Hiányzik belőle az X – Opel Grandland PHEV GS-Line teszt

2017-es bemutatkozásakor még Grandland X-ként mutatkozott be az Opel legnagyobb SUV-ja, 2021-es ráncfelvarrásakor viszont a PSA-konszern elhagyta az X jelzést a típusnév mögül. Az autó csak ötszemélyesként érhető el, a motorválaszték pedig bőségesnek mondható, hiszen lehet 1.2-es turbóbenzines motorral kézi és automataváltóval vagy dízelként, de csak automatával rendelni az autót. Mind a benzines, mind a gázolajos verzió 130 lóerős. Emellett két plug-in hajtáslánc is elérhető, a gyengébbik 225 lóerős rendszerteljesítményt nyújt 1.6-os turbómotorral párosítva, az erősebbik 300 lóerőt tud. Nálunk a gyengébbik PHEV járt teszten, közel fullextrás GS-Line felszereltséggel, amit egy másik csomagolásban már ismertettünk, mégpedig a Peugeot 308 kombi képében. Akkor, a novemberi 10 Celsius-fokban nem voltam elégedett ezzel a plug-in-rendszerrel, de a PSA kapott tőlem még egy esélyt a bizonyításra, immár a márciusi 10 fokban.

Külső

A facelifttel a Grandland is megkapta a Vizor-t, az Opelek újkori orrkiképzését, így már nem nagyon van az Opel kínálatában olyan modell, amely kilógna a sorból. Fekete betét uralja a frontot, amiben a szintén fekete Opel-jelvény teljesen elveszik. Az autó egész eleje élére lett vasalva, sokkal szögletesebb a megjelenés, amire az elfektetett L-betűt formázó nappali menetfény csak rátesz. A tesztautó megkapta a nagy kedvencemet, az IntelliLux mátrix lámpákat, mely a Grandland GS-Line felszereltsége esetén egy 420 ezer Ft-os extra, de minden pénzt megér. Az erősebbik PHEV-változathoz, ami csak GSe felszereltséggel érhető el, viszont alapáron jár.

 

Talán oldalról változott legkevesebbet az autó, minden vonal ott fut, ahol a ráncfelvarrás előtti modellnél. És itt hívnám fel a figyelmet egy nagyon csalóka dologra, ami egyre több márkánál megfigyelhető és elsőre el fog minket kapni a „hűha, ez igen!”-érzés. Mikor bemenjünk az autószalonba, az értékesítő el fogja mondani, hogy a tervezők olyan remekül alakították ki az ajtókat, hogy azok most már fedik a küszöböt, így rossz időben, mikor kiszállunk, nem fogjuk összekoszolni a nadrágunkat kiszálláskor. Ez szép és jó. Igen ám, csak egy valami maradt ki: ezzel a megoldással sikerült olyan lentre húzni az ajtók alját, hogy egy emberesebb padka mellett félve fogunk kiszállni, nehogy meghúzzuk azokat. Konkrétan egy kétezres években gyártott alsó-középkategóriás magasságát sikerült reprodukálni. Hoztam is ajándékot, meg nem is, magas az autóm, meg nem is. Oda lett a SUV-ok nagy előnye. Egyébként is igaz, így pedig végképp: új autó vásárlásakor kérjünk el egy tesztautót és nézzük meg, nem fogjuk-e odaverni az új verdát az első alkalommal, mikor nagy büszkén megállunk a lakás előtt a parkolóban. És mielőtt bárki félreértené: nem Opel problémával van dolgunk, egyre több gyártó tart ebbe az irányba, csak most kívánkozott ki belőlem ez a dolog.

A farrész rímel az autó elejére, ahogy ezt már az Astránál is láthattuk. A jelvény és a típusnév itt is fekete, a jól megszokott ezüst helyett. Ez a kobaltkék gyöngyház szín jól áll az autónak, bár az én ízlésemnek elég harsány. A színpalettán ez a legdrágább opció, 300 ezer Ft-ot kér érte a gyártó.

Belső

Mivel szinte fullextrás autóról beszélünk, a belső térrel Opel-szinten nincsenek nagy problémák. Ahogy a Mokka e-n, úgy a Grandland is látszik, hogy ő még az előző, GM-éra gyermeke, a PSA-tervezői nem mindenhol igazították az új szülők ízléséhez a belsőt. Ezáltal megmaradt a hatalmas kormány a klasszikus Opel-gombokkal, a még mindig borzalmasan rossz szögben álló bajuszkapcsolók és a bal térdünknél lévő világításkapcsoló is velünk van még. A váltókart, a központi kijelzőt és a klímakonzolt is érintetlenül hagyták a facelift során. A klímakonzol szerencsére gombokkal működtethető, egy kivétellel: a befúvás irányát csak a központi kijelzőn lehet kiválasztani, ami pedig ad hoc jelleggel képes volt feketén maradni, semmilyen gombra nem reagált, harmadik-negyedik leállítás-beindításra kelt csak életre. 2023-ban ez nem elfogadható, hiszen ma már ez a lelke az autóknak. Remélhetőleg egy szoftverfrissítés megoldja.

A kormány mögött a többi PSA-termékből ismert műszeregység figyel. Jól lehet variálni, mindenki megtalálhatja azt a kialakítást, ami neki tetszik. Az autó éjjellátót is kapott, amit nappal nem lehet bekapcsolni manuálisan sem. Jelzi a gyalogost és a vadat is a műszeregységen. Jól jöhet, pláne gyéren világított helyeken, bár voltak érdekes megmozdulásai. Mikor átszaladt előttem a zebrán a gyalogos, azt nem látta, de utána úgy gondolta, hogy a HÉV-megállóban állókat el fogom ütni, ezért figyelmeztetett. Jelzem, tök egyenesen mentem. A legjobban mégis azon nevettem, mikor a lámpánál előttem álló Dodge RAM-re bedobta a vadveszély jelzést. Végülis, igaza volt. 😀

Az ülések, ahogy már megszokhattuk, AGR-minősítésűek, combtámasz, deréktámasz, memóriafunkció, minden játszik, rendben is vannak. Az anyaghasználat nem kiemelkedő, az megmaradt a 12 milliós szinten. Sajnos, 11 ezer kilométer után már jönnek nyöszörgések a belső térből, legfőképp a könyöklőtől és a vezetőoldali ülés belső feléről. A helykínálattal viszont nincs gond, egy 4,47 méter hosszú, 1,90 méter széles, 2,67 méter tengelytávolságú autóban normál méretű emberek el fognak férni.

A csomagtartó az akksi miatt csak 390 literes, a „normál” változatok viszont 500 liter feletti értékkel büszkélkedhetnek. Ettől függetlenül, ésszel pakolva, jól használható, főleg, ha az otthoni töltésre szolgáló kábelt nem visszük magunkkal.

Hajtáslánc, vezetés

A Peugeot 308 SW tesztben már bővebben bemutattam Nektek ezt a hajtásláncot, így csak a főbb vonalakat rajzolnám fel vele kapcsolatban. Adott egy 1.6-os négyhengeres turbómotor 180 lóerővel, elől egy 110 lóerős villanymotor, mellé egy 14,6 kWh-s akksicsomag, mindez megfejelve egy nyolcfokozatú automataváltóval. A 308 SW esetében az istennek se tudtam úgy feltölteni az autót, hogy 26 km-nél több hatótávot mutasson. Számomra ez beosztathatlan. Nincs garázsom, köztöltőt használok, nincs kedvem mindennap a töltőhöz gurulni, hazasétálni, majd a töltés végeztével elmenni az autóért.

A Grandland PHEV már barátságosabb volt ebből a szempontból, 40 kilométert tudott felmutatni. A gyári ígéret 65 km, városban 78. Ez eleve lehetetlen, ha csak abból indulok ki, hogy a plug-in Toyota RAV4 18 kWh-s akksija tudja a 76 kilométert. Ahhoz a PSA rendszerének kéne kimagaslóan hatékonynak lennie, de ez, sajnos, nem igaz rá. A legalacsonyabb villanyos fogyasztásom 23 kWh volt 100 kilométerre vetítve, de ez az érték inkább 25 felett mozgott, amivel gyorsan ki is jön a 40 kilométer.

A végső fogyasztás 7,2 literre jött ki, alaposan beosztva minden villanykilométert, csak ott használva azokat, ahol tényleg nagy hasznát vehetjük, például a rakparton, hétköznap délután fél ötkor. Ez 3 decivel veri a Peugeot-t, de a 308-as mentségére legyen mondva, a Grandland tesztjébe nem sikerült autópályázást belesűríteni. Valószínűleg a jobb légellenállása és formája miatt a Peugeot nyert volna egy teljesen korrekt összehasonlításban.

Vezetni nem nagy élmény az Opel SUV-ját. Ahogy minden ilyen modellen, ezen is érezni a plusz 3-400 kilót, amit az akksicsomag hozzátesz az autó súlyához. A fékpedál furán van programozva, és előfordult elektromos módban, hogy padlóig kellett nyomnom, mert nem hittem el, hogy meg fog állni. Kicsit félelmetes. Minden elinduláskor, terhelésváltáskor, megálláskor érezni, hogy ezt a futóművet az 1500 kilós verziókra tervezték.

 

Összegzés

A tesztautót GS-Line felszereltséggel 17 110 000 Ft-ért lehet hazavinni. Ehhez még hozzájön a 300 ezer Ft-os kobaltkék gyöngyház fényezés, a 420 ezres LED okoslámpa, és a 19 collos gyémántvágott, kétszínű felnik 170 ezer Ft-ért, amiken elég buta méretű, de legalább drága 205/55-ös méretű gumik vannak. Máris 18 milliónál tartunk és valószínűleg nem soroltam fel mindent. A szimplán belsőégésű motorokkal szerelt változatok 11 és 13 millió forint között vihetők haza, ami abszolút korrekt a mai piacon. Viszont a plusz 5 millió forintért nem csúcstechnikát kapunk. És ez most nem arról szól, hogy visszahozza-e az árát az autó az állandó töltögetéssel és a még bizonyos helyeken ingyenes parkolást biztosító zöld rendszámmal vagy sem, mert ilyen a tömeggyártásban normál körülmények között nincs. Ahhoz három példányban gyártott sportautót kell venni. Sajnos, a Grandlandhez nem ad annyit a plug-in hajtás, amiért azt érezném, hogy érdemes a plusz ötmillió forintot elkölteni. Hiányzik belőle az a bizonyos X és már nem csak a nevéből.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Race Verdák

Világpremier Párizsban: Julie Mehretu guruló műalkotása, a Le Mans-i 24-óráson is rajthoz álló BMW M Hybrid V8 versenyautó

+++ A BMW Art Cars kollekció huszadik guruló műalkotása a párizsi Pompidou központban ünnepelte világpremierjét +++ A New York-i művész, Julie Mehretu „performatív festményként” keltette életre a BMW M Hybrid V8 versenyautót +++ Le Mans-ban a BMW M WRT csapat a dél-afrikai Sheldon van der Linde, a holland Robin Frijns és a német René Rast […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Race Verdák

Gender Tamás Junior a WSK – Open Series International Circuit La Conca – OKJ kategóriában 2024.05.07.-11. között versenyzett

A HMA fiatal pilótája ismét megmérettette magát Európa legjobbjai ellen, ezúttal az olaszországi La Conca versenypályán megrendezett WSK Open Series bajnokság 2. fordulójában. Egyedi burkolatainak köszönhetően ez a versenynaptár egyik legtrükkösebb helyszíne, de Gender Tamás Junior már a szabadedzések során is igazolta rátermettségét, ugyanis rögtön a hétvége korai szakaszában a mezőny leggyorsabbja volt. A versenyek […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

A V4Grid nemzetközi konzorcium projektje támogatást nyert az Európai Interreg Central Europe programban

Az innovatív nemzetközi V4Grid projekt közel 2,4 millió eurós támogatást kapott az Interreg Central Europe programban. Ezt az ambiciózus kezdeményezést egy 11 partnerből álló konzorcium viszi véghez, amely különböző iparági szereplőket tömörít magába, úgy mint: energetika, autóipar, töltőberendezés gyártó, jog, szoftver fejlesztő, mesterséges intelligencia fejlesztő, akadémiai illetve K+F területek képviselői Csehországból, Lengyelországból, Magyarországról és Szlovákiából. […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom