Amikor a 600-as sportmotorok voltak a legkedveltebbek a felhasználók körében, a szerény Honda CB500-at egy kis haszonelvű eszköznek tekintették, amelyet pénztárcabarát ingázók és futárok használtak. A Kawasaki GPZ500S-t, a Suzuki GS500-at és a Honda CB500-at is figyelmen kívül hagyták, amikor motorválasztáson gondolkodtak az emberek. A 600 köbcentis sornégyesek csábítása túl nagynak bizonyult az 500-as ikrekkel szemben, pedig igen is jó, megbízható és rentábilis a CB500F. Az A2-es jogosítvány megjelenésének köszönhetően és természetesen a folyamatos frissítéseknek, a kis méregzsák tökéletesen megfelel a korlátozott teljesítményű kategóriának és a Honda A2-es motorsorozatának gerincét adja sport, cirkáló és kaland formákba alakítva, viszont megőrizve ezek jellemzőit ebben az eredetien csupasz, de annál agresszívebb külsejű CB500F-ben.
Motor, váltó és kipufogó
Ezen a héten a Honda legújabb ötszázasát tesztelhettem, erről egy rövid videót itt találtok.
Mondhatom kellemes csalódás ért, ráadásul nem is egyszer. Kezdődött az átvételnél, amikor is egy agresszív, streetfighteres külsővel megáldott gépezethez vezettek oda. A motorra ülve egyből érezhető, hogy egy Hondán ülünk. A kezelőszervek jól beállítottak, kézzel és lábbal könnyen elérhetők, minden magától értetődően működik és ez alól a CB500F sem kivétel. Senkit ne tévesszen meg a kisméretű külső, ez már nem egy belépő szintű, olcsó alapmotor – a Honda minden tudását és tapasztalatát beleépítette és ez azonnal érződik is, amint beindítjuk a CB500F-et. A kuplungozás nagyon könnyű: ezt köszönhetjük a csúszó kuplungnak, amivel 45%-kal kevesebb erőkifejtésre van szükségünk minden egyes behúzásnál. A sebességváltás egyenletes és csendes, a motor gördülékenyen forog és nagyon energikus – minden idillikusan működik, örömöt szerezve ezzel a motorosnak.
A CB szíve értelemszerűen a Honda 471 köbcentis soros ikermotorja, amelyet a legújabb PGM-FI elektronikus üzemanyag befecskendező rendszer táplál. Ezek együttesen garantálják a vezetőt a nyomaték, az erő és a költséghatékonyság ideális kombinációjáról. A boldogan dübörgő motor mellett a kipufogó kissé halk, de alacsonyabb fordulaton mégis kellemes basszushangon hallatja magát, így nagyon hasonlít nagyobb testvéreihez. Menet közben nem fülsértően hangos, magasabb sebességnél már-már eltűnik a szélzajban, de visszaváltásoknál szépen lehet hallani, ahogy kedvesen visszadurrog.
Futómű és fékek
Ezen a modellen az első felfüggesztésünk egy 41 miliméteres csúszószár átmérőjű fordított Showa SFF-BP villa. Ezek a fordított villák a sportmotorok számára nagy előnyökkel járnak, ami a CB500F tekintetében is enyhén érezhető, de itt inkább egy stílusbeli affektus a motor számára. Ennek ellenére a CB500F továbbra is kiegyensúlyozottan kezelhető, könnyűszerrel irányítható, erőteljes motorkerékpár függetlenül attól, hogy milyen szintű motorkezelési tapasztalattal rendelkezünk. A hátsó felfüggesztés egy Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag és üreges merevítőjű lengővilla. Autópályán a kezelhetősége túl könnyű, majdnem olyan mintha a motor picivel az út felett lebegne és picit jobbra balra úszkálna, azonban soha nem volt félelmetes és egy másodpercnyire sem adta az irányíthatatlanság érzetét.
A 2022-es CB500F immáron 296 milliméteres dupla féktárcsákkal és négydugattyús radiálisan rögzített Nissin féknyergekkel szerelt. Soknak tűnhet ez egy 189kilós 48lóerős motorhoz képest, de még mindig inkább a biztonsági területre összpontosítson a gyártó mintsem valami trükkös elektronikai innovációra. A motor fékrendszerének érzete és hatékonysága teljesen meghatározza a motorozást. A CB-n mindig érezhető volt, hogy van tartalék a fékezésben és az ABS rendszerének köszönhetően nyugodtan markolhatod a fékkart egy ijesztőnek tűnő szituációban. Az ABS és a kitűnő fékezőerő kombinációjából adódóan biztosabban, gyorsabban lehetett venni a kanyarokat és ezáltal tovább élvezhettük az erőforrásunk és kipufogónk karakterisztikus hangját.
Amennyiben kizárjuk a Honda saját palettáját a listánkról (a CB500X-et és a sportos CBR500R-t), akkor a CB500F-nek egy Husqvarna Vitpilen 401 a fő vetélytársa az A2-es kategóriában, ami nem korlátozott. Azonban egy A2-re korlátozott Kawasaki Z650-et vagy egy szintén lefojtott Suzuki SV650-et is a kihívók listáján kell említenünk. Súlyában és menetdinamikájában mindkét motor nagyon hasonló a CB500F-hez. Természetesen egy nagy motornak az ára gyakran borsosabb, de a plusz pontot azzal szerezi, hogy amennyiben tovább lépünk az A2-es kategóriából, a korlátozás megszüntethető és a motor velünk fejlődhet tovább.
Típus: | Honda CB500F | Kawasaki Z650 | Suzuki SW650 | Husqvarna Vitpilien 401 |
Teljesítmény: | 35KW | 32KW | 32KW | 32KW |
Súly: | 189Kg | 188Kg | 198Kg | 162Kg |
Ülésmagasság: | 785mm | 790mm | 785mm | 835mm |
Vételár: | 2.349 millió Ft | 2.849 millió Ft | 2.699 millió Ft | 2.242 millió Ft |
Összegzés
A Honda CB500F-et ránézésre könnyű alulbecsülni, de igenis érdemes, sőt muszáj számításba venni új motor vásárlása esetén minden felhasználónak, legyen az futár vagy éppen kezdő motoros, ingázni vágyó vagy költséghatékony nézőpontú. Ezt a motort a Honda gyártói mester fokra emelték minden aspektusában. Hihetetlen fogyasztás, rettenetesen felhasználóbarát kényelem, kezelhetőség, megbízhatóság, biztonság és nem utolsó sorban olcsó fenntarthatósága révén, ami nem ment a minőség rovására, hiszen ez a motor is tükrözi a Honda gyártási és fejlesztési szakértelmét.
Írta: Ádám
Teknikai adatok
Furat × löket (mm) | 67 x 66,8 |
Keverékképzés | PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Kompresszióviszony | 10,7 : 1 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 80 |
Összlökettérfogat (cm3) | 471 |
Motortípus | Soros, kéthengeres, négyütemű, 8 szelepes, DOHC-vezérlésű,
folyadékhűtésű |
Teljesítmény | 35 kW (47,6 LE)/8600 f./perc |
Forgatónyomaték | 43 Nm/6500 f./perc |
Olajmennyiség (liter) | 3,2 liter |
Indítás | Önindító |
Fojtószelep-furat (mm) | 34 |
ABS rendszer | Kétcsatornás |
Első fék | 296 x 4 mm-es dupla féktárcsa négydugattyús, radiálisan rögzített
Nissin féknyergekkel |
Hátsó fék | 240 x 5 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel |
Első felfüggesztés | 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-BP fordított villa |
Hátsó felfüggesztés | Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag
és üreges merevítőjű lengővilla |
Első abroncs | 120/70ZR17M/C (58W) |
Hátsó abroncs | 160/60ZR17M/C (69W) |
Felni elöl | Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium |
Felni hátul | Ötágú, Y-küllős, öntött, alumínium |
Akkumulátor típusa és kapacitása (VAh) | 12 V, 7,4 Ah |
Villaszög | 25.5° |
Méretek (HxSzxM) (mm) | 2080 mm X 800 mm X 1060 mm |
Alváztípus | Gyémánt formájú, acél gerincváz |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 17.1 |
Üzemanyag fogyasztás (l/100 km) | 3.5 |
Szabad hasmagasság (mm) | 145 |
Menetkész tömeg (kg) | 189 |
Ülésmagasság (mm) | 785 |
Utánfutás (mm) | 102 |
Tengelytáv (mm) | 1410 |
Tengelykapcsoló felépítése | Olajfürdős, többtárcsás |
Végáttétel | Lánc |
Sebességváltó | Hatfokozatú |
Műszerek | Digitális sebesség- és fordulatszámmérő (rovátkás),
két digitális napiszámláló, digitális üzemanyagszint- és fogyasztásmérő, digitális óra |
Hátsó lámpa | LED |
Automatikus Vészvillogó | Igen |
Biztonsági rendszer | HISS |
Fényszóró | LED |