A Toyota-csoport prémiummárkája lehet az egyik első, nem kínai érdekeltségű autóipari szereplő, amely megkapja a RoboSense Technology Co., Ltd által fejlesztett, új generációs lézeres szenzortechnológiát. A kifinomult vezetőtámogató és magas szintű önvezető funkciókat lehetővé tevő LiDAR rendszerek a Lexus új generációs akkumulátoros elektromos típusaiban debütálnak.
A LiDAR (Light Detection and Ranging, fény alapú érzékelés és távmérés) olyan optikai rendszer, amely lézer segítségével azonosítja a nagy távolságban lévő, mozgó vagy statikus tárgyak méretét és helyzetét, illetve megvalósítástól függően akár mozgásának a sebességét és irányát is. A technológia az önvezető járművekhez kapcsolódóan jelent meg az autóiparban, mint a pontos helyzet- és akadálymegállapítás eszköze, mára azonban szélesebb körben (egyszerűbb feladatokra) is hatékonyan hasznosítják.
A radaroknál és kameráknál hatékonyabb, nagyobb hatótávolságú és felbontású, a kedvezőtlen időjárási viszonyokra egyáltalán nem érzékeny észlelő egység gördülékenyebbé, megbízhatóbbá teheti a fejlett vezetőtámogató funkciókat. A LiDAR még egyáltalán nem mondható elterjedtnek, potenciális térnyerésében kulcsszerepet játszanak a tisztán elektromos járművek, mivel azok nagyfeszültségű elektromos hálózata ideális a fejlett szenzorok tartós működtetésére.
A kínai alapítású, de ma már világszerte tevékenykedő RoboSense Technology Co., Ltd megkerülhetetlen tényező az iparágban, az idén 10 éves cég 2023-ban több mint negyedmillió szenzort értékesített világszerte. A kínai szaksajtóból származó jelentésből nem derül ki, hogy a vállalat M Platformra épülő LiDAR rendszerei közül melyeket építik majd be a Lexus tisztán elektromos típusaiba. Az M szériába közepes (200 m) és nagy (300 m) hatótávolságú érzékelési tartománnyal rendelkező megoldások tartoznak, amelyek rendkívül pontosan képesek azonosítani az érdeklődésre számot tartó tárgyakat és megkülönböztetni azokat az indifferens környezettől – modelltől függően 250 méterről észlelnek egy fekete ruhába öltözött, óvodás méretű gyermeket, 280 méterről „látják” a forgalomirányító terelőkúpokat, és akár 140 méterről érzékelik az olyan, úttestre került, potenciálisan balesetveszélyes törmelékeket, mint egy szétszakadt abroncs darabkái.
A Toyota-csoport hagyományosan konzervatív módon közelíti meg az önvezetés kérdését: míg számos konkurensük a minél gyorsabb piaci forgalmazásra törekszik, a Toyota és a Lexus első lépésként a vezetőt tehermentesítő megoldásokat kívánja tökéletesíteni, és csak később jöhetnek a ténylegesen önvezető funkciók. A RoboSense LiDAR rendszereinek beépítése mindenesetre komoly elköteleződés és jelentős lépés a Lexus részéről. A technológia integrációja ugyanis a modern, vezeték nélküli szoftverfrissítések korában nem jelent mást, mint egy később bevezetendő technológia előkészítését: azokban a tisztán elektromos Lexus (és később Toyota) modellekben, amelyeket felszerelnek a RoboSense szenzoraival, a későbbiekben probléma nélkül aktiválható lesz egy időközben kifejlesztett és tökéletesített, magasabb szintű önvezető funkcionalitás.
A Toyota és a RoboSense közötti együttműködéshez áttételesen kapcsolódó hír, hogy a Lexus tárgyalásokat folytat egy esetleges, 100%-ban saját tulajdonú kínai gyártóüzem létesítéséről, ahol tisztán elektromos típusokat építenének a jövőben. A helyi gyártás felgyorsítaná és leegyszerűsítené a LiDAR szenzorok beépítését, valamint megkönnyítené a közös fejlesztést – a RoboSense LiDAR-oknak ugyanis csak az egyik eleme a szenzordoboz, legalább olyan fontos a szoftver, amelyet viszont az adott ügyfél személyes igényeire szabott, egyedi funkciókkal és paraméterekkel optimalizál a vállalat.
Fotók: Robosense.ai