40 éves a Harley-Davidson® Softail®: A Legendás custom formatervezés dominanciája

1984-ben a Harley-Davidson bemutatta az új Softail® motorkerékpár modelljét. A rejtett hátsó felfüggesztés és az agyafúrt lengőkar-kialakítás a váznak egy klasszikus motorkerékpár letisztult profilját adta, amiben egyáltalán nem volt hátsó felfüggesztést – vagyis egy úgynevezett hardtail-t. A Softail® váz rendkívül sikeresnek bizonyult, és számos ikonikus Harley-Davidson® gyári custom motorkerékpár modell alapjául szolgált. A Harley-Davidson idén ünnepli az eredeti FXST Softail modell bemutatásának évfordulóját, egy olyan dizájn, amely 40 év alatt részleteiben elképesztően sokat fejlődött, de megtartotta ugyanazt a klasszikus „hardtail” formavilágot, akárcsak az eredeti.

Egy Cirkáló modellcsalád
A 2018-ban bemutatott jelenlegi Softail váz az alapja a Harley-Davidson Cruiser motorkerékpárok 2024-es kollekciójának kilenc modelljének, melyek mindegyikét úgy tervezték, hogy merevek és könnyűek legyenek egyaránt, és olyan agilitást és teljesítmént nyújtsanak, amely felülmúlja a legigényesebb cirkáló motorosok elvárásait is.

A Softail futómű központi eleme egy hátsó mono lengéscsillapító, melyet prémium felfüggesztési teljesítményre és kiváló kezelhetőségre terveztek. A spirálrugós lengéscsillapító az ülés alatt található, ahol könnyen és praktikusan elérhető az előfeszítés beállításához, illetve a kerékmozgás hatékony szabályozásához. Ezek mellett, a mono lengéscsillapítós hátsó felfüggesztés stílusra is megőrzi a Softail váz jellegzetes „hardtail” vonalait. Minden jelenlegi Cirkáló modellt a jól bevált Milwaukee-Eight® V-Twin motor hajt, amely kettős kiegyensúlyozóval rendelkezik, és úgy hangolták, hogy kiküszöböljön minden rezgést alapjáraton, növelje a vezető és az utasok kényelmét, valamint lehetővé tegye a motorok merev beépítését a vázba. A merev beépítés megerősíti a teljes vázat, ami közvetlenebbé teszi a motoros és az utak közötti kapcsolatot és a vezetési élményt.

A 2024-es Cirkáló kínálat a legváltozatosabb a Harley-Davidson motorkerékpár-portfóliójában, ahol sorokazonak a nosztalgikus és a legmodernebb modellek is. Nem az úticél számit, egy Harley-Davidson® Cirkáló modell minden motorozást felejthetetlen élménnyé varázsol. A 2024-es Cirkáló modellek közé tartoznak:

● Softail® Standard modell: Ez a kihagyhatatlan Harley-Davidson® cruiser élmény, elegáns, könnyű vázzal, klasszikus krómmal és fényezett részletekkel, kedvező áron, hogy még a testreszabás is beleférjen a költségvetésbe.

● Street Bob® 114-es modell: A nyers bobber stílus a “mini ape” kormánytól kezdve a különleges hátsó sárvédőig olyan modern technológiával párosul, mint például a digitális emelkedőmérő és a jellegzetes LED-es első világítás. Ideális választás azoknak, akik stílusra, teljesítményre és dinamikus kezelhetőségre is vágynak egyaránt.

● Low Rider® S modell: Már gyári felszereltséggel is, ez a motor a West Coast stílus és a könyörtelen teljesítmény ötvözete, amely korábban csak extra kiegészítőkbe való jelentős befektetéssel volt megalkotható.

● Low Rider® ST modell: A levehető merev nyeregtáskák és az aerodinamikus formák kombinációja egy olyan hétvégi menekülőgépet alkotnak, amely a West Coast stílust kedvelő, illetve a félelmetesen élvezetes teljesítményre vágyó motorosok számára készült.

● Breakout® modell: A hosszú, letisztult chopper stílusú Breakout modellnél kevés vagányabb motorral fogsz találkozni az utakon. A Milwaukee-Eight® 117-es motorblokk könyörtelen erejét egy 240 mm-es hátsó gumiabroncs egészíti ki, melyet a bobtail sárvédő pimasz, felhajtott kinézete tesz igazán stílusossá.

● Heritage Classic 114-es modell: Az amerikai cirkáló motorok egyik ikonja. A látványos vintage részletekkel és a hamisítatlan rock and roll stílussal a Softail® alapot az 1950-es évek Harley-Davidson® modelljei által inspirált nosztalgia teszi különlegessé.

● Fat Boy® 114-es modell: Az eredeti fat-custom ikon gőzhengeres megjelenésével, öntött alumínium Lakester kerekeivel és egyedi, összetéveszthetetlen első fényszóróval uralja az utakat.

● Fat Bob® 114-es modell: A városi utcák meghódítására tervezve, páratlan erővel, agilitással és a csúcstechnológia teljes arzenáljával – kettős első tárcsafékekkel, fordított verseny stílusú első villával és 2-1-2 egyedi stílusú kipufogóval felszerelve.

● Sport Glide® modell: A levehető fejidom és táskák igazi kabrióvá teszik ezt a motorkerékpárt mind stílusban, mind sokoldalúsága szempontjából is – nagyszerű opció a változatosságra vágyó motorosok számára.

A Softail eredete
Az 1980-as évek elején a Harley-Davidson megvásárolt egy koncepció-motorkerékpárt Bill Davistől, aki független tervezőmérnökként dolgozott és rejtett hátsó lengéscsillapítókkal támogatott felfüggesztéssel kísérletezett egy Big Twin vázon. A Harley-Davidson mérnökei tökéletesítették a tervet, amelyet 1984-ben be is mutattak FXST Softail® modellként. A váz letisztult formavilágot és az egyedi motorépítők által kedvelt klasszikus „hardtail” vonalakat kínálta a vásárlóknak, de nem áldozta fel a teljes hátsó felfüggesztés által kínált kényelmet és kezelhetőséget sem. A vízszintes, gázzal töltött lengéscsillapítók elhelyezése a váz alsó csövei alatt alacsonyabb üléspozíciót biztosítottak, ami még kényelmesebbé tette a motor kialakítását.

Az 1984-es FXST Softail modell bevezette a teljesen új Evolution® V-Twin hajtásláncot is, amely az öregedő Shovelhead motort váltotta fel, mivel az fokozatosan egyre inkább bekerült a Big Twin modellcsaládba is. Egy olyan időszakban, amikor a vállalat pénzügyi nehézségekkel küzdött, az Evolution motor és a Softail® alváz együttesen segítették a Harley-Davidson-t visszatérni egy versenyképes piaci pozícióba.

„Ha visszagondolok az FXST Softail modell megjelenésének idejére és a piacra gyakorolt hatására – éppen új tulajdonosokkal küszködtünk -, rájövök, hogy ez a nagyszerű új motor milyen döntő fontosságú volt a túlélésünk szempontjából” – írta Willie G. Davidson egykori vezető stílustervező a „100 years of Harley-Davidson” című könyvében. „A Softail termékcsalád örökös bestseller és a motorosok kedvence. Sikeresen ötvözi a múltat a jelen legmodernebb technológiával, és világszerte hatalmas rajongótáborra tett szert.”

A Softail modell alapjainak sokoldalúsága lehetővé teszi azt is, hogy a jövő új motorkerékpár modelljeit a lehető legkülönlegesebb stílusokra is lehessen tervezni. Néhány kiemelkedő történelmi mérföldkő:

1986-os Heritage Softail – A jellegzetes FL orr-rész, a teljes szegélyű első sárvédő, a csipkézett kerekek és a feltűnő fényszóró az 1949-es FL Hydra-Glide modellek stíluselemeit tükrözik. Ez a klasszikus megjelenés egyértelműen a Harley-Davidsonról árulkodik, és az egész világon könnyen felismerhető az ikonikus márka mind a motorosok és a nem motorosok által egyaránt.

1988-as Springer™ Softail – A Springer első felfüggesztés látványos korszakának feltámasztása – melyet a Harley-Davidson 1948 után megszüntetett a hidraulikus villák javára – ez egy merész stílusbeli lépés volt.

1990-es Fat Boy® – A Harley-Davidson történetének egyik legikonikusabb modellje, jellegzetes tömör öntött alumínium kerekeivel és tekintélyes megjelenésével még ma is a Cirkáló portfólióban van.

1999-es Softail Deuce™ – Talán a legradikálisabb a Softail gyári custom motorok közül, a Deuce új, „”nyújtott„” benzintankot, elegáns krómozott villákat, teljesen új hátsó sárvédőt és az új Twin Cam 88B™ motorblokkot mutatott be.

2008-as Cross Bones™ – A tiszta vintage bobber stílusra alapozva, a széles gumikat keretező Springer™ orral, domináns fekete felnikkel, rugózott egyszemélyes üléssel, félhold alakú lábtámlákkal és a letisztult Denim festés bevezetésével robbant piacra.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

Ford E-Transit furgonokkal duplázza meg elektromos flottáját Budapesten a DHL

Új Ford E-Transit furgonokkal bővül tovább a DHL Express Magyarország Kft. nulla helyi károsanyag-kibocsátású járműflottája: a vállalat az eddigi 20-ról 39-re növeli Budapesten az elektromos futárautóinak számát, így a fővárost kiszolgáló járművek 70%-a már teljesen környezetbarát módon, helyi károsanyag-kibocsátás nélkül veszi fel és viszi házhoz az ügyfelek küldeményeit. Ráadásul az e-furgonok akkumulátorait megújuló forrásból származó […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Motorsport

DINARIC RALLY 2024 – Egy hét Maraton Dervadelin Tamással

Idén szeptember 08-14 között már 5. alkalommal rendezik meg a Dinaric Rallyt, amely hat nap alatt 1300 kilométernyi kőkemény terepet jár be. A kis európai Dakaron magyar versenyzőnek is szurkolhatunk, hiszen a Laller Racing Dakar Team versenyzője, Dervadelin Tamás már visszajáró vendégnek számít. A verseny központi helyszíne Horvátország, azon belül Knin városka, ahol a rajtot […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

ÉREZD AZ IZGALMAT: A NISSAN BEMUTATJA A NAGY TELJESÍTMÉNYŰ ARIYA NISMO-T AZ ELEKTROMOSAUTÓK VILÁGNAPJÁN

• A NISMO visszatér Európába, és az Ariya NISMO vezeti be újra a márkát a piacra • A Nissan, az Elektromosautók Világnapján fedi fel az új Ariya NISMO részleteit • A hátborzongató élmény kiváltása érdekében az Ariya NISMO továbbfejlesztett gyorsulással, dinamikus felfüggesztéssel és megnövelt oldalirányú erővel érkezik Párizs, FRANCIAORSZÁG (2024. szeptember 9.) – Ismerje meg […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom