Suzuki GSX-R125 teszt – A legkisebb testvér

1984 óta, tehát lassan 40 éve meghatározó szerepet tölt be a GSX-R sorozat a Suzuki kínálatában, illetve az emberek szívében. Mi ezúttal a modellsorozat legkisebb tagját, egy 2020-as Suzuki GSX-R125-t teszteltünk, és az őszi időpont ellenére az időjárás is kegyes volt hozzánk. Több, mint egy héten keresztül volt társunk a hétköznapokban, sőt, kisebb túrák során is. Végül megtaláltuk a számára talán legideálisabb terepet is, a Kakucs Ring képében.

Alapvetően nem sok érdeklődés övezi hazánkban ezt a kismotort, a tesztalanyban is mindössze 365 km volt, amikor hozzánk került. Mindezt két év alatt… Mi jócskán gyűjtöttük a métereket a kicsivel, szinte megtripláztuk végül a kezdeti számot. A motorral kapcsolatos kétségeink a hét során elmúltak, hiszen egy jó, használható, kezes kis motort ismerhettünk meg, mely akár kezdőknek, fiataloknak, vagy igazából bárkinek megfelelő választás lehet.

A kistesó

A GSX-R termékcsalád legkisebbjének szíve egy 124 köbcentis, egyhengeres motor, mely 15 Le leadására képes. Nem véletlen éppen ekkora teljesítményű, hiszen így még pont vezethető A1-es jogosítvánnyal is. Amikor a tervezők, mérnökök összeültek, hogy kitalálják, mivel is szeretnének kitűnni a tömegből, miben is legyenek jobbak a konkurenciánál, a könnyű súlyra esett a választásuk. Ennek érdekében sok apró módosítást hajtottak végre a motoron. A legkönnyebb és legkompaktabb kétcsatornás ABS-sel szerelt féket kapta meg a kis Gixxer, e mellett a tíz küllős felnik és a felfüggesztés súlycsökkentése is ezt a célt szolgálják. Azt a törekvést, hogy a Suzuki legyen a konkurenciák közül a legkönnyebb pedig végül sikeresen meg is tudták valósítani, hiszen a mindössze 134 kg-os menetkész tömegével jócskán felülmúlja (azaz épp, hogy alulmúlja) a versenytársakat.

Messziről nézve (illetve laikusként) tényleg nagymotornak tűnik. 2000 mm-es hossza alig rövidebb pár centivel mint egy nagymotor, még a Hayabusa-tól is csak 180 mm-rel marad el. Ebből következik, hogy átlagos testmagassággal rendelkezve mindenféle probléma nélkül elférünk a motoron. Bebújni is könnyen be tudunk a plexi mögé. Ülésmagassága 785 mm – ezt kombinálva a keskeny üléssel, tankkal biztosak lehetünk benne, hogy mindenkinek le fog érni a lába. 

Egyszerű motorról beszélhetünk a GSX-R125 személyében, ugyanis nem találhatók rajta különböző motormódok, beállítási lehetőégek.  ABS ugyan van rajta, de kikapcsolni azt sem tudjuk. Igazából nem is hiányzik ez a sok opció, hiszen egy fiatal vagy kezdő motoros így tudja megtanulni az alapokat. A pilóta uralja, irányítja a kétkerekűt, nem az elektronika. Az LCD kijelző – melyen minden fontos információ megtalálható logikus és jól látható helyen – fényereje állandó, így sötétben kicsit világosnak találtam. Cserébe nappal, minden fényviszony esetén leolvashatóak voltak róla az értékek. 

Az egyetlen extra dolog ezen a kismotoron az a Smart Key rendszer, vagyis a kulcs nélküli indítás. Érdekes ugyan, hogy a tanksapka levételéhez pedig mégiscsak kulcsra van szükség – ezt az indítóegység lenyomásával, majd a megfelelő állásban történő felhúzásával érhető el… bonyolultnak tűnik így leírva, de egyébként könnyen kivitelezhető, és megfelelően működik is.

Városi utakon

A kis súly, a könnyű irányíthatóság mind nagyon hasznos tulajdonságok a városi közlekedés során. Tömött sávok között, keskeny helyen is elférünk a kocsisorok mellett, könnyedén elsuhanhatunk az álló autók között a csúcsforgalomban. Tükre is elég nagy ahhoz, hogy a mögöttes forgalmat is lássuk benne a saját könyökünk mellett. 

A kis fenntartási költségek illetve az alacsony fogyasztás szintén egy jó pont, melyért hálásak leszünk a kis Suzukinak. 11 literes tankjának kiürítése során jócskán 300 km feletti távot tudunk megtenni, ugyanis átlagfogyasztása 2.5 liter körül van. Tesztünk során (városban, azon kívül és zárt pályán kombinálva), a kijelző tanúsága szerint egy liter benzinnel 35-40 km-t tett meg a kis GSX-R, ami megegyezik a gyár által megadott értékkel. Nem is olyan rossz ez egy motortól, amit az idő legnagyobb részében magas fordulaton, szinte teljes gázzal használtunk…

Hatsebességes váltót találhatunk ezen a nyolcadliteres motoron. Gondolhatnánk, hogy így a városban elfáradunk, a sok váltás miatt. Egy egyébként csak félig igaz, hiszen nagyon toleráns a motor, hatalmas fordulatszám-tartományban működik szépen. Az alsó régióban sem rángat (habár egyhengeres ugye), nem okoz problémát neki hatodik fokozatban sem az 50km/h-s sebesség. Egyedül elinduláskor kell valóban rövid időn belül sokat váltogatni, de mivel nem szükséges nagy energia a kuplung behúzásához, illetve a váltáshoz, így erre sem panaszkodhattam. Az üres fokozatot néha keresnem kellett, de a többi sebességbe szépen (felfelé akár kuplung nélkül is) beugrik.

Összegezve a fent említett tulajdonságokat láthatjuk, hogy valóban egy szuper kis városi közlekedési eszközzel van dolgunk. 

Túrázás során

Rövidebb túrákon is jó társra lelhetünk a GSX-R125 személyében. Lakott területen kívül, vagy akár autópályán is használhatjuk, a megengedett maximális sebességet ugyanis tudja a kis Suzuki. Végsebessége picivel 130 km/h fölött van, de ehhez már be kell bújnunk a plexi mögé, ezzel is segítve az aerodinamikát, csökkentve a légellenállást. Száguldozásra ugyan nem ez a jó motor, de azért rendes tempóban eljuthatunk vele A-ból B-be, nemcsak városban. 

Mint azt sejthetitek – nem a kényelem a fő erénye ennek a kis sportmotornak, főleg nem utassal. Azért ha úgy adódik, mégis magunk mögé tudunk ültetni egy utast, a lehetőség tehát adott. Azt azért nem árt figyelembe venni, hogy két személlyel már nehezebbek lehetünk, mint a motor saját tömege. Egy ilyen kis motornál sokkal többet változik a dinamika két személlyel: érezhetően lassabb lesz, a fékút pedig megnőhet.

A vezető számára egyébként egész kényelmes a GSX-R, mármint  a sportmotoros üléspozícióhoz képest. Hátizsák nélkül, vagy csak könnyű táskával sok ideig mindenféle hát- és derékfájdalom nélkül tudtam motorozni, nem volt leszállhatnékom. Igaz, hogy a lábtartó magasan van, illetve “csutkakormánnyal” szerelték, de mégis, összességében mégsem mondható túl kényelmetlennek, már-már ergonomikus.

Sötétben is jól látszunk a LED-es fényszóróknak köszönhetően. A 125-ösön ezek főként előrefelé világítanak, oldalra csak kis mértékben. Előnye, hogy a távolsági fényszórót használva nagyobb sebességnél is bőven eleget látunk magunk elé, viszont az út szélén levő tárgyakat, élőlényeket nem biztos, hogy időben észre tudjuk venni. Esőben, sötétben azért meggyűlt vele a bajom, volt, hogy szinte vakon motoroztam. De hát ki indul útnak ilyen körülmények között…? Lassan, óvatosan pedig nem lesz probléma a hazaéréssel rossz idő esetén sem.

Zárt pályán

A GSX-R név kötelez. Ennek megfelelően elvárjuk, hogy valóban sportmotorként viselkedjen a legkisebb tesó” is. MotoGP-re utaló festése pedig még inkább a sportosságot szeretné sugallni, az emberek gondolataiba ültetni.

Jobb helyet nem is találhattunk volna ennek teszteléséhez, mint egy versenypályát. Természetesen nem egy gyors, tempós helyszínt választottunk, hanem egy kanyargós, technikás pályát, a Kakucs Ringet. Ez a tökéletes terep számára! Nem a sebesség a lényeg, hanem az agilitás és a könnyű irányíthatóság. E kettőben pedig nagyon jól teljesített a kis GSX-R.

Egy ilyen helyen lehet tökéletesíteni a motoros tudásunkat, határainkat feszegetni. A pályán elsajátított képességeket pedig a későbbiekben a közúton is tudjuk alkalmazni. Amit számomra tanított a kis Gixxer az pedig nem más, mint a lendületmegtartás fontossága. Egy nyolcadliteres, gyenge” motornál ugyanis különösen lényeges az, hogy megtartsuk a tempót, a lendületet, és ezt vigyük tovább kanyarról-kanyarra, méterről-méterre. 15 lóerő nem sok, viszont – meglepő módon – sok mindenre elég! Egy ügyes pilótával csodákra lehet képes egy ilyen technikás, kis pályán. Alacsony fordulaton nem várhatunk tőle nagy erőt, viszont 8000-es fordulat körül már szépen gyorsul. Csak egyenesben, kigyorsításkor lépnek meg tőle jelentősen a nagyobb társai…

Én egyébként kifejezetten élveztem a pályamotorozást a kis Gixerrel, sokkal magabiztosabban tudtam körözni néhány óra elteltével, mint a legtöbb nagymotorral. Nem ért le a lábtartó (mégiscsak sportmotor), könnyedén lehetett dönteni, egyik oldalról a másikra borítani – még csak fárasztó sem volt a kis tömeg, keskeny gumik és a kis ellenállás miatt.

Összegzés

Kiknek is javasoljuk? Egyértelműen leginkább fiataloknak, illetve kezdőknek. Az előbbit azért, mert a kényelmetlen sportmotorokat” főként ebben a korban tudjuk még tolerálni, a későbbiekben úgyis mindenki szíve a komfortosabb kétkerekűek felé húz. A könnyű súly, kezelhetőség, kevés erő miatt pedig azok számára is ideális lehet, akik most szerezték jogosítványukat, bármelyik motoros kategóriában.

Nem is vészesen drága (a 2023-as modell ára is mindössze 1 799 000 Ft lesz), a városban ráadásul kis termete, alacsony fogyasztása, kezelhetősége miatt még jobban is járunk vele, mint egy nagyobb köbcentis, méretesebb motorral. Még szerencse, hogy a rendszámtábla-tartó idegesítően rezonál, hiszen így legalább valamibe bele tudtam kötni, valami rosszat tudtam írni a motorról.

Számomra a Suzuki GSX-R125 jelentette az áttörést, hiszen végre egy sportmotor nyergében is jól, magabiztosan éreztem magam. Megszoktam az üléspozíciót, megtanultam az irányítását, és valóban úgy éreztem, hogy könnyedén tudom uralni a motort. 

És éppen ez is volna a célja ennek a kétkerekűnek… Bevezet minket a sportmotorozás világába, megtanítja nekünk az alapokat, mely elsajátítása után magabiztosan léphetünk tovább és ülhetünk át a nagytesók valamelyikére. Nem is hülyeség végigjárni a szamárlétrát”!

Ági

Kapcsolódó cikkek

Motor Női szemmel Teszt

Honda CB650R E-Clutch (2024) teszt – Ismerjük meg az E-Clutch-ot! – Motor&Verda

Az idei szezon egyik legnagyobb újítása a Honda háza táján az E-Clutch volt, mellyel a CBR650R-t és tesztalanyunkat, a CB650R-t ruházták fel. Mindkét motor járt már szerkesztőségünknél a korábbi években, így a teljes ismertetőket már olvashattátok a sport-, valamint a naked kivitelű CB-ről. Jelen cikkben ezért az E-Clutch-ot, annak használatát, valamint előnyeit szeretném részletesen bemutatni […]

Olvass tovább
Motor Női szemmel Teszt

Triumph Street Triple 765 RS (2024) teszt – Élmény a köbön – Motor&Verda

Triumph Street Triple motorokkal 2007 óta találkozhatunk utainkon, azonban az évek során rengeteg változáson ment keresztül e típus. A 2019-es év pedig különösen fontos az angol márka életében, ugyanis ekkortól már a fent említett modell szolgáltatja a MotoGP középső kategóriájának, a Moto2-nek a versenygépeket. Ennek ismeretében izgatottan és magas elvárásokkal vártam a lehetőséget, hogy nyeregbe […]

Olvass tovább
Motor Női szemmel Teszt

Yamaha XSR900 GP (2024) teszt – Múltidéző GP-motor – Motor&Verda

A 2024-es évre piacra dobták a hangvillások a csupasz XSR900-as idomos, sportmotor változatát, az XSR900 GP-t. 5 398 000 Ft-os listaára majd’ egymillió forinttal drágább, mint a naked modellé – azonban ennek megfelelően a tulajdonságaikban, felszereltségükben is jelentős különbségeket vélhetünk felfedezni. Külső Természetesen a legfeltűnőbb változás a design és az idomok tekintetében érhető tetten. A […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom