Harley-Davidson Sportster S teszt – Új fejezet a Sportsterek történetében

A 2022-es Harley-Davidson Sportster S egy hosszú életű motorkerékpár család igen csak nagy megújulását képviseli, amely az 50-es években kezdődött. Az előző motor – a Sportster 1200 – egészen a K-modellig nyúlik vissza, a legutóbbi változat az Evolution 1986-os bevezetése óta folyamatos frissítéseket kapott. De nem azért vagyunk itt, hogy az ősi történelmet taglaljuk, hanem, hogy egy igazán új és izgalmas motort ismerjünk meg. A Harley-Davidson most egy teljesen új motort mutatott be nekünk, méghozzá egy olyan vadonatúj koncepciót, amely a Sportster néven kívül szinte mindent a kukába dob. A Pan America után a Sportster S is nélkülözi a léghűtést, viszont rengeteg elektronikai segédberendezés található benne és modern mérnöki megoldásokkal teletűzdelve várja, hogy meghódítsuk vele az utakat és nem utolsó sorban a kíváncsi tekinteteket.

Az erőforrás

A Harley-Davidson Sportster S-t a Revolution Max 1250-T névre keresztelt 1252 köbcentis V-ikermotor hajtja. Ez megegyezik a Pan Americában található erőforrással: vízhűtéses, 60 fokos V-twin DOHC-val és VVT rendszerrel, de azért van rajta néhány változtatás. A teljes elmozdulás, beleértve a furatot és a löketet is ugyan az, de van egy új felső rész, kisebb szelepekkel, eltérő sebességgel és megváltozott bütyökprofilokkal. Az eredmény kisebb csúcsteljesítmény és nyomaték. Míg a Sportster S-nél 121 lóerő és 125 Nm a forgatónyomaték hatezres fordulaton, addig a Pan Americánál 150 lóerőről és 128 Nm forgatónyomatékról beszélhetünk hatezerhétszázötvenes fordulattartományban.

A motor már alulról, szinte rezzenéstelenül elkezd húzni és közben végig érezteti a benne rejlő nyomatékot. A Sportster S egyenletesen tolja magát egészen a piros vonalig és egy tisztességes erődemonstrációval jutalmazza a bátor pilótát a csúcsponton. A sebességek nagyon jól illeszkednek egymáshoz, másodikban minden városi feladatot elláthatunk, harmadikban pedig már egy igazi cirkálós tempóban lehet haladni. A motor nem remeg a lámpánál a zöld jelzésre várva, nem zúg az indukciós zaj és elbírna egy hangosabb kipufogócsövet is, bár ez nem a Harley hibája, hanem az Euro5-ös szabályozás végterméke, amelynek mindenkinek meg kell felelnie. Persze van egy kis durranás a túlfutáson, de nem teljesen olyan érzés, mintha egy 1250 köbcentis amerikai muscle bike-on ülnél.

Felszereltség

A többi motorhoz hasonlóan a Harley-Davidson Sportster S elektronikája is hatalmasat fejlődött a régebbi modellekhez képest. Három menetmód közül választhatunk: Road, Sport és Rain, valamint két egyéni beállításra is van lehetőség. Rain módból indulva, stabil gázon közepesen magas fordulaton nagyon jól érezhető volt, amikor felkapcsoltam Road-ba vagy onnan feljebb Sport módba. A köztük levő tényleges különbség mosolyt csalt az arcomra, mert volt olyan motor, aminél szinte semmi extra különbséget nem éreztem. Raktak még bele kanyar ABS-t és kipörgés gátlót is. Kapott egy gyönyörű TFT képernyőt, amely a Harley-Davidson alkalmazás egyéb funkcióinak, például a navigációnak is otthont ad. Az új műszerfal mellett rengeteg más újdonság is fellelhető ezen a feltűnően szép motoron, beleértve a LED- világítást, a sebességtartó automatikát és új többfunkciós kapcsoló berendezést. Három színben lehet rendelni: zöld, fehér és fekete. Mint minden Harley-nál, itt is rengeteg lehetőség áll rendelkezésre, beleértve a lábtartókat, hátsó ülést és a hát támlát, de olvassátok el Ági cikkét bővebb és izgalmasabb részletekért.

Konkurencia

A Sportster S-hez leginkább egy Indian Scout Bobbert hasonlítanék vagy egy Triumph Bonneville Bobbert, kinézetre nézve. A Harley a kategória csúcsát képviseli és mondhatni egyedülálló, hiszen felveszi a versenyt a paletta más részein található versenytársakkal, a BMW R nineT-n keresztül egészen a Ducati Diavelig.

Indian Scout Bobber: 100 Lóerő 8000-es fordulaton; 97Nm 5600-as fordulaton; súlya: 251 Kg; ára: 6 440 000 Ft-tól

Harley-Davidson Sportster S: 121 Lóerő 7500-as fordulaton; 127Nm 6000-es fordulaton; súlya: 228 Kg; ára: 7 829 000 Ft-tól

Triumph Bonneville Bobber: 77 Lóerő 6100-as fordulaton; 78Nm 4000-es fordulaton; súlya: 251 Kg; ára: 6 490 000 Ft-tól

Adatok

Motor 1252 köbcenti
Motor fajtája Revolution Max 1250T vízhűtéses
Furat 105 milliméter
Löket 72,3 milliméter
Ülésmagasság 753 milliméter
Hosszúság 2270 milliméter
Üzemanyag tank 11,8 liter
Menetkész súlya 228kg
Olajkapacitás (szűrővel) 4,5 liter
Primer Hajtás Fogaskerék 49/89 áttétel
Első kerék mérete 160/70 x 17
Hátsó kerék mérete 180/70 x 16

Ádám

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor Utcán

Ime a 2023-as KTM 890 ADVENTURE

A KTM tovább tágította az utazó és kaland motorkerékpár-szektor korlátait a tovább fejlesztett középsúlyú 890 Adventure modellel. A 2023-as kiadás verhetetlen erőben, súlyban, agilitásban és speciális jellemzőinek köszönhetően bármilyen utat könnyed eleganciával tesz még izgalmasabbá. A 890-es reszelős és érzékeny LC8-as motorja 105 lóerős teljesítménnyel és 100 Nm-es nyomatékkal biztosítja a megfelelő menetdinamikát bármilyen helyzetben. […]

Olvass tovább
GP összefoglalók Moto GP Motor

Bagnaia végig uralta a szezonnyitót

Óriási helyezkedés alakult ki a rajtnál, amiből Miguel Oliveira jött ki a legjobban. Ő vezetett Jorge Martin, Francesco Bagnaia, Marc Marquez, Maverick Vinales és Jack Miller előtt. Bagnaia átvette a második helyet Martintól, és a második kör végén átvette a vezetést is. A harmadik körben akadt esemény, ugyanis Marc Marquez nem tudott megállni az egyik […]

Olvass tovább
GP összefoglalók Moto GP Motor

Marc Marquezé az év első pole-ja

A tegnapi szabadedzések alapján szinte megjósolhatatlan volt, kié lesz a pole-pozíció. A Q1-ben a négy Honda, Franco Morbidelli és Alex Marquez tűntek a legesélyesebbnek a két továbbjutó helyre. Marc Marquez már az edzés első szakaszában az élre állt, ráadásul Jack Miller tegnapi pályacsúcsánál is jobb időt motorozott. Féltávnál Marquez mögé a hazaiak versenyzője, Miguel Oliveira […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom