SsangYong Musso Grand (Premium PLUS 4WD 2022) teszt – Kalandra kész pick-up – Motor&Verda

Mind hazai, mind pedig nemzetközi portálokon rengeteg teszttel találkozhatunk, mely a SsangYong Musso Grand-ról íródott. Ez a cikk azzal próbál kitűnni a tömegből, hogy hétköznapi felhasználók szemszögéből mutatja be a dél-koreai márka pickup-ját. 

Amikor megtudtuk Ádámmal, hogy ezúttal – életünkben először – egy autó tesztet kell megírnunk, buzgó diák módjára alaposan utánaolvastunk mind a márkának, mind a típusnak. Felkészülten és izgatottan vártuk a napot, amikor végre beteljesül a gyermekkori vágyunk, és végre egy pickup “gazdái” lehetünk egy rövid időre. Először az alap verziót (manuális váltó, Style 4WD kivitel) teszteltük, majd jött a Premium változat – e cikk ez utóbbiról fog szólni. Tesztalanyunk tényleg minden extrával fel volt szerelve, automata váltós, bukókeretes, 3D kamerás Premium PLUSZ modell volt. 

Az együtt töltött hét alatt pedig mindenféle terepen kipróbáltuk, sok helyen jártunk a Mussoval. Kalandjainkról – volt belőle bőven! –  videót is készítettünk, melyet itt meg is találhattok. 

Valójában pont ugyanaz az alváz található rajta, mint a Rextonon – sőt, ami már-már vicces is, a kerekeknél a (felárért választható) fekete szélesítésen is a Rexton névvel találkozhatunk.

Kezdjük az elején – avagy ami a gépháztető alatt rejlik

2,2 literes, soros négyhengeres motor a lelke ennek a pick-upnak. AdBlue-s, EURO 6 szabványnak megfelelő károsanyag-kibocsátási szinttel rendelkezik. 202 Le maximális teljesítmény leadására képes, azonban a fő hangsúly a 441 Nm-es maximális forgatónyomatékon van, amit 1600 és 2600 fordulat per perc között tapasztalhatunk. 

A Mussonál hatsebességes, manuális váltó az alap, melyre nem volt panaszunk, de 599 000 Ft-os felárért választhatjuk a 6 sebességes automata sebváltót is. A képzeletbeli listánk mindkét oldalán szerepelnek érvek. Van, aki a manuális váltóra esküszik, és nekünk is alapvetően szimpatikusabb az a kivitel, hiszen nagyobb élményt nyújt, dinamikusabb menetteljesítményt lehetővé téve. Nagyon sok pozitívuma van viszont az automatának is. Egyrészt nem kell állandóan váltani (akár egy reggeli csúcsforgalom alkalmával) és ha nagy súlyt vontatunk, vagy szállítunk, akkor az automata váltó sokkal kuplungkímélőbb. A SsangYong is eltérő értékeket ad meg a vontatható tömegre: míg manuális váltóval 2600 kg, addig automata váltós modellel 3 tonnát is húzhatunk. Igaz, a hat sebességes automata váltó kicsit lassabb, illetve kevesebb élményt biztosít… Lehetőségünk van ez utóbbi esetében is egy kis “pöcök” segítségével kézzel önállóan váltani, de ez sem fogja soha ugyanazt az érzést adni. Ebben az állandó “vitatémában” mindenki saját maga dönthet – a Musso pedig mindkét kivitelben elérhető, csak választanunk kell. 

A nagy össztömeg (nagyjából 2200 kg) és a nagy motor, az erő természetesen áldozatokkal jár. Ha tojáshéjon lépkedve, klímát kikapcsolva közlekedünk, akkor lehet a fogyasztást 8-9 liter környékére szorítani, azonban a realitás hosszú távon a 10 liter / 100 km környékén mozog. Tankja egyébiránt 75 literes, ami annyit tesz, hogy a mai benzinárak mellett egy teli tank gázolaj biztosan nem pénztárcabarát – több, mint 50.000 Ft-t is otthagyhatunk a kúton egy tankolás alkalmával. Semmi sincs ingyen – a pénzünkért teljesítményt kapunk, a Musso ugyanis sokkal inkább egy haszongépjármű, mint boltbajárós, városi rohangálós autó.

Belső

Ahogy az embereknél, úgy az autók világában is fontos, hogy milyen belső tulajdonságokkal rendelkezik a vizsgált tesztalany. A SsangYong Musso Grand esetében elmondhatjuk, hogy (méretéből adódóan) iszonyú tágas a tér, hatalmas helyünk van. Kényelmesen elférünk, nemcsak elöl, hanem hátul ülve is. Az első üléseket elektromosan tudjuk a számunkra tökéletes pozícióba állítani. Az összes gomb könnyen kézre esik, nemcsak a kormányon, hanem a paneleken is. 

Hatalmas, 9,2”-os érintőképernyős kijelzővel találkozhatunk, ami Apple Carplay és Android Auto kompatibilis, tehát telefonunkat biztosan rá fogjuk tudni csatlakoztatni. A navigációhoz erre nincs feltétlenül szükség, hiszen egész Európa térképét megtalálhatjuk az autóban. Telefonunkról tudunk például zenét hallgatni, telefonálni (nyilván) és emailt is írni – persze szigorúan nem vezetés közben!

További komfortunkról gondoskodik a kormány- és az ülésfűtés. Ez utóbbival a hátsó üléseknél is találkozhatunk, míg elöl ezen kívül hűtésre is van lehetőség. Az anyósülésnél a napellenzőbe szerelt tükröt egy kis lámpa meg is világítja, hogy biztosan jól lássuk magunkat – ez ugyan egy apróság, viszont minket jó kedvre derített.

Nemcsak tolatóradar, hanem tolatókamera is megtalálható a Musso-ban. 3D kamera is választható 299 ezer forintos felárért, mely esetében nemcsak elölről és hátulról, hanem felülről illetve oldalról is látjuk az autót a kamerák segítségével – teljes digitális képet kapunk tehát az autóról és a környezetéről. A kormányszög alapján pedig azt is megmutatja nekünk, hogy milyen irányba, illetve hova fogunk megérkezni a manőver során. A hátsó forgalmat is figyeli az autó a biztonságos (például) parkolóhelyről való kiállás érdekében.

Biztonság

Tiszta sor, hogy kiemelt szerep jut a modern autók világában a biztonságnak. A SsangYong Musso Grand-ban már elsőre is biztonságban érezhetjük magunkat. Hatalmas mérete (5405 mm hosszú, 1950 mm széles és 1855 mm magas) is már megnyugtató – tudjuk, hogy nem mi vagyunk a legkisebbek a közlekedésben résztvevők közül. Ráadásul könnyen ki is látunk belőle, nem korlátoznak sem az oszlopok, és még magasan is ülünk. 

Védelmünkről a Mussoban többek között hat légzsák (vezetőoldali, utasoldali, két oldalsó és két függönylégzsák) gondoskodik. Xenon fényszórók és LED-es nappali menetfények biztosítanak minket arról, hogy minden körülmények között lássunk és lássanak minket. A fényszóró egyébként adaptív, tehát akár rá is bízhatjuk az autóra a távolsági fényszóró ki- és bekapcsolását.

Szintén a biztonsághoz van köze a legtöbb vezetést támogató rendszernek is – ezekből ugyanis iszonyú sok megtalálható a Mussóban (a Premium változatban mindenképp). Kicsit idegesítő ugyan eleinte, hogy minden apróságért hangosan szól, pittyeg az autó. Gondolok itt arra, hogy – a beépített táblafelismerő rendszernek (TSR) köszönhetően – hangjelzéssel figyelmeztet, ha átlépjük a megengedett maximális sebességet. Sávelhagyás esetén is szól (LDWS) nemcsak hangjelzéssel, hanem a kormány rezgésével is. Az éberségfigyelő (DAW) rendszer nagyon aranyos kis kávéscsésze piktogramja jelzi, hogy lehet ideje lenne egy rövid szünetet tartanunk a következő benzinkúton. 

Mint arról szó volt korábban, a hátsó keresztező forgalmat (RCTA) is figyeli a Musso a biztonságos manőverezés érdekében. Emellett a holttérben található járművekről is kapunk visszajelzést (BSD) a tükrökön világító narancssárga fényeknek köszönhetően. Autonóm vészfékező rendszer (AEB) is helyet kapott a pick-upban, mely szintén nagyban hozzájárulhat biztonságunkhoz. Mindezek mellett természetesen ABS, kipörgésgátló (TSC) és tempomat is található a Musso Grand-on.

Munka közben

Egyértelmű, hogy nemcsak aszfalton fogja leendő gazdája használni a Musso-t, így fontosnak tartottuk kivinni tesztelni a négykerekűt mindenféle terepre. Homokon, sárban, fűben – minden körülményre sikerült a megfelelő beállítást megtalálni. Háromféle üzemmód áll rendelkezésünkre: két-és négykerék meghajtás közül választhatunk, ez utóbbiból pedig szintén van két különböző opciónk. A 4L a könnyebb terepre, míg a 4H a nehezebb körülményekre, illetve akár a hóra is megfelelő megoldást nyújt.

Új fejlesztésű alváz és megnövelt hasmagasság – ezek szintén hozzásegítenek minket ahhoz, hogy ne jelentsen akadályt semmi a Musso számára. Elektronikai segítséget is kapunk, ha szükségünk lenne rá: lejtmenet-vezérlő (HDC) és visszagurulás-gátló (HSA) áll rendelkezésünkre a dimbes-dombos terepen való előrehaladás megkönnyítésére.

Árak, felszereltségek

Kétféle alap kivitelben kapható a SsangYong Musso Grand, melyek a Style 4WD illetve a Premium 4WD. Előbbi 2023-as bruttó listaára jelenleg 12 317 730 Ft, míg az utóbbiért bruttó 14 984 730 Ft-ot kell kifizetnünk. A hatfokozatú automata váltó mindkét esetben plusz 599.000 Ft.

És hogy pontosan mit is takarnak ezek a megnevezések? Alapvetően a Premium kategóriában (nem meglepő módon) sokkal több vezetést támogató rendszerrel találkozhatunk. Közéjük tartozik a már korábban említett vészfékező, sávelhagyásra figyelmeztető, éberségfigyelő rendszerek, a teljesség igénye nélkül. Ezek mellett a fűthető kormány és a 9,2 colos érintőképernyős multimédiás egység is a vételár részét képezi.

Ha nem a fehér színben szeretnénk hogy pompázzon autónk, felárért választhatunk szürke, kék, zöld, fekete, vörös, grafit illetve gyöngyház színeket is. A legutolsó 229 000 Ft, a többi 200 ezer Ft extra kiadást jelent számunkra. 

A STYLE felszereltséghez 349 000 Ft-ért választhatjuk a PLUS csomagot, melyben többek közt extra légzsákok is megtalálhatóak. Erről (is) olvashattok bővebben a SsangYong oldalán. Premium PLUS csomag is létezik, melynek ára 699 000 Ft, és még több biztonsági (holttérfigyelő, keresztforgalomra figyelmeztető rendszerek, LED első ködlámpák) és kényelmi funkciók (első-hátsó ülésfűtés, elektromosan állítható első ülések) találhatóak meg benne.

Bukókeret, oldalsó szélesítés a keréknél, és még sok további extra elérhető a Mussohoz, ezeket röviden a videónkban is bemutatjuk.

Konkurencia, a teljesség igénye nélkül

Típus SsangYong Musso Grand Isuzu DMAX 4×4 Mitsubishi L200 Ford Ranger Toyota Hilux
Motor 2200 ccm, 441 Nm, 202 LE 1898 ccm, turbó, 360 Nm, 163 LE 2268 ccm, 400 Nm, 150 LE 2000 ccm, 500 Nm, 213 LE 2393 ccm, 400 Nm, 150 Le 
Méretek (teljes hossz és szélesség) 5405 mm x 1950 mm 5265 mm x 1870 mm 5215 mm x 1815 mm 5282 mm x 1977 mm 5325 mm x 1855 mm 
Önsúly (kiviteltől függően) 2100 – 2266 kg 1985 – 2010 kg 1970 kg – 2035 kg 2130 – 2510 kg*

*menetkész tömeg!

2015 – 2405 kg
Vontatható tömeg 3000 kg (automata váltóval) 2600 (manuális) 3500 kg 3100 kg 3500 kg 3500 kg
Plató méretei (hossz és szélesség) 1610 mm x 1570 mm 1571 mm x 1530 mm  1520 mm x 1470 mm 1613 mm x 1560 mm 1525 mm x 1645 mm
Bruttó vételár 12 317 730 Ft-tól (STYLE) és 14 984 730 Ft-től (PREMIUM) 10 793 730 Ft-tól 9 333 230 Ft-tól 17 208 500 Ft-tól*

*duplakabinos

13 392 150 Ft-tól

Összegzés

A kaland ott kezdődik, ahol az aszfalt véget ér.

Tesztünk során a Musso nemcsak hogy megfelelő társnak bizonyult a mindennapokban, hanem akár munkatársunk is lehet. A konkurenciánál nagyobb platójával, erős motorjával és a vontatható 3 tonnával szinte minden elé állított próbát teljesíteni tud. Terepen és aszfalton egyaránt jól bizonyított, minden alkalommal megtaláltuk a megfelelő beállítást, hogy átjussunk az út okozta nehézségeken, és még hosszú távon is komfortosan utazhattunk. 

Élményből sem volt hiány, hiszen végre nem voltunk az aszfaltra, a kijelölt utakra korlátozva. A SsangYong lehetővé tette számunkra, hogy teljesen szabadok legyünk, letérhessünk a kijárt útról. Még vezetéstechnikai ismereteimet is gyarapíthattam a gyengébb tapadású, nedves, füves területeken (végre megtanultam kicsit jobban uralni az autót, és még fánkokat leírni is, hála a hátsókerék-meghajtásnak). 

A beépített navigáció segítségével pedig biztosan mindig megtaláltuk az úticélunkat, mindezt maximális kényelemben, a fűthető-hűthető bőrülésben. Ha mindez nem lenne elég, az ára sem eltúlzott, akár a versenytársakhoz képest nézve, vagy akár csak ha belegondolunk, hogy mennyi mindent kapunk pénzünkért.

Ez a közösen töltött hét megerősített minket abban, hogy szükségünk van egy pick-upra. Akár hétköznap, mint haszongépjármű, akár hétvégén, hogy kis pályamotorunkat el tudjuk szállítani egy közeli versenypályára.

 

Ági

Kapcsolódó cikkek

Utcán Verdák

A Toyota legje – A Toyota Century-sztori

A Toyota Motor Corporation az 1936-ban bemutatott AA elnevezésű típus óta rengeteg olyan modellt adott a világnak, melyek külön márkává, majdhogynem intézménnyé váltak az évtizedek során. Gondoljunk a Corollára, melyből minden második percben eladnak egyet a világon. Ott van a Camry, mely hosszú évek óta vezeti az USA-ban a személyautók eladási listáját, évi négyszáz-ezer darabbal. […]

Olvass tovább
Race Verdák

Lewis Hamilton korábbi csapatában kezdi a szezont Gender Tamás Junior

A rangos WSK-sorozat első állomásán, a WSK Champions Cupon kezdi meg első teljes szezonját az OK Junior kategóriában Gender Tamás Junior. A 12 esztendős gokartversenyző az egykor Lewis Hamiltont is a soraiban tudó Parolin Racing Kart gyári pilótájaként vág neki a 2023-as idénynek. A hétvégén, az olaszországi Lonatóban rendezett WSK Champions Cupon indul a 2023-as […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Utcán Verdák

Bemutatkozik az új BMW M3 CS

A BMW M GmbH modellpalettájára 2023-ban is érkeznek új különkiadások. Az új BMW M3 CS a prémium középkategória nagyteljesítményű sportautójának vérpezsdítő motorsport-hangulatát kapcsolja magasabb fokozatba. A szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült elemeket széles körben alkalmazó, intelligens könnyűszerkezetes járműépítés, a megnövelt teljesítmény, a típus-specifikus futómű-hangolás, a megannyi exkluzív stílusjegy és a versenypályák lüktető tempóját éltető felszereltség a […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom