Maximális minőség belépő szinten
A 2024-es évre egy teljesen új modellsorozatot mutatott be a Triumph. Az angol márka által piacra dobott Speed 400, valamint Scrambler 400 X esetében nem csak az egyhengeres erőforrás, hanem a teljes periféria is új. Szerkesztőségünknek ez előbbit volt lehetősége tesztelni, melyért hatalmas köszönet a Triumph Budapestnek!
A Speed 400 ugyan “belépő kategóriás” motornak mondható, azonban a minősége közel sem az! Gyönyörűen kidolgozott és igényes motort ismerhettünk meg a személyében. 2 384 000 Ft-os listaártól lehet tiétek ez a modern klasszikus, mely összeg a tulajdonságai ismeretében nem is mondható soknak! A fekete mellett pedig feltűnőbb, piros, valamint kék színekben is választhatjátok a Speed 400-at.
Külső
Rengeteg szemet gyönyörködtető részletet vélhetünk felfedezni már első pillantásra is a Speed 400-on. A Triumph márkanevet, logót szinte mindenhol megtaláljuk: a lámpákban, a kormányon, a deknin és a lábtartókon is, a teljesség igénye nélkül. A tank pedig több szempontból is kedvenc lett: a tanksapka is nagyon különleges csakúgy, mint a matricázás. Ez utóbbi ráadásul kapott egy extra lakk réteget, mely így még igényesebbé és strapabíróbbá teszi kétkerekűnket.
Ha pedig nem tudod mi furcsa a szemednek ezen a Speed 400-ason, segítek! A tradícióhoz ragaszkodva ezen az új roadster-en is jobb oldalra került a lánc, bal oldalra pedig a hátsó fék. A hagyományokra való tekintettel tehát egy kis kényelmetlenséget vállalnia kell annak, aki a láncot szeretné tisztítani, ápolni, ugyanis a kipufogó e folyamat közben picit útban lehet majd.
A design és a külső tehát extra, de a menettulajdonságok sem hagynak minket cserben!
Karakteres egyhengeres
A jóból keveset adnak, tartja a mondás. Nos, a Triumph által kifejlesztett új erőforrásra is igaz ez: tökéletesen illik a motorhoz ez az egy hengeres blokk. Kétkerekűnk 398 köbcentis “lelke” maximálisan 39,5 lóerő és 37,4 Nm leadására képes 8000-es, valamint 6500-as fordulaton. A hangja pedig zene füleinknek!
A rövid áttételezésnek köszönhetően a valóságban szinte még ennél is erősebbnek tűnik, a lámpáktól legalábbis mindenképp könnyen ki tudunk lőni. Hátránya ennek viszont a sok váltogatás mellett az, hogy már 110 km/h-nál hat-hétezres fordulaton jár a motor, így a fogyasztás mellett a rezonancia is jelentősebb lesz autópálya-tempónál. Aggódni azonban nem kell, a végsebesség így is bőven elegendő hazánk utaira. Motormódok közül nem választhatunk ezen – A2-es jogosítvánnyal is vezethető – motor esetében, a kikapcsolható kipörgésgátló viszont szériatartozék.
A teszthét során nagyon kedvező, átlagosan 3,5 liter körüli fogyasztással számolhattunk, így a 13 literes tank pedig már relatíve nagynak is mondható.
A futómű
Nemcsak az erőforrás, hanem a motor többi része is újdonság tehát, kategóriájában pedig minden tekintetben minőségi alkatrészekkel találkozhatunk. Ugyan a 43 mm-es Big Piston fordított első villák nem állíthatók, azonban a hétköznapokban teljesen megfelelőnek bizonyult mind kátyús, rossz minőségű utakon, valamint tempósabb kanyargás esetében is. A hátsó rugóstagnál pedig az előfeszítés állítható, így itt már van minimális személyre szabási lehetőségünk is.
A ByBre fékek szintén pozitív csalódásként hatottak, és az ABS sem szólt közbe minduntalan. Elöl egy 300 mm-es tárcsa és radiális négydugattyús féknyereg gondoskodik arról, hogy ne csak biztonságosan tudjunk megállni, hanem mindezt finoman adagolva, precízen, jó érzéssel tehessük.
Modernitás
Rengeteg modern megoldással találkozhatunk a Speed 400-ason. Elöl és hátul is LED-es lámpákat kapott a kis roadster, melyek nemcsak, hogy rettentő design-osak, még funkciójukat is szuperül betöltik. Az hagyományos sebességmérő mellett egy kisebb, azonban igen informatív LCD kijelző is helyt kapott, melyről többek között a pillanatnyi-, az átlagfogyasztás, valamint a tank kiürüléséig még megtehető kilométerek száma is leolvasható. Kezelése egyszerű, mindössze egy “info” gomb segítségével választhatjuk ki a kijelzőn megjelenő adatot. Egyedül a fordulatszámmérő “butácska” kicsit: ezt én láthatóbbá, nagyobbá varázsolnám szívem szerint. Mindezeken felül még egy USB csatlakozó is helyt kapott a kijelző oldalán, így kütyüink töltéséről is gondoskodik a kis Triumph.
Komfort
A motorra pattanás előtt nem gondoltam volna, hogy hosszabb távon is nagyfokú kényelemben fogok tudni utazni ezen a négyszázason. Adódott ugyanis, hogy egy fél napot közel egyhuzamban a nyeregben töltöttem. A nagy méretű, de hosszú távon kissé kemény ülésért kárpótol minket maga az üléspozíció. Egyenes háttal utazhatunk a nyeregben, valamint a térdszög sem vészes annak ellenére sem, hogy az ülés alacsonyan, 790 mm-es magasságban helyezkedik el.
A széles kormánynak köszönhetően pedig rettentő könnyedén irányítható, kanyarítható ez a mindössze 170 kg menetkész tömegű Speed 400-as.
Összességében elmondható, hogy városi környezetben igazán elemében érzi magát a Triumph-unk, a nyergében mi pedig uralhatjuk a várost. Keskeny helyen is elférünk, agilitásának hála pedig könnyen cikázhatunk a kocsisorok között.
A városból kiérve sem fogunk lemaradni vagy szégyenkezni, sőt, a mosoly sem fog elmaradni. Kezdőbb, és tapasztalt motorosok számára is garantálja az élményekkel teli utat a Speed 400. Akár rövidebb túrára (egy nyeregtáskával felszerelkezve például), vagy kanyarvadászatra is bátran elindulhatunk a kis Triumph-unkkal.
További képekért kattintsatok IDE!
Ági