Valami régi, valami új…
Tömören így lehetne összefoglalni a Suzuki 2024-ben újonnan piacra dobott sporttúrázóját, más néven sport “crossover”-ét, a Suzuki GSX-S1000GX-t. A régi, bevált erőforrást kiegészítve rengeteg elektronikával, újdonsággal kapjuk meg a GX-t, amit mi valójában egy kényelmes sportmotorként ismertünk meg.
Természetesen kitérünk minden apró részletre cikkünkben is, azonban ha videót nézni lenne kedved, kattints a lenti képre!
Kiforrott lélek
A 999 köbcentis ikonikus sornégyes blokk 152 lóerős maximális teljesítményének köszönhetően a hétköznapokban is versenypályán érezhetjük magunkat. Az “A” módba kapcsolva ténylegesen egy agresszív, vad motort kapunk, mely könnyen belevisz a “rosszba”. A széles mosoly garantált! Ehhez szintén hozzájárul a fel-le irányú gyorsváltó, mely finomsága ugyan nem kiemelkedő, de szépen teszi a dolgát, és ráadásul szériatartozék!
A “C” esetében egy nagyon kedves, minden körülmény között biztonságos módot ismerhettünk meg, míg a “B” opció jelenti az arany középutat – a teszt során mi ezt használtuk leggyakrabban. Míg az A mód hirtelenebb, érezhetően “menni akar” a GX, addig a B sokkal finomabb gyorsulást, nyomatékleadást – viszont szintén maximális teljesítményt! – jelent.
Érdekességként említhető itt még a SRAS, azaz Suzuki közúti adaptív stabilizátor elnevezésre hallgató újítás, mely érzékeli az útburkolat változásait. Ekkor (például macskakő, kátyús út esetén), lágyabb, jobban szabályozható gázreakcióra vált a motor automatikusan – ezt pedig piktogram is jelzi nekünk a kijelzőn.
A teszthét során a 19 literes tankkal szerelt GX-t nagyjából 300 kilométerenként tankoltuk, fogyasztása ugyanis 5,5 – 6 liter körül mozgott, természetesen felhasználástól függően.
Újdonságok tárháza
A leginkább említésre méltó újdonság a GSX-S1000GX-en az elektronikus felfüggesztés. Négy, elektronikusan vezérelt csillapítási mód közül választhat a motoros. A kemény, a közepes és a lágy mellett még egy “User”, azaz felhasználói mód is megtalálható. Számunkra a “Medium” volt a nyerő választás: míg a lágy – igaz, hogy komfortos, de – a pontos visszajelzés hiánya miatt nem lett kedvencünk, addig a kemény viszont túl keménynek bizonyult – főleg a nem versenypálya-minőségű aszfalton.
A hátsó felfüggesztést, annak előfeszítését is tudjuk elektronikusan állítani. Teljesen érezhetően eltérő karakterisztikát kapunk ha egy személyre állítjuk, mint ha “egy személyre csomagokkal”, vagy két személyre léptetünk a menüben. Ráadásul itt is vagy egy negyedik, automatikus mód, melyet választhatunk.
Az IMU-nak, azaz a beépített tehetetlenségmérőnek köszönhetünk még ezeken felül is további vívmányokat, mint például a lejtmenetvezérlőt, a kanyar-ABS-t, vagy a szintén kanyarban is működésbe lépő kipörgésgátlót. Ez utóbbit hat különböző módba állíthatjuk (1-6) vagy akár teljesen ki is kapcsolhatjuk.
A 16,5 colos TFT LCD kijelzőn a fentebb említett dolgok mellett is rengeteg mást tudtok beállítani, illetve sok információval is szolgál. A megszokott távolsági, fogyasztási stb. adatok mellett még okostelefonotokat is rá tudjátok csatlakoztatni, a mySpin nevű applikáció segítségével. Így a navigáció, a telefonhívások, a naptárad – igazából minden fontos, és kevésbé fontos dolog elérhetővé válik a kijelzőn. Erről részletesen a videónkban találhatsz bemutatást.
Hosszú távra tervezve
Amennyiben egyszerre sportos és a kényelmes motort keresel, jó helyen jársz! A GSX-S1000GX szinte tökéletesen megfelel mindkét igénynek, köszönhetően az ezres “Gixxer” blokknak, valamint a crossoverek ergonómiájának.
A “crossover” kifejezés nagyjából ebben az esetben is ugyanazt jelenti, mint a négykerekűek világában: megnövelt komforttal juthatunk el úti célunkra.
A látszat azonban ne tévesszen meg! A hasmagasság ugyan emelt, a rugóút elöl-hátul 150 mm. A 17-es kerekeinek (is) köszönhetően leginkább aszfaltra termett azért a GX. Mi sem bizonyítja ezt jobban annál, hogy a nyeregből kiállva a jobb sarkunk beleütközik a kipufogó hővédőjébe, így állva nem túl komfortos a motorozás.
Az üléspozíció azonban valóban hosszú távon is barátságos. A kormány ezen a modellen kicsit szélesebb lett, és közelebb is került a vezetőhöz, így nemcsak az irányítást könnyítették meg még inkább, hanem az ergonómia is javult, hiszen egyenes háttal ülhetünk a nyeregben. Abban a nyeregben, ami az aszfalttól 845 mm-re található, azaz nincs túl magasan átlagos testmagassággal rendelkezők számára sem. Sőt, keskenyített is az ülés, amely a könnyebb talajfogás mellett azt is lehetővé teszi, hogy kényelmesebben tudjuk a tankot térdünkkel szorítani.
Rengeteg dolog játszik még közre a komfortérzetünk maximalizálásában, mint például a fel-le irányú gyorsváltó, a tempomat, vagy a kézvédők. A plexi is hasznos szolgálatot nyújt, azonban itt kompromisszumot kell kötnünk, Három állásban használható ugyanis, és ezek között pedig csak imbuszkulccsal tudunk változtatni, ami azért valljuk be, macerás kicsit. A “lebegő kormány”, melyet a GX kapott, szintén azt a célt szolgálja, hogy minimális rezgést érezhessünk – mely szintén igaz a sornégyes blokkra is egyébként -, azonban ennek ellenére a tükrök országúti tempónál már nagyon rezegnek.
Utasként is kényelmesnek bizonyult a GX, elég nagy és puha a hátsó ülés is, valamint a kapaszkodó is jó célt szolgál. Amennyiben oldal- valamint hátsó dobozokkal is felszereljük kétkerekűnket, úgy már garantáltan elindulhatunk egy hosszú túrára – akár utassal – is.
Összegek és összegzés
A GSX-S1000GX Metallic Triton Blue, Pearl Mat Shadow Green valamint Glass Sparkle Black színekben, 6 699 000 Ft-os listaártól kapható. A gyorsváltó, az elektronikus felfüggesztés mind az alapáras modell részét képezik, azonban rengeteg extrát is választhattok motorotokhoz.
Összességében elmondható a GX-ről, hogy valóban egy rettentő sportos, és mind e mellett kényelmes motort ismerhettünk meg a személyében, ami – amíg aszfalton maradtok – tökéletes társ lehet, bármilyen hosszú túrán, bármilyen körülmények között.
További képekért kattintsatok IDE!
Ági