Újabb lépéssel közelebb az önvezető autóhoz

A világ autóipara átalakuláson megy át, két fontos változás zajlik egy időben. Egyre nagyobb teret nyernek a tisztán villanyhajtású autók, illetve lépésről lépésre közelebb kerülünk az önvezetéshez. Technológiai, mobilitási vállalatként a Peugeot mindkét területen élen jár.

Európa útjain a balesetek három leggyakoribb oka kivétel nélkül emberi hibára vagy felelőtlenségre vezethető vissza. A gyorshajtás, az ittas, drogos állapotban vezetés és az autóban lévő eszközök (okostelefon és infotainment rendszer) okozta figyelemelterelés százból 93 balesetért felelős. Logikus, hogy csökkenteni kell a balesetek számát, s erre a legjobb megoldás, ha kiiktatjuk a gyenge láncszemet, az embert, és a lehető legtöbb feladatot rábízzuk az autóra. A kocsi ugyanis nem iszik, nem hajt gyorsan, nincs rossz napja, nem kialvatlan.

A Stellantis égisze alatt működő Peugeot számára magától értetődő terület az önvezetés fejlesztése, hiszen a modern megoldások eddig is a Peugeot termékpolitikájának alapját képezték. Az európai tömeggyártók közül a Peugeot kínálja a legszélesebb villanyautós palettát, s az oroszlános márka volt az első, amely autóiban bevezette a ChatGPT, mesterséges intelligencia elérhetőségét.

Ami az önvezetést illeti, e téren is jól áll a Peugeot és a Stellantis. Nemrég mutatták be az STLA AutoDrive nevű rendszerüket, amely képes a 3-as szintű önvezetésre. Az önvezető autókat képességeik szerint jelenleg hatféle szintre sorolják be. A sor a 0-val kezdődik, ami tökéletesen ki is fejezi a lényeget: ezek a régebbi autók önállóan nem csinálnak semmit, minden feladatot a vezetőnek kell ellátnia. Az 1-es szintű önvezetést is túlhaladtuk már, hiszen ez mindössze annyit jelentett, hogy a sebességtartó automatika tartja a vezető által beállított sebességet.

A ma elterjedt, megbízhatóan működő rendszerek a 2-es szinten járnak: amellett, hogy képesek önállóan tartani a beállított sebességet, lassítanak, ha az autó utoléri az előtte haladót, majd ismét gyorsítanak, ha szabad az út. Sőt, az automatikus vészfékasszisztens révén teljesen meg is állnak, ha balesetveszélyes helyzetet észlelnek. Mivel ezeknek a modern vezetéssegítő rendszereknek része a sávtartó is, a 2-es szinten önvezetni tudó autó önállóan kormányoz is.

Az STLA AutoDrive hamarosan bemutatkozhat a Peugeot modelljeiben, s már 3-as szintű vezetési támogatást nyújt. Sokkal jobban képes észlelni és értelmezni környezetét (forgalom, többi jármű, tereptárgyak, felfestések, közlekedési táblák satöbbi), menet közben a legtöbb feladatot leveszi a vezető válláról, ám a sofőrnek még mindig készen kell állnia a beavatkozásra, és a felelősség is teljes mértékben az övé. Az STLA AutoDrive városban lényegesen kényelmesebbé teszi a vezetést, hiszen a következő funkciók működnek benne 60 km/órás sebességig. Miután az AutoDrive átvette az irányítást az autó fölött, a vezető elengedheti a kormányt, sőt, az utat sem kell néznie (ez a 3-as szintű önvezetés), az autó ügyesen követi a forgalom ritmusát, gyorsít, lassít és megáll, ha kell.

Gondoljunk bele, hogy egy nagyvárosi dugóban mennyi stressztől szabadulunk meg, illetve mennyi értékes időt nyerünk vissza az STLA AutoDrive által. Az STLA AutoDrive éjszaka és rossz időben is megbízhatóan működik, s ezzel újabb potenciális baleseteket előz meg. A fejlesztők még arra is gondoltak, hogy automatikus szenzortisztító rendszerrel lássák el az autót, így a rendszer működése hosszú távon és rossz időjárási körülmények között is megbízható marad.

Az STLA AutoDrive ma jelentős előrelépés ugyan, ám fejlesztése nem áll le. A továbbfejleszthető platform újabb verziói az interneten keresztül frissülnek majd az autókban. A következő lépcsőfok az, hogy a rendszer stabil működésének határait kitolják, s akár 95 km/órás sebességig tudja ugyanazokat a funkciókat, mint a mostani változat.

Innen pedig már nincs messze az idő, amikor járműveink valóban képesek lesznek arra, amit a nevük ígér. A görög ’autósz’ (jelentése önmaga), illetve a latin ’mobilis’ (mozgó) szavak összevonásából született automobil ugyanis valójában azt jelenti, hogy „magától megy”. Ez lesz az 5-ös szintű önvezetés kora, amikor az autó minden feladatot ellát a vezető helyett. Sőt, a sofőrnek már arra sem kell készen állnia, hogy bármikor visszavegye a jármű irányítását a géptől, mert az autó minden forgalmi helyzetet képes lesz megoldani.

ILLUSZTRÁCIÓK: STELLANTIS

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról

Látványos motoros felvonulás is lesz Tatán, ahol új, kétnapos fesztivállal teremthetnek hagyományt

Május 15-én, csütörtökön a tatai Öreg-Tó Hotel és Rendezvénytérben tartott sajtótájékoztatón jelentették be, hogy Tatai Motoros Fesztivál néven egy új, a motoros közösséget, valamint a rockzene kedvelőit megszólító rendezvénnyel bűvöl a városi rendezvénykínálat. Csonka István, a rendezvénynek otthont adó Öreg-Tó Hotel és Rendezvénytér tulajdonosa, elmondta: nagy öröm számukra, hogy házigazdái lehetnek a július 25-26-i Tatai […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Motorsport

Laller Racing: Győzelem és harmadik helyezés az év versenyén

A mögöttünk hagyott hétvégén a Laller Racing Dakar Team fiai ismét harcba indultak, ezúttal a Kaposvár közelében rendezett Országos Enduro Bajnokság kihívása volt a soros. A váci fiúk újfent szép eredményekkel örvendeztették meg az értük szorító közönséget, Liszka Roland és Tisza Olivér egy-egy győzelemmel és összetett dobogós helyezéssel bizonyított, Féja Szabolcs csupán néhány másodperccel maradt […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

A Ford segíti vásárlóit elektromos autóra váltani

A Ford Magyarország kimagasló üzleti eredménnyel zárta 2025 első harmadévét, a teljes hazai piacot és összes szegmenst, azaz személyautó és haszongépjármű értékesítéseket egyben tekintve 6141 új autó regisztrációval és 11.5%-os piaci részesedéssel az autómárkák rangsorában jelenleg az első helyen áll az idei év április végéig tartó időszakában. A tisztán elektromos autók hazai piacán a márka […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom