2023-ban a Suzuki két teljesen új modellt dobott piacra. Mind a GSX-8S és a V-Strom 800DE is ígéretes újításnak tűnik, hiszen arany középutat, kompromisszumot jelentenek a drágább de erősebb ezresek (V-Strom 1050DE valamint a GSX-S1000) és a kisebb köbcentis, gyengébb motorok között.
A költséghatékonyság jegyében mindkét motor ugyanazt a kéthengeres, 83 lóerős erőforrást kapta (igen, jól olvassátok, a V-Strom is soros kéthengeres lett…), na de részletesen erről majd egy kicsit később!
Nem a ruha teszi…
Első ránézésre igencsak pofás lett a GSX-8S. Stílusában hasonló fejidomot találhatunk rajta, mint akár a GSX-S1000-es vagy 950-es modelleken. A szépen kidolgozott idomok összhangban vannak: a tank, az oldalsó- valamint a fejidom vonalai szépen kiegészítik egymást, nagy sebességet sugallnak. Nemcsak az idomok végett tűnik egyébként hosszúnak a motor, hanem a valóságban is az. Vetélytársakkal összehasonlítva – vegyük példának a CB750-et – azt látjuk, hogy a Suzuki keskenyebb, de hosszabb, mint a konkurensek. Ha az e két motor közötti részletes összehasonlításra vagytok kíváncsiak, akkor kattintsatok a videónkra!
A tesztmotor kék felnije, illetve en bloc az egész motor színe nekem nagyon bejött, de akinek nem szimpatikus, az tiszta feketében is választhatja a GSX-8S-t.
A probléma (számomra) a motor végénél kezdődik… olyan hatást keltett a GSX-8S hátulja, mintha egy kicsit összecsapták volna. Nincsen rajta semmi extra, mintha nem is fektettek volna sok energiát a tervezésébe. A látványról szóló szubjektív vélemény mellett megfogalmazódhat bennünk az a kérdés is, hogy a hátsó lámpa (és indexek) miért nem a farokidomon találhatóak. Esztétikusabb lenne mindenképp mint a rendszámtáblatartón, ráadásul még a helye is adott.
Sorkettő
776 köbcentis soros kéthengeres motorral találkozhattok a GSX-8S-ben (csakúgy tehát, mint a V-Strom 800-ban). 83 lóerős csúcsteljesítménye nem mondható soknak, főleg, ha arra gondolunk hogy már egy hatszázasból is nagyon simán kihoztak régen 100 lóerőt. Ennél azonban menet közben sokkal fürgébbnek, erősebbnek érződik a 8S.
Nagyjából 3000-es fordulattól már nem kérdez, hanem a gázra jól, időben reagálva, szedi is a lábát. Maximális teljesítményét és forgatónyomatékát hamarabb éri el, mint egy sornégyes, így egy “gyorsulási versenyben” sem feltétlen maradna alul az alacsonyabb maximális teljesítmény-értékek mellett sem. Sokatokat szokta érdekelni az, hogy melyik motor “mennyivel megy”, így egy kis információ-morzsát erről is megosztanék Veletek. Másodikban 119, harmadik fokozatban pedig 153 km/h a motor végsebessége. A maradék három fokozatban való tesztelést pedig már rátok bízom!
Három menetmód közül választhatunk a GSX-8S esetében. A, B valamint C elnevezéssel illette ezeket a Suzuki. Ez utóbbi esetében megfontoltan, óvatosan indul a motor, tehát esőben vagy egyéb viszontagságok közepette is biztonságban leszünk. Az A (hívhatnánk sport módnak is) esetben pedig hirtelen gázreakciót, valamint maximális erőt kapunk. A motormódok mellett pedig még a kipörgésgátló állítható: egyes, kettes fokozatban használhatjuk, vagy akár ki is kapcsolhatjuk.
Amit még a Suzuki erőforrásáról mindenképp érdemes megemlíteni, az a “Suzuki Cross Balancer” névre keresztelt újítás. Magyarul és egyszerűen ez annyit tesz, hogy blokkban két tengely is (a megszokott egy helyett) szolgálja a rezgéscsillapítás célját. A valóságban ezt pedig nagyon is érezni lehet! A technikai részletekbe nem érdemes belemenni, hiszen az a fontos, amit a valóságban, motorozás közben érzünk. Ez pedig nem más, mint a már-már sornégyes csendesség és a közel zéró rezonancia. Hosszú távon ez hatalmas különbséget jelenthet az utazás kényelmét tekintve is.
Meg is érkeztünk a GSX-8S egyik legfőbb erényéhez
Magam sem gondoltam volna, de e kétkerekű legnagyobb pozitív meglepetése számomra a komfort volt. Több dolognak köszönhetően (mint akár a fentebb említett rezgéscsillapítás) bátran merem állítani, hogy akár egy egész napos túrának is gondolkodás nélkül nekivágnék a nyergében.
Csupaszmotorokkal összehasonlítva (akár az új CB750 Hornet-tel párba állítva) messzemenően kiemelkedik a kényelem tekintetében a Suzuki új modellje.
Az ülés 810 mm-es magassága átlagosnak mondható. A lábam bőven teli talppal leért a 178 cm-es magasságommal, de ha ti alacsonyabbak vagytok, akkor sem lesz gondotok a talajfogással. A motoron ülve pedig az üléspozíció nem kuporgós, hanem abszolút kényelmes volt. Egyenes háttal és teljesen elviselhető térd szöggel tudtam utazni a motoron. A teljesen vízszintes nyeregben nem csúsztam előre a tankig. Mindezeknek köszönhetően a derekam el sem kezdett fájni hosszabb úton sem, pedig ez nagy szó nálam!
Ami szintén hatalmas szerepet játszik nemcsak a komfortban, hanem az élvezeti érték növelésében is, az pedig a mind le- és felfelé is működő gyorsváltó. Ezt ráadásul már az alapáras verzióhoz is megkapjátok. A Suzuki mérnökei valószínű arra gondolhattak, hogy a kényelem terén nem kötnek kompromisszumot.
Na jó, azért hogy ne túlozzunk, megemlítem, hogy az első felfüggesztés abszolút nem, a hátsó rugóstag előfeszítése pedig csak körmöskulcs segítségével állítható – bár alapvetően szerintem a hétköznapokban ezek állítására amúgy sincsen nagy szükség. Nekem a gyári módon teljesen megfelelt, az úthibákat szépen vette, nem fájdult bele a fejem a kátyúkba, hanem nagyon szépen kidolgozta azokat. Puhának sem mondható igazán a felfüggesztés, és annyira sportosnak sem – a komfort (és a biztonság) szempontjából pont optimálisnak mondanám.
Mennyire modern?
Az öt colos LCD TFT kijelzőn minden fontos dologról információt kapunk. Logikusan felépített és könnyen megismerhető az egység, csakúgy mint a bal kéznél lévő gombok. Ráadásul mivel mindössze alig pár gombbal találkozunk, így nem kell sokat keresgélni, matatni amikor módosítani szeretnénk a módozatokat. Amit a Suzuki esetében hátrányként említhetnénk meg az talán annyi, hogy okostelefonunkhoz nem tudjuk csatlakoztatni a GSX-8S-t, illetve az USB csatlakozó is feláras. Ezeket pedig a mai világban azért már sok felhasználó (azt hiszem jogosan) elvárná.
Ítélet
3.799.000 Ft-os ára a jelenlegi piacon szétnézve soknak mondható, viszont komfortot és széles mosolyt kapunk a pénzünkért. Az utazás élménnyé válik a GSX-8S nyergében a fürgesége és a gyorsváltó révén is. Mehetünk vele messzire, a fentebb említett komfortnak köszönhetően élményként fogunk tekinteni a túrákra.
Ha pedig további extrákra vágytok, akkor lehetőségetek van például oldalsó táskákat, markolatfűtést, tankpadot is – sok-sok egyéb kiegészítő között – vásárolni motorotokhoz. Na és a LED-es indexek is sajnos a feláras kiegészítők listáját gyarapítják.
Azonban amint azt az összehasonlító videónk végén is említettem, én a magasabb komfort miatt – a hétköznapokra való tekintettel – a Suzuki csupaszmotorját választanám a CB750 helyett… pedig aztán rengeteg érv szól a Honda mellett is!
Cikkemet a Honda CB750 Hornet-ről hamarosan eléritek a www.motoresverda.hu oldalon.
További képekért pedig kattintsatok ide!
Ági