A villanyautók akkumulátorainak teljesítménye csökken fagypont alatt. Ugyanakkor a világon Norvégiában a legmagasabb az utakon futó e-autók aránya, pedig az ország nem az enyhe teleiről híres. Van tehát megoldás, még ha kompromisszumokat is kell kötni.
Az akkumulátorok 10 és 30 C° között teljesítenek a legjobban – ez ugyanúgy igaz a mobiltelefonra, mint az elektromos autókra is. A kánikula is árt nekik, de még jobban az, ha fagypont alá csökken a hőmérséklet. Ha az akkucellákban lévő elektrolit megfagy, jelentős károkat okozhat, ezért a legtöbb gyártó védelmi rendszerrel szereli e-autóit: például automatikusan bekapcsol az akkumulátor fűtése.
Mennyi az annyi?
FAGYOS IDŐSZAKBAN TEHÁT CSÖKKEN A HATÓTÁVOLSÁG, DE MENNYIVEL IS?
Nehéz erre pontos választ adni, hiszen a villanyautók energiafogyasztása a vezetési stílustól és a bekapcsolt tartozékok (télen például az utastér fűtése) energiaigényétől is függ. Egy öt villanyautóval végzett amerikai teszt alapján tartósan -7 ˚C hőmérsékleten 41%-kal csökkent a kapacitás. Egy átfogó norvégiai próba viszont kedvezőbb képet mutatott : ott is öt autót nyúztak a hidegben, a hatótáv pedig 7-33% közötti mértékben esett, ráadásul a szigorú WLTP-ciklus szerint mérve.
Vagyis, az elektromos autókat városban használóknak gyakrabban kell feltölteniük járművüket, de nem kell tartaniuk attól, hogy az út mentén ragadnak a teljesen lemerült akkuk miatt. Hosszabb útra azonban csakis alapos tervezéssel érdemes indulni a fagypont alatti időben, és a töltési megállók beiktatásánál a szokásoshoz képest legalább 30 százalékkal rövidebb hatótávolsággal számoljunk. Emellett hosszabb töltési idővel is – a fagyban ugyanis nemcsak az akkumulátorok kapacitása csökken, de töltésük is nehezebbé válik, főleg a gyorstöltés. A lassabb, egyenáramú töltés kíméletesebb az akkumulátorral.
Mit tehetünk?
AZ EGYIK MEGOLDÁS A FŰTÖTT GARÁZS, HISZEN ILYENKOR CSAK MENETKÖZBEN ÉRINTI A HIDEG AZ AUTÓT.
Aki csak teheti, a hideg éjszakákon hagyja a töltésen a négykerekűjét, mert a legtöbb e-autó a maximális töltöttségi szint elérése után is vesz fel energiát az akkumulátor melegen tartására. Modelltől függően arra is van lehetőség, hogy mobiltelefonos alkalmazásról, távolról is be lehessen kapcsolni a fűtést – ha az autó rajta van a töltőn, akkor ezt is érdemes megtenni indulás előtt, mert így a fűtést útközben egy darabig még nem kell az akkumulátorról táplálni. Egy másik tényező a vezetési stílus: visszafogottabb módon autózva akár 10-20 kilométerrel több tehető meg.
VIGYÁZAT, TÉLEN IS GYORS!
Az e-autók egyik nagy előnye a kitűnő gyorsulás, hiszen a motor egyből leadja a maximális forgatónyomatékot. A csúszós téli utakon azonban ezzel is csínján kell bánni, és nemcsak az energiafogyasztás miatt. A kerekek ilyenkor túlpöröghetnek, a hátsókerék-meghajtású modellekkel akár ki is csúszhatunk az útról. A télen amúgy is hasznos energiatakarékos üzemmód egyben a nyomatékot is korlátozza, így az óvatosabb indulás mellett ezt is mindenképpen kapcsoljuk be.
Forrás: Drivemagazine