Hogyan használjuk télen a hidegtől irtózó villanyautót

A villanyautók akkumulátorainak teljesítménye csökken fagypont alatt. Ugyanakkor a világon Norvégiában a legmagasabb az utakon futó e-autók aránya, pedig az ország nem az enyhe teleiről híres. Van tehát megoldás, még ha kompromisszumokat is kell kötni.

Az akkumulátorok 10 és 30 C° között teljesítenek a legjobban – ez ugyanúgy igaz a mobiltelefonra, mint az elektromos autókra is. A kánikula is árt nekik, de még jobban az, ha fagypont alá csökken a hőmérséklet. Ha az akkucellákban lévő elektrolit megfagy, jelentős károkat okozhat, ezért a legtöbb gyártó védelmi rendszerrel szereli e-autóit: például automatikusan bekapcsol az akkumulátor fűtése.

Mennyi az annyi?

FAGYOS IDŐSZAKBAN TEHÁT CSÖKKEN A HATÓTÁVOLSÁG, DE MENNYIVEL IS?

Nehéz erre pontos választ adni, hiszen a villanyautók energiafogyasztása a vezetési stílustól és a bekapcsolt tartozékok (télen például az utastér fűtése) energiaigényétől is függ. Egy öt villanyautóval végzett amerikai teszt alapján tartósan -7 ˚C hőmérsékleten 41%-kal csökkent a kapacitás. Egy átfogó norvégiai próba viszont kedvezőbb képet mutatott : ott is öt autót nyúztak a hidegben, a hatótáv pedig 7-33% közötti mértékben esett, ráadásul a szigorú WLTP-ciklus szerint mérve.

Vagyis, az elektromos autókat városban használóknak gyakrabban kell feltölteniük járművüket, de nem kell tartaniuk attól, hogy az út mentén ragadnak a teljesen lemerült akkuk miatt. Hosszabb útra azonban csakis alapos tervezéssel érdemes indulni a fagypont alatti időben, és a töltési megállók beiktatásánál a szokásoshoz képest legalább 30 százalékkal rövidebb hatótávolsággal számoljunk. Emellett hosszabb töltési idővel is – a fagyban ugyanis nemcsak az akkumulátorok kapacitása csökken, de töltésük is nehezebbé válik, főleg a gyorstöltés. A lassabb, egyenáramú töltés kíméletesebb az akkumulátorral.

Mit tehetünk?

AZ EGYIK MEGOLDÁS A FŰTÖTT GARÁZS, HISZEN ILYENKOR CSAK MENETKÖZBEN ÉRINTI A HIDEG AZ AUTÓT.

Aki csak teheti, a hideg éjszakákon hagyja a töltésen a négykerekűjét, mert a legtöbb e-autó a maximális töltöttségi szint elérése után is vesz fel energiát az akkumulátor melegen tartására. Modelltől függően arra is van lehetőség, hogy mobiltelefonos alkalmazásról, távolról is be lehessen kapcsolni a fűtést – ha az autó rajta van a töltőn, akkor ezt is érdemes megtenni indulás előtt, mert így a fűtést útközben egy darabig még nem kell az akkumulátorról táplálni. Egy másik tényező a vezetési stílus: visszafogottabb módon autózva akár 10-20 kilométerrel több tehető meg.

​VIGYÁZAT, TÉLEN IS GYORS!

Az e-autók egyik nagy előnye a kitűnő gyorsulás, hiszen a motor egyből leadja a maximális forgatónyomatékot. A csúszós téli utakon azonban ezzel is csínján kell bánni, és nemcsak az energiafogyasztás miatt. A kerekek ilyenkor túlpöröghetnek, a hátsókerék-meghajtású modellekkel akár ki is csúszhatunk az útról. A télen amúgy is hasznos energiatakarékos üzemmód egyben a nyomatékot is korlátozza, így az óvatosabb indulás mellett ezt is mindenképpen kapcsoljuk be.

Forrás: Drivemagazine

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

A január 10. – 19. között megrendezésre kerülő Brüsszeli Autószalonon debütál Európában a vadonatúj, akkumulátoros elektromos Toyota Urban Cruiser

A Toyota multitechnológiás stratégiájának lényege, hogy modelljeiben az autóvásárlók számára az ő személyes igényeiknek megfelelő környezetbarát meghajtások széles tárházát kínálja, a lágy hibrid elektromos hajtástól az öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos meghajtáson át a hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtásig. A környezettudatosság szinonimájának is tekintett vállalat európai értékesítéseiben a fő csapást jelenleg az […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A BRÜSSZELI AUTÓSZALONON BEMUTATKOZOTT A VADONATÚJ MAZDA6E: AHOL A JAPÁN KÉZMŰVESSÉG AZ ELEKTROMOS AUTÓZÁST FORMÁLJA

A Mazda ma leleplezte a vadonatúj Mazda6e-t a Brüsszeli Autószalonon. Ez a gyorsan tölthető, ötajtós hatchback a Mazda kínálatának legújabb, tisztán elektromos hajtású tagja. Teljesítmény és hatótávolság a vezető igényeire szabva A Mazda6e kétféle hajtásláncot kínál a különböző vezetési igényeknek megfelelően. A Mazda6e1 68,8 kWh-s akkumulátorral van felszerelve, amely akár 479 km2 hatótávolságot biztosít. A […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Netrisk: Százéves autó és háromnaponta utazó turista – ezek voltak a biztosítási legek

Budapest, 2025. január 10. – Meglepő rekordokat produkált 2024-ben is a biztosítási piac a Netrisk saját adatain alapuló összeállítás szerint. Volt, aki háromnaponta kötött utasbiztosítást, de született kötelező biztosítás egy 100 éves, 1924-es gyártmányú autóra is. Száz évvel ezelőtt, 1924-ben gyártották azt az autót, amely a toplistát vezeti. Ez ugyanis a legidősebb autó, amelyre 2024-ben […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom