaz a Komfort üzemmódot használtam.
Ebben a motor igazi kezes báránnyá változik. Ezt a beállítást a gyártó kifejezetten esős, csúszós időre ajánlja. Ebben az üzemmódban a lágy gázreakció és a gyengéd nyomatékleadás a jellemző. A teljesítmény bármilyen gázadásra, lágyan növekszik. Nem hegyomlásként jelenik meg a 152 lóerő.
A beállítások között található a „B” azaz az Alap üzemmód, ami egy átlagos mindennapi használathoz ajánlott. Az „A” (Aktív) fokozatnál a gázreakció eszméletlenül kihegyezett és a motor gyorsulását a lélegzetelállító szintre emeli. Itt is nagy segítség az öt fokozatban állítható kipörgésgátló. Amit akár menet közben is ki tudunk iktatni, a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsoló segítségével. (Nem ajánlott.)
A vezetés
A közepesen széles kormánnyal – ami közel található a vezetőhöz – hihetetlenül jól rá lehetett bírni a motort mind kis és nagy sebességnél a fürge irányváltásokra. Így könnyedén kerülgethetők a dugóban rostokoló autók. Az üléspozíció kényelmesen sportos, az extraként rendelhető komfortülés pedig minden pénzt megér. Az elmondhatatlanul kényelmes, a „ki kell próbálni” és „meg kell rendelni” kategóriába tartozik.
A városból kiérve a leghegyesebb beállítást is kipróbáltam, az élmény: lélegzetelállító! Ezt minden kanyarvadásznak át kell élnie, a dinamika mesés, de ennyi lóerőnél azért nagyon észnél kell lenni. A tekintélyes súly ellenére, könnyedén fűzhető kanyarról kanyarra a csupasz GSX-S. A 214 kilogrammos és 152 lóerős GSX-S brutális sebességgel gyorsult, pedig a maximális fordulat csak 11500. Ez elsőre kevésnek érződik, de 2800-tól maximális fordulatig olyan módon szedi a lábait minden fokozatban, hogy vissza sem kell kapcsolni az előzésekhez.
Ezt az élményt tetézte a gyorsváltó, ami mind fel és le irányban nagyon jól tette a dolgát. Kuplung nélkül is könnyedén lehetett kapcsolni a sebesség fokozatokat. Legyen szó kanyar előtti sűrű visszaváltásról vagy éppen kigyorsításokról, amikor magas a fordulatszám. A motorfék rendkívül erős, amit a kanyarok bemeneténél vagy általános lassításnál is jól lehetett használni.
A Brembo fékek – a blokkolásgátlóval karöltve – nagyon meggyőző fékhatást biztosítottak. A fékeket kipróbáltam különböző sebességekről, egyenes irányú intenzív fékezésnél és vészhelyzeti, kikerülési manőverekben is. Nagyon jól teljesítettek minden téren. A korszerű blokkolásgátló, itt is bizonyította a létjogosultságát.
A futómű minden igényt kielégít, habár a gyári beállítást túl keménynek találtam. Előnye, hogy a kerekek legalább nagyon jól értelmezhető jelzéseket küldtek az út minden felületi hibájáról. Szerencsére a futómű gyárilag állítható, így mindenki megtalálhatja a magához illő legmegfelelőbb beállítást.
A cikkben tesztelt motor 4,6 millió forintért megvásárolható, a kategóriájában szinte a legolcsóbbnak mondható.
Suzuki Suzuki GSX-S1000
Műszaki Adatok
Motor: 999 köbcentis, soros, négyhengeres
Sebességváltó: 6 sebességes, mechanikus váltó
Teljesítmény:152 LE/11 000 ford/perc
Nyomaték: 106 Nm/9250 Ford./perc
Menetkész tömeg: 214 kg
Végsebesség: 250 km/óra
Gyorsulás 0-ról 100 km/órára: 3,3 mp
Gyorsulás 0-ról 160 km/órára: 6 mp
Fogyasztás, gyári adat: 5,3 liter/100 km
Fogyasztás a tesztelőnél: 5,6-6 liter/100 km
A motor ára: 4 599 000 Ft