A japán gyártó európai kínálata expresszvonat sebeségével bővül, ez jól látszik az eladási adatokon is. A modell választék legfontosabb darabja nemrég érkezett. Érdemes megvásárolni?
A sajtóbemutatón mozgalmas napot teljesítettünk. Negyven perces tájékoztatóval kezdődött a hazai leleplezés, amiben igen jól mutattak a számok. Ez annyit jelent, hogy az új modellek rendesen felpörgették az eladásokat, amit tovább fognak javítani a közeljövőben érkező új típusok.
Az előbbiek annyit jelentenek, hogy a márka nem hagyja itt Európát, hanem visszaveszi a korábbi részesedését, ami majd tovább növekszik. Így pótolják azt, ami elveszett az utóbbi években. Az új modellek és a közeljövőben megjelenő újdonságok a vásárlóknak, a rajongóknak, a kereskedőknek és a vezérképviseletnek is biztosítanak egy jó jövőt.
Csúszkálás és pörgés
A program gyakorlati része a vezetés-technikai pályán indult. Itt sikerült megtapasztalni, hogy a Colt menetstabilizátora (ESP) és a blokkolás-gátlója (ABS) jól működik. Ezek ellenére sok pörgés és forgás volt, ami leginkább a rövid tengelytáv és a rántópad párosának volt köszönhető.
A cikkíróként végig csinált sokadik tréning, tovább erősítette azt az elképzelést, hogy a sofőrök továbbképzése a legjobb út a biztonságosabb közlekedés felé. A büntetések fokozásának, az egyre gyakoribb sunyi trafizásnak, és a rendőrségi sajtóközleményekben az összes autós megbélyegzésének nincs sok értelme.
Visszatérve a témára. A vezetéstechnikai pályán zajló különféle próbákból sikerült leszűrni, hogy az új Colt jól kezelhető, agilis masina. Az utastere igényes, könnyű beállítani a kényelmes szövetkárpitos első üléseit. A kézi kapcsolású váltó viszonylag rövid úton működik, a váltás pedig kicsi kapcsolási erőt igényel. A kuplungot pedig könnyű benyomni. A fülke csendes, a motor és egyéb hangok alacsony tempónál alig hallatszódnak.
A Colt hozza a mai, korszerű kisautók színvonalát. Az anyagok minősége, érintése, és az összerakás szintje, viszont az átlag fölé helyezi. (Néhány konkurensnél tapintható és jól látható a spórolás.)
Komfortos és az otthonos szavak, jól jellemzik az utasteret. Ez mellett a ma elvárt nagyfokú elektronizáltság is látható volt. Ennek jele a két méretben elérhető függőleges tájolású táblagép, amiket nem nyomkodtunk, mert nem volt rá idő. És a számtalan vezetési-segédet sem próbálgattuk, felesleges riasztásokat viszont nem tapasztaltunk a forgalomban. A külső színek közül, a pirosas bordó és a kék tetszett a legjobban.
Utakon
Az öntöltő-hibridet próbáltuk ki először a környékbeli utakon. Alacsony fordulaton jelentkező nagy nyomaték, és a szinte azonnali gyorsulás a jellemzője a legdrágább hajtásláncnak. Ami az évek múlásával, a jó értéktartásával lehet nyerő. Fogyasztásról nem nagyon tudok adatok mondani, valószínűleg hozza a műfajban megszokott 4-4,5-5 liter körüli értékeket. Városban, nyáron ez könnyen bemehet négy liter alá.
A rendszer működése jól hangolt, a két villanymotor, a két váltómű és az 1,6 literes szívómotor jól együttműködik. Van benne erő (140LE), nincs felbőgő motor az erősebb gyorsításkor, szóval más a technika, mint öt vagy tíz éve.
Ezért hibrid témában a fura, régi, berögzült elképzeléseket, szóbeszédeket nyugodtan „el lehet engedni”. Érdemes a 2023-as technikai szintről szemlélni a dolgokat, ami már dinamikus, erős és jól hangolt és még kevesebbet fogyaszt, mint anno. Fontos tudni, hogy ez a jellemzés, vonatkoztatható mindegyik gyártó hibrid-rendszerére.
A gyors reakciót, száz körüli tempóig élveztük, mert a közutakon és lakott területen történt a menetpróba második része. Sportosak voltak a menettulajdonságok, miközben a rugózás kényelmes.
A turbómotor
Azért jó egymás után próbálni a különféle motorú, azonos autókat, mert könnyebben összehasonlíthatók. Nem volt véletlen, hogy a 90 lóerős verzióval, időnként nagyon lemaradtunk a hibrid mögött… Az ott jelen lévő villámgyors reakciót és jó nyomatékot, csak kövér gázzal, gyors váltásokkal és sportos vezetéssel lehetett pótolni. A motorhang itt már jobban előtérbe került, és a hibrid nyomaték előnye pedig jól érzékelhetővé vált.
Ami mégis ide hozza a vásárlókat, az az ár. A kiváló felszereltségű hibrid tízmilliós árcédulája, megválasztja a vevőkört. Az árkülönbség viszont megérheti, mert teljesen más liga a két hajtásmód. A hibridnek városi közlekedésben hatalmas az előnye, és jóval kényelmesebb vezetni. Könnyen villanyautó helyettes is válthat belőle, aminél nincs hatótáv para.
Benedek Attila
Fotó: szerző