Ennél szexibb autó nem kapta még meg a Toyota új fizimiskáját

Bemutatta a megújult Crown modellcsalád harmadik, eddigi legvonzóbb tagját a Toyota. A Sport az eredeti elképzeléseknek megfelelően nem klasszikus kupé, hanem erőtől duzzadó, négyajtós crossover, hajtáslánc-választéka pedig a legjobb, amit a Toyota ma kínál.

Lassan két éve már, hogy a Toyota hosszú évekre előre megmutatta, milyen modellekkel kívánja megerősíteni pozícióját a villamosított mobilitás piacán. Ekkor láthatta először a világ azt a futurisztikus formai koncepciót, amelynek változataival azóta a márka egyre több, új generációs típusán találkozhattunk, a Priustól kezdve a C-HR-en át a sorozatgyártás előszobájában álló bZ Sport Crossover tanulmányig. A lapos, sportos orr és a horog alakú, keskeny nappali lámpatestek – amit a Toyota csak „pörölycápa-dizájnként” emleget – egészen különleges, széles és lapos megjelenést kölcsönöznek az érintett modelleknek.

Elég megnézni egymás mellett a most bemutatott Crown Sport modellt és a szériát eredetileg felvezető Crown Crossovert: utóbbi majdhogynem konzervatívan mutat többlencsés fényszórójával. Ehhez a különbséghez persze a visszafogottan formázott ajtólemezek és a diszkrét domborulatú hátsó kerékdob is hozzájárul, miközben a Crown Sportot szinte szétveti a feszültség. Az újonc optikai fókuszpontja a hátsó tengely magasságában összpontosul, azt sugallva, hogy vérbeli hátsókerék-hajtású sportautóról van szó. Ez részben így is van, hiszen a Crown Sport mindkét választható konfigurációjában hajtott a hátsó tengely – igaz, az elsővel együtt.

A modell novemberi bevezetésekor piacra lépő hajtáslánc vélhetően teljes egészében megegyezik a Crown Crossover öntöltő hibrid rendszerével, azaz a 184 lóerős benzinmotor mellett egy 88 kW-os (120 LE) első és egy 40 kW-os (54 LE) hátsó villanymotor hajtja a járművet; a rendszerteljesítmény 239 LE. A Toyota által megelőlegezett átlagos üzemanyag-fogyasztás 4,7 liter/100 km.

A másik, idén decemberre ígért variáns egy plug-in hibrid kiépítés. Ennek ugyanaz a 2,5 literes, soros négyhengeres szívómotor adja az alapját, mint a full hibridé – azaz a Crown Sport a Toyota RAV4-hez, valamint az azzal rokon, japán belpiacos Toyota Harrierhez is kínált PHEV egységgel lesz rendelhető. Ebben a másik két modellben az azonos hangolású benzinmotor, valamint hátsó villanymotor mellett az első tengelyen egy nagyobb, 134 kW (192 LE) teljesítményű villanymotor dolgozik; a rendszerteljesítmény azokban az esetekben 306 lóerő. Nem valószínű, hogy ezen az értéken érdemben változtatna a Toyota.

Fontos újdonság ezzel szemben a DRS hátsókerék-kormányzás, amely – akárcsak az ugyanerre a padlólemezre épülő, bár jóval nagyobb Toyota Century SUV esetében kis sebességnél jobb manőverezhetőséget, gyors menetben pedig stabilabb irányváltást eredményez.

A mérnökök az elöl MacPherson rugóstagot, hátul többlengőkaros felfüggesztést alkalmazó futómű hangolásakor a pontos irányíthatóság és a részletgazdag visszajelzések mellett a rezgések hathatós csillapítására összpontosítottak. Nem csak az alulról érkező zajokat szabályozza a Crown Sport: a Toyota mérnökei itt elsőként alkalmaztak olyan „artikulációs tetőszerkezetet”, amely a hangok célzott visszaverésével felerősíti az utasok beszédhangját, így elektronikus trükkök nélkül, pusztán akusztikus úton segíti elő a kényelmes beszélgetést.

A hatféle egyszínű és öt különböző kéttónusú fényezéssel rendelhető Crown Sport persze mindenekelőtt a vezetőre koncentrál, és a vezetés élményét tartja a középpontban. Ezért a belső tér aszimmetrikus kidolgozást kapott. Az utas előtt húzódó műszerfalszakaszt speciális anyag- és színhasználat teszi dinamikussá, barátságossá, a légbeömlő kontúrjai az első karakterfények vonalvezetését idézi. A vezetői környezet ezzel szemben egyszerű fekete kialakítású, ami a vízszintesen egymás mellé rendezett, klasszikus rajzolatú műszerezettséggel együtt a lehető legcsekélyebb mértékben tereli el a figyelmét az útról.ű

Mint minden Toyota, a Crown Sport is a bevezetésekor rendelkezésre álló legfejlettebb biztonsági arzenált kapja meg. A Proactive Driving Assist rendszer például aktívan segít a lassításban és a kormányzásban, így az autó finoman tudja követni az előtte haladó járművet, illetve a kanyar ívét. Emellett dugókövető funkciót, valamint távvezérelhető automata parkolást is kínál az autó, amely kamerákkal és egyéb szenzorokkal figyeli környezetét, így elkerülve az ütközést a holttérben haladó vagy utunkat mögöttünk keresztező járművel, megelőzve, hogy az utasok rányissák az ajtót egy közeledő kerékpárosra, illetve körkörösen figyelik a Crown Sport környezetét, ügyelve az esetleges balesetveszélyes helyzetekre.

A Crown Sport értelemszerűen online kapcsolatban áll a Toyota-felhővel, ahonnan aktuális navigációs adatokat kap – ezt a biztonság kedvéért hagyományos, fedélzeti navigációs funkció egészíti ki.

Bár a Toyota most a Crown Sport részleteit tette közzé, a terepkupénak piaci bevezetésekor meg kell majd osztoznia a reflektorfényen testvéreivel. Idén novemberben érkezik a Crown Sedan, méghozzá legjobb tudomásunk szerint hidrogénüzemanyag-cellás, villanymotoros hajtással, illetve még az év vége előtt bemutatkozik az emelt hasú kombi, a Crown Estate is.

Fotók: Toyota

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

MV Agusta szalonmegnyitó – Tradíció és innováció találkozása a prémium motorozás világában

Budapest, 2024. december 6. – Magyarország motoros közössége egy újabb mérföldkőhöz  érkezett: megnyílt az első hivatalos MV Agusta szalon, amely az olasz márka exkluzív otthona  Budapest szívében. Az MV Agusta, amely tavaly 80 éves fennállását ünnepelte, nem csupán  motorkerékpárokat képvisel, hanem az életérzés, a hagyomány, a versenyek iránti szenvedély,  az olasz formatervezés és a csúcstechnológia […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Race

A Nissan Formula E Csapata készen áll a 11. szezonnyitóra São Paulóban

YOKOHAMA, Japán (2024. december 4.) – A Nissan Formula E Csapata készen áll a GEN3 Evo-korszak megkezdésére. December 7-én elstartol a 2024/25-ös ABB FIA Formula E Világbajnokság a brazíliai São Paulóban. A japán alakulat, az erős 10. szezonra épít, amely során negyedikként végeztek a csapat és pilóta bajnokságban, az újonnan alapított, gyártói bajnokságban pedig harmadikak […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Kisautó, másként-Toyota Yaris Hybrid Premiere Edition 130 LE

Ritka az olyan modellfrissítés, amikor inkább a tartalom változik, nem a külső. A Toyota viszont épp így fejlesztett, új hibridhajtás került a Yarisba! 2019-ben mutatkozott be a japánok 1999-es születésű kisautója, a Toyota Yaris negyedik generációja. A modell nagyon jól megvolt az elmúlt években, melyet jól mutat, hogy szegmensében Európa legnépszerűbb autójának mondhatja magát. A […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom