A franciák városi szabadidő-autója felfrissült, ami az elektromos kivitelnél észlelhető a legjobban. Egyébként nem véletlen a típus népszerűsége.
A 2019-ben megjelent 2008-as igen jól sikerült darab, ez nem csak szerző véleménye, hanem a vásárlóké is. Az eltelt évek alatt több, mint 700 ezer fogyott belőle, az elektromos kivitelből kb. a tizede. Ha nem lett volna eddig is széles a típus motorválasztéka, a turbós benzinesek, a turbódízel és az elektromos mellé, megérkezett az öntöltő-hibrid is. Így gyakorlatilag szinte minden vásárló rétegnek tudnak megfelelő hajtásmódot kínálni.
A mai autókban a szórakoztató rendszer és a központi képernyő, és az elektromos hajtásmód fejlődik a leggyorsabban. Azaz ezek avulnak el a leghamarabb… A frissítést követően, ez a két terület változott a leginkább.
Az új generációs 2008-as, a megváltozott hűtőrácsáról ismerhető fel a legkönnyebben, ez a széria, már az új jelvényt használja. Az ajtókban és az autó oldalán futó dögös élekhez és a SUV figyelemfelkeltő külsejéhez nem nyúltak.
A hosszútávfutó magányossága?
Az akkumulátor kapacitása 54 kWh-ra növekedett, az elektromos motor teljesítménye 156 lóerőre, a rövid ideig elérhető csúcsnyomatéka pedig a 300 Nm-ről, 500 Nm-re változott. Az új technika bevetésének köszönhetően egész jó hatótávokat lehet elérni. Otthoni napelemről töltve, a szokásos 11 kW-tal úgy körülbelül 5 óra kell neki 0%-tól 100%-ig. Aki hosszabb távokra merészkedik, annak reményt ad a gyorstöltési lehetőség, ami az igen tisztességes 110 kW-os teljesítményt jelent.
A februári szeszélyes időjárásban, a hagyományos autókhoz hasonlóan használtuk a fűtést. Odafigyelve a menetpedál használatára, 15-16 kWh/100 kilométeres fogyasztás jött ki, zömmel városi környezetben használva. Hasonló kondíciókkal, jobb időben reális, hogy különösebb odafigyelés nélkül a 13-14 kWh-ás fogyasztás hozható. Ez bő 300 kilométer fölötti hatótávot eredményez, amivel a napi városi meneteket vagy megfelelő távon ingázva, sok közlekedési helyzet megoldható. Ez a legnagyobb pozitívuma a típus frissülésének.
Így az e-2008-as, már a nemrég piacra érkezett új modellekkel is egész jól felveszi a versenyt. A hatótáv növekedéséhez hozzájárult az új hőszivattyú is, ami hatékonyabban működik.
Belső értékek
Szerencsére a vásárlók ízlése eltérő. Ezért nem mindenkinek jön be az átlagos külső, és a kábel- és gombspórolást, minimál dizájn néven „csomagoló” marketing hablaty. Plusz, a fizikai kapcsolók és a gombok nagyfokú hanyagolása sem tetszik sokaknak. Ráadásul néhány típusnál belül olyan műanyagokat is használnak, amelyek kinézete elég véleményes. De a visszaforgathatóság és a környezetvédelem címkét ráragasztva, sokan boldogan vásárolják az ilyen belsejű autót (pl. Volvo EX30).
Az e-2008 nem nekik szól. Itt karakteres a fülke kinézete, jók az anyagok, príma az autó összerakási minősége. A műszerfal hozza az okosan és olcsón megvalósított 3D-s látványt, a központi kijelző mérete 10 colosra nőtt és gyorsult a működése. A zongorabillentyűs menü kiválasztást még mindig jó és használják, a központi képernyő menüje egész jól kezelhető. A márkánál bevett kis kormányt, szintén alkalmazzák és jól működik. Az pedig leginkább ízlés dolga, hogy kinél, hogyan jön be.
A méretekre nem lehet panasz, a 4304 milliméter hosszú a francia városi villan-SUV, amihez 434 literes raktér tartozik. A raktér aljában lévő rejtett rekeszben elférnek a töltőkábelek. Ennek hátránya, hogy tele csomagtartónál, ki kell pakolni hátulról vagy az ülés felé kell tornyozni a pakkokat. Ugyanis a nem direkt villanyautónak tervezett karosszéria elejében nincs csomagtartó. Az üresen tátongó kardánalagút is vesz el hátul a lábtérből. A rugózás egész jó, azaz nincs meg a SUV-okra sokszor jellemző kemény rugózás.
Az autó halad a korral, ezért megérkeztek előre és hátra is az USB C típusú csatlakozók. A vezeték-nélküli telefontöltő pedig 15 wattal „lövi” a telefonba az energiát.
A csúcs
A GT felszereltség a csúcsot jelenti a Peugeot-nál, ami annyit jelent a gyakorlatban, hogy a kényeztetés adott. Az ülések gyorsan átmelegednek az ülésfűtéstől, a masszázs funkciók között pedig lehet válogatni. Az egész tetőt lefedő napfénytető tovább növeli a térérzetet. A helykínálatról annyit, hogy 1,9-2 méter körüli magasságnál is jól el lehet férni elől, hátul ilyen magas személy mögött, viszont már minimális a lábtér.
Menetteljesítmények
Az autó felépítésénél és teljesítményénél fogva, a 9,1 másodperces gyorsulás elfogadható. Az Eco, a Normal és a Sport állások egész jól megkülönböztethetők. A gazdaságosnál a motor és a szellőztetési teljesítmény visszafogásával próbál hatótávot nyerni a technika. Ez jól látható, mert a Normál módból átkapcsolva 15-17 kilométert emelkedik a hatótáv. Ez a plusz kilométer időnként nagyon jól tud jönni. A sportnál a szokásos reakció történik: azaz jobb menetpedál reakció, ez okozza a sportosság érzetét.
A választás szabadsága
Az előd 70 ezres eladása jól mutatja, hogy közelíteni kell egymáshoz a vásárlók keresőképességét és a villanyautók árát. A számok gyorsan eldöntik, hogy hova húzzon a vevő. A készleten lévő 100 lóerős benzinest, már 8,39 millióért el lehet vinni, aránylag jól felszereltséggel. Miközben 13,8 milliótól indul a kifutó szériának a villanyos verziója, és 15,66 millió az általunk tesztelt új generációs csúcsmodell. Ez jól mutatja, hogy mekkora árakadályt kell leküzdeniük az elektromos autóknak. A céges autós elektromos pályázat viszont működőképes segítségnek látszik.
Benedek Attila
Fotó: NyolczasFotó