A hazai bemutatón két autót sikerült kipróbálni, azaz a két végpontot. A hibridet és az elektromos változatot.
Ha az új Kia Niro főbb műszaki adataira és áraira kíváncsi, akkor mindössze annyi a teendője, hogy ide kattint.
A Kiánál a bevált dolgokon nem változtattak, azaz maradtak a szabadidő-autós külsőnél ami korszerűbb, modernebb hatású, mint az előd. És jól illik a nemrég frissített márka arculathoz.
A hátsó ajtó mögött lévő műanyag elem nem csak esztétikai céllal került az autóra. A légáramlás irányításában, azaz a fogyasztás csökkentésében is szerepet kapott a karosszéria színétől eltérő elem. Aminek a hatásosságát egy koreai youtuber le is tesztelte és szerencsére működött, így nem csak dísz.
Hibrid technika
A másik változatlan elem a technika, pontosabban a tovább finomított technika. A hibrideknél megmaradt az 1,6-os szívó motor és a dupla-tengelykapcsolós váltó párosa. Ez arról is híres, hogy igen jó összhangban működik. Ezért nincs a más rendszerrel működő, régebbi hibrideknél előforduló „bégetés” jelenség. Ami azt jelenti, hogy a gázpedál erőteljesebb lenyomását a motor felpörög, amit kisebb-nagyobb késéssel követ az autó gyorsulása. Ez a hajtásrendszer, különben jól vizsgázott a kombi Ceedben is, erről a tesztet itt olvashatja.
Előnyt jelent, hogy négy fokozatban lehet állítani a visszatöltés mértékét. Így az egypedálos vezetés jól működhet.
Tapasztalatok
A hibridet arról lehet megismerni, hogy nincs a bal első sárvédőjén töltőnyílás és az autó orrán valódi hűtőrács található. Az utastér szellős és tágas, könnyű a beülés a magasan lévő ülésekre. A valamennyire megnövekedett tengelytávnak köszönhetően hátul még hatalmasabbá vált a lábtér, és persze jól el lehet férni. A sofőr előtt lévő műszerfalon már eltűnt az elődben használt, műanyag elemekkel lefedett LCD, helyét teljesen sík kijelző vette át. Néhány testre szabási lehetőséggel, amit nem tudtunk végig pörgetni.
A képernyő kérdést ügyesen oldották meg a tervezők, mert a műszerfal és a központi kijelző egy fedél alatt található. Pozitív, hogy elhagyták a két külön lévő, hosszúkás téglalapú kijelző formatervezői egyen megoldást. A központi képernyőn a Kiánál megszokott menürendszer fut, ami jól áttekinthető és kezelhető. A képernyők képe éles és jó felbontású, a tolató kamera képéről is ez mondható el.
A hibridrendszer nagyon finoman vált egyik üzemódból a másikba, ez a kifinomultság sokak tetszését el fogja nyerni. Városi környezetben tettük meg a pár kilométert, ilyenkor csend és nyugalom honolt a fülkében.
A váltás a középkonzolon lévő tárcsával történik, ez a megoldás a Fordokból, Jaguárokból, Land Roverekből és több más gyártmányból lehet ismerős. És az előd, elektromos kiviteléből.
A beltér friss és modern, ahol két dolog tűnt fel. Egyik a váltó körül lévő zongoralakk bevonat, ennek hátránya, hogy jól gyűjti az ujjlenyomatokat és a port. A kulcs és egyéb fém dolgok pedig meg tudják karcolni, ez már tartós nyomot hagy.
Az éles formákkal tűzdelt utastér eredeti kinézetű. Az első ajtókon viszont csak egy kis bőrkárpitozás található a könyöklőnél. Ez ügyes módszer a takarékosságra. Este jól mutathatnak benne a LED-es hangulat fények. A felhasznált anyagok jó minőségűek, sok helyen alkalmaztak visszaforgatott matériákat.
Ami megnyugtató, hogy a tervezők nem mentek el a „mindent az érintő képernyőről irányítunk” típusú, gomb-mentes irányba. A fűtés-hűtés és más gyakran használt funkciók, gombokkal érhetők el. Ez a mai világban nagy plusz pontot jelent, mert könnyű és minimális odafigyelést igényel a funkciók elérése.
Tisztán elektromos
A hibrid után, jött a teljesen elektromos verzió. Az e-Niro hozza az elektromos autós életérzést: néma csönd a fülkében. Alig szűrődik be a gumik zaja, a hangszigetelés jól sikerült. A gyorsulás a városi tempóig kiváló, nehéz vele versenyre kelni. A villany Niro 100 km/órás tempóra 7,8 mp alatt szökken fel. Ez átlagos érték, nincs sportautós dinamika, ez már a rendezvényen kiállított, szuper dögös Kia EV6 GT asztala. Természetesen az elektromos verzió a leggyorsabb a három Niro közül.
Benedek Attila
Fotó: Kia, szerző