A 2022-es Harley-Davidson Sportster S egy hosszú életű motorkerékpár család igen csak nagy megújulását képviseli, amely az 50-es években kezdődött. Az előző motor – a Sportster 1200 – egészen a K-modellig nyúlik vissza, a legutóbbi változat az Evolution 1986-os bevezetése óta folyamatos frissítéseket kapott. De nem azért vagyunk itt, hogy az ősi történelmet taglaljuk, hanem, hogy egy igazán új és izgalmas motort ismerjünk meg. A Harley-Davidson most egy teljesen új motort mutatott be nekünk, méghozzá egy olyan vadonatúj koncepciót, amely a Sportster néven kívül szinte mindent a kukába dob. A Pan America után a Sportster S is nélkülözi a léghűtést, viszont rengeteg elektronikai segédberendezés található benne és modern mérnöki megoldásokkal teletűzdelve várja, hogy meghódítsuk vele az utakat és nem utolsó sorban a kíváncsi tekinteteket.
Az erőforrás
A Harley-Davidson Sportster S-t a Revolution Max 1250-T névre keresztelt 1252 köbcentis V-ikermotor hajtja. Ez megegyezik a Pan Americában található erőforrással: vízhűtéses, 60 fokos V-twin DOHC-val és VVT rendszerrel, de azért van rajta néhány változtatás. A teljes elmozdulás, beleértve a furatot és a löketet is ugyan az, de van egy új felső rész, kisebb szelepekkel, eltérő sebességgel és megváltozott bütyökprofilokkal. Az eredmény kisebb csúcsteljesítmény és nyomaték. Míg a Sportster S-nél 121 lóerő és 125 Nm a forgatónyomaték hatezres fordulaton, addig a Pan Americánál 150 lóerőről és 128 Nm forgatónyomatékról beszélhetünk hatezerhétszázötvenes fordulattartományban.
A motor már alulról, szinte rezzenéstelenül elkezd húzni és közben végig érezteti a benne rejlő nyomatékot. A Sportster S egyenletesen tolja magát egészen a piros vonalig és egy tisztességes erődemonstrációval jutalmazza a bátor pilótát a csúcsponton. A sebességek nagyon jól illeszkednek egymáshoz, másodikban minden városi feladatot elláthatunk, harmadikban pedig már egy igazi cirkálós tempóban lehet haladni. A motor nem remeg a lámpánál a zöld jelzésre várva, nem zúg az indukciós zaj és elbírna egy hangosabb kipufogócsövet is, bár ez nem a Harley hibája, hanem az Euro5-ös szabályozás végterméke, amelynek mindenkinek meg kell felelnie. Persze van egy kis durranás a túlfutáson, de nem teljesen olyan érzés, mintha egy 1250 köbcentis amerikai muscle bike-on ülnél.
Felszereltség
A többi motorhoz hasonlóan a Harley-Davidson Sportster S elektronikája is hatalmasat fejlődött a régebbi modellekhez képest. Három menetmód közül választhatunk: Road, Sport és Rain, valamint két egyéni beállításra is van lehetőség. Rain módból indulva, stabil gázon közepesen magas fordulaton nagyon jól érezhető volt, amikor felkapcsoltam Road-ba vagy onnan feljebb Sport módba. A köztük levő tényleges különbség mosolyt csalt az arcomra, mert volt olyan motor, aminél szinte semmi extra különbséget nem éreztem. Raktak még bele kanyar ABS-t és kipörgés gátlót is. Kapott egy gyönyörű TFT képernyőt, amely a Harley-Davidson alkalmazás egyéb funkcióinak, például a navigációnak is otthont ad. Az új műszerfal mellett rengeteg más újdonság is fellelhető ezen a feltűnően szép motoron, beleértve a LED- világítást, a sebességtartó automatikát és új többfunkciós kapcsoló berendezést. Három színben lehet rendelni: zöld, fehér és fekete. Mint minden Harley-nál, itt is rengeteg lehetőség áll rendelkezésre, beleértve a lábtartókat, hátsó ülést és a hát támlát, de olvassátok el Ági cikkét bővebb és izgalmasabb részletekért.
Konkurencia
A Sportster S-hez leginkább egy Indian Scout Bobbert hasonlítanék vagy egy Triumph Bonneville Bobbert, kinézetre nézve. A Harley a kategória csúcsát képviseli és mondhatni egyedülálló, hiszen felveszi a versenyt a paletta más részein található versenytársakkal, a BMW R nineT-n keresztül egészen a Ducati Diavelig.
Indian Scout Bobber: 100 Lóerő 8000-es fordulaton; 97Nm 5600-as fordulaton; súlya: 251 Kg; ára: 6 440 000 Ft-tól
Harley-Davidson Sportster S: 121 Lóerő 7500-as fordulaton; 127Nm 6000-es fordulaton; súlya: 228 Kg; ára: 7 829 000 Ft-tól
Triumph Bonneville Bobber: 77 Lóerő 6100-as fordulaton; 78Nm 4000-es fordulaton; súlya: 251 Kg; ára: 6 490 000 Ft-tól
Adatok
Motor | 1252 köbcenti |
Motor fajtája | Revolution Max 1250T vízhűtéses |
Furat | 105 milliméter |
Löket | 72,3 milliméter |
Ülésmagasság | 753 milliméter |
Hosszúság | 2270 milliméter |
Üzemanyag tank | 11,8 liter |
Menetkész súlya | 228kg |
Olajkapacitás (szűrővel) | 4,5 liter |
Primer Hajtás | Fogaskerék 49/89 áttétel |
Első kerék mérete | 160/70 x 17 |
Hátsó kerék mérete | 180/70 x 16 |
Ádám