Honda CB500F teszt – Az A2-es kategória koronázatlan királynője

Amikor a 600-as sportmotorok voltak a legkedveltebbek a felhasználók körében, a szerény Honda CB500-at egy kis haszonelvű eszköznek tekintették, amelyet pénztárcabarát ingázók és futárok használtak. A Kawasaki GPZ500S-t, a Suzuki GS500-at és a Honda CB500-at is figyelmen kívül hagyták, amikor motorválasztáson gondolkodtak az emberek. A 600 köbcentis sornégyesek csábítása túl nagynak bizonyult az 500-as ikrekkel szemben, pedig igen is jó, megbízható és rentábilis a CB500F. Az A2-es jogosítvány megjelenésének köszönhetően és természetesen a folyamatos frissítéseknek, a kis méregzsák tökéletesen megfelel a korlátozott teljesítményű kategóriának és a Honda A2-es motorsorozatának gerincét adja sport, cirkáló és kaland formákba alakítva, viszont megőrizve ezek jellemzőit ebben az eredetien csupasz, de annál agresszívebb külsejű CB500F-ben.

Motor, váltó és kipufogó

Ezen a héten a Honda legújabb ötszázasát tesztelhettem, erről egy rövid videót itt találtok.

Mondhatom kellemes csalódás ért, ráadásul nem is egyszer. Kezdődött az átvételnél, amikor is egy agresszív, streetfighteres külsővel megáldott gépezethez vezettek oda. A motorra ülve egyből érezhető, hogy egy Hondán ülünk. A kezelőszervek jól beállítottak, kézzel és lábbal könnyen elérhetők, minden magától értetődően működik és ez alól a CB500F sem kivétel. Senkit ne tévesszen meg a kisméretű külső, ez már nem egy belépő szintű, olcsó alapmotor – a Honda minden tudását és tapasztalatát beleépítette és ez azonnal érződik is, amint beindítjuk a CB500F-et. A kuplungozás nagyon könnyű: ezt köszönhetjük a csúszó kuplungnak, amivel 45%-kal kevesebb erőkifejtésre van szükségünk minden egyes behúzásnál. A sebességváltás egyenletes és csendes, a motor gördülékenyen forog és nagyon energikus – minden idillikusan működik, örömöt szerezve ezzel a motorosnak.

A CB szíve értelemszerűen a Honda 471 köbcentis soros ikermotorja, amelyet a legújabb PGM-FI elektronikus üzemanyag befecskendező rendszer táplál. Ezek együttesen garantálják a vezetőt a nyomaték, az erő és a költséghatékonyság ideális kombinációjáról. A boldogan dübörgő motor mellett a kipufogó kissé halk, de alacsonyabb fordulaton mégis kellemes basszushangon hallatja magát, így nagyon hasonlít nagyobb testvéreihez. Menet közben nem fülsértően hangos, magasabb sebességnél már-már eltűnik a szélzajban, de visszaváltásoknál szépen lehet hallani, ahogy kedvesen visszadurrog.

Futómű és fékek

Ezen a modellen az első felfüggesztésünk egy 41 miliméteres csúszószár átmérőjű fordított Showa SFF-BP villa. Ezek a fordított villák a sportmotorok számára nagy előnyökkel járnak, ami a CB500F tekintetében is enyhén érezhető, de itt inkább egy stílusbeli affektus a motor számára. Ennek ellenére a CB500F továbbra is kiegyensúlyozottan kezelhető, könnyűszerrel irányítható, erőteljes motorkerékpár függetlenül attól, hogy milyen szintű motorkezelési tapasztalattal rendelkezünk. A hátsó felfüggesztés egy Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag és üreges merevítőjű lengővilla. Autópályán a kezelhetősége túl könnyű, majdnem olyan mintha a motor picivel az út felett lebegne és picit jobbra balra úszkálna, azonban soha nem volt félelmetes és egy másodpercnyire sem adta az irányíthatatlanság érzetét.

A 2022-es CB500F immáron 296 milliméteres dupla féktárcsákkal és négydugattyús radiálisan rögzített Nissin féknyergekkel szerelt. Soknak tűnhet ez egy 189kilós 48lóerős motorhoz képest, de még mindig inkább a biztonsági területre összpontosítson a gyártó mintsem valami trükkös elektronikai innovációra. A motor fékrendszerének érzete és hatékonysága teljesen meghatározza a motorozást. A CB-n mindig érezhető volt, hogy van tartalék a fékezésben és az ABS rendszerének köszönhetően nyugodtan markolhatod a fékkart egy ijesztőnek tűnő szituációban. Az ABS és a kitűnő fékezőerő kombinációjából adódóan biztosabban, gyorsabban lehetett venni a kanyarokat és ezáltal tovább élvezhettük az erőforrásunk és kipufogónk karakterisztikus hangját.

Komfort és kijelző
Figyelembe véve, hogy egy teljesen lecsupaszított motorról beszélünk nagyon kényelmesnek mondható a CB500F. A meglehetősen puha ülésről könnyen elérhető a kormány, és még több órányi motorozás után is szívesen mentem volna tovább és tovább. Eme motor nyerge egy olyan csodálatos hely, ahol szívesen fogod eltölteni az egész napod. A kijelző kellően részletes, mégsem túlzsúfolt. Leolvashatjuk róla az összes fontosabb információt, amire szükségünk lehet az utazásunk során. Megtaláljuk rajta a valós időt, átlagos üzemanyag-fogyasztást, fokozatkijelzést, voltjelzőt, napi kilométer számlálót, kilométerórát, fordulatszámot és vízhőmérsékletet. Ezeket az információkat egy kétszínű digitális kijelzőről olvashatjuk le, ami ugyan elégséges, de versenytársaiknál széles körben TFT képernyők találhatóak.
Ha kíváncsiak vagytok a motor hihetetlen fogyasztására, olvassátok el Ági cikkét is.

 

Riválisok

Amennyiben kizárjuk a Honda saját palettáját a listánkról (a CB500X-et és a sportos CBR500R-t), akkor a CB500F-nek egy Husqvarna Vitpilen 401 a fő vetélytársa az A2-es kategóriában, ami nem korlátozott. Azonban egy A2-re korlátozott Kawasaki Z650-et vagy egy szintén lefojtott Suzuki SV650-et is a kihívók listáján kell említenünk. Súlyában és menetdinamikájában mindkét motor nagyon hasonló a CB500F-hez. Természetesen egy nagy motornak az ára gyakran borsosabb, de a plusz pontot azzal szerezi, hogy amennyiben tovább lépünk az A2-es kategóriából, a korlátozás megszüntethető és a motor velünk fejlődhet tovább.

Típus: Honda CB500F Kawasaki Z650 Suzuki SW650 Husqvarna Vitpilien 401
Teljesítmény:      35KW      32KW      32KW                32KW
Súly:      189Kg      188Kg      198Kg                162Kg
Ülésmagasság:      785mm      790mm      785mm                835mm
Vételár:  2.349 millió Ft  2.849 millió Ft  2.699 millió Ft            2.242 millió Ft

Összegzés

A Honda CB500F-et ránézésre könnyű alulbecsülni, de igenis érdemes, sőt muszáj számításba venni új motor vásárlása esetén minden felhasználónak, legyen az futár vagy éppen kezdő motoros, ingázni vágyó vagy költséghatékony nézőpontú. Ezt a motort a Honda gyártói mester fokra emelték minden aspektusában. Hihetetlen fogyasztás, rettenetesen felhasználóbarát kényelem, kezelhetőség, megbízhatóság, biztonság és nem utolsó sorban olcsó fenntarthatósága révén, ami nem ment a minőség rovására, hiszen ez a motor is tükrözi a Honda gyártási és fejlesztési szakértelmét.

Írta: Ádám

Teknikai adatok

Furat × löket (mm) 67 x 66,8
Keverékképzés PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Kompresszióviszony 10,7 : 1
CO2-kibocsátás (g/km) 80
Összlökettérfogat (cm3) 471
Motortípus Soros, kéthengeres, négyütemű, 8 szelepes, DOHC-vezérlésű,

folyadékhűtésű

Teljesítmény 35 kW (47,6 LE)/8600 f./perc
Forgatónyomaték 43 Nm/6500 f./perc
Olajmennyiség (liter) 3,2 liter
Indítás Önindító
Fojtószelep-furat (mm) 34

 

ABS rendszer Kétcsatornás
Első fék 296 x 4 mm-es dupla féktárcsa négydugattyús, radiálisan rögzített

Nissin féknyergekkel

Hátsó fék 240 x 5 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel
Első felfüggesztés 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-BP fordított villa
Hátsó felfüggesztés Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag

és üreges merevítőjű lengővilla

Első abroncs 120/70ZR17M/C (58W)
Hátsó abroncs 160/60ZR17M/C (69W)
Felni elöl Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium
Felni hátul Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium

 

Akkumulátor típusa és kapacitása (VAh) 12 V, 7,4 Ah
Villaszög 25.5°
Méretek (HxSzxM) (mm) 2080 mm X 800 mm X 1060 mm
Alváztípus Gyémánt formájú, acél gerincváz
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 17.1
Üzemanyag fogyasztás (l/100 km) 3.5
Szabad hasmagasság (mm) 145
Menetkész tömeg (kg) 189
Ülésmagasság (mm) 785
Utánfutás (mm) 102
Tengelytáv (mm) 1410

 

Tengelykapcsoló felépítése Olajfürdős, többtárcsás
Végáttétel Lánc
Sebességváltó Hatfokozatú

 

Műszerek Digitális sebesség- és fordulatszámmérő (rovátkás),

két digitális napiszámláló, digitális üzemanyagszint- és fogyasztásmérő,

digitális óra

Hátsó lámpa LED
Automatikus Vészvillogó Igen
Biztonsági rendszer HISS
Fényszóró LED

Kapcsolódó cikkek

Yamaha R7 teszt – Új versenyző az utakon

Mivel a legendás R6 már csak pályaopcióként érhető el, a Yamaha sportos kínálatában űr keletkezett ebben a kategóriában, így 2021-ben a gyártó piacra dobta a vadonatúj modellt, az R7-et. A nagy népszerűségnek örvendő MT-07-re alapozva alkották meg, és a 2022-es YZF-R7 azt az ígéretet hordozza magában, hogy megteremti az egyensúlyt a közúti és a pályamotorozás […]

Olvass tovább

Yamaha R7 teszt – A kis kanyarvadász

A sportmotorok iránti kereslet az utóbbi években, évtizedben jócskán csökkent, erről már sok helyen olvashattunk. Egyre többen választják ugyanis a kényelmesebb, sokoldalúbb naked, sport-túra motorokat közúti használatra, hiszen teljesítményük már nem marad el a superbike-okétól. A Yamaha mérnökei azonban úgy gondolták, hogy mégis megpróbálnak olyat alkotni, ami visszahúzza a felhasználók szívét a sportmotorokhoz, illetve kielégíti […]

Olvass tovább

Quartararo a túlzott önbizalma miatt esett Assenben

A nyár utolsó futamán a Holland Nagydíjon Fabio Quartararo 13 pontot bukott Aleix Espargaróval szemben egy buta előzési manőver miatt. Pont a legnagyobb riválisát (Espargarót) akarta előzni, de nem sikerült neki és elesett. Balszerencséjére Aleix Espargaro kisodródott, de folytatta a futamot és óriási felzárkózással egy negyedik helyet hozott. Fabio Quartararónak nem sikerült jól a 2022-es […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom