Fogyasztási világrekordot állított fel a Toyota Prius Amerikában

A Guinness is elismerte, hogy nincs olyan autó, ami kevesebb benzin elégetésével tenné meg a bő 5000 km-es távot az Egyesült Államok egyik partjától a másikig, mint az elegáns megjelenésű öntöltő hibrid.

Az ötödik generációs, minden korábbiban áramvonalasabb és hatékonyabb Toyota Prius nemrég új Guinness-világrekordot állított fel az alacsony fogyasztásával. Egy Wayne Gerdes nevű fogyasztásrekord-specialista 2024 májusában átautózott egy teljesen szériaállapotú, 2024-es évjáratú Prius LE-vel az egész Egyesült Államokon, a nyugati parttól a keletiig, egészen pontosan a Los Angeles-i Városházától a New York-i Városházáig tartott az útja. Összesen 5167,6 km-t tett meg, ezalatt 130,48 liter benzint használt fel a Toyotája, ami elképesztő, 2,525 literes (93,158 mpg) átlagfogyasztást jelent 100 kilométerre vetítve. Egészen pontosan 18,2 százalékkal múlta alul a Prius fogyasztása a korábbi fogyasztásrekordot (3,07 l/100 km, 76,6 mpg) ezen a távon, amit egy szintén öntöltő hibrid hajtású Kia Niro állított fel még 2016-ban.

Gerdes országot átszelő, hosszú útja változatos útviszonyok között, valamint kiszámíthatatlan időjárásban vezetett. A fogyasztáscsökkentő technikákban jártas, tapasztalt sofőr a Prius hatékonyságát folyamatosan az adott időjárási és vezetési körülményekhez optimalizálta. Több mint 2100 méter magas hegyeket is megmászott az autóval, és olyan kíméletlen helyeken is járt, mint a Mojave-sivatag, ahol a maximum hőmérséklet meghaladta a 40 fokot, ráadásul a Toyotának sokszor meg kellett küzdenie a Mexikói-öböl felől érkező erős szembeszéllel is. Nem kérdés, hogy laboratóriumi körülmények között, sík terepen, szélcsendben még ennél is jobb fogyasztást érhetett volna el.

„Egy ilyen rekordkísérlet rengeteg tervezést igényel” – mondta Gerdes. „Nem lehet csak úgy látatlanban belevágni ilyesmibe. Kell, hogy legyen terved. De képesnek kell lenned arra is, hogy menet közben dolgozz. Ha a dolgok megváltoznak, akkor rögtön módosítani kell a terven, áttervezni az útvonalat, és kitalálni, hogy mit tudsz még tenni a cél elérése érdekében”. Gerdes egyszerű tippeket is adott a hétköznapi sofőröknek a fogyasztás javítására. Azt javasolja, hogy lassabban induljanak el álló helyzetből, és egyenletes nyomást gyakoroljanak a gázpedálra. Megállás előtt a gázpedál korai elengedése és a jármű lendületének kihasználása szintén jelentősen csökkenti az üzemanyag-felhasználást szerinte.

1997-ben (USA: 2001) mutatkozott be a Prius első generációja (XW10), mint az első nagy sorozatban gyártott benzines-elektromos hibrid autó. Hihetetlenül kis fogyasztásával akkoriban sokkolta az autós társadalmat, az Egyesült Államokban például a Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) 4,9 literes kombinált átlagfogyasztást (48 mpg) állapított meg számára a piaci bevezetés előtt (ami a 2008-ban bevezetett, ma használt EPA-ciklus szerint 5,7 liter, azaz 41 mpg lenne). Azért tudott jelentősen takarékosabb lenni a normál benzinesek autóknál, mert igen hatékony, Atkinson-ciklusú benzinmotorral és bolygóműves, fokozatmentes nyomatékelosztó rendszerrel rendelkezett, továbbá a fékezés során keletkező energiát egy generátor/villanymotor segítségével elraktározta egy kis kapacitású akkumulátorban, és azt később felhasználta a hajtáshoz, tehermentesítve ezzel a benzinmotort. Különösen városi forgalomban lehetett vele jelentős mennyiségű üzemanyagot spórolni, mert ilyen felhasználás során gyakoriak a fékezések és gyorsítások, és viszonylag alacsony az átlagsebesség.

A 2023-ban bevezetett, kétliteres motorral szerelt, 194 lóerős, ötödik generációs Prius kombinált átlagfogyasztása már csak 4,12 liter (57 MPG), vagyis az első generációhoz képest közel 30 százalékos csökkenést ért el vele a Toyota, ráadásul úgy, hogy a teljesítménye, kényelme és biztonsága jelentősen javult, miközben a technikájának alapelvei mit sem változtak.

„A Prius az elmúlt 23 évben mindannyiunkat lenyűgözött, és őszintén szólva ma is lenyűgöz minket” – mondta Michael Tripp, a Toyota USA járműmarketing csoportjának alelnöke. „A legmagasabb MPG világrekordja számunkra csak egy újabb bizonyíték arra, hogy a Prius valóban egy mérnöki csoda” – tette hozzá. Ez a Guinness-világrekord immár a 30. iparági elismerés az ötödik generációs Prius számára. Korábban a Car and Driver’s magazin 10Best díját, a Motor Trend magazin Év Autója díját, az Észak-Amerikai Év Autója díjat és az Év Autódizájnja díjat is elnyerte.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Motor Nagyvilág

A EUROPEAN HARLEY OWNERS GROUPTM RALLY 2025-BEN IS VISSZATÉR, MÉGHOZZÁ HORVÁTORSZÁGBA

A Harley-Davidson® örömmel jelenti be, hogy a European Harley Owners Group (H.O.G.) évente megrendezésre kerülő, hatalmas érdeklődéssel várt 31. Harley Owners Group (H.O.G.) Rally-nak 2025. június 12-15. között a horvátországi Medulin ad otthont. Az Európai H.O.G. Rally minden évben más-más helyszínre költözik, ezzel is erősítve a közösség nemzetköziségét. A rendezvény résztvevői -vagyis a Harley-Davidson egyedülálló […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Különleges plug-in hybrid hajtáslánccal is rendelhető a Peugeot 3008

Teljessé válik a Peugeot 3008-paletta: az eddigi tisztán elektromos és öntöltő hibrid változatok mellett mostantól rendelhető a tölthető hibrid is, amelyet nagy teljesítménye és hosszú elektromos hatótávja emel a kompakt kategória fölé. A Peugeot tovább folytatja a járművei elektrifikációja terén megkezdett munkát. Ezúttal a bemutatását követően azonnal sikeres Peugeot 3008 kínálata lett gazdagabb egy hálózatról […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Elektromos relaxáció – Toyota bZ4x Executive AWD teszt

A Toyota első elektromos autója érdekes, de Japánban divatos kód nevet kapott. Ez autó az első a világon, ami a bZ családból érkezett, és 2026-ig még további 15 elektromos Toyota fog hasonló kinézettel és névvel bemutatkozni. A név teljes feloldása a következő: a bZ a Beyond Zero-t, az az nullán túlit jelenti, a 4-es a […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom