A Svéd-rali után is maradt a gyártói pontverseny élén a Toyota

A visszatérő világbajnok, Kalle Rovanperä nyerte a Power Stage-et, Elfyn Evans pedig a „Szuper Vasárnapot” a szezon második versenyén. Összesítve a walesi szerezte a legtöbb pontot a ralin, amelyen a szokásoshoz képest is nehezebbek voltak a körülmények: ezúttal nem a túl kevés, hanem a túl sok hó okozott problémákat.

Evans számára nehezen indult a svédországi verseny, mert másodikként rajtolva neki is takarítania kellett a pályákat a mezőny előtt a sűrű pénteki hóesésben. A délelőtti kör után, egy szerencsésen végződött, 360 fokos megpördülés ellenére is csak 13 másodperccel volt lemaradva a vezető Rovanperätól, de délutánra a lemaradása 1:50 percre nőtt, mivel Thierry Neuville autójának üzemanyagnyomás problémája miatt a nap utolsó két gyorsaságiján már neki kellett elsőként rajtolnia, ami még nagyobb hátrányt jelentett, mint a korábbi második rajtpozíció.

Miután szombat reggel az összetettben az ötödikről a harmadik helyre lépett előre, Evans a vasárnapi nyitó szakasz után már a második volt, ugyanis Adrien Fourmaux-t is maga mögé utasította a gyorsaságin elért második idejével. Aztán a vasárnapi második gyorsaságin már ő volt a leggyorsabb, és a ralit lezáró Power Stage-en is a második helyen végzett. Az 5 bónusz pontot érő szakaszgyőzelem majdnem összejött számára ezen az utolsó gyorsaságin, a pálya nagy részében a leggyorsabb volt, csak az utolsó kanyarok egyikében sodródott ki, és vesztett annyi időt, hogy végül egy hajszállal kikapjon Rovanperätól. Viszont ez is elég volt ahhoz, hogy a „Szuper Vasárnap” értékelés élére kerüljön, így ő és navigátora, Scott Martin összesen 24 pontot szerzett a hétvégén – többet, mint bármelyik másik versenyzőpáros.

„Ez egy nagyon hullámzó hétvége volt. Pénteken nem tűnt túl jónak a helyzetünk, amikor nehéz dolgunk volt a rajtpozíciónk miatt. De sikerült túljutnunk ezen, ami szerintem fontos volt, és lehetőséget adott arra, hogy visszakapaszkodjunk az élmezőnybe. Amikor a körülmények megfeleltek nekünk, a tempónk teljesen rendben volt, és végül sikerült elég sok pontot szereznünk. Azt hiszem, meg kellett volna nyernünk a Power Stage-et, de a végén elkövettünk néhány hibát. Mégis, ahhoz képest, hogy hol voltunk a hétvége első szakaszában, azt hiszem, elégedettek lehetünk a megszerzett pontok mennyiségével” – nyilatkozta Evans vasárnap délután.

Pénteken a részmunkaidős szerepet vállaló, idén először versenyző Rovanperä és az állandó Toyota-pilótának számító Kacuta Takamoto is vezette a ralit, mielőtt mindketten áldozatul estek a pályákat szegélyző, méteres magasságú hófalaknak. A kétszeres világbajnok már az első gyorsaságin az élre állt, és meg is tartotta az első helyet az összetettben, amíg a negyedik gyorsaságin a hófallal történt ütközés a Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid hűtőjének a sérülését okozta, és az egyik kereke defektet is kapott.

Szombaton – tetemes időbüntetéssel – újraindult a finn, főleg a vasárnap megszerezhető pontokat célozta meg, ami remekül sikerült: a záró napon Evans mögött a második leggyorsabb volt a három gyorsaságin, a Power Stage-et pedig megnyerte a walesi előtt, igaz, mindössze 0,039 másodperc különbséggel. Ha egyszerre rajtoltak volna a 10,8 km-es pályán, akkor csupán 1,25 méterrel nyert volna, ami elképesztően kicsi különbség. A Toyota Gazoo Racing Evans és Rovaperä remeklésének köszönhetően vasárnap megszerezte a maximálisan megszerezhető 22 pontot, és két forduló után továbbra is vezeti a gyártói bajnokságot, igaz, most már holtversenyben a Hyundai Motorsporttal.

A pénteki nehéz körülmények között kiválóan teljesítő Kacuta Rovanperä hibáját követően három gyorsaságin keresztül az élen állt az összetettben, és még a szombati nyitó szakasz után is mindössze 0,9 másodpercre volt lemaradva az elsőtől, amikor ő is kisodródott egy jobbkanyarban, és beragadt a hófalba. Sajnos a japán tehetségnek fel kellett adnia a napot, pedig úgy tűnt, hogy remek tempójának köszönhetően végre karnyújtásnyira került az első győzelem a számára, fél napon át izgalmas küzdelmet folytatott a későbbi győztessel, Esapekka Lappival a vezetésért.

Lorenzo Bertelli a Toyota Gazoo Racing ügyfélprogramja keretében immár második egymást követő évben indulhatott egy csúcskategóriás GR Yaris Rally1 Hybriddel a „nagyok között” Svédországban. A privát olasz pilóta ezúttal ugyanolyan fekete festésű, 2024-es specifikációjú autóval mehetett, mint a gyári versenyzők. Ahogy várható volt, az abszolút tempó helyett a biztos célba érésre helyezte a hangsúlyt, ami végül egy 10. helyet eredményezett számára az összetettben.

Mindössze a második világbajnoki versenyén az új fejlesztésű, WRC2-es kategóriájú ügyfél-versenyautó, a GR Yaris Rally2 már jóval versenyképesebbnek bizonyult, mint Monte-Carlóban, a szezonnyitón: ezúttal négy autó végzett a kategória első öt helyén, és az abszolút 10-be is sikerült bekerülniük. A négy GR Yaris Rally2 a verseny nagy részében szoros versenyt folytatott egymással, Sami Pajari végül a Printsport autójával, több mint 300 km száguldás után mindössze 2,5 másodperccel múlta felül Georg Linnamäét (RedGrey). A negyedik és az ötödik helyre Roope Korhonen (Rautio Motorsport) és Mikko Heikkilä (TGS) hozta be a háromhengeres versenygépeket. Péntek délután, a szélsőséges körülmények között Linnamäe egy abszolút szakaszgyőzelmet is szerzett, ami azért nagy szó, mert utoljára a 2020-as Monza-ralin fordult elő, hogy egy WRC2-es autóval rendes – nem szuperspeciál – gyorsaságit nyertek.

A világbajnokság március utolsó hétvégéjén a Szafari-ralival folytatódik.
Végeredmény, Svéd-rali:
1. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 2óra33p04.9mp
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +29.6mp
3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 Hybrid) +47.9mp
4. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +1p46.3mp
5. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +5p04.2mp
6. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +6p23.9mp
7. Georg Linnamäe/James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +6p26.4.mp
8. Roope Korhonen/Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) +6p48.1mp
9. Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) +7p25.7mp
10. Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +7p37.7mp
39. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +48p31.9mp
45. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +59p04.5mp

Az egyéni világbajnokság állása:
1. Thierry Neuville 48 pont
2. Elfyn Evans 45 pont
3. Adrien Fourmaux 29 pont
4. Sébastien Ogier 24 pont
5. Ott Tänak 21 pont
6. Esapekka Lappi 19 pont
7. Takamoto Katsuta 12 pont
8. Kalle Rovanperä 11 pont
9. Oliver Solberg 8 pont
10. Andreas Mikkelsen 6 pont

A gyártói világbajnokság állása:
1= Toyota Gazoo Racing World Rally Team 87 pont
1= Hyundai Shell Mobis World Rally Team 87 pont
3. M-Sport Ford World Rally Team 47 pont

Fotók: Toyota Gazoo Racing

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

A Mazda legtágasabb Európai SUV-ja, a vadonatúj Mazda CX-80 2024. április 18-án mutatkozik be

Három üléssor, mely akár hét utasnak is helyet biztosít Komfort, kényelem és sokoldalúság, Japánban alkotva A Mazda 2024. április 18-án, csütörtökön 12.00 órakor mutatja be a vadonatúj, három üléssoros Mazda CX-80-at. A CX-60 után a CX-80 a második modell, amelyet a Mazda nagy platformjára terveztek – ez a modell a Mazda legtágasabb autója az európai […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

“Csatlakozz a belső körhöz!”

Ezzel a szlogennel indít útjára szurkolói mozgalmat a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség. A cél a szurkolói tudatosság, ezáltal a hazai raliversenyek biztonságának növelése. Nincs még egy olyan szakág, amelyben ennyire együtt kell működnie a rendezőknek, versenyzőknek, sportbíróknak és rajongóknak az események biztonságos lebonyolítása érdekében. A szövetség most elindított tematikus aloldalára letölthető és megosztható tájékoztató anyagok, […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Egymillió tisztán elektromos modell: a BMW Group növekedési pályája újabb mérföldkőhöz érkezett

+++ A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített +++ A növekedés legfőbb motorjai a tisztán elektromos meghajtású modellek és a prémium felsőkategória luxusautói +++ A BMW márka 2,5 százalékkal múlta felül saját eladási mutatóját +++ A tisztán elektromos meghajtású modelleket övező ügyfélérdeklődés a főbb értékesítési régiók mindegyikében […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom