Suzuki GSX-8R (2024) teszt – Új kihívó a rajtrácson – Motor&Verda

A csutkakormányos és kényelmetlen, ámde iszonyú erős, elektronikát nélkülöző 2000-es évek eleji szupersport motorok ideje leáldozott. Helyükbe egy teljesen új koncepció és ezáltal egy új kategória lépett: megkezdődött a kényelmes és sportos (de nem szupersportos) utcai motorok kora. Ebbe a kategóriába száll be – többek között a Honda CBR650R mellé – az idei évtől kezdve a Suzuki is, a tavaly bemutatott GSX-8S továbbfejlesztésével megalkotott GSX-8R-rel.

Amennyiben a régi idők sportmotorjai felé húz a szíved, valamint ha a maximális erő, az adrenalin és a sportosság jegyében feláldoznád a kényelmet – akkor ez nem a te motorod lesz. Azonban ha velem tartasz, megmutatom milyen szerethető és felhasználóbarát is egy ilyen modern kétkerekű. A mi arcunkra széles mosolyt csalt, annyi biztos! 

A tesztalanyunk ezúttal tehát a Suzuki GSX-8R volt, melyről természetesen videót is készítettünk – a képre kattintva pedig meg is nézheted!

Megújulás

A 2023-as év egyik legnagyobb újdonsága e japán márka háza táján a sorkettes, “nyolcszázas” blokk megalkotása volt. Míg tavaly ezt az erőforrást két modellbe, a GSX-8S-be, valamint a V-Strom 800DE-be építették be, addig az idei szezonban tovább bővítették a palettát egy aszfaltos, közúti felhasználásra optimalizált V-Strom 800 modellel, valamint a GSX-8R-rel. 

Lényegi változás az általunk is tavaly már letesztelt GSX-8S-hez képest viszonylag kevés található az R változatban, azonban az összképet nézve mégis akadnak jelentős, mind a menettulajdonság, mind a “sportosság” szempontjából is érezhető változások. 

A leginkább szembetűnő eltérés természetesen a külsőben rejlik. Az új idomszett figyelemfelkeltő, a motor már első ránézésre is sportosságot és agresszivitást sugall a fejidom éles, hegyes vonalainak köszönhetően. Annak ellenére, hogy a GSX-8R külseje jelentősen különbözik csupasz testvéréétől, ha jobban megnézzük kiderül, hogy a tanktól hátra felé a két modell egy az egyben megegyezik.

Egy olyan szubjektív dologba, mint a kinézet fölösleges belekötni, azonban annyit engedjetek meg nekem, hogy feltegyem a költői kérdést, hiszen továbbra sem értem: a hátsó lámpa miért nem a farokidomban került elhelyezésre a rendszámtábla-tartó nyúlvány helyett? Csak szerintem lenne úgy sokkal esztétikusabb, dögösebb?

Erőforrás

A GSX-8R lelke tehát egy soros, kéthengeres, 776 köbcentis blokk, 270 fokban elékelt főtengellyel. Maximális teljesítménye 82 lóerő, csúcsnyomatéka pedig 78 Nm. Ebben semmi eltérés nincs (még a hangolásban sem) se a csupasz változattal, se a V-Strom 800-asokkal összevetve.

Nem hangzik nagy dolognak ez a 82 lóerő, de semmiképp se becsüld alá! Valójában azért erősebbnek érződik ennél – köszönhető mindez a két hengeres erőforrásnak, mely teljesítmény-maximumát már alacsonyabb fordulaton leadja. De nem is csak erről van itt szó. A “sornégyesekkel” ellentétben a 8R már az alsóbb fordulatszám-tartományban is fürge, játékos motor. Háromezres-négyezres fordulat körül is már jól reagál a gázadásra, nem okoz gondot neki egy intenzívebb kigyorsítás sem. Nemcsak élvezetes, hanem hasznos is lehet ez például közúton, amikor “menekülnöd” kell valami forgalmi szituációból. De természetesen ahol előny, ott hátrány is: ahol ez a motor hármasban tilt, ott egy “sornégy” kettőben… valamit valamiért!

A japán márkánál már jól ismert A, B valamint C motormódok közül választhatunk a GSX-8R esetében is. E módokban eltér a gyújtástérkép, ami annyit tesz, hogy míg az A módban hirtelen, agresszív gázreakciót kapunk, addig a C mód jóval finomabb, lassabb gyorsulást engedélyez akkor is, ha koppig húzod a gázt. Ez utóbbit főleg rossz időjárási körülmények esetén ajánlott használni, ugyanis így alapvetően kevésbé élménydús útban lesz részünk. Az “A” állásban viszont rögtön előbújik a sportmotor az idom alól! Széles vigyorral indulhatunk el akár egy lámpától, vagy gyorsíthatunk ki egy kanyarból akár közúton, akár a versenypályán. 

Itt hadd említsem meg, hogy mint mindegyik, ezzel az erőforrással szerelt Suzuki modell, úgy a Gixxer is kétirányú gyorsváltóval szerelt gyárilag, azaz az alap áras modellben is már ezt az “extrát” megtaláljátok!

14 literes tankja nem mondható túlságosan nagynak, de azért nem kell így sem minden faluban megállni tankolni. Amikor én vezettem a motort, nagyjából a gyári fogyasztási értékeket produkálta, azaz 4,2-4,4 liter benzint fogyasztott el száz kilométeren. Amikor Ádám pattant nyeregbe, nálam sportosabban, tempósabban terelgetve a GSX-8R-t, akkor is 5,5 liter körül megállt a fogyasztás, ami még szintén nem egetrengetően sok.

A sportosság jegyében

Minden, a GSX-8S-ből történő kisebb-nagyobb átalakítás célja a 8R sportosság jegyeivel való felvértezése volt.

Egyik legfontosabb lényegi különbséget az első felfüggesztés jelenti. Erre a modellre a KYB helyett Showa SFF-BP fordított első villák kerültek. Ezek még szintén nem állíthatóak, ámde utcai felhasználás esetén tökéletesnek bizonyultak. Feszességet, sportosságot ad motorunknak, de a rossz minőségű utak hibái sem bizonyulnak végzetesnek, túl kellemetlennek. Én arany középútnak nevezném: sportos, pontos, de toleráns és kényelmet is nyújt egyben. 

Essék néhány szó a fékekről is, melyek valóban lehetővé teszik a lendületes, magabiztos motorozást. A Nissin fékekben megbízhatunk utunk során, hiszen a rövid féktáv mellett még finoman is adagolhatók. Pályán sajnos nem teszteltük a GSX-8R-t, közúton azonban maximálisan meg voltunk elégedve a motorral e tekintetben is. Ráadásul nemcsak “sima” ABS-szel találkozhatunk ezen a modellen, hanem már mozgáskövető fékrendszerrel is! Egyszerűbben mondva ez pedig nem más, mint a “kanyar-ABS”. A GSX-8S-sel ellentétben itt ledöntött motornál is működésbe lép tehát az ABS, amennyiben szükség van rá.

Az erőforrás, a fékek és a futómű triójának, fentebb említett tulajdonságainak köszönhetően teljes harmóniába kerülhet a motoros a motorral.

Hajsza a kényelemért

Amint azt a bevezetőben is említettem, az utóbbi évek fejlesztései, újításai a komfort irányába mozdították el a sportmotorokat. Véleményem szerint (tessék nyugodtan vitatkozni ebben a témában velem akár kommentben is!) ez egy okos gondolat, hiszen nem véletlen csökkent a sportmotorok száma utainkon. Ezt az arányt, illetve statisztikát egy magasabb szintű kényelemmel talán a visszájára lehetne fordítani – erre a jövőben úgyis fény fog derülni. 

A GSX-8R nyergében ülve sokkal inkább egy sport-túra motorhoz hasonlóan érezhetjük magunkat. Kormánya már jóval szélesebb, nem a hagyományos “csutkakormány”. Ez nemcsak a komforthoz járul hozzá egyébként, hanem a könnyebb irányíthatósághoz is – e kettő pedig végső soron mégiscsak jócskán összefügg. Kényelmesebb a testhelyzet is, valamint ha kevesebb erőfeszítést igényel a kanyarodás, a motorunk irányítása, akkor még jóval több kilométert tudunk diszkomfort nélkül megtenni a nyeregben.

Az ülés relatíve nagy: puhának ugyan nem mondható, de egy “fotel” stílusidegen is lenne egy sportmotoron. Pozíciója viszont tökéletes, nem csúszik előre benne a pilóta, hiszen nagyjából vízszintes. Elég nagy ahhoz is, hogy hátrébb tudjunk csúszni, ha a plexi mögé szeretnénk bebújni. 

A hátsó ülés sem vészesen apró, így rövidebb és közepes távokon akár két személlyel is megfelelő választás lehet a GSX-8R. A rövid tesztkör alkalmával, amikor a hátsó ülésre kényszerültem, annyira nem is éreztem kritikusnak a helyzetemet. A tankot kényelmesen elértem kapaszkodni, így könnyen eggyé tudtam válni a motor, valamint a pilóta mozgásával. 

A motor menetkész tömege 205 kg, ami azért abszolút nem mondható soknak: ez szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy könnyedén tudjuk terelgetni, kanyarogni vele.

A GSX-8R ülésmagassága 845 milliméter, a legtöbb embernek tehát simán teli talppal le fog érni a lába, de lábujjhegyen egész biztosan. A térdszög nem túl nagy, ami habár a kényelemhez pozitívan járul hozzá, de e mellett azt a hátrányt is magában hordozza, hogy viszonylag alacsonyan van a lábtartó. Közúton ez nem volt zavaró, azonban ha pályára vennéd a 8R-t, akkor lehet érdemes hozzá sportlábtartókat beszerezni. 

Összességében szerintem elmondható, hogy a legjobb kompromisszumot találták meg a japán mérnökök a komfort tekintetében.

Az egyszerűség jegyében

A Suzukitól megszokott 5 colos színes TFT kijelzővel találkozhatunk a GSX-8R esetében is. Állítgatási lehetőségünk kimerül a menetmódokban, valamint a traction control, azaz a kipörgésgátló erősségének állításában (egyes, kettes, hármas, valamint kikapcsolt módok közül választhatunk). A kijelző felépítése egyértelmű, könnyen olvashatók az adatok rajta. A módok között választani pedig a bal kezünknél található “Mód”, fel- valamint le gombokkal tudunk. Egyszerű, de nagyszerű ez is a GSX-8R-en, ugyanis a gombok nagy méretűek, kesztyűben is könnyen megtalálhatók, kézre esnek. Itt biztosan nem kell keresgélni, matatni hogy megtaláld, amit keresel. 

A szokásos egyes és kettes “trip”, az átlagfogyasztások, valamint a pillanatnyi fogyasztás és az üres tankig megtehető kilométerek számáról kaphatunk információt többek között a kijelzőn, mely napszaktól függően világos, valamint sötét formátummal rendelkezik. Okostelefonotokat sajnos nem tudjátok rácsatlakoztatni, de erre én nem tennék kifogást, ugyanis mégis csak egy sportmotorról beszélhetünk.

LED-es lámpákat kapott elöl-hátul a Gixxer, mely nemcsak jól hangzik, hanem valójában látunk is vele sötétben. Alkalmam adódott nemcsak este, de még e mellé esőben is tesztelni a motort. Fun fact, hogy tesztmotorozás közben megállított egy biztos úr… és nem, nem azért, mert gyorsan hajtottam volna, hanem azért, mert érdekelte a GSX-8R. Így az ő kérésére kint maradtam sötétedésig a motorral, hogy megnézzem, milyen rossz látási viszonyok között, este motorozni a 8R nyergében. Ez abszolút pozitív csalódás volt számomra, a tompított fényszóró is elég világos, viszonylag széles ívben világít és nem is túl közelre, ha pedig felkapcsolod a távolsági fényszórókat, akkor háromszámjegyű sebességnél is eleget fogsz az útból belátni magad előtt.

Menettulajdonságok

Futóművéről, fékeiről már esett szó részletesebben, de szeretném picit jobban kifejteni azt, hogy miben is rejlik e motor nagyszerűsége. 

“Ráülsz és mész” – szokás mondani… nos, ez a kifejezés teljes mértékben illik a GSX-8R-re. Egyszerűség, kezesség jellemzi, kézre esik minden a kormányon és az üléspozíció is olyan (178 cm-es magasságommal legalábbis), mintha rá teremtettek volna erre a motorra. Vagy a motort szabták rám?

Lényegében tényleg természetesen jön, adódik minden. Ráülsz, elindulsz, és automatikusan csinálod a dolgod. Berakod sebességbe, elindulsz, és kapásból “flow”-ba kerülsz. A gyorsváltó által szinte megszakítás nélkül kigyorsítasz, nagy tempónál bebújsz a plexi mögé, és eggyé válsz a motorral. A sportos, feszes futómű pontos irányíthatóságot biztosít, de a rossz minőségű magyar utakon sem szakad le a derekad. Akár több száz kilométert is mosollyal az arcodon teszel meg a GSX-8R nyergében, mindeközben pedig önbizalmat ad a motor is neked: kezes, azt csinálja amit terveztél, úgy kanyarodik, ahogy Te szeretnéd. Tökéletes íveket rajzolhatsz, rengeteg élményt gyűjthetsz a nyergében. Egy szó mint száz… ki kell próbálni, hiszen jobb, mint gondolnád!

Árak és összefoglalás

Metallic Triton Blue, Metallic Mat Black és Metallic Mat Sword Silver (ez utóbbiról láthatjátok a képeket) színekben választhatjátok a GSX-8R-t, 3.999.000 Ft-os listaártól. Ez a modell kétszázezer forinttal drágább csupasz testvérénél, a különbözet viszont tartalmazza a “kanyar-ABS-t”, a továbbfejlesztett, Showa villát és még jópár apróságot (természetesen az eltérő külső mellett). 

Más márkák konkurens modelljeivel összehasonlítva pedig azt láthatjuk, hogy akad ennél jóval olcsóbb is, azonban nem szabad elfelejteni, hogy a Suzuki esetében az alapfelszereltség részét képezi a gyorsváltó! Na meg mindemellett egy iszonyú kezes, kényelmes, játékos és vigyort generáló motorról van szó. Sőt, mindemellett még iszonyú dögös is!

További képekért kattints IDE!

Ági

Kapcsolódó cikkek

Hírek Motor Nagyvilág Utcán

Még szebbek, praktikusabbak és gazdagabban felszereltek lettek a Forza modellcsalád tagjai 2025-re

Még szebbek, praktikusabbak és gazdagabban felszereltek lettek a Forza modellcsalád tagjai 2025-re • A 2025-ös modellévben bevezetett változtatások célja, hogy még inkább kidomborítsák a prémium színvonalú Forza robogók GT-jellegét • A zászlóshajónak tekinthető Forza 750 egyebek mellett új, nappali menetfénnyel és integrált irányjelzőkkel kiegészített fényszórót kapott • Emellett a Forza 750 használati értékét, időjárás-védelmét és […]

Olvass tovább
Hírek Motor Nagyvilág

A EUROPEAN HARLEY OWNERS GROUPTM RALLY 2025-BEN IS VISSZATÉR, MÉGHOZZÁ HORVÁTORSZÁGBA

A Harley-Davidson® örömmel jelenti be, hogy a European Harley Owners Group (H.O.G.) évente megrendezésre kerülő, hatalmas érdeklődéssel várt 31. Harley Owners Group (H.O.G.) Rally-nak 2025. június 12-15. között a horvátországi Medulin ad otthont. Az Európai H.O.G. Rally minden évben más-más helyszínre költözik, ezzel is erősítve a közösség nemzetköziségét. A rendezvény résztvevői -vagyis a Harley-Davidson egyedülálló […]

Olvass tovább
Motor Női szemmel Teszt

Yamaha XSR900 GP (2024) teszt – Múltidéző GP-motor – Motor&Verda

A 2024-es évre piacra dobták a hangvillások a csupasz XSR900-as idomos, sportmotor változatát, az XSR900 GP-t. 5 398 000 Ft-os listaára majd’ egymillió forinttal drágább, mint a naked modellé – azonban ennek megfelelően a tulajdonságaikban, felszereltségükben is jelentős különbségeket vélhetünk felfedezni. Külső Természetesen a legfeltűnőbb változás a design és az idomok tekintetében érhető tetten. A […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom