Yamaha R7 teszt – Új versenyző az utakon

Mivel a legendás R6 már csak pályaopcióként érhető el, a Yamaha sportos kínálatában űr keletkezett ebben a kategóriában, így 2021-ben a gyártó piacra dobta a vadonatúj modellt, az R7-et. A nagy népszerűségnek örvendő MT-07-re alapozva alkották meg, és a 2022-es YZF-R7 azt az ígéretet hordozza magában, hogy megteremti az egyensúlyt a közúti és a pályamotorozás között mindezt megfizethető áron, de nem veszítve az R-sorozat stílusának jegyeiből.

Erődemonstráció

Az R7-et ugyanaz az egyedülálló 270 fokos hajtókarral rendelkező iker hajtja mint az MT-07-et.
A furat és löket, kompressziós arány, sebességváltó… minden ugyan az maradt, mint a 2021-es modellben, hogy megfeleljen az EURO-5 szabványainak. Nincsenek elektronikus üzemmódok, amelyekkel csökkenteni vagy növelni lehetne a motor teljesítményét, egyszerűen csak fel kell rá ülni és élvezni a motorban rejlő potenciált.

Az R7-nek megvan a maga sajátos karaktere. Nagyon határozott a lassú kanyarokban, hihetetlenül hamar kap erőre, és nem az elektronika irányítja helyetted a motort. Nagyobb motorokon a kanyarokból történő erős kigyorsítások során mindig elektronikus segítséget kapunk ( kivéve, ha ez a segítség opcionálisan kikapcsolható és élünk is vele) de így nem igazán mi uraljuk a gépet. Az R7-en azonban mechanikus a gázkar, így a teljesítmény azonnal, nyersen jelenik meg a hátsó tengelyen és nagyon dinamikus kigyorsítást eredményez.

Igazából nem egy erőgépről beszélünk, a hosszú egyeneseken már nem annyira gyors, a negyedik és ötödik sebesség hosszúnak tűnhet, a hatodik pedig szinte már túl hosszú is. De igen is megvannak ennek a maga előnyei a pilóták számára. Az extrém erő hiánya időt ad az ésszerű döntések meghozatalára, ami elengedhetetlen ha motorra ülünk és jut idő a kikapcsolódásra is, hiszen a kanyarok nem rohannak feléd, a vonalak, tájak nem mosódnak össze, tudsz a forgalomra is koncentrálni miközben élvezed a motor adta élményt.

Egy R6-os vagy R1-esel a motorozás már mentálisan és fizikailag is iszonyat fárasztó lehet, de az R7-en nem az. Egy erősen kihegyezett motorral szemben a Yamaha egy igen kezes jószág. A kuplung és a sebességváltó könnyű és pontos, az erőforrás teljesítménye pedig zökkenőmentes még alacsony fordulatszámon is. Nyomatékgörbéje annyira szabályozható, hogy a kipörgésgátló szinte soha sem hiányzik. Elegendő erő van benne ahhoz, hogy a pulzusszámunkat az egekbe emelje, de nem elegendő ahhoz, hogy az agyunk bármikor is pánik üzemmódba kapcsoljon.

Amitől az úton maradunk

Sokan az új R7-et az MT-07-hez fogják hasonlítani, de ez egy teljesen új motor, és nem egy MT-07, amelyet egy vonzóan sportos külsőbe csomagoltak. Az alváz merevebb, a kormányfej dőlésszöge
meredekebb, a hátsó rész megemelkedett egy új rudazat és egy átdolgozott hátsó lengéscsillapító
révén, a tengelytáv rövidebb 5 milliméterrel, és teljesen új fordított KYB villát kapott, amely állítható a pilóta igénye szerint. Szóval mit is jelent ez az egész? Az agresszív megjelenése ellenére az R7 valójában nagyon jól kezelhető. A vezetés élménye a sportosság lágy oldalán van, ami alatt azt értem, hogy nem olyan durva, mint egy szupersport gép. Az R7 futóműve igazán jól veszi a rosszabb útminőséget, a felfüggesztésnek van bőven mozgástere, ami magabiztosságot kölcsönöz a motoros számára, különös tekintettel, a kevesebb tapasztalattal rendelkezőknek.

Folyamatosan érezni lehet, hogy mi is történik alattunk, így pillanatok alatt otthonossá válik az R7. Pörgős országúti tempónál ez nagyon hamar magával ragadt és rettentően élveztem a kanyarvadászatot. A szinte forgalomtól mentes kanyarokba olyan szinten kiegyensúlyozottnak éreztem a motort, hogy még ebédelni sem akartam megállni. Mivel „csak” 73 lóerővel kell játszani és a futóműve nagyon jól eltalált, így ténylegesen a mi kezünkben van az irányítás és nem fordítva. Van idő kidolgozni a kanyarbejáratot, észlelni amint elkezd kinyílni az ív, ez által korábban elkezdhetjük a kigyorsítást. A tapadás és a motor visszajelzései igazán kiválóak. Figyelembe véve az R7 árát, a futómű és a felfüggesztés az elvárásokon felül teljesített. Az R7 radiálisan szerelt, négy dugattyús ADVICS első féknyereggel van felszerelve, amelyekben Brembo főfékhenger kapaszkodik a 298 milliméteres tárcsákra.

Összegzés

Amennyiben megszokták a csillogó-villogó sportmotorok tündöklő megjelenését, az R7 picit talán
szerénynek tűnhet első ránézésre és nem olyan csábító, mintha fényes Öhlins villa kacsintgatna ránk a fejidom alól, vagy egy vaskos Brembo féknyereg pislogna a féktárcsánkon, esetleg tele lenne tömve mindenféle elektronikai csúcsmegoldásokkal. Ha ezt a hatást tapasztalnánk, az ár egyből csillagászati lenne és legyőzné azt a pontot, amit a Yamaha képvisel ebben a motorban. Lehet, hogy nincsen benne minden amit itt felsoroltam, de a kivitel, az idomok extrémen sportos vonalvezetése és azok illeszkedése a hozzáértés és a motor összehangolásának kivételes minősége egyértelműen magasra teszi a lécet a konkurenciával szemben, mert az R7 ár érték arányban és menetteljesítményben is nagyon megállja a helyét.

Ádám

Kapcsolódó cikkek

Hírek Motor Motorsport Nagyvilág

A Ducati elkezdte a MotoE motorok gyártását a 2023-as világbajnoki szezonra

Valamivel több mint egy évvel az első Misano-i teszt után, megkezdődött a „V21L” prototípusok gyártása. Decemberben indult a motorok összeszerelése, hogy a 2023-as FIM Enel MotoE világbajnoki kategória számára szükséges 23 gép február közepére elkészüljön. A versenyeken részt vevő 18 motorkerékpár mellett a Ducati öt tartalék géppel látja el a szervezőket. Minden prototípust a Ducati […]

Olvass tovább
Motor Motorsport

Kovács Bálint a Maco Racing Team pilótájaként áll rajthoz az idei EWC-n

A H-Moto Team pilótája pályafutása egyik legaktívabb szezonja előtt áll 2023-ban: a német IDM-ben a BMW gyári pilótájaként áll majd rajthoz a Superbike-ban, míg az endurance-világbajnokság futamain a szlovák Maco Racing Team pilótájaként a királykategóriában. A 21 éves gyorsasági motoros nem titkolt célja a csapattal együtt, hogy idén odaérjen a dobogóra. ovács Bálint pár hete […]

Olvass tovább
GP versenyzőktől, versenyzőkről (hírek és nyilatkozatok) Moto GP Motor

Espargaro még két évet ad magának

Nem lesz egyszerű dolga a MotoGP versenyzőinek 2023-ban, ugyanis az eddiginél több hétvége mellett bevezették a sprintfutamokat is, ami gyakorlatilag plusz egy fél verseny lesz minden fordulóban. Eddig is megterhelő volt a szezon a versenyzőknek, a fentiek miatt viszont már hatványozottan igaz lesz, hogy brutálisan fittnek kell lenniük minden egyes alkalommal. Aleix Espargaro tavaly harcban […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom