Kicsiben is működhet? – BMW 220d GranCoupé teszt

A BMW 2-es sorozatú Gran Coupé megjelenése a piaci niche-ek szaporodásának, és egyben a bajor gyártó rendkívüli rugalmasságának ékes bizonyítéka. A hagyományosan hátsókerék-hajtású, sportos modelljeiről ismert márka merész lépésre szánta el magát, amikor az 1-es sorozattal közös, fronthajtású alapokra építette fel négyajtós kupéját. Ezzel a 220d Gran Coupé nem csupán egy új modellt, hanem egyfajta kísérletet is képvisel a BMW palettáján, melynek célja a prémium kompakt szegmens olyan vásárlóinak meghódítása, akik egyedi stílust, praktikumot (négy ajtó) és a BMW márkajelzés presztízsét keresik, ám talán kevésbé ragaszkodnak a klasszikus BMW-s vezetési dinamikához. Vajon sikerült a kompromisszum? Az előző generációt még tavalyelőtt teszteltük, ott átvettük azt is, hogy néz ki a modernkori BMW nevezéktana és milyen addig nem létező piaci réseket tömködött be a bajor gyártó.

Kisebb aránytalanságok

A BMW 2-es Gran Coupé azon autók közé tartozik, amelyek megosztják az embereket. Első pillantásra azonnal felismerhető BMW, hiszen magán viseli a márka legfrissebb formai jegyeit: a méretes vesehűtőrácsot, az éles vonalú LED-es fényszórókat és a feszes karosszériavonalakat. A “Gran Coupé” elnevezés – melyet a nagyobb, hátsókerék-hajtású 4-es és 8-as sorozatú testvérei is viselnek – magával hozza a keret nélküli ablakokat és a tetővonal kecses, lejtős ívét, ami egyfajta dinamikus sziluettet kölcsönöz az autónak.

Azonban itt jön a kritika. Míg a nagyobb Gran Coupék nyújtott, elegáns arányaikkal valóban kupé jelleget sugároznak, a 2-es GC a kompakt platformra épülve néha kissé “összenyomottnak” tűnhet. A rövid hátsó túlnyúlás és a viszonylag magas far, valamint a széles, de lapos hátsó lámpák együttesen kelthetnek furcsa benyomást bizonyos szögekből. Nem mindenki fogja azonnal harmonikusnak találni, és el kell ismerni, hogy a formai kompromisszumok itt talán jobban érezhetők, mint más modelleknél. Mégis, tény, hogy az autó egyedi és modern kiállású. A sportosabb M Sport csomaggal, nagyobb kerekekkel és agresszívebb lökhárítókkal azonban a 2-es Gran Coupé kiállása határozottan javul, sportosabb és magabiztosabb benyomást kelt.

A színek is sokat számítanak: egy sötétebb árnyalat jobban “összegyúrja” a formát, míg egy világosabb kiemelheti az éleket és a tetővonal ívét. Végső soron a design szubjektív, de a 2-es Gran Coupé esetében ez a szubjektivitás a megszokottnál is szélesebb skálán mozog. Akik egyedi, merészebb megjelenést keres a prémium kompakt kategóriában, azok számára ez az autó egyértelműen érdekes alternatíva lehet.

Inkább két embernek

A külsővel ellentétben az utastérben a 2-es Gran Coupé a megszokott, magas szintű BMW minőséget hozza. Amint beülünk, azonnal érezzük a prémium hangulatot: a puha tapintású anyagok, a precíz illesztések és a gondos összeszerelés mind azt sugallják, hogy egy jól átgondolt és minőségi termékkel van dolgunk. A sportülések (különösen az M Sport csomag részeként) kiváló oldaltartást biztosítanak, kényelmesek és hosszú távon sem fárasztók. Az üléspozíció alacsony, sportos, ahogy az egy BMW-től elvárható, ami hozzájárul a vezetés élményéhez.

 

A műszerfal elrendezése letisztult és vezetőcentrikus. Az Apple CarPlay és Android Auto természetesen zökkenőmentesen integrálódik. A műszerfali kijelző minimálisan szabható testre, gombokat pedig maximum a könyöklő előtt találunk, a középkonzolról abszolút száműzték őket. Ennek kifejezetten nem örülök, főleg, ha visszagondolok arra, hogy a régebbi BMW-k klímakonzolja mennyire jól használható volt. Minden az infotaiment egyébként kifejezetten szép képű, nagy felbontású kijelzőjén érhető el.

Azonban a “Gran Coupé” forma a belső tér praktikumában is megköveteli a kompromisszumokat. Az elöl ülők bőséges térrel és kényelemmel rendelkeznek, a helykínálat megfelelő. A hátsó üléssor viszont már más tészta. A lejtős tetővonal drámaian korlátozza a fejtért, különösen a 180 cm-nél magasabb utasok számára. Felnőtteknek hosszabb utakon kényelmetlen lehet. A lábtér is megfelelőnek mondható, bár a lábfejet nincs hova tenni, de három felnőtt már rendkívül szűkösen fér el egymás mellett, inkább két személyre optimalizált a hátsó rész. A keskeny hátsó ajtónyílás is nehezítheti a beszállást, különösen a mozgáskorlátozottak vagy kisgyerekes családok számára. Kiszálláskor a magasabbak beverhetik a fejüket a kabátakasztóba.

A csomagtér 430 literes, ami egy kompakt szedánhoz képest tisztességes, és a széles nyílás könnyíti a pakolást. A hátsó ülések lehajthatók ami növeli a variálhatóságot. Fontos azonban megjegyezni, hogy a Gran Coupé kialakítás miatt a raktér magassága korlátozott, így nagyobb, terjedelmes tárgyak szállítása problémás lehet. Ez az autó nem a családi fuvarozásra született, hanem inkább egyéni vagy páros használatra, akik értékelik a stílust és a luxust.

Van még tér a dízelnek?

Most pedig térjünk rá a 220d Gran Coupé szívére, a 2.0 literes, négyhengeres turbódízel motorra. Ez az erőforrás a BMW modern dízeltechnológiájának egyik kiváló képviselője, és a sztereotípiák ellenére tökéletesen illeszkedik a Gran Coupé karakteréhez.

A motor 163 lóerős teljesítményt 400 Nm-es maximális forgatónyomatékot ad le. Ez a nyomaték már alacsony fordulatszámról is rendelkezésre áll, ami rendkívül dinamikus és rugalmas vezethetőséget biztosít. Akár városi forgalomban, akár országúton vagy autópályán haladunk, a 220d mindig elegendő erőtartalékkal rendelkezik a magabiztos gyorsításhoz és előzéshez. A 0-100 km/h-s sprintet kb. 8 másodperc alatt teljesíti, ami a kategóriájában kiváló érték, és sportosabb benyomást kelt, mint amit egy dízelmotortól elsőre várnánk. A végsebesség 220 km/h körül van.

A motor járása kulturált. Hidegen, alapjáraton hallható a dízel orgánum, de bemelegedve és menet közben rendkívül kifinomulttá válik, a hangja nem tolakodó, és az utastérbe is alig szűrődik be zaj. A Start-Stop rendszer is finoman működik, minimalizálva a kellemetlen rázkódásokat. Kikapcsolni a mild-hybrid dízel BMW-kben egyáltalán nem lehet.

A motorhoz alapáron a kiváló 8 fokozatú Steptronic automataváltó kapcsolódik. Rendkívül simán és gyorsan kapcsol, szinte észrevétlenül teszi a dolgát, ritkán fordult elő, hogy nem tudta eldönteni elsőre, melyik fokozatra van szükség. A fokozatok kiosztása ideális, kihasználja a dízelmotor széles nyomatéktartományát, optimalizálva a teljesítményt és a fogyasztást egyaránt. Sport módban a váltások még feszesebbé válnak, és a motor is agilisabban reagál a gázpedál parancsaira, szinte benzinesen lehet vezetni a 220d-t.

Ami igazán kiemelkedő a 220d esetében, az a fogyasztása. A dízelmotorok hatékonysága itt teljes mértékben megmutatkozik. A gyári adatok szerint a vegyes fogyasztás 4,5-5,0 l/100 km körül alakul (WLTP), és a valós használat során is könnyedén tartható az 5-6 liter/100 km-es érték. Ez kiemelkedően jó egy ilyen méretű és teljesítményű autótól, ami hosszútávon jelentős üzemanyag-megtakarítást jelenthet, különösen a sokat autópályázók számára. Egyedül a keretnélküli ablakok miatt megnövekedett szélzaj zavarhat.

Nem hátsókerekes, de attól még BMW?

A 2-es Gran Coupé vezetési élménye az egyik legvitatottabb pont, főleg a hagyományos BMW rajongók körében. Ennek oka, hogy a modell az 1-es sorozattal és a MINI-vel közös, fronthajtású UKL2 platformra épül. Ez azt jelenti, hogy a klasszikus BMW-s, hátsókerék-hajtásból adódó agilis, játékos karakter, a semlegesebb kanyarvétel és a sportosabb túlkormányzottsági hajlam itt kevésbé dominál. Azonban a BMW mérnökei mindent megtettek, hogy mégis egy “BMW-s” vezetési élményt biztosítsanak.

A kormányzás rendkívül közvetlen és pontos. Nagyon kevés kormánymozdulattal irányítható az autó, ami sportos érzést ad. Bár a visszajelzések az útról talán nem annyira részletesek, mint egy hátsókerék-hajtású, sportosabb modell esetében, mégis bizalmat ébreszt a vezetőben. A változó áttételű sportkormány (opcionális) tovább javítja a manőverezhetőséget és a sportos karaktert.

A futómű hangolása feszes, de nem kényelmetlenül az. Jól elnyeli az úthibákat, és stabilitást biztosít nagyobb sebességnél is. Nekem azért sikerült egy-két olyan kátyút találni, amitől azt hittem, szétesik az autó,  de ehhez kellettek a peres gumik és a 3 bar körüli gyári guminyomás-érték is. Kanyarokban az autó meglepően stabil, és a karosszéria dőlése minimális. A tapadás határa messze van, és az elektronikai segédletek hatékonyan beavatkoznak, ha szükséges. Az utastérbe kevés motorzaj, vagy futóműzaj szűrődik be.

Összességében a 220d Gran Coupé sportosan vezethető, biztonságos és kiszámítható autót ad. Bár hiányozhat belőle az a “nyers” játékosság, amit a klasszikus hátsókerék-hajtású BMW-k nyújtanak. Nem egy pályára szánt sportkocsi, hanem egy mindennapokra is alkalmas, dinamikus prémium kompakt, amely képes mosolyt csalni a vezető arcára egy-egy kanyargós útszakaszon is.

Összegzés

A BMW 220d Gran Coupé egy modern, stílusos és gazdaságos autó a prémium kompakt szegmensben. Bár a fronthajtás és az arányok megosztóak lehetnek, a BMW minőség, a kiváló motor és a sportos, de komfortos futómű vonzó csomagot alkot. Nem mindenki számára lesz a tökéletes BMW, de azoknak, akik egy elegáns, takarékos és dinamikus autót keresnek a mindennapokra, érdemes közelebbről is megnézniük.

A BMW 2-es Gran Coupé a prémium kompakt négyajtós kupé szegmensben versenyez, legfőbb konkurensei a kecskeméti gyártású Mercedes CLA és a Győrben készülő Audi A3 Limousine. A tesztautónk ára már a 22 milliót nyaldossa az M-csomaggal, a nagy felnivel, a Harman Kardon hifivel, napfénytetővel és a 380 ezres tűzpiros fényezéssel. A prémium szegmens már nem csak a józan észről szól…

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

A GR Yaris kínálata egy új, motorsport ihlette Aero Performance felszereltségi szinttel bővül

A GR Yaris kínálata tovább bővül egy különleges, motorsport ihlette modellel: megérkezett az új Aero Performance felszereltségi szint, amely hat vadonatúj aerodinamikai elemet vonultat fel a még jobb teljesítmény és hatékonyabb hűtés érdekében. Az új megoldásokat a TOYOTA GAZOO Racing versenypályán szerzett tapasztalatai és profi pilóták visszajelzései alapján fejlesztették, éles körülmények között tesztelve és finomhangolva. […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Kék villanás: a világ legkülönlegesebb Lexus LFA-ja alig futott, és egy vagyont ér

Egy Lexus LFA már önmagában legendás ritkaság, de ez a különleges példány az ötszáz darabos szériából is kilóg. Külső-belső kék színvilágával, alig 4.800 kilométeres futásteljesítményével és egyedülálló specifikációjával ez az autó valódi gyűjtői kincs. Nem csoda, hogy az RM Sotheby’s aukcióján is komoly figyelmet kapott. Amikor a Lexus bejelentette az LFA-t, sokan felkapták a fejüket […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Új fejezet kezdődik: A Mazda bemutatja a vadonatúj CX-5-öt Európában

Továbbfejlesztett CX-5 formavilág, még sokoldalúbb és kényelmesebb kialakítással, hogy tökéletesen illeszkedjen bármilyen életstílushoz Fejlett technológiák, kifinomult menetdinamika, és egy új, gyorsabban reagáló 2.5 literes benzinmotor a természetesebb, harmonikusabb vezethetőségért Európa-szerte a kereskedésekben 2025 decemberétől – kivételesen jó ár-érték aránnyal. A Mazda ma leplezi le a vadonatúj Mazda CX-5 modellt – a márka legsikeresebb SUV-jének merész, […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom